Cykla mot mötande trafik på landsväg...

Dijkstra beskrev ju även hur man kan använda semaforer för synkronisering av kritiska resurser. Tycker det låter som ett utomordentligt verktyg för att hantera möten på fel sida av vägen.
Obs har ej testat själv.
Datatekniskt nörderi: Frågan är vad som skulle kunna användas som semaforer i dessa fall.

Jag tror att ni får skriva ner hur ni tänker er att det hela ska fungera lite mer i detalj för att det ska gå att avgöra om Banker's algorithm är ett bra sätt att hantera det hela. Vad är processer? Vad är resurser? Och hur blir cykelmöjligheterna i ett sådant system kontra ett system där alla cyklar på höger sida vägen.

”Eftersom Dijkstras algoritm endast fokuserar på att minimera den totala kostnaden (oavsett vad denna kostnad representerar) från en startnod till en målnod, tar den inte hänsyn till specifika trafikregler som högertrafik, vänstertrafik, trafikljus, eller andra vägförhållanden.”
Låter inte som en lösning.

För övrigt så mötte jag en bil som körde vänstertrafik under min cykeltur nu på eftermiddagen. Trodde ett tag att jag skulle få väja ner i diket, men det gick bra.
Kanske någon bilist som tycker det är bättre att möta övriga trafikanter, så den kan väja om det kommer någon som kör som en idiot?

”Eftersom Dijkstras algoritm endast fokuserar på att minimera den totala kostnaden (oavsett vad denna kostnad representerar) från en startnod till en målnod, tar den inte hänsyn till specifika trafikregler som högertrafik, vänstertrafik, trafikljus, eller andra vägförhållanden.”
Låter inte som en lösning.
Nu har jag ingen egentlig koll på Banker´s algorithm, men spontant känns det som den löser andra problem än Dijkstras algoritm för (viktade) kortaste-väg-problem.

Fransmännen också. Och många andra.
Stort sett hela Europa. Men just här anses det uppenbart livsfarligt. Parkerade en gång i mitten av tiotalet på det viset i en p-ficka på en bred och trafikfri gata varpå en konstapel som just höll på att handla sig en kebab kom galopperande (utan häst) och påpekade mitt förargliga beteende. Dock utan att vilja eller kunna förklara faran jag utsatte mig själv och omgivningen för. Minns att jag tänkte att om övriga Europa kunde klara av det så var det väl även möjligt i Sverige.
Men uppenbart icke.

Stort sett hela Europa. Men just här anses det uppenbart livsfarligt. Parkerade en gång i mitten av tiotalet på det viset i en p-ficka på en bred och trafikfri gata varpå en konstapel som just höll på att handla sig en kebab kom galopperande (utan häst) och påpekade mitt förargliga beteende. Dock utan att vilja eller kunna förklara faran jag utsatte mig själv och omgivningen för. Minns att jag tänkte att om övriga Europa kunde klara av det så var det väl även möjligt i Sverige.
Men uppenbart icke.
Området där jag bor är en privat samfällighetsförening, och även om samma lagar gäller där som överallt så parkerar många mot färdriktningen. Nån enstaka gång har nån blivit bötfälld av en troligen ny p-vakt, men eftersom det är boende som parkerar där (och betalar för det) så har p-bolaget insett att de inte har nån som helst anledning att jävlas med folk. Så i 99 fall av 100 "får" man stå åt fel håll. Funkar utmärkt.
Det går också att vara rätt kreativ med var p-rutor börjar och slutar för att helt enkelt få plats med fler bilar på en given yta. Även det hade funkat överallt, men kan man skinna folk och bara bötfälla på jävelskap så gör man tydligen det.

Kan vi sammanfatta tråden med att köra bil lite på fel sida när man ska parkera inne i stan eller köra om nån slö billist är helt ok och görs i stora världen ute i Europa hela tiden kanske tillomed i 200km/h med cykel på taket...:) och tycker nån det är fel är de paragrafryttare .
Men att cykla en kort sträcka med sina barn som annars får cykla på trottoaren där sån finns eller utan barn till badplatsen i promenadtakt på fel sida en korta sträcka ute på vischan där man tycker det är olämpligt/läskigt att cykla på höger sida borde ge fängelse...

Kan vi sammanfatta tråden med att köra bil lite på fel sida när man ska parkera inne i stan eller köra om nån slö billist är helt ok och görs i stora världen ute i Europa hela tiden kanske tillomed i 200km/h med cykel på taket...:) och tycker nån det är fel är de paragrafryttare .
Men att cykla en kort sträcka med sina barn som annars får cykla på trottoaren där sån finns eller utan barn till badplatsen i promenadtakt på fel sida en korta sträcka ute på vischan där man tycker det är olämpligt/läskigt att cykla på höger sida borde ge fängelse...
Njae, väl...? ?

Känns som du blandat ihop lite olika trådar samt extrapolerat långt ut i periferin. Jag uppfattar det vare sig som TS eller tråduppväckaren är barn eller cyklar med barn och inte heller att de enkom cyklar en kort sträcka ute på vischan på fel sida vägen. Och 200 km/h med cyklar på bilen är ju uppenbarligen från ett annat trådnystan.

Tillbaka
Topp