[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

De gjorde vad?!
Trodde man fick köra vidare med dem med gamla appen om man ville?
På fhloston låter det som att man inte får det längre?

Har ogillat sonos sen dag 1. Vi köpte tidigt en 5a till ett gamalt kontor där en chef skulle vara tidig med det senaste. Jag var oerhört oöverväldigad av ljudet i den trots den redan då häftiga prislappen.

Jag menade att de gamla högtalarna fick leva kvar.

Åtminstone i Android finns gamla appen kvar.

"Sämst" i Sonos-fallet är väl att appen inte hittar alla högtalare eller att musiken aldrig kommer igång alternativt buffrar ut emellanåt. Inte så mycket synkad musik i multi-room-feeling numera vilket var hela anledningen en gång i tiden. Tur att anläggningen i vardagsrummet med lätthet spelar i alla rum ändå (så länge frun inte är hemma :))

Det känns som att Wiim är det nya heta även om de inte har egna kompletta högtalare än, såg något sammarbete med audio pro. Är själv väldigt nöjd med min Wiim Ultra streamer/försteg.
Även jag är from idag en nöjd användare av Wiim Ultra
960x0.jpg

och Audio Pro högtalare
Audio-Pro-A4-14-Mk2-40828.JPG

Tillsammans spelar de oväntat bra!

"Sämst" i Sonos-fallet är väl att appen inte hittar alla högtalare eller att musiken aldrig kommer igång alternativt buffrar ut emellanåt. Inte så mycket synkad musik i multi-room-feeling numera vilket var hela anledningen en gång i tiden. Tur att anläggningen i vardagsrummet med lätthet spelar i alla rum ändå (så länge frun inte är hemma :))

Samt att den så kallade integrationen med Spotify suger

och Audio Pro högtalare

Härlig blandning av nytt och gammalt. Du borde ju försöka leta reda på en B2-50 eller B4-200 Subwoofer. Har alltid varit nyfiken på hur de låter men aldrig lyckats testa.

1734444276574.png

Testade WIIM men hörde ingen skillnad mot DAC:en i förstärkaren. Även om prylar är kul är det ju cykelprylar man vill prioritera :)

Härlig blandning av nytt och gammalt.
+1
Det är väl ~45år mellan dem
Men ändå spelar de så bra tillsammans.

Du borde ju försöka leta reda på en B2-50 eller B4-200 Subwoofer. Har alltid varit nyfiken på hur de låter men aldrig lyckats testa.
Mannen jag köpte mina A4-14 av hade MASSOR med mer hifi-prylar att sälja, bla en B4-200. Men jag vågade inte be honom om att få lyssna på den. En sådan hade jag aldrig fått över tröskeln hemma.
Även med A4-14 var det svårt "De är för stora!"
Trots att 14 skall stå för lådvolymen är yttermåtten på centimetern lika som hos de 25 liters Audio Pro 2-25 de ersatte!
Audio Pro 2-25 o A4-14.jpg

Synd jag missade black friday.
Jag köpte min Wiim Ultra då med ~1kSEK rabatt, utan den rabatten hade jag nog inte köpt den.
Men nu är jag glad att jag gjorde det.

Det finns väl inga blindtester där man kunnat bevisa någon som helt skillnad mellan olika moderna DACs.
+1

En wiim köper man ju för streamingen, priset och mjukvaran.
+1
Även efter endast några timmars användning av min Wiim Ultra börjar jag fundera på om det inte även är dags för en Wiim Amp Pro

Det finns väl inga blindtester där man kunnat bevisa någon som helt skillnad mellan olika moderna DACs. En wiim köper man ju för streamingen, priset och mjukvaran.
Sant, men placebo är ju det bästa med hifi! Förstärkaren har Marantz påhitt HEOS som stödjer det jag behöver. Men jag villhöver displayen på WIIM:en...

Troligen mer miljövänligt att göra den av plast.. Tycker de totalt misslyckats med att få den att se dyr ut. När man lägger pengar på att fräsa grejer vill man ju att det skall synas. Denna ser ju ut som om man monterat ihop lite platta låtar. Den ser säkert mer premium ut i verkligheten men 10.000 för den där känns minst 50% för dyrt.
Hah, 10000kr är pre-orderpriset. Den kostar 25 papp har jag för mig.

Sant, men placebo är

Sant, men placebo är ju det bästa med hifi! Förstärkaren har Marantz påhitt HEOS som stödjer det jag behöver. Men jag villhöver displayen på WIIM:en...
Slog också till på black Friday.
Min sambo har inga problem med stora svarta lådor så det har jag möblerat med. Däremot ogillar hon högljudd musik så det går nästan på ett ut.

Mannen jag köpte mina A4-14 av hade MASSOR med mer hifi-prylar att sälja, bla en B4-200. Men jag vågade inte be honom om att få lyssna på den.
Jag var på en hifi-mässa i mitten av 80-talet där Audio pro visade alla sina högtalare. B4-200 hade betydligt mer muller än de mindre modellerna. Storleken är dock skrämmande i de flesta villor.

Är det kosher att prata flerkanal/hembio i den här tråden, eller borde jag startat en egen? 😬

Min HK AVR 360 avled i en småbarnsrelaterad olycka, och behöver ersättas. Allra helst med en likadan begagnad för typ en tusing, jag har hyfsad koll även på andra HK-modeller, men det finns ju annat än HK har jag hört. Vad letar man efter på begagnatmarknaden för en tusenlapp eller max två, utifrån baskraven...
  • 3-4 HDMI in, 1-2 ut
  • 5.1 räcker, behöver inget fancy Atmos etc
(Centrum, Anderson och liknande generisk OEM är inte aktuellt.)

Senast ändrad:
Är det kosher att prata flerkanal/hembio i den här tråden, eller borde jag startat en egen? 😬

Min HK AVR 360 avled i en småbarnsrelaterad olycka, och behöver ersättas. Allra helst med en likadan begagnad för typ en tusing, jag har hyfsad koll även på andra HK-modeller, men det finns ju annat än HK har jag hört. Vad letar man efter på begagnatmarknaden för en tusenlapp eller max två, utifrån baskraven...
  • 3-4 HDMI in, 1-2 ut

Av de receivers jag haft så har Yamaha varit stabilast när det gäller hdmi cec och arc. Min rx-v767 har funkat fläckfritt i 14 år. Min yamaha rx-a2020 har dock börjat kräva flera minuters uppvärming innan det kommer ljud ur den. De två HK jag haft slutade volymkontollen på maskinen att fungera, på de två NAD mina föräldrar haft har HDMI alltid krånglat ihop med deras samsung tv.
Om man skall köpa en lite nyare så verkar Denon vara ansett som bästa valet nu mera.

• 3-4 HDMI in, 1-2 ut
Ta en titt på Hifitorget.se där kan det finnas något som passar din plånbok.

Ta en titt på Hifitorget.se där kan det finnas något som passar din plånbok.
+1

Men det kan vara idé att hålla koll på priserna.
Jag har under -24 köpt både högtalare och subwoofer billigt på både Blocket och Tradera
som jag sedan har sålt för mer (+25%) på https://hifitorget.se

Ytterligare ett ställe som kan vara bra att kolla på är
Därifrån söker man på 87 sajter enl hemsidan.

Jag dammade av min ProJect skivspelare häromdagen, en sån här med Audio-Technica AT95 pickup:

Och jäklar vad kul det är att lira sina gammla LP skivor!
Det låter för jädra bra alltså..

Blev inspirerad och lagade den gamla skivspelaren jag fyndade på blocket. Lite bakgrundsknaster även när jordkabel är kopplad och inget spelas. Någon som vet vart man skall leta vidare i felsökning?
PXL_20241219_194510094.LONG_EXPOSURE-01.COVER.jpg

Blev inspirerad och lagade den gamla skivspelaren jag fyndade på blocket. Lite bakgrundsknaster även när jordkabel är kopplad och inget spelas. Någon som vet vart man skall leta vidare i felsökning?
Trist
Är det inget ljud kan det vara avbrott på ngn signalledare,
dvs kablarna från pickup till RCA-kontakt
Om du har en multimeter skulle jag börja mäta där
Men om du lämnar in den för att få den reparerad bör du kolla vad det kan kosta
felsökning kan ta lång tid och då blir det dyrt.

Hoppas du snabbt får ordning på skivspelaren!

Bara kollar så att du även fyndade en RIAA-förstärkare om nu inte din förstärkare har inbyggd? Det brukar inte låta så mycket utan ;-)

Trist
Är det inget ljud kan det vara avbrott på ngn signalledare,
dvs kablarna från pickup till RCA-kontakt
Om du har en multimeter skulle jag börja mäta där
Men om du lämnar in den för att få den reparerad bör du kolla vad det kan kosta
felsökning kan ta lång tid och då blir det dyrt.

Hoppas du snabbt får ordning på skivspelaren!

Jag har ljud och det låter ganska bra om man vrider upp lite och dränker bruset. Det är ett konstant oljud i bakgrunden. Jag hittade en bra guide nu, skall montera isär nål och hållare och kolla så de inte sitter dåligt samt kopla den på ett eget uttag i morgon. Funderar på att testa den externa riaaförstärkaren jag fick med istället för den inbyggda i Wiimen.
Jag har haft isär hela spelaren och bytt remmar och fixat länkar som kladdat ihop.

Senast ändrad:
Du har väl separerat Rca kabeln från ström kablar det ger upphov till knaster som du beskriver.
Där finns det helt klart förbättringspotential. RCA-kablarna var avklippta när jag fick hem den så jag lödde dit nya. De är 3 meter långa, kanske är i överkant när det handlar om så svaga signaler.

Apropå oljud. TVn i sommarstugan har ett irriterande brummande ljud i högtalaren.
Det är syrrans gamla TV och hos dem lät det inget.
Har testat alla uttag i stugan, lång förlängningssladd, men samma oavsett uttag.
En misstänkt källa är dimmern som min pappa har satt dit, kan tyvärr inte koppla ur den.

Några tips på vad man kan göra?

Jag har ljud och det låter ganska bra om man vrider upp lite och dränker bruset. Det är ett konstant oljud i bakgrunden.
Sådant brukar betyda jordproblem. Men det hade du ju fixat.

Jag har haft isär hela spelaren och bytt remmar och fixat länkar som kladdat ihop.
Då kan jag nog inte tillföra särskilt mkt.

Apropå oljud. TVn i sommarstugan har ett irriterande brummande ljud i högtalaren.
Det är syrrans gamla TV och hos dem lät det inget.
Gamla nätdelar med gamla kondingar kan bli "konstiga"
Men det sker pga av ålder inte flytt av apparaten

Har testat alla uttag i stugan, lång förlängningssladd, men samma oavsett uttag.
En misstänkt källa är dimmern som min pappa har satt dit, kan tyvärr inte koppla ur den.

Några tips på vad man kan göra?
Misstänker du dimmern kan du skruva ur proppen som går till den för att med säkerhet få den helt strömlös.
För mig låter sådana problem från en fullt fungerande dimmer långsökt,
men jag vet ju förstås inte hela historien

Alla enheter bör / måste jordas, läs ex https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=86134 (finns tusentals tips) Kan vara dålig jord ex. En sån här (https://www.dustinhome.se/product/5011022943/supra-lorad-mains-block-md06-eusp-mk3) kan vara bra, kan även rädda grejerna vid åsknedslag.
Supra nätlister dom funkar inte vid ett åsknedslag det är över tro att tro på en grej som innehåller en spole några dioder och nån kondensator.

Alla enheter bör / måste jordas, läs ex https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=86134 (finns tusentals tips) Kan vara dålig jord ex. En sån här (https://www.dustinhome.se/product/5011022943/supra-lorad-mains-block-md06-eusp-mk3) kan vara bra, kan även rädda grejerna vid åsknedslag.

Både skivspelaren och försteget har ju bara eurokontakt och saknar jord. Men "jordkabel" mellan skivspelaren och försteget är ju kopplad i alla fall. Däremot så skall jag kolla så tonarmen är kopplad ihop med tordkablen som går till försteget då ljudet ändrar sig när jag tar i tonarmen. Jag har OPC åskskydd som inte tar ut 500% hifi-skatt =D

Däremot så skall jag kolla så tonarmen är kopplad ihop med tordkablen som går till försteget då ljudet ändrar sig när jag tar i tonarmen.
Det enklaste sättet att kontrollera borde vara att mäta med en multimeter,
har du ingen egen kanske du kan låna en?

Jag har OPC åskskydd som inte tar ut 500% hifi-skatt =D
Åskskydd behöver (oftast) sitta i ett jordat uttag för att fungera

Gamla nätdelar med gamla kondingar kan bli "konstiga"
Men det sker pga av ålder inte flytt av apparaten

Misstänker du dimmern kan du skruva ur proppen som går till den för att med säkerhet få den helt strömlös.
För mig låter sådana problem från en fullt fungerande dimmer långsökt,
men jag vet ju förstås inte hela historien
Samma problem med annan TV, testade det också.
Har inte testat att skruva ur proppen för dimmern... Ska neråt i jul, får testa då.
Ren gissning att det kan vara dimmern, finns en billig kyl och frys också. :-)

Det enklaste sättet att kontrollera borde vara att mäta med en multimeter,
har du ingen egen kanske du kan låna en?

Åskskydd behöver (oftast) sitta i ett jordat uttag för att fungera

Jag har multimeter så skall labba med det.
Åskskyddet sitter i ett jordat uttag och tv samt slutsteg har ju trepolig kontakt i alla fall. Sen tror jag inte att åskskyddet hjälper speciellt mycket om det verkigen slår ner i närheten.

Visa bilaga 743616
Dual 505 är ju en fin-fin spelare med bra ljud! Har haft en själv en gång i tiden.
Dock var väl Dual lite (ö)kända för att vara känsliga för jordbrum som jag kallar det.
Dvs jordningen spökade i dom.

Kolla upp kablarna och kontakterna noga, så det inte är avbrott eller för hög resistans eller glapp.

Om tv:n har antennsladd kan en galvanisk avskiljare vara en idé. Om det är flera apparater som sitter ihop kan du prova att vända eurokontakten på en av dem i taget och även kontrollera med en spänningsprovarpenna i vilka fall den indikerar den indikerar på apparathöljet.

Gäller detta även i "nya" appen, då menar jag den som hette S2 och är förbjudet område för oss med "gamla" amps osv.
För har den nya appen lika dålig synkning och dom andra osexiga egenskaperna då lär man få tittat efter något annat system.

960x0.jpg

och Audio Pro högtalare
Audio-Pro-A4-14-Mk2-40828.JPG

Det där känns som en fullträff pris/prestandamässigt. Perfekt om man bor i lägenheten och inte kan eller vill spela hur starkt som helst. Har själv kört med a4-14 m2 tidigare och var då mkt nöjd.

Använder du wiims rumskorrigering?

Det där känns som en fullträff pris/prestandamässigt.
+1
Perfekt om man bor i lägenheten och inte kan eller vill spela hur starkt som helst. Har själv kört med a4-14 m2 tidigare och var då mkt nöjd.
WiiM Ultra + A4-14 är anläggningen på landet och här kan jag med gott samvete spela högre och med mer bas än i den lyhörda lägenheten i stan.

Använder du wiims rumskorrigering?
Jag har börjat med det, det gör stor skillnad.
Men jag kommer att behöva fler "körningar", för bara genom att vrida på surfplattan blev det ~10dB skillnad mellan två "körningar" precis efter varandra.
När jag har tillräckligt många hag jag tänkt att manuellt försöka jämka till en så generellt bra kurva som möjligt.

Gäller detta även i "nya" appen, då menar jag den som hette S2 och är förbjudet område för oss med "gamla" amps osv.
För har den nya appen lika dålig synkning och dom andra osexiga egenskaperna då lär man få tittat efter något annat system.
Japp, den nya appen är det vi pratar om här. Som togs fram när hörlurarna lanserades. Som INTE går att kontrollera via appen 😂

Tillbaka
Topp