[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Audi s5 för 200000 verkar gå bra om man gillar att vräka ut fossilgas och inte är rädd för polizei!

Elbil av valfri sort är ju annars smartast om man kör några mil/år. Nu börjar det finns en del prisvärda. Som cyklist uppskattar man också att slippa suga i sig fossilröken
Vårt val av elbil beror till största del att det sprids färre avgaser till lokala miljön. Med solenergi/vatten/vindkraft i tanken är elbil det bästa miljövalet

Senast ändrad:
En fördel med gamla Volvos är att det alltid finns reservdelar och någon som kan meka med dem iaf. Men en gammal asiat kanske kan vara driftsäkrare beroende på vad det är för bil.
Det är ett argument man alltid hört i alla år som jag ändå kan tycka är lite överdrivet. Visst är det riktigt gamla grejer kanske det är relevant men de flesta som kör halvgamla bilar på 15-20 år är det änåd rätt smidigt att beställa grejer från Tyskland och då spelar det inte så stor roll om det är Citroen, Kia eller Volvo man har, tycker jag iaf.

Men visst, ska man köpa en dörr eller motor är det ju inget man bara beställer men för "normala" slitagedelar tänker jag.

Gammal Volvo är 2/7/940 imho.
En v70 är bara en Volvo som är gammal.

Tiden är förbi när man köpte en ny rotor eller nya stift på macken. Och delar börjar sina på vissa saker tyvärr.

Ja, vi har iofs ingen aning om hur gamla bilar frågan avser. Men 10-15 år gamla asiater av lite ovanligare modeller är det inte alltid självklart att hitta delar till.

Elbil av valfri sort är ju annars smartast om man kör några mil/år. Nu börjar det finns en del prisvärda. Som cyklist uppskattar man också att slippa suga i sig fossilröken
Vårt val av elbil beror till största del att det sprids färre avgaser till lokala miljön. Med solenergi/vatten/vindkraft i tanken är elbil det bästa miljövalet
Två problem: Det är dyrt; man får extremt mycket mindre bil för pengarna om vi snackar exempelvis begagnat för 100-200k. Sen är det inte alltid tillräckligt praktiskt om man bor i lägenhet och det inte finns laddplatser i området.

Hade gärna haft elbil, men det funkar helt enkelt inte med rimlig budget och i det område jag bor.

Edit: Huruvida det är det mest miljövänliga alternativet tvista de lärde. Det är definitivt inte självklart om man räknar på hela bilens livscykel och inkluderar tillverkning och skrotning. Men det kommer säkerligen bli det mest miljövänliga alternativet när batteritekniken kommit lite längre.

IMG_1701.png

Två problem: Det är dyrt; man får extremt mycket mindre bil för pengarna om vi snackar exempelvis begagnat för 100-200k. Sen är det inte alltid tillräckligt praktiskt om man bor i lägenhet och det inte finns laddplatser i området.

Hade gärna haft elbil, men det funkar helt enkelt inte med rimlig budget och i det område jag bor.

Edit: Huruvida det är det mest miljövänliga alternativet tvista de lärde. Det är definitivt inte självklart om man räknar på hela bilens livscykel och inkluderar tillverkning och skrotning. Men det kommer säkerligen bli det mest miljövänliga alternativet när batteritekniken kommit lite längre.

räknar man in allt så är elbil miljövänligare.
Fossilbränslet ska pumpas upp ur djuphavet, raffineras, transporteras över globen, spillas lite grann, slabba med oljebyten mm

Inköpspriset är generellt dyrare ja. Men såg nån som köpte tex en mg zs ev för 260000 med 500kg drag och ~35mil räckvidd. 4400 på mätaren.

Senast ändrad:

räknar man in allez så är elbil miljövänligare.
Enligt vissa, ja. Inte enligt andra. Som sagt, det är ingen självklarhet.

Edit: Hur som helst kan du ge dig på att det inte är mer miljövänligt att köpa en ny elbil än att köpa en begagnad fossilbil. Vilket är det som är aktuellt för min del, på grund av tidigare nämnda skäl.

Fossilbränslet ska pumpas upp ur djuphavet, raffineras, transporteras över globen, spillas lite grann, slabba med oljebyten mm
Och används bland annat vid tillverkning av elbilar, deras batterier samt till elen som driver bilen, i många fall.

Enligt vissa, ja. Inte enligt andra. Som sagt, det är ingen självklarhet.

Edit: Hur som helst kan du ge dig på att det inte är mer miljövänligt att köpa en ny elbil än att köpa en begagnad fossilbil. Vilket är det som är aktuellt för min del, på grund av tidigare nämnda skäl.

Och används bland annat vid tillverkning av elbilar, deras batterier samt till elen som driver bilen, i många fall.
Nja så länge vi pratar svensk elmix är det inte mycket fossila bränslen som används till laddningen. Det är väl de kalla vinterdagarna när något kärnkraftverk har kraschat. Så att hävda att det driver bilen är en rejäl överdrift. Men klart en elbil, eller elen för den delen, inte heller är koldioxidneutral.

Börjar vi räkna in co2-avtrycket i transformatorer samt kabel och all SF6-gas som släpps ut så blir det en än mindre lyckad kalkyl. Nu ska SF6 försvinna på sikt men de gamla anläggningarna kommer vara kvar i ~50 år till samt att någon ny teknik inte riktigt finns för alla applikationer. Går åt lite att bygga med, så vad menas med in allez?

Hoppas att vätgasen kan komma starkt, batteri är en tillfällig lösning imho förutom i vissa applikationer eller platser där det ger lokala miljöfördelar.

Nackdelen med vätgas är att den är billigast som fossil och att det annars går åt en rackarns massa el för att göra den + att bränslecellerna man sen använder för att göra el av dem i bilen inte har så bra verkningsgrad. Många verka döma ut det som en återvändsgränd.

Tjena!

Kolla på försäljningen av liknande bil.
Audi Q8 E-Tron börjar på 860', fort uppe över miljonen med lite utrustning. Speiclet om man väljer 55:an som börjar på 960'
Såldes nästan 2000 st under 2023.

Drygt 280 stycken till företag, drygt 260 till privatpersoner och drygt 1400 på leasing.

Så det finns definitivt en marknad för bilar i den prisklassen. Men som flera skriver, der flesta går via leasing/företaget. För av de 1400 som sålts via leasing är till största delen företagare som leasar, inte privatpersoner.

Hållit koll på e-tron sen i höstas och sett hur den rasat i pris medan det fortsatt trilla ut leasingbilar som ska säljas. När de bilar som nu ligger ute har sålts, har några hundra aktörer förlorat ca 750-1000 kr om dagen senaste åren på de bilarna. Spektakulärt. Man kommer att se tillbaka på de här första åren med premium-elbilar som en mycket konstig tid tror jag. Leasing med tidigare lågränteklimat har nog skapat en del osunda situationer.

Just e-tron vara en väldigt kapabel bil dock. Om man inte ska väldigt långt, och om man trivs med att blicka ut över ett hav med horisontell plåt framför rutan.

Fat etron som youtubebjörn säger. Den är tung. MY är ju en lättviktare i det sammanhanget

En joker att slänga in i spelet är när de stora stål och batteriprojekten kör med full fart. Elpriset kanske dubblas ,minst. Jag skulle nog säga att solpaneler och batteribank kan vara en mycket god investering kommande 10års period. Ny kärnkraft som det pratas om kommer inte förrän om 15år, tidigast

Får vi samtidigt konflikt i MÖ och ny oljekris ala 70tal kan det bli tufft.

E-tron 55 gick att leasa för under 5000 kr i månaden, 24 månadersavtal för privatpersoner. Det var när det var 70k miljöbonus som de då slog ut på de 24 månaderna för att pressa månadskostnaden. Och VW Finans garanterade restvärdet, också för att pressa ner månadskostnaden. Det ingick bara 1000 mil om året men extramilen var inte så himla dyra.

Som andrabil börjar den ju bli prisvärd om man vill ha en sådan, men försäkrings- och service/repkostnaden tror jag inte är en fest.

Nackdelen med vätgas är att den är billigast som fossil och att det annars går åt en rackarns massa el för att göra den + att bränslecellerna man sen använder för att göra el av dem i bilen inte har så bra verkningsgrad. Många verka döma ut det som en återvändsgränd.
Håller med om att vätgas inte verkar direkt vettigt, då det ändå bara är en "energibärare" och energikällan fortfarande är grundproblemet. Däremot skulle man kunna använda vätgas i förbränningsmotorer under en övergångsperiod för att inte behöva hålla på med endast miljövidriga batterier.

Håller med om att vätgas inte verkar direkt vettigt, då det ändå bara är en "energibärare" och energikällan fortfarande är grundproblemet. Däremot skulle man kunna använda vätgas i förbränningsmotorer under en övergångsperiod för att inte behöva hålla på med endast miljövidriga batterier.
Är det inte två helt olika tekniker? Förbränningsmotor och en bränslecell? Rätta mig gärna om jag har fel!

Absolut, men jag tror att lagringsmöjligheten kommer väga upp. Framförallt när orimligheten i vad att alla ska köra på el kräver av näten väl slagit in överallt. Blir intressant.

Jag tror mest på vätgas som energilagring, inte som drivmedel.

När/om de kan få bättre ordning på teknik och effektivitet så kan överskottsel från vind- och solel lagras "lokalt" på liknande sätt som det pratas om batteriparker. Jag gissar att tex kraftverk som inte kan planera sin produktion (vind/sol) kan vilja lagra elen när den kostar för lite, för att sälja när den är dyrare.

Det finns några enstaka hus i Sverige som har installerat vätgaslager för att lagra solel till vintern. Det är nog både dyrt och komplicerat än så länge, men vem vet hur det kan bli?

Famous last words. Du har rätt i att den är billig att tillverka från fossila källor men då kan du inte åtnjuta de subventioner som EU och de enskilda länderna erbjuder och som du mer eller mindre måste ha då det är extremt dyrt att bygga elektrolysörer, oavsett om det är alkaline eller pem och det andra två varianterna är bara på idestadiet och inget jag kan..... Ingen kommer köpa skiten heller. Vätgasen kommer, var så säker!
Jag jobbar inte med själva gasen men med produkter som de som framställer grön vätgas behöver och det är ett jävla tryck i hela världen, på den gröna. Inte den blå, rosa, turkosa eller bruna. De är alla döda.

Det som saknas men som kommer är direktiv om att använda vätgas samt en marknadsplats. Ett av många problem är att vätgas tillverkas lokalt och att "billig" el är mer attraktivt än dyr. Norden ligger därför bra till, särskilt SE1 och SE2......tills alla byggt nått där och priset kommer stiga mot SE3 och 4s nivå...... Hur långt är det lönsamat att "flaka" gasen, på tåg är det intressant. Producera i Danmark, sälj i Tyskland tex.

Vätgas är långt (understatement!) ifrån okomplicerat men du kommer inte kunna driva långtradare, tåg, fartyg, ev flyg på batterier pga vikt och laddningskapacitet, elnätet är ett skämt i Sverige och ett ännu sämre skämt i de flesta andra länder, Tyskland som producerar sina Beemers och mercor är ett skamligt exempel på dåligt elnät......

Vidare har du det faktum att stora delar av europa och asien, amerika har jag dålig koll på, har köpt allt konstgödsel från Ryssland vilket inte är jättehett. Vätgas plus biogent CO2 kan omvandlas till en massa fina e-produkter som vi behöver...

Men jag tror genuint att vätgasen kommer, det måste den göra. Sagt om annat föut, etanol tex.....

Därför kör jag en dieselVolvo och blir idiotförklarad :)

På temat energilagring. Låt säga att det blåser som faen...en sommardag då förbrukningen är låg, generellt, då kan en elektrolysör omvandla elen till vätgas. När den kostar inget eller mindre. Det gör att de som bygger vindkraft kan få lönsamhet i sina investeringar också när priset på el är lågt och de som producerar vätgas kan bygga lager.
Vidare är det billigare att bygga/konstruera en pipeline från ett till havs byggd elektrolysöranläggning (grammatik) än att dra en kabel. Detta vet jag då min förra arbetsgivare har byggt en flytande anläggning utanför Frankrikes.....vad blir det, nordväst kust..... det är billigare att läggar rör än kabel. Varför?
Vet ej, men så är det.

Det kommer. Framtiden kommer utvisa om det är bra eller anus men det är vad vi har idag. Det kommer!
Om ni visste vilka projekt som är på G de närmaste åren som jag inte kan säga ett skit om, pga nda´s, ...... Det kommer!
Det som behövs är offtakers och då behövs direktiv och politiker........och då blir det shady och galet, konstigt och .....kanske inget...

Senast ändrad:
Är det inte två helt olika tekniker? Förbränningsmotor och en bränslecell? Rätta mig gärna om jag har fel!
Jo, vätgas kan användas i både förbränningsmoter och bränsleceller. Fördelen med förbränningsmotorer är att de redan finns och man kan köra en nuvarande sådan på vätgas med ganska små modifieringar. Så det krävs inget stort tekniskt steg. Bränsleceller verkar aldrig riktigt ha tagit fart av nån anledning, men det är å sin sida ett alternativ till batterier i elbilar. Kan också vara vettigt under en övergångsperiod.

Vätgas har ett stort jäkla problem dock: Molekylerna är så erbarmligt små att de diffunderar ut genom även en metalltank. Så det funkar inte att lagra särskilt länge. Och det kräver rätt stor säkerhet om det ska finnas i en tank i en bil.

Edit: Om jag inte minns fel så kan vätgasen dessutom besudla själva metallen och bilda som nån slags legering just för att molekylerna har förmågan att färdas mellan metallatomerna, vilket gör metallen spröd på sikt. Inte jättebra när man försöker förvara nåt extremt brandfarligt under högt tryck.

Pumpkraftverk borde få ett uppsving. Norska fjordar med höga bergssidor skulle kunna pumpa upp vattnet med vindsnurror upp på fjället och sen släppa loss när det behövs. På sikt så är det nog kärnkraft som ändå behövs men dröjer som sagt många år.

Har för mig att nån kanarie-ö hade ett sånt pk koncept, om det är lönsamt och driftsäkert vet jag inte. Saltet kanske fräter sönder allt på 10år

Jo, vätgas kan användas i både förbränningsmoter och bränsleceller. Fördelen med förbränningsmotorer är att de redan finns och man kan köra en nuvarande sådan på vätgas med ganska små modifieringar. Så det krävs inget stort tekniskt steg. Bränsleceller verkar aldrig riktigt ha tagit fart av nån anledning, men det är å sin sida ett alternativ till batterier i elbilar. Kan också vara vettigt under en övergångsperiod.

Vätgas har ett stort jäkla problem dock: Molekylerna är så erbarmligt små att de diffunderar ut genom även en metalltank. Så det funkar inte att lagra särskilt länge. Och det kräver rätt stor säkerhet om det ska finnas i en tank i en bil.

Edit: Om jag inte minns fel så kan vätgasen dessutom besudla själva metallen och bilda som nån slags legering just för att molekylerna har förmågan att färdas mellan metallatomerna, vilket gör metallen spröd på sikt. Inte jättebra när man försöker förvara nåt extremt brandfarligt under högt tryck.
Intressant! Det kanske lyser igenom, men jag är totalt ointresserad av bilar men tycker det (kan vara) intressant när andra som kan och vet mer än mig pratar om olika tekniska lösningar. Men det med vätgasen är ju helt klart intressant, speciellt om man (hyffsat lätt och billigt) kan konvertera en vanlig bil med förbränningsmotor att gå på vätgas. Då finns det redan en existerande "målgrupp" och man behöver "bara" lösa resterande frågor...

Pumpkraftverk borde få ett uppsving.
Det har funnits flera stycken under lång tid i Sverige även i stor skala men pga avrgleringen av elproduktionen i Sverige har många av dem klassats som olönsamma och lagts ned.
Men nya skall vara på gång, mankmåste väl ändå hoppas på att det kommer ngn sorts förbättring av elnätet, eller kommer allt att läggas ned i väntan på ny kärnkraft?

På sikt så är det nog kärnkraft som ändå behövs men dröjer som sagt många år.
+1

Ska man tänka lite fritt och flumma ut så gissar jag att man inom 100-200år kommer kopiera cellernas mitokondrier. Om varje manick som behöver energi hade ett eget kraftverk behövs inte alla miljoner mil elledningar. Men då kanske man även har antigravitation vilket gör att bilar och större vägar hamnar på tekniskt museum. Det är ju sånt här folk borde tänka på istället för att satsa på krig och hat. Nu kan iofs krig driva på teknisk utveckling tyvärr

Vätgas i förbränningsmotorer är väl också ca hälften så effektivt som vätgas i bränsleceller om jag förstått det rätt. Så det lär inte bli en storkalelösning pga det. Samt vad muffin anför ovan.

Vad innebär då "rolig att köra"?

Audi s5 för 200000 verkar gå bra om man gillar att vräka ut fossilgas och inte är rädd för polizei!

Men istället river många elbil upp betydligt mycket mer farliga partiklar från vägen då de blir så tunga pga. batterierna och att alla tror att SUV är grejen.

Har för mig det var på Tyngre som de pratade med en kvinna som forskar på luftmiljö i städer där slutsatsen var att elbilens avgasfrihet vägs till råge upp av att de är så tunga och istället river upp hälsovådliga partiklar.

Senast ändrad:
Men istället river många elbil upp betydligt mycket mer farliga partiklar från vägen då de blir så tunga pga. batterierna och att alla tror att SUV är grejen.
Min nästa bil behövde vara en elbil, och jag är ingen SUV-fantast. Men med kraven fyrhjulsdrift familjevänlig och rimlig dragvikt hittade jag inget icke-suv-alternativ, om man inte räknar EV6 dit.
Nu kommer ju BMW5 och ID7, så det är väl på gång. MG5 finns också om man vill trängas och sponsra Kinas världsherraväldeambitioner. Men tills nu saknades liksom alternativen.

Har för mig det var på Tyngre som de pratade med en kvinna som forskar på luftmiljö i städer där slutsatsen var att elbilens avgasfrihet vägs till råge upp av att de är så tunga och istället river upp hälsovådliga partiklar.
Men är inte det jmf med (ICE-)bilar som kör med helt uppvärmd katalysator?
För inte endast direkt efter kallstart utan särskilt så här års blir det ju ganska många km körning utan att katalysatorn gör särskilt stor nytta, det dröjer lång körning, särskilt i långsam stadstrafik, innan den kommer upp i sin arbetstemperatur på hela 400-600 °C!

Pumpkraftverk borde få ett uppsving. Norska fjordar med höga bergssidor skulle kunna pumpa upp vattnet med vindsnurror upp på fjället och sen släppa loss när det behövs. På sikt så är det nog kärnkraft som ändå behövs men dröjer som sagt många år.

Har för mig att nån kanarie-ö hade ett sånt pk koncept, om det är lönsamt och driftsäkert vet jag inte. Saltet kanske fräter sönder allt på 10år

De håller på att bygga ett pumpkraftverk i Soriadalen på GC. De bygger även en avsaltningsanläggning, så det löser förhoppningsvis rostproblem. 200 MW ska den vara på.

Så sen kan man både få skåda pumpkraft och dricka Papayajuice när man cyklar upp till Soriadamnen. (fast jag tror inte jag fått något annat än mangojuice där)

Fniss, att det fortfarande finns kvar klimatförnekande mytonaner.

Har gjorts flera studier som kommit till den slutsatsen, bl.a. denna fr Umeå universitet.

Vätgas i förbränningsmotorer är väl också ca hälften så effektivt som vätgas i bränsleceller om jag förstått det rätt. Så det lär inte bli en storkalelösning pga det. Samt vad muffin anför ovan.
Det skulle som sagt i så fall vara under en övergångsperiod eftersom vi helt enkelt inte kan ordna elbilar till alla som vill köpa en bil idag. Samma sak gäller bränsleceller. Det finns helt enkelt inte.

Om man dessutom skapar vätgasen medelst "grön" el så kan man köra sin förbränningsmotor helt utan koldioxidutsläpp, för den som tycker sådant är viktigt. Men det blir förstås mycket dyrare. Och det blir bara vattenånga och lite NOx i avgasröret, så man slipper en del mög från fossil förbränning även lokalt.

Edit: Det vore ju jäkla najs om nån lyckas få fjutt på tockendäringa fusion snart. Då är alla våra energiproblem lösta för all framtid. Så kan vi oroa oss för despoter som vill slå ihjäl folk istället för att oroa oss för klimatet.

Renault Clio Electrique 12 kWh 1 300 kg
BMW i3 22kWh 1 270 kg
SEAT Mii electric 36.8 kWh 83hk 1 235 kg
Volkswagen e-up! 18,7 kWh 1 214 kg
Renault Twingo E-TECH 21,4kWh 1 168 kg
Smart fortwo electric drive 17, 6 kWh 1,115 kg
Mitsubishi i-MiEV 16 kWh 1 160 kg
Citroën C-Zero 16 kWh 1 065 kg
Think City 24 kWh 1 065 kg
Dacia Spring 26.8 kWh 1 050 kg
Think City 12 kWh 940 kg
Stora, tunga bilar är tunga.
Elbilar är inte nödvändigtvis tunga.

Senast ändrad:
Renault Clio Electrique 12 kWh 1 300 kg
BMW i3 22kWh 1 270 kg
SEAT Mii electric 36.8 kWh 83hk 1 235 kg
Volkswagen e-up! 18,7 kWh 1 214 kg
Smart fortwo electric drive 17, 6 kWh 1,115 kg
Mitsubishi i-MiEV 16 kWh 1 160 kg
Citroën C-Zero 16 kWh 1 065 kg
Think City 24 kWh 1 065 kg
Dacia Spring 26.8 kWh 1 050 kg
Think City 12 kWh 940 kg
Stora, tunga bilar är tunga.
Elbilar är inte nödvändigtvis tunga.
Nej, men de är tyngre än motsvarande ICE-bil. Hur mycket säljs det i Sverige av de elbilar du räknade upp ovan? Och hur mycket väger de mest sålda elbilarna?

Nej, men de är tyngre än motsvarande ICE-bil.
Jo. Men bara för att de är något tyngre än motsvarande ICE-bil gör inte det att "de är så tunga" "att elbilens avgasfrihet vägs till råge upp av att de [...] river upp hälsovådliga partiklar." Det är snarare problemet av trenden med stora, tunga, motorstarka SUV:ar, oavsett motortyp/drivmedel.

Hur mycket säljs det i Sverige av de elbilar du räknade upp ovan?
Inga. De säljs inte i Sverige. Utgångna och kom aldrig hit som den skulle för Dacian. De är dock ändå ute och sliter på vägarna oavsett om de säljs eller inte.
Och hur mycket väger de mest sålda elbilarna?
Mycket. Men det gör de mest sålda ICE bilarna också.

Senast ändrad:
Jo. Men bara för att de är något tyngre än motsvarande ICE-bil gör inte det att "de är så tunga" "att elbilens avgasfrihet vägs till råge upp av att de [...] river upp hälsovådliga partiklar." Det är snarare problemet av trenden med stora, tunga, motorstarka SUV:ar, oavsett motortyp/drivmedel.

Inga. De säljs inte i Sverige. Utgångna och kom aldrig hit som den skulle för Dacian. De är dock ändå ute och sliter på vägarna oavsett om de säljs eller inte.

Mycket. Men det gör de mest sålda ICE bilarna också.
Ja, de säljs inte i Sverige eftersom ingen vill ha dem. Folk vill ha SUV:ar, så då är det ju relevant att titta på dem. Jag plockade fram ett par exempel med tjänstevikter för motsvarande ICE-bil och elbil:
Volvo XC40 AWD: ca 1700kg
Volvo XC40 recharge: ca 2200kg

Skoda Kodiaq: ca 1700-1800kg (beroende på motor/vxllåda)
Skoda Enyaq: ca 2200kg

Så, ca 25% tyngre verkar elbilen vara. Sedan kan man såklart cherrypicka några olika modeller som Utter gör ovan, men det intressanta är trenden för motsvarande modeller; elektrifieringen accelererar trenden mot en tyngre bilpark. Och klart att 25% spelar roll, precis som forskningen visar.

Tillbaka
Topp