Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

När raknarrök är här känns det tryggare med gammalt hederligt amerikanskt stål helt enkelt.

Fast skämt å sido så ja, i princip rätt. Här hemma i platta västmanlandsskogen har jag roligare på Surlyn. Polen var fantastisk så fort det fanns lite backar och/eller utmanande dropp etc. När jag köpte den var planen att komma iväg på helgerna och semestrar och cykla annat men nu har jag oturen att två av sönerna verkligen fastnat för lvg och XCO så jag spenderar helgerna med att köra bil runt i landet och heja på glada barn som tävlar istället så Polen har stått orörd i över ett år så det var dags att sälja.
Kan relatera med en tung alu-Spectral 150 i Skåne. Har förvisso Vallåsen 30 min bort med bil, men när jag köpte den i Göteborg hade jag 1km med cykel till de bästa stigarna.. man blev bekväm.

En kompis i branschen (jobbar med ett större cykelmärke) sa förra året att de mesta pengarna känar de numera på gravel. Stora serier och få modeller.
Det låter inte helt orimligt faktiskt. Jag har en känsla av att en hel del landsvägscyklister har gått över till gravel. De "gubbar" jag har pratat med verkar alla uppskatta en lite lugnare och mindre stressig gravel-tur mer än att ligga och pumpa järnet på landsvägarna. Sen att en gravelcykel är lite mer mångsidigt än en renodlad landsvägscykel gör nog valet ännu enklare för dessa individer som inte har som ambition att tävla eller prestera utan söker en lite lugnare och mer njutningsfull träningsform och upplevelse.

För ett år sedan öppnade Cykelgiganten ny stor butik (en av fem) i Burlöv Center. Nu har det öppnat en stor Sportson butik (en av nitton) i Stora Bernstorp några minuters bilfärd ifrån Burlöv Center. Samma kommun.

Vad ser dessa företag i sitt kalejdoskop om framtiden. Nog måste dom väl ha räknat på det, eller åtminstone haft nån slags tanke.

Det låter inte helt orimligt faktiskt. Jag har en känsla av att en hel del landsvägscyklister har gått över till gravel. De "gubbar" jag har pratat med verkar alla uppskatta en lite lugnare och mindre stressig gravel-tur mer än att ligga och pumpa järnet på landsvägarna. Sen att en gravelcykel är lite mer mångsidigt än en renodlad landsvägscykel gör nog valet ännu enklare för dessa individer som inte har som ambition att tävla eller prestera utan söker en lite lugnare och mer njutningsfull träningsform och upplevelse.

Fortfarande väldigt höga marginaler på gravels också. Man får ju verkligen lite för pengarna, om man inte letar rea och har lite tur.

För ett år sedan öppnade Cykelgiganten ny stor butik (en av fem) i Burlöv Center. Nu har det öppnat en stor Sportson butik (en av nitton) i Stora Bernstorp några minuters bilfärd ifrån Burlöv Center. Samma kommun.

Vad ser dessa företag i sitt kalejdoskop om framtiden. Nog måste dom väl ha räknat på det, eller åtminstone haft nån slags tanke.

Stora franchisekedjor som har stordriftsfördelar. De kanske har en lite större uthållighet och ser väl en möjlighet att etablera sig nu när det är tufft för mindre handlare. Med franchise så tar ju inte direkt moderbolaget risken. De gör givetvis en kalkyl på den marknaden men sen är det väl en franchisetagare som riskar. Folk kommer väl alltid att cykla. Om det blir färre 100k MTB:s så blir det väl kanske fler pendlarcyklar, elgravels eller vad det nu må vara. Känns som om Sportson tar positionen med butiker och Wesports med alla sina varumärken tar ehandeln i sverige

Fortfarande väldigt höga marginaler på gravels också. Man får ju verkligen lite för pengarna, om man inte letar rea och har lite tur.
Ja det verkar så. Utan att ha nagelfarit specen helt så förstår jag ändå inte varför Apex-Grizl 6 kostar 2400 kr mer än 105-Endurace 7?

Hur ska man sälja nya cyklar när det fortfarande finns en hög gamla på lager samtidigt som få vill köpa MTB längre? Visst finns det brukare som fortfarande åker runt på MTB i skogarna men de är inte lika många upplever jag det som. Jag kanske håller till på fel ställen.
Svårt att bedöma hur stor minskning det är i skogarna av mtb-cyklister men visst skrivs det mindre om sporten rent generellt i dagstidningar tex. Och under pandemin var just mtb-semester med familjen något som diskuterades rätt flitigt i min bekantskapskrets. Sommaren 2020 i Sälen var helt galen tex. Fanns inte en hyrcykel att uppbringa i hela Dalarna under vissa av sommarveckorna.

Och många medelålders soffpotatisar som köpte rätt dyra fullgung i hopp om att det skulle bli deras nya motionsform. Så blev det nog inte riktigt. Rätt många begagnade cyklar från 2020-2023 till salu just nu.

Så tappet är nog framförallt bland en medelålders, relativt välbeställd medelklass som hoppade på trenden strax före och efter pandemin. Det är dom som tröttnat nu och säljer sin hojar.

Däremot tror jag inte tappet är särskilt stort bland dom yngre. Där jag är verksam som ledare ser vi snarast en liten uppgång den här terminen (efter stort tryck under pandemin och sen en liten dipp efter). Så kidsen verkar cykla på ändå.

Frågan är väl, hur många av kidsen fortsätter i vuxen ålder?
Bra fråga. Antingen blir det som med skateboard (dom flesta slutar när dom blir vuxna) eller så blir det som med alpin skidåkning (många fortsätter som vuxna och slussar in sina egna barn i sporten från tidig ålder). Eller så blir det som med windsurfing... Typ alla slutar när boomen är över! ?

Frågan är väl, hur många av kidsen fortsätter i vuxen ålder?
Det är en fråga. Men kanske inte en helt avgörande fråga ändå. Min känsla är att just cykling (och andra motionsidrotter) inte är en sport man ”måste” hållit på med när man är ung för börja med när man blir äldre. Jag tror tröskeln är högre att börja med hockey eller pingis. Tvärtom är det ytterst få av mina seriösa cykelbekanta som cyklade organiserat när de var små.
Jag, som förälder till två halvstora cyklister och ungdomsledare, är inte stressad av att ungdomarna lägger av ibland. Under åren de hållit på har de (förhoppningsvis) haft roligt och rört på sig, och möjligheten att börja igen i vuxen ålder finns alltid. På sätt och vis tror jag motionscykling passar en 30-50-åring bättre än en 7-15-åring.

Det är en fråga. Men kanske inte en helt avgörande fråga ändå. Min känsla är att just cykling (och andra motionsidrotter) inte är en sport man ”måste” hållit på med när man är ung för börja med när man blir äldre. Jag tror tröskeln är högre att börja med hockey eller pingis. Tvärtom är det ytterst få av mina seriösa cykelbekanta som cyklade organiserat när de var små.
Jag, som förälder till två halvstora cyklister och ungdomsledare, är inte stressad av att ungdomarna lägger av ibland. Under åren de hållit på har de (förhoppningsvis) haft roligt och rört på sig, och möjligheten att börja igen i vuxen ålder finns alltid. På sätt och vis tror jag motionscykling passar en 30-50-åring bättre än en 7-15-åring.
Jag är en av dem som barn/ungdomscyklade, la av i tonåren och började igen 20 år senare. Kärleken till hojen fanns alltid där men det är ju lite att stå i med att tvätta/meka/förvara cykel som inte gör sig så bra när man är ung, rastlös och bor i lägenhet.

Ja det verkar så. Utan att ha nagelfarit specen helt så förstår jag ändå inte varför Apex-Grizl 6 kostar 2400 kr mer än 105-Endurace 7?
Verkar vara ganska exakt prisskillnaden mellan just Apex och 105 på två i övrigt jämförbara cyklar, men då blir ju frågan i stället om det finns någon motiverbar skillnad mellan Apex och 105.

Verkar vara ganska exakt prisskillnaden mellan just Apex och 105 på två i övrigt jämförbara cyklar, men då blir ju frågan i stället om det finns någon motiverbar skillnad mellan Apex och 105.
Hmm ja. Apex har en dyrare kassett samt clutch? Men å andra sidan ingen framväxel och endast ett drev fram så färre komponenter..

Har hört rykten att Cykelgiganten letar finansiär annars väntar eventuellt en konkurs..

Vågorna kan verka stora men havet är djupt.

Själv märker jag ingen skillnad på hur många cyklister man möter vare sig i skogen eller på landsvägen. "Undergången" verkar mest handla om minskad nyförsäljning.

Bra fråga. Antingen blir det som med skateboard (dom flesta slutar när dom blir vuxna) eller så blir det som med alpin skidåkning (många fortsätter som vuxna och slussar in sina egna barn i sporten från tidig ålder). Eller så blir det som med windsurfing... Typ alla slutar när boomen är över! ?
Jag är en av dem som barn/ungdomscyklade, la av i tonåren och började igen 20 år senare. Kärleken till hojen fanns alltid där men det är ju lite att stå i med att tvätta/meka/förvara cykel som inte gör sig så bra när man är ung, rastlös och bor i lägenhet.

Det är lite av @ediryppah svar här jag var ute efter.
Lite samma sak för mig, när man kom upp i en viss ålder så var det så mycket annat som behövde göras att det fanns helt sonika inte tid med någon cykling, trots att man handgripligen körde skiten ur de cyklarna man hade som barn/tonåring

Inte alla, jag plockade upp windsurfing när jag flyttade till Siljan vilket inte var för så länge sedan =D

Jag tror på en återkomst!

Inte alla, jag plockade upp windsurfing när jag flyttade till Siljan vilket inte var för så länge sedan =D

Exakt, man får ju anpassa fritidsintressen efter sin närmiljö. Jag började cykla lvg när jag flyttade till Skåne, och har för länge sedan gett upp tanken på en romans med utförsåkning på såväl skidor som snowboard, även om jag är väldigt förtjust i dem. Men nu när Vallåsen öppnar igen kan man kanske börja flörta lite..

+1
Vindsurf hade jag inte haft råd med som ung=inget jobb.
Man behöver ju bil, massa bensin och grejjer. Skitdyrt och högt ekonomiskt "insteg", om man inte har vänner eller familj som redan surfar och man kan hänga på.

@hanek082, hoppas vi syns på vattnet i Runn eller Siljan ??.

Ja, men väldigt materialintensivt, tackar vet jag en enkel longboard. Bor iofs en kille i mitt kvarter som man ser ute med wingfoil varje dag det blåser 5m/s eller mer, vilket är typ minst varannan dag här. Bra payoff.
Vad pratar vi för pengar? Grabben började med snowboard i vintras, vägrar båt men säger att foil ska han göra. Vanlig bräda har jag inte visat honom.

Vad pratar vi för pengar? Grabben började med snowboard i vintras, vägrar båt men säger att foil ska han göra. Vanlig bräda har jag inte visat honom.
Från 10k och uppåt.
Jag köpte en bräda och vinge förra året men drog axeln ur led när jag åkte efter båten (gammal cykelskada) så sen blev jag rädd och har pausat över vintern. Nya tag i sommar.

Det verkar leva på youtube i alla fall och det är nog det som räknas. Började med snowboard betyder alltså att han tog några lektioner på sportlovet. Han är 8 år och skåning.
Snowboard lever vidare i Falun tycker jag se. Kulturen (roliga arrangemang), riktigt duktiga åkare och återväxt finnes. De verkar ha rikitigt kul.
Av dotterns kompisar åker en handfull både bräda och skidor.
Men snowboardåkarna är ju i klar minoritet, om jag ens ser dem, om man tittar på vilken skidturistort som helst.
Jag kan tänka mig att det är drygt med alla transportsträckor, stenhårda isiga backar osv.
Snowboard kräver nog bra/rätt förhållanden för att leverera?
(riktiga brädåkare får intyga)

Snowboard lever vidare i Falun tycker jag se. Kulturen (roliga arrangemang), riktigt duktiga åkare och återväxt finnes. De verkar ha rikitigt kul.
Men snowboardåkarna är ju i klar minoritet, om jag ens ser dem, om man tittar på vilken skidturistort som helst.
Jag kan tänka mig att det är drygt med alla transportsträckor, stenhårda isiga backar osv.
Jag åker bräda sen ca 10 år sen (började i yngre tonåren) och jag tycker att man ser fler och fler brädåkare för varje år. Sen är det väldigt beroende på i vilket skidområde man befinner sig, det är inte alla som är lika snowboard-vänliga när det gäller transport och hur posterna är utformade

Ja, det verkar skitdrygt. Hur han tagit detta beslut är oklart men gissar som sagt på Youtube - om det inte finns något snowboard skin i fortnite.......

Min historik är 80-tal på skidor, 90-tal på snowboard, 00- och -10-tal på krogen, och nu 20-tal växelvis på både skidor och snowboard. Jag är inte så bra på jibbing och är för avigt inställd mot läkprocessen efter misslyckade hopp, så för min del är det endast riktigt bra (lagom lös) pist och framförallt puder som lockar med snowboard.

Skidor tycker jag är mer förlåtande generellt, och dagens ungdom gillar ju (också) genvägar. Vet inte hur många kids jag har sett testa skateboard för att sedan upptäcka att man efter tre veckor inte alls kan göra det som såg så coolt ut på youtube, och sedan ge upp.

Ja, men väldigt materialintensivt, tackar vet jag en enkel longboard. Bor iofs en kille i mitt kvarter som man ser ute med wingfoil varje dag det blåser 5m/s eller mer, vilket är typ minst varannan dag här. Bra payoff.
Tycker det verkar extremt lame. En snubbe på sjön här som brukar köra wingfoil. När jag har full planing med storbrädan och 7,4 kommer han knappt upp på foilen. Och när han foilar blåser jag ändå förbi i typ dubbla farten. Men han är kanske noob. ?

Tycker det verkar extremt lame. En snubbe på sjön här som brukar köra wingfoil. När jag har full planing med storbrädan och 7,4 kommer han knappt upp på foilen. Och när han foilar blåser jag ändå förbi i typ dubbla farten. Men han är kanske noob. ?
Alla wingfoilare är väl per definition n00bs ?

Jag hade gärna velat testa wingfoil. Brukade köra kite för ca 10 år sedan vilket var svinkul men wingfoil verkar mer lätthanterligt. Alltså inte lättare men tar mindre plats och det går snabbare att ta sig ut misstänker jag.

Chattade med en erfaren snubbe om Gong Galaxy är ngt att ha överhuvudtaget eftersom ett sådant kit är halva priset mot annat. Skulle tydligen funka helt ok enligt uppgift men som vanligt får man väl vad man betalar.

Hastighet är väl ofta inte målet heller

Senast ändrad:
Jag hade gärna velat testa wingfoil. Brukade köra kite för ca 10 år sedan vilket var svinkul men wingfoil verkar mer lätthanterligt. Alltså inte lättare men tar mindre plats och det går snabbare att ta sig ut misstänker jag.

Chattade med en erfaren snubbe om Gong Galaxy är ngt att ha överhuvudtaget eftersom ett sådant kit är halva priset mot annat. Skulle tydligen funka helt ok enligt uppgift men som vanligt får man väl vad man betalar.
Ca 10k för komplett kit känns ju klart gångbart, 5k till så har man våtdräkt, skor, handskar och huva som funkar under tre årstider.

Ca 10k för komplett kit känns ju klart gångbart, 5k till så har man våtdräkt, skor, handskar och huva som funkar under tre årstider.
Jag har undefär ett sånt kit. Kan av ovan nämnd anledning inte riktigt rapportera om hur funkis det är egentligen. Men skall ge det några nya försök när vattentempen börjar klättra uppåt.

Mindre meck än kite men svårt att lära sig foila utan båt har jag fått förklarat för mig

Mindre meck än kite men svårt att lära sig foila utan båt har jag fått förklarat för mig
Jag testade en tvåtimmars pumpfoilkurs i somras. Ingen av oss deltagare kom längre än ca 3 meter vid start från brygga trots instruktioner.
Supersvårt! Uppenbarligen går det att lära sig, men min upplevelse är att det skulle ta mig minst en halv sommar….

Jag testade en tvåtimmars pumpfoilkurs i somras. Ingen av oss deltagare kom längre än ca 3 meter vid start från brygga trots instruktioner.
Supersvårt! Uppenbarligen går det att lära sig, men min upplevelse är att det skulle ta mig minst en halv sommar….
Han jag pratade med menade att om man tränade från båt var det lättare att lära sig den biten. Jag frågade just om man börjar med pump.. kan vara för att han har båt.

Pump borde man kunna träna i sjön hemma. Wing vet i fan. Vinden slår konstant och jag klarade inte att lära mig vindsurfing där.

Öh va?
Anledningen till att jag började cykla, är hastighet, omväxling och teknik.
Motion som saknar hastighet, upptäckter och/eller våld, är fruktansvärt trist. Bara att se ett skyltfönstergym gör mig uttråkad.
Elcyklandet bygger nog mycket på det. Möjligheten att hålla en högre fart längre. Man hinner se nya saker utan att vara vältränad.

Si si, nyvaxad longboard, våtdräkt och en solig strand med off-shore.
Enkelt och perfekt.
Synd att det är så långt bort för mig och blir av så sällan bara...

Tillbaka
Topp