Någon som har erfarenhet av semi-cartridge styrlager (Ritchey Comp)?
Inför kommande bygge försöker jag identifiera om huruvida detta styrlager har löstagbara lager:
semi cartridge-version of the Ritchey Comp tapered
Jag trodde att alla styrlager med traditionella lager (och med det menar jag lösa kulor fasthållna av en ring) var uttagbara och möjliga att serva via rengöring och infettning.
Men semi-cartridge betyder kanske något annat, alltså att själva lagret är permanent fast i koppen?
När jag läser Ritcheys marknadsföringstext så står det:
”
The Ritchey Comp Tapered 1 1/8/1.5" ZS44/28.6 I ZS56/40 is equipped with semi-cartridge bearings which are not replaceable – only WCS and COMP cartridge are featured with replaceable bearings.
”
Och när jag ställde frågan till Ritchey svarade de lite kryptiskt:
"Probably you can also remove the bearings but you can’t find spare ones then."
Undrar därför om någon har erfarenhet av detta styrlager och kan bekräfta eller avfärda om lagren är möjliga att lossa från kopparna och serva eller om de sitter fast permanent?
semi cartridge-version of the Ritchey Comp tapered
Jag trodde att alla styrlager med traditionella lager (och med det menar jag lösa kulor fasthållna av en ring) var uttagbara och möjliga att serva via rengöring och infettning.
Men semi-cartridge betyder kanske något annat, alltså att själva lagret är permanent fast i koppen?
När jag läser Ritcheys marknadsföringstext så står det:
”
The Ritchey Comp Tapered 1 1/8/1.5" ZS44/28.6 I ZS56/40 is equipped with semi-cartridge bearings which are not replaceable – only WCS and COMP cartridge are featured with replaceable bearings.
”
Och när jag ställde frågan till Ritchey svarade de lite kryptiskt:
"Probably you can also remove the bearings but you can’t find spare ones then."
Undrar därför om någon har erfarenhet av detta styrlager och kan bekräfta eller avfärda om lagren är möjliga att lossa från kopparna och serva eller om de sitter fast permanent?