Bära upp en elcykel uppför en trappa?

Micke_se

Medlem
Funderar på en elcykel men måste ha den i lägenheten. Har en vindslägenhet med egen trätrappa upp. Går det att bära/rulla upp/ner en cykel på ca 25kg här eller är det rent omöjligt? Se bild.

Bilagor

• IMG_1609.jpeg
    IMG_1609.jpeg
    918.6 KB · Besök: 115
Jo, det går om du har normal fysik. Ta av batteriet först, så blir cykel lite lättare, och mer balanserad beroende på var motorn sitter.

PS. Jag trodde att min elcykel inte har walk mode, att det kom först i senare versioner av motorn. Men det visade sig att den har walk mode, så jag var helt enkelt tvungen att testa!
Men jag tycker det är klart lättare att bära. Den klättrar inte själv, jag måste själv skjuta på en del, och cykeln går inte direkt rakt. Om walk mode skall fungerar i trappor så tror jag att dels att walk mode måst ge en hel del kraft, dels får trappan inte vara för brant, och så måste/bör däcket på det drivande hjulet ha så pass grovt mönster att det inte slirar.

Senast ändrad:
PS. Jag trodde att min elcykel inte har walk mode, att det kom först i senare versioner av motorn. Men det visade sig att den har walk mode, så jag var helt enkelt tvungen att testa!
Men jag tycker det är klart lättare att bära. Den klättrar inte själv, jag måste själv skjuta på en del, och cykeln går inte direkt rakt. Om walk mode skall fungerar i trappor så tror jag att dels att walk mode måst ge en hel del kraft, dels får trappan inte vara för brant, och så måste/bör däcket på det drivande hjulet ha så pass grovt mönster att det inte slirar.
Kul att hitta nya funktioner, alldeles gratis dessutom!

Jag kör ofta walk mode på eMTB. Där kan jag ha låg växel och cykeln har givetvis MTB-däck. Funkar fint i trappor - har ingen hiss o bor på 5:e våning. Behövs lite övning för att få till finliret bara.

Kul att hitta nya funktioner, alldeles gratis dessutom!

Jag kör ofta walk mode på eMTB. Där kan jag ha låg växel och cykeln har givetvis MTB-däck. Funkar fint i trappor - har ingen hiss o bor på 5:e våning. Behövs lite övning för att få till finliret bara.
Tack för tipset! Jag såg att jag inte hade växeln i lägsta läget. Mitt bakdäck är lite väl slitet också, enklast är att byte bak/fram så blir förutsättningarna lite bättre. Min trappa är utomhus, och vid mitt test hade det dessutom regnat, så däcket slirade i vätan.

Får du göra ändring på trappen så kan du ju montera längsgående ramp i ytterkant så slipper du bära cykeln och ner är det bara bromsa.
Kan vara lämpligt att sätta någon form av halkskydd på om du ska ha rampen i trä dom dagar det regnar då det brukar bli rutschkana ner annars.

Ser ut som att det kan vara en större utmaning utför än uppför?
Det är inte så tungt att bära nerför om man tar av batteriet. Klart besvärligare att "rulla" ner cykeln. Problemen kommer när man skall få upp cykeln. Men med rätt förutsättningar verkar det gå lätt om cykeln har "walk mod".

Tillbaka
Topp