Cykla mot mötande trafik på landsväg...

Det är inte märkligare än att det rekommenderas för GÅENDE att använda vänster sida av körbanan när det inte finns väggren eller cykelbana.
Är man mer rädd om lagskrivarnas egenvärde och deras okunskap hur världen numera fungerar, -än sitt eget liv, ska man kanske använda ett annat fordon än cykel.
Trafikförordningen 7 kap, 1§
"Om det inte finns någon gångbana eller vägren ska gående använda cykelbanan eller körbanan.
...
Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."

Låter inte som en rekommendation utan som skall-krav.

Vidare: Beakta två scenarion:

Scenario 1: Alla cyklister cyklar på höger sida av vägen.
Scenario 2: Hälften av cyklisterna cyklar på höger sida vägen och hälften på vänster sida.

I vilket scenario kommer det att bli flest situationer där cyklister cyklar rakt emot varandra?
Är det önskvärt att cyklister cyklar mot varandra?
Vad ska cyklisterna göra när de närmar sig varandra på rak kollissionskurs?

F.ö. är termen vägren, inte väggren.

Det är inte märkligare än att det rekommenderas för GÅENDE att använda vänster sida av körbanan när det inte finns väggren eller cykelbana.
Är man mer rädd om lagskrivarnas egenvärde och deras okunskap hur världen numera fungerar, -än sitt eget liv, ska man kanske använda ett annat fordon än cykel.
Har du läst tråden? Har du reflekterat över vad som skrivits i den? Och då menar jag inte bara de rader som stärker din egna tes, utan de motargument som förs fram mot den.

I det senare fallet kan du måhända även se adekvata skillnader mellan gående och cyklister.

Egoism är en (särdeles) dålig utgångspunkt för trafiksäkerhet. Den som bidrar till att minska säkerheten för alla trafikanter (utom möjligen sig själv då) genom hur den framför sin cykel kan med fördel fundera på ett alternativt transportmedel. Men helst av allt tänka om och förändra sitt beteende så att så många av oss kan cykla så tryggt som möjligt.

Antar att det då är OK för mig att, om jag känner mig otrygg, köra vänstertrafik med moped, EU-moppe, motorcykel, traktor...

Detta kan vara ett framtida koncept, testade detta på LEL och alla var glada. Kör man en rundbana motsols så kan man ju tjäna lite sträcka också. Vad blir en 60-milare i innerspår?
Kanske starta en klubb, Motvalls CK kanske.
En snygg logga vore fint och ett snyggt stiliserat hjulspår tvärs över klubbtröjan, dom riktigt erfarna har äkta hjulspår (gärna traktor).

Naturliga mötesplatser lämpligtvis mitt i rondeller, skapar lagom mysfaktor när alla ska dra iväg igen.
Lycka till, vi kanske syns utmed vägrenen!
Motvalls CK - det är klubben för mig! Smala däck, fälgbroms och Campagnoloförbud. Dock cykling på höger sida i färdriktningen..

På en av mina standardrundor cyklar jag faktiskt i vägrenen ~100 m mot färdriktningen. Valet står mellan det eller att med två vänstersvängar korsa en hårt trafikerad väg 108 med sagda mellanrum. Pest eller kolera, typ.
Men generellt, helst inte. Hoppas ingen jubelidiot på K:a Vägstyrelsen får för sig att anamma tanken.

skulle själv inte ligga till vänster med cykel, hellre tar jag min plats i bilfilen, och håller ett öga i backspegeln. ute på landsväg är öronen ett värdefullt skannande instrument när det gäller vad som pågår bakom. slutna öronlurar går fetbort.

och tycker sedan påbudet att gå till vänster på cykelbanor men inte trottoar skapat fler problem än det löser.

men i länder utan cykelinfrastruktur och i våra ögon kaotisk trafik typ indien och thailand ser man ofta cyklister mot körriktningen, och det finns väl en orsak till det. verkar också vara accepterat beteende.

passar det i sverige? skulle inte tro det..

Senast ändrad:
Om det är heldragen kantlinje med tillräckligt utrymme (även för möte av cyklist) så kan jag cykla på vänster sida, men då kan det mer eller mindre också vara tänkt att man ska kunna göra det.
Annars är det bara kortare sträckor jag cyklar på fel sida.

Om det är heldragen kantlinje med tillräckligt utrymme (även för möte av cyklist) så kan jag cykla på vänster sida, men då kan det mer eller mindre också vara tänkt att man ska kunna göra det.
Annars är det bara kortare sträckor jag cyklar på fel sida.
Kör du bil också på fel sida? Självklart bara kortare sträckor?

Varje dag möter jag bilister som kör på mot färdriktningen på vänster sida. De "ska bara" köra om något hinder på sin körbana utan att först kontrollera om det går att göra säkert utan risk att utgöra dödsfara.

Anpassar givetvis körsättet efter förhållanden och lagstiftning. Man kan inte säga att man är 'flexibel ', såna uttryck tillåter inte lagen.
Men, Går hellre vissa korta men trånga sträckor under rusningstid där stressade mobilzombies på väg hem från jobbet låter blicken vandra mellan vägen och instagram.
Har både backspegel och reflexer på cykeln. Men bara en katts reaktionstid kan rädda dig om ' johanna eller jocke' uppdaterar flödet på Instagram. Med mobilen i knät. Och då vill du ha kollat i backspegeln under rätt tiondels sekund..
Cykeln servad och packningen på G.
Snart kör vi! Friheten är fantastisk ?

Man gör samma sak som när man möter gående i vägrenen. FRONTALKROCK.
Om jag som gående möter en cyklist så kliver jag typiskt ner från vägbanan/asfalten om det verkar kunna underlätta för cyklisten. Känns lite svårt att generalisera till fallet med två cyklande som möts. Eller är det den som cyklar mot trafiken som ska hoppa ner i diket med cykeln?

Går man vidare till gruppcykling blir det än intressantare. Två grupper som kommer på kollissionskurs kan bli lite spännande. Än mer så om de kör på två led och möter varandra i en dold kurva.

Jag tycker nog att det finns en poäng i att man har en regel som säger vilken sida av vägen man ska cykla på och att man följer den för att minska antalet möten på samma sida vägen. Visst finns det gående, men de är i alla fall enligt min erfarenhet i klar minoritet där det cyklas med icke försumbar frekvens.

Fick ett haveri i går och promenerade hem en mil med cykeln. Ställde mig på ena pedalen och rullade en bit i en nedförsbacke, på samma vänstersida som jag gick. Kändes så oerhört fel.

Om jag som gående möter en cyklist så kliver jag typiskt ner från vägbanan/asfalten om det verkar kunna underlätta för cyklisten. Känns lite svårt att generalisera till fallet med två cyklande som möts. Eller är det den som cyklar mot trafiken som ska hoppa ner i diket med cykeln?

Går man vidare till gruppcykling blir det än intressantare. Två grupper som kommer på kollissionskurs kan bli lite spännande. Än mer så om de kör på två led och möter varandra i en dold kurva.

Jag tycker nog att det finns en poäng i att man har en regel som säger vilken sida av vägen man ska cykla på och att man följer den för att minska antalet möten på samma sida vägen. Visst finns det gående, men de är i alla fall enligt min erfarenhet i klar minoritet där det cyklas med icke försumbar frekvens.
En vägren är oftast bredare än en vanlig svensk dubbelriktad GC- bana. Färdigheten att mötas förvärvar man snabbt som cyklist.
Men självklart går man mot trafiken, då har man två sinnen att förlita sig på.
Det är bara stadsbor som inte har den insikten.

Det här med relativ hastighet är ett okänt begrepp antar jag.

Och vid jämförelser med fotgängare är även begrepp som acceleration helt okänt.

En vägren är oftast bredare än en vanlig svensk dubbelriktad GC- bana. Färdigheten att mötas förvärvar man snabbt som cyklist.
Men självklart går man mot trafiken, då har man två sinnen att förlita sig på.
Det är bara stadsbor som inte har den insikten.
I mina trakter är det ytterst få vägrenar som är i närheten av lika breda som en normal dubbelriktad GC-bana.

Om jag cyklar på en GC-bana och möter en annan cyklist håller jag till höger och förväntar mig att den andra cyklisten också håller till höger, sett i sin färdriktning.

Om jag skulle möta en cyklist i vägrenen när jag cyklar på höger sida vägen skulle det för mig kännas ytterst oklart vilken sida jag skulle passera denna på.

Ska jag följa lagen ska jag hålla till höger och hoppas att den andra cyklisten passerar mig på min vänstra sida.

Å andra sidan har den andra cyklisten valt att, i strid med existerande regler, hålla sig till vänster. Skulle då inte vara helt osannolikt att denna skulle fortsätta med det även då vi möts. D.v.s. jag skulle vara tvungen att hålla ut i/mot vägbanan för att undvika krock.

Om man spekulerar i att cykla-på-vänster-sida-vägen-cyklisterna inte uppför sig lika vad gäller vilken sida de vill passera en mötande cyklist på skulle man mkt väl kunna hamna i samma situation som man som gående i vissa situationer gör när båda ungefär samtidigt rör sig åt ena sidan, noterar att den andra drar sig åt den sidan och börjar byta sida bara för att inse att den andra gjort den spegelvända manövern ungefär samtidigt. Med tanke på den högre farten vid cykling jämfört med gång lär problemen bli större vid cykling. Och väsentligen helt i onödan.

I mina trakter är det ytterst få vägrenar som är i närheten av lika breda som en normal dubbelriktad GC-bana.
Det är min erfarenhet också.

Å andra sidan har den andra cyklisten valt att, i strid med existerande regler, hålla sig till vänster. Skulle då inte vara helt osannolikt att denna skulle fortsätta med det även då vi möts. D.v.s. jag skulle vara tvungen att hålla ut i/mot vägbanan för att undvika krock.
Jag skulle lägga mig till höger av tre anledningar.
1. Det är rätt
2. Jag vill inte vara så motortrafiken.
3. Den mötande har ju redan valt att färdas mot färdriktningen för att kunna se mötande trafik. Då bör denna vara införstådd med att också möta trafiken.

Det är min erfarenhet också.

Jag skulle lägga mig till höger av tre anledningar.
1. Det är rätt
2. Jag vill inte vara så motortrafiken.
3. Den mötande har ju redan valt att färdas mot färdriktningen för att kunna se mötande trafik. Då bör denna vara införstådd med att också möta trafiken.
Vad gäller 3 så innebär det dock att den mötande cyklisten potentiellt skulle kunna hamna mellan mig och en bil. Jag tolkar nog en person som cyklar på vänster sida som att denna är ganska "orolig" över biltrafiken. Rätt eller fel är ointressant för dessa resonemang. Man skulle då kunna tänka sig att denna vill hålla sig så långt ifrån bilarna som möjligt. Och då landar man i det omvända jämfört med vad du gör i ditt resonemang i punkt 3. Blir alltså oklart och otydligt.

Extra intressant skulle det bli om man matchar hålla-till-vänster-strategin med den i annan tråd diskuterade strategin att inte ligga vid vägkanten utan en bit in på vägbanan. Då har man fyra kombinationer, (a) högerkantcyklist, (b) högervägbanecyklist, (c) vänsterkantcyklist och (d) vänstervägbanecyklist. Tror f.ö. att variant d är något som verkligen skulle reta upp förare av motorfordon.

Ska jag vänster i en rondell med bil tar jag alltid vänstervarv, blir så mycket kortare.
Då kanske det var dig jag fick möte med mitt i en rondell där den mötande bilen tog vänstervarvet.?

Iofs. så var det en äldre dam så det passar väl inte in på dig.
Sen låg bolaget längre in på den gatan så hon kanske hade bråttom dit, ev. att hon redan hade fått i sig morgonransonen.

Vad gäller 3 så innebär det dock att den mötande cyklisten potentiellt skulle kunna hamna mellan mig och en bil. Jag tolkar nog en person som cyklar på vänster sida som att denna är ganska "orolig" över biltrafiken. Rätt eller fel är ointressant för dessa resonemang. Man skulle då kunna tänka sig att denna vill hålla sig så långt ifrån bilarna som möjligt. Och då landar man i det omvända jämfört med vad du gör i ditt resonemang i punkt 3. Blir alltså oklart och otydligt.

Extra intressant skulle det bli om man matchar hålla-till-vänster-strategin med den i annan tråd diskuterade strategin att inte ligga vid vägkanten utan en bit in på vägbanan. Då har man fyra kombinationer, (a) högerkantcyklist, (b) högervägbanecyklist, (c) vänsterkantcyklist och (d) vänstervägbanecyklist. Tror f.ö. att variant d är något som verkligen skulle reta upp förare av motorfordon.
Om jag utvecklar punkt 2 lite så vill jag inte bli tvungen att utsätta mig själv för mer fara än nödvändigt bara för att någon inte håller sig till punkt 1. Så om personen är för orolig för att köra mellan mig och en bil får de antingen väja ut i vildmarken eller så stannar vi båda ansikte mot ansikte och löser det stillastående.

Om jag utvecklar punkt 2 lite så vill jag inte bli tvungen att utsätta mig själv för mer fara än nödvändigt bara för att någon inte håller sig till punkt 1. Så om personen är för orolig för att köra mellan mig och en bil får de antingen väja ut i vildmarken eller så stannar vi båda ansikte mot ansikte och löser det stillastående.
När jag tog mitt c-kort var min lärare väldigt tydlig med att hon, när någon annan trafikant gav sig in i en situation hon upplevde som farlig svårt knepig etc, stannade lastbilen och överlät till den andra att lösa situationen. Det var ett sätt att hålla ryggen fri i det fall det uppstod en olycka.

Det löser man enkelt genom att i god tid plinga (lex annan tråd). Hjälper inte det, kan kan man ropa ett uppmuntrande *IDIOT*.

När jag tog mitt c-kort var min lärare väldigt tydlig med att hon, när någon annan trafikant gav sig in i en situation hon upplevde som farlig svårt knepig etc, stannade lastbilen och överlät till den andra att lösa situationen. Det var ett sätt att hålla ryggen fri i det fall det uppstod en olycka.
Då blir det totalstopp om den andra personen beter sig på samma sätt!

Alltså jag fattar inte riktigt hur problemet uppstår. Cyklar är klassade som fordon. När de framförs på väg för motortrafik gäller deras regler. Dvs högertrafik. Ingen jävel kör väl EPA i vägrenen på FEL sida? Det är ju helt livsfarligt.

Däremot kan det ju vara så att den enda dedikerade cykelvägen ligger på ena sidan av en väg så att man beroende på riktning kör åt ”fel” håll. Men då är ju vägbanorna separerade, och reglerna för cykelbanor/gångtrafik tar över.

Man kan ju använda Dijkstra's, banker's algorithm, den allokerar bara när det är säkert och undviker dödlig låsning med. (Användes förr i operativsystem bl.a.)

Däremot kan det ju vara så att den enda dedikerade cykelvägen ligger på ena sidan av en väg så att man beroende på riktning kör åt ”fel” håll.
På Finspångsvägen nära Norrköping var det inte skyltat cykelbana på vägen, men trots det leddes cyklister ut på vänster vägren (i riktning från Norrköping) med en heldragen line. Nu har de gjort om så att det är en cykelbana med en barriär som skyddar mot vägen.

Om jag skulle möta cyklist som cyklar på vänster sida när jag kommer farandes på höger sida så skulle jag stanna och söka hjälp för min akuta demens. För ingen kan ju glömma att britterna vann kriget och att vi för flera år sedan ändrat tillbaka till vänstertrafik igen.

Jag håller med om att det är ett rimligt agerande.

Jag tycker också det är en tydlig indikation på det knasiga i att cykla på motsatt sida vägen jämfört med nästan alla andra. Uppförandet kommer att leda till olägenhet för andra. I detta fall i form av att då och då behöva stanna för att undvika att frontalkrocka med någon som kör sina egna "regler".

Alltså jag fattar inte riktigt hur problemet uppstår. Cyklar är klassade som fordon. När de framförs på väg för motortrafik gäller deras regler. Dvs högertrafik. Ingen jävel kör väl EPA i vägrenen på FEL sida? Det är ju helt livsfarligt.

Däremot kan det ju vara så att den enda dedikerade cykelvägen ligger på ena sidan av en väg så att man beroende på riktning kör åt ”fel” håll. Men då är ju vägbanorna separerade, och reglerna för cykelbanor/gångtrafik tar över.
Nej en epa kan inte köras på vänster sida. Det skulle ju kunna vara en långtradare.

Man kan ju använda Dijkstra's, banker's algorithm, den allokerar bara när det är säkert och undviker dödlig låsning med. (Användes förr i operativsystem bl.a.)
Dijkstra beskrev ju även hur man kan använda semaforer för synkronisering av kritiska resurser. Tycker det låter som ett utomordentligt verktyg för att hantera möten på fel sida av vägen.
Obs har ej testat själv.

Tillbaka
Topp