Tråden där vi gissar antalet kommande svartrejs under 2024

Gushem

Aktiv medlem
Jag gissade på betydligt fler än sssm 24 i september men oj vad fel jag hade..

Varför har folk slutat ordna svartrejs åt oss med barn, familj, lån och för lite tid att göra något själv? Och vem ska man kontakta om man är missnöjd med nuvarande svartrejs-kultur?

1713286931574.png

Det blev väl lite organiserat på slutet? Det är aldrig bra när certifikat saknas.
Farbror blå och kanske kom ikapp?

Gräv och tig.

Capital Enduro Series tog väl över successivt och de som tidigare arrangerat var väl bara glada att någon annan tog över stafettpinnnen. Med tiden har ju dock CES blivit allt mer seriös och det är väl numer ganska långt från forna tiders svartrejs.

Beroende på hur mycket jag hinner bygga på nya projektet i sommar så har jag tanke på nått liknande ett svartrejs/happy cykling/eller var man vill kalla det framåt sen sommaren/hösten.
I mellersta Norrland om det blir av. Annars blir det kanske nästa år om jag inte hinner bygga så mycket i år

Av SCF icke godkänd cykeltävling där stämningen är mer en sammankomst av likasinnade än ett fullstort engagemang med massa vimplar och blodigt allvar.
Tack! Låter som tävlande med licens kan råka illa ut om förbundet får reda på det. Men om det är brist på lopp... Vill minnas en duktig landsvägscyklist som kom blev anmäld och avstängd ett år. Tror att personen slutade cykla då.

Tack! Låter som tävlande med licens kan råka illa ut om förbundet får reda på det. Men om det är brist på lopp... Vill minnas en duktig landsvägscyklist som kom blev anmäld och avstängd ett år. Tror att personen slutade cykla då.
Det har väl klargjorts mer än en gång att det strider mot konkurrensregler och/eller föreningsfrihet att straffa någon för vad de ägnar sig åt utanför föreningens arrangemang. Det hindrar väl iofs inte SCF från att vara rövhattar, vilket är lite orsaken till att svartrejs existerar från första början.

Vet att det står i licensreglerna att man inte får delta i lopp som inte är sanktionerade av scf utan att först söka dispens. Men har också förstått att det där går att kring gå genom att det inte officelt är en tävling eller att man kör det som ett klubbarangemang eller likanande. (ta dock inte mina ord för säkert, har inte testat i skarpt läge)

Det finns väl ingen lojalitetsplikt inom idrottsvärlden, om det inte är att betrakta som ett arbete man utför. Kan tänka mig att de kan sträcka sig till att man inte kan representera mer än en RF-ansluten förening inom samma sport. Sen kan de skriva vad de vill och hota bäst de vill. Som sagt, SCF är inte kända för att vara trevliga.

Däremot saknar väl svartrejs också ofta tillstånd från myndigheter och markägare, men det är ju mer något som kan drabba arrangören än deltagaren.

Hur mycket tillstånd från myndigheter behövs för att anordna en tävling? Markägare förstår jag
Jajust, det beror lite på vad man ska göra. Ska man köra MTB i skogen så är det nog bara markägare tror jag, plus polis om det är en stor folksamling på offentlig plats, men jag har inte erfarenhet av just den typen av arrangemang så don't take my word for it.

Däremot har jag en del koll på vad som krävs för landsvägslopp och gruslopp. Det feta tillståndet man vill ha där är "tillstånd för tävling och uppvisning på väg" som man får från Länsstyrelsen. Det kostar 2900 kr per län, så har man en långbana som korsar flera län blir det dyrare. Ansökan behöver vara inne minst 4 månader i förväg.

En bonus med Länsstyrelsetillståndet är att de i sin tur kollar med polisen och trafikverket och några fler instanser så man behöver inget extra tillstånd från polisen till exempel. Jag *tror* Länsstyrelsen kollar både statlig och kommunal väg, jag vet att de kollar statlig åt en. Om man däremot använder enskild väg så måste man bifoga medgivande från väghållaren, och använder man mark så behöver man bifoga tillstånd från markägaren.

Om man arrangerar ett gruslopp kan det där med enskilda vägar bli jobbigt eftersom grusvägar ofta är just enskilda. För vårt 116 km långa lopp använder vi ett tiotal olika enskilda vägar. Vissa har samma väghållare lyckligtvis så vi behöver bara fråga sju stycken organisationer/föreningar/företag om medgivande. Man kan göra det via epost och Länsstyrelsen nöjer sig med bara en skärmdump på svaret så man behöver inga feta skriftliga avtal på papper. Vi frågar varje år så långt, men man kan sätta upp medgivande för flera år i stöten så man slipper fråga varje år. Det kan emellertid vara ett värde i att fråga varje år för att få veta om det är vägarbeten på gång, om ägarförhållanden ändrats osv.

Sen kan man vilja ha sanktion från ett idrottsförbund också. Det är inget som Länsstyrelsen bryr sig om, men från ett försäkringsperspektiv kan det vara bra, och att loppet känns lite mer seriöst då och hela den grejen. I de flesta fall är det SCF förstås, men kör man randonnéelopp så finns det randonnéeorganisationer (två stycken tror jag). Då måste man följa idrottsorganisationernas regler för det loppformat man väljer förstås. Det brukar ha rätt bra guider på vad en arrangör ska tänka på.

I år kompletterar vi våra 30 - 116 km SCF-sanktionerade motionslopp med ett 45 mil långt ultradistanslopp. Och då exploderar enskilda-väg-problematiken. 45-milsbanan går över inte mindre än 60 olika vägsegment, varav bara 15 är statliga, resten enskilda. Bara de sex första kilometrarna av banan går över fem olika väghållare ? .

Då säger man gärna f*ck this, vi kör utan tillstånd. Alla ultradistanslopp, randonnée eller andra, som jag känner till i Sverige kör utan Länsstyrelsens tillstånd. Man kan ändå ha ett polistillstånd för folksamlingen på startområdet (det får man på köpet om går via länsstyrelsen), men för vägarna har man ingenting. Det gör inte loppen till olagliga svartrejs, utan det "beror på".

Om man helt saknar banmarkeringar, och om man är tillräckligt få deltagare och arrangemanget är tillräckligt avslappnat i största allmänhet så går det köra inom ramen för vanlig allemansrätt. Man får gå, cykla och rida på enskild väg. (Det *kan* finnas cykelförbud på enskild väg, men det ska då vara skyltat och väghållaren måste ansöka och få tillstånd för att sätta upp cykelförbud, och såna tillstånd delas sällan ut.)

Problemet är att det finns inte tydligt beskrivet i lagen om var gränsen går när ett arrangemang blir tillståndspliktigt. Och det går inte fråga Länsstyrelsen heller, de säger bara "skicka in en komplett ansökan så gör vi en helhetsbedömning". Man kan få som svar att ens arrangemang inte är tillståndspliktigt, men man måste betala 2900 kr och göra allt arbete för att få reda på det, och det är förstås ett visst godtycke inblandat då olika handläggare kan komma fram till olika beslut.

Vissa randonnéelopp kör med 100 pers på startlinjen. En gräns jag lyckats dra ur en handläggare på Länsstyrelsen en gång är att över 25 personer då bör man ha tillstånd. Men frågar man inte och man sköter sig så går det bra. Länsstyrelsen jagar inte folk. Jag tror dock att om man faktiskt frågade skulle flera randonnéelopp och diverse "gravel events" anses vara svartrejs.

Själv är jag lite mer paranoid, så för ultradistans-loppet som vi kör utan tillstånd nu första året har jag satt gränsen till max 25 personer så att jag känner att jag kan försvara att loppet är laglydigt. Och så har jag helt enkelt börjat jobba på att få in medgivanden så att vi kan söka tillstånd och köra med större startfält 2025 (om loppet inte visar sig bli fiasko i år och vi lägger ned alltihopa), men det är ett mycket digert arbete. Att bara få reda på vem som väghåller en viss väg kan vara ett detektivarbete, och ibland kommer man fram till att svaret är "ingen", finns en del övergivna vägar också, eller fall där man inte har någon vägförening men t ex sommarstugeägare samarbetar med underhållet på nåt slags vis ändå. Det blir mycket snack och långa ledtider innan man har sin lista med vägar och väghållare.

Sen är det värt att nämna att Länsstyrelsen förstås sätter villkor på ens arrangemang, det räcker inte bara ha tillstånd från alla markägare mm. De ställer krav på att man tagit hand om säkerheten på ett adekvat sätt, så man kan få krav på sig att man ska ha utbildad sjukvårdare på plats till exempel. Och så kommer förstås krav på vatten från dricksvattenkällor, att man ska ha visst antal toaletter i förhållande till antal deltagare, mm mm. För mindre lopp så är det inte så tjorvigt att uppfylla. Om man sanktionerar sitt lopp är ofta grundkraven på säkerhet redan uppfyllda genom att man följer reglerna för sanktionen.

Om Länsstyrelsen kommer fram till att man behöver spärra av en väg för säkerhetsskäl då kan det bli väldiga problem, för då är det mycket stor risk att någon har invändningar mot det och så faller alltihopa.

I fråga om försäkringar kanske jag också kan bidra med nåt från arrangörsperspektivet.

Är man som arrangör ansluten till riksidrottsförbundet så har man på köpet en ansvarsförsäkring. Om arrangören är ett företag så har företaget troligen en ansvarsförsäkring (det är typ "hemförsäkring" för företag, i princip alla har det). Om man är en random ideell förening eller privatperson så har man antagligen inte någon ansvarsförsäkring och då är det lämpligt att skaffa en.

Ansvarsförsäkringen skyddar en om man blir stämd av någon deltagare som skadar sig på ens arrangemang och de anser att man är vållande, pga dålig säkerhetstänk eller whatever. Blir man skadeståndsskyldig kan det då gå på försäkringen.

Men för att skydda sig från att det ska bli stämningar överhuvudtaget så vill man se till att alla deltagare har en försäkring som i första hand tar smällen om de blir skadade. Då det gäller cykling och SCF så är det knutet till licensen, och då gäller försäkringen endast på SCF-sanktionerade lopp, så då måste ens arrangemang vara sanktionerat och således följa ett loppformat som finns under SCF:s paraply (ultradistanslopp existerar ej). För ett SCF-motionslopp kan man baka in en försäkring direkt i sanktionsavgiften så då behöver inte deltagarna ha en egen försäkring/licens, det är så vi gör för våra kortare lopp. SCF har bytt modell på senare tid och vill helst att folk skaffar motionslicens separat istället för att man bakar in det i anmälningsavgiften.

För lopp som inte är SCF-sanktionerade brukar man prata om att varje deltagare är skyldig att ha en egen olycksfallsförsäkring. Och det finns lite lösa påståenden i omlopp om att hemförsäkring och reseförsäkring kan duga, vilket det nog i de flesta fall faktiskt inte gör. En olycksfallsförsäkring som duger kanske kostar 1500 spänn om år, så det är nog inte så många som har det. Det vi rekommenderar för vårt ultradistans-lopp är Folksams motionsloppsförsäkring, som är billig och inte ställer krav på att loppet måste vara SCF-sanktionerat, men däremot att loppet är att anse som motion och inte tävling. Jag har inte djuplodat det där juridisk men är rätt trygg med att det håller om man kör sitt lopp på ett format utan placeringar och utan presationspriser och med rimligt säkerhetstänk, som traditionella SCF-sanktionerade motionslopp. Ska man köra nåt eget coolt tävlingsformat så kan det bli problem med det helt enkelt inte finns att få någon försäkring för deltagarna (till rimlig kostnad).

En fågel har viskat i mitt öra att det kan bli så att SCF:s motionslicens/försäkring kommer gälla på lopp sanktionerade av randonnéeorganisationerna, men just i dagsläget är det inte så vad jag vet.

Vi glömde be polisen och gatukontoret om tillstånd innan vi körde alleycatsen. Borde vi såklart ha gjort. Man vill ju vara laglig.
"Vi har ingen aning om hur många deltagare det blir, vilka vägar de kommer åka på och inte riktigt när det sker. Det enda vi nog är säkra på är att de flesta deltagare har en liberal syn på trafikregler. Är det lugnt att vi kör eller?"

Svartrejsen fanns väl för att det saknades andra alternativ, jag har svårt att tänka mig att arrangörerna bakom tex SBR hade ordnat rejs om det redan fanns både en nationell och en stockholmsserie. Att ordna ett "riktigt" rejs var för jobbigt helt enkelt.

Finns det något stalltips för bra löparstrumpor som håller mer än ett par veckor? Köpte ett par trepack Seger-strumpor för inte så länge sen, de höll några rundor sen var det genomslitet i hälen.

Pearl Izumis cykelstrumpor har jag kört med förr de höll i åratal men dels är de svåra att få tag i och dels vill jag ha lite längre ibland.

Gärna till vettigt pris så man kan köpa ett gäng. Typ som klassiska Pierre Robert-kalsongerna som för mig funkat bättre än något "riktigt" märke och dessutom är billiga :)

Finns det något stalltips för bra löparstrumpor som håller mer än ett par veckor? Köpte ett par trepack Seger-strumpor för inte så länge sen, de höll några rundor sen var det genomslitet i hälen.

Pearl Izumis cykelstrumpor har jag kört med förr de höll i åratal men dels är de svåra att få tag i och dels vill jag ha lite längre ibland.

Gärna till vettigt pris så man kan köpa ett gäng. Typ som klassiska Pierre Robert-kalsongerna som för mig funkat bättre än något "riktigt" märke och dessutom är billiga :)
Ok att hqppy ska acceptera OT, men var inte det här lite väl OT?

Mina löparstrumpor håller hur länge som helst, för jag har slutat springa och börjat cykla istället.

Min Gococo https://www.gococo.se/se/?gad_sourc...DKNC9Dn7QTHkRhl7WbSBnl5IQFE3KmjRoCXJUQAvD_BwE har både varit sköna och hållit bra (för mig).

Du glömde alkoholen.

Tjena!

De Brouwerij Pokaal hade alla tillstånd som behövdes. Av vår egna diktator Femling.

Hade faktiskt tillstånd från kommunen och markägare när jag arrade SSSM. Men jag satt just då i en grupp som utvecklade stigcyklingen i området så det hade kunnat bli jättedumt om jag inte frågade om lov.
Sen fick jag ju göra en lite udda lösning för att få markägaren att vara glad samtidigt som alla fick cykla min favoritbit.. ?

SBR-banorna har ju stigit rätt mycket i både ambitionsnivå och svårighet över åren. Det första var nästan platt. Nästa gick på ”vanliga” stigsnuttar med utförslut. Sträckorna har efterhand gradvis blivit brantare, stökigare och ”färskare”. De sista åren har det varit ett antal partier där utmaningen har bestått i att ens våga. Kanske har det blivit lite väl svårt både att köra sträckorna som deltagare och att leva upp till förväntningarna som arrangör?

SBR-banorna har ju stigit rätt mycket i både ambitionsnivå och svårighet över åren. Det första var nästan platt. Nästa gick på ”vanliga” stigsnuttar med utförslut. Sträckorna har efterhand gradvis blivit brantare, stökigare och ”färskare”. De sista åren har det varit ett antal partier där utmaningen har bestått i att ens våga. Kanske har det blivit lite väl svårt både att köra sträckorna som deltagare och att leva upp till förväntningarna som arrangör?
Jag tror det finns olika typer av publik. En mindre skala som är som jag som gillar när det är mer bara en kompisträff och sen en större skala som går igång på vimplar, banderoller och officiellt.
Med det sagt... CES tog stafettpinnen och ändrade stockolmsenduro. Vilket jag tycker är uuuutmärkt! Dock är det inte min påse bara.

Sen har det ju gått från stigrace till dödsbrant... vet inte vilket som är bäst. Båda är kul tycker jag. :-)

Stalle

Jag har självkontroll varit iväg på nått svartrejs. Men det jag tycker har varit det bästa när jag varit iväg på tävling är umgänget och den härliga stämningen och den tänker jag borde gå att få till minst lika bra om inte bättre utan en massa byråkrati. Men då gäller det ju samtidigt att det inte blir för stort och för mycket folk. Blir det det så fyller byråkratin en faktiskt funktion.

Två rejs har jag gjort ansökningar för (eller vare tre). Ansökning för allmänn sammankomst tror jag det heter. Den ena gången så skötte polisen även kontakten med markägare (tre olika) och återkom med förklaringar och ändringar och förslag. Andra gången fick jag sköta kontakten med markägaren själv.
Vill man sejfa upp på den sidan så är det jävligt enkelt. Kanske tillochmed enklare.

Stalle

Jag började ungefär när det var peak på branthet.
Hur kul som helst, vågandet var den stora utmaningen, och det pushade mig verkligen som cyklist.

(finns bild nånstans på första och enda gången jag kört "dödsravinen" i Flottsbro, inte direkt rubber side down)

Numera får jag stryk av XC-åkare som provar enduro för första gången.

Andra typer av rejs, också kul, men jag är verkligen glad att jag hann uppleva lite SBR

Tillbaka
Topp