[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Det är inte jag som hittat på biltypen SUV. En bmw 3 serie blir ingen suv för att man väljer sexan. Men om man jämför identiska motorer och väljer en X3 istället för en 3 serie så kommer blir dra klart mer.
Det var du som hittade på definitionen som gjorde att 3-serien blev en SUV.
En X3 drar så klart mer än en 3-serie, men är också rymligare för den som kan dra nytta av att utrymmet finns på höjden.
Så här då: OM man utgår från en BMW 3-serie med 4:a kunde man i stället ta en 3-serie med M-paket och 6:a eller en X3 med 4:a. Båda alternativen drar mer, men X3:an är också något rymligare. X3:an kan vara tvåhjulsdriven och 6:an fyrhjusdriven. iX3 finns tex BARA tvåhjulsdriven.
Varför är det då SUVen som är orsaken till alla världsproblem, vilket det ibland låter som?

Vart hittar du data som säger att V90 drar mer?
XC60 2wd t5 - 9.8 mixed
V90 2wd t5 8.71 Mixed
Är den klart mindre interiört? Tänk på att man inte kan jämföra längd enbart. Mellan V60 och V90 skiljer det mycket lite och XC60 är en höjd V60...
Med T5-motorn drar V90 på pappret 0,1 l/mil MER än en XC60. Verkligheten har jag ingen aning om men det har så klart du.

Tittade på den officiella förbrukningssiffran, 6,7 vs 6,8. Hoppas jag hittade motsvarande motor...
XC60 finns väl bara som hybrid numera. Jag tittar på exakt samma motormodell (T5 2wd från 2020 utan hybridlösningar) Det är helt klart så att XC60 drar mer än V90.

Volvo XC60 dimensions:​

• Max. boot space with seats up: 483l
  • Max. boot space with seats down: 1,410l

Volvo V90 dimensions​

• Max. luggage capacity (seats up): 723 litres
  • Max. luggage capacity (seats down): 1,526 litres

XC60 finns väl bara som hybrid numera. Jag tittar på exakt samma motormodell (T5 2wd från 2020 utan hybridlösningar) Det är helt klart så att XC60 drar mer än V90.

Volvo XC60 dimensions:​

• Max. boot space with seats up: 483l
  • Max. boot space with seats down: 1,410l

Volvo V90 dimensions​

• Max. luggage capacity (seats up): 723 litres
  • Max. luggage capacity (seats down): 1,526 litres
Som sagt, verklig förbrukning har jag inte koll på, kan mycket väl vara så att V90 ligger närmare den officiella siffran. Mina siffror kom från googles AI-och jag kvalitetssäkrade inte.
Du kan inte använda bara bagageutrymmet för att jämföra bilens utrymme (själv tycker jag skillnaden är större i praktiken, då V90ns utrymme är så mycket längre, men det beror ju på vad som lastas).

Tittar på man på "higway" där aerodynamiken har störst inverkan ser det ut såhär på Edmunds.
V90 6.72
XC60 8.11
Det är väl blandat som är intressant. Bara det att blandat enligt WLPT är helt annorlunda än blandat enligt de flesta i verkligheten.
En högre bil med större area drar självklart mer, allt annat lika, men höjden kan ibland göra att man klarar sig med en mindre bil på andra håll.

Själv kör jag som jag skrivit tidigare en SUV (beroende på definition) helt ofrivilligt, hade hellre kört en lägre bil. Jag är ingen SUV-anhängare. Men är inte heller så förtjust i alla som så bestämt ser SUVar som det stora problemet i trafiken. Det finns så mycket annat att ge sig på. Som tex alla som kör V90 när de bara behöver en EX30. Å andra sidan låter jag folk själva bestämma vilken bil som är lämplig för dem, för jag tror de flesta vet det bättre än jag. Men om nån frågar tipsar jag gärna.

Lånade en V90 XC av en kompis en helg för ca 1 år sedan, och bagaget i den var ju enormt jämfört med brorsans XC60 (nya modellen). Åtminstone i användbarhet.

Som sagt, verklig förbrukning har jag inte koll på, kan mycket väl vara så att V90 ligger närmare den officiella siffran. Mina siffror kom från googles AI-och jag kvalitetssäkrade inte.
Du kan inte använda bara bagageutrymmet för att jämföra bilens utrymme (själv tycker jag skillnaden är större i praktiken, då V90ns utrymme är så mycket längre, men det beror ju på vad som lastas).

Det är väl blandat som är intressant. Bara det att blandat enligt WLPT är helt annorlunda än blandat enligt de flesta i verkligheten.
En högre bil med större area drar självklart mer, allt annat lika, men höjden kan ibland göra att man klarar sig med en mindre bil på andra håll.

Själv kör jag som jag skrivit tidigare en SUV (beroende på definition) helt ofrivilligt, hade hellre kört en lägre bil. Jag är ingen SUV-anhängare. Men är inte heller så förtjust i alla som så bestämt ser SUVar som det stora problemet i trafiken. Det finns så mycket annat att ge sig på. Som tex alla som kör V90 när de bara behöver en EX30. Å andra sidan låter jag folk själva bestämma vilken bil som är lämplig för dem, för jag tror de flesta vet det bättre än jag. Men om nån frågar tipsar jag gärna.
Att bagaget på V90 är större än XC60 är helt solklart om man någonsin använt båda bilarna. XC60 har 5mm mer utrymme för huvudet i framsätet och typ 2 cm mer knäutrymme bak för att man offrat bagageutrymme till det. V90 har mer benutrymme i framsätet. Så det är lite hit och dit.
EX30 hade också varit snålare om den inte varit en jäkla "crossover".
Att jag är krisitsk mot suvtrenden är ju för att det är just en trend. Motorer blir mindre och snålare och mer och mer eldrivna. Det som gått åt fel håll senaste 20 åren är höjden på bilarna, vikten, samt för stora hjul som gör att många suvägare gärna kör med åretrunt däck för att däcken är så dyra. Eller för att man tror att det blir säkare på vintern med fyrhjulsdrift och kan skippa riktiga vinterdäck.

Att bagaget på V90 är större än XC60 är helt solklart om man någonsin använt båda bilarna. XC60 har 5mm mer utrymme för huvudet i framsätet och typ 2 cm mer knäytrymme bak för att man offrat bagageutrymme till det. V90 har mer benutrymme i framsätet. Så det är lite hit och dit.
Se där, något vi är överens om
för stora hjul som gör att många suvägare gärna kör med åretrunt däck för att däcken är så dyra. Eller för att man tror att det blir säkare på vintern med fyrhjulsdrift och kan skippa riktiga vinterdäck.
Eller för att Volvo var så j-la dumma att de ansträngde sig så hårt för att lura i folk att det är lika bra.

Har inte jättebra fjädring bara för man har SUV… nästan tvärtom. Tyngden antar jag?
Högre markfrigång och större hjul gör naturligtvis att man kan köra snabbare över farthinder. Varför man nu skulle göra det om man har nått vett i skallen, men den diskussionen gick inget bra förra gången.

Som en som gått från golf till id4 kan jag känna igen mig annars att köra mitt i vägen 😅 men den är ju så stor.
Varför då? Om något behöver man ju flytta på sig MER ju större bil man har. Varför är det alla andra som ska behöva flytta på sig för att du köpt en stor bil?

Högre markfrigång och större hjul gör naturligtvis att man kan köra snabbare över farthinder. Varför man nu skulle göra det om man har nått vett i skallen, men den diskussionen gick inget bra förra gången.
Kör mycket hellre snabbt över farthinder i en låg bil, så länge den inte är för låg. Det allra värsta är en kort SUV, de är hemska över farthinder. SUVar är typiskt stötigare och man rör sig mer i fram-bak-riktning vid farthinder.

Kör mycket hellre snabbt över farthinder i en låg bil, så länge den inte är för låg. Det allra värsta är en kort SUV, de är hemska över farthinder. SUVar är typiskt stötigare och man rör sig mer i fram-bak-riktning vid farthinder.
Möjligt, jag kör ju inte SUV själv. Reagerade mest på att SUV-människor oftare inte bromsar för farthinder än människor i mer rimliga bilar. Kanske snarare är nån personlighetsstörning?

Edit: Jag upplever detta mer eller mindre varje dag på min pendlingsväg. Genom ett mindre samhälle där det är 50 finns en bunt farthinder vid övergångsställen, som man helst tar i max 20. Varenda jävla gång man saktar in så är det nån rövhatt bakom som ska lägga sig en halv billängd ifrån en för att demonstrativt visa hur långsamt vederbörande tycker man kör, och minst 7 gånger av 10 är det en SUV av nån anledning. Så less på hänsynslösa idioter i trafiken.

Edit 2: Kan i och för sig bero på att 7 av 10 kör SUV i största allmänhet. 😩

Men det är rimligt att fundera emellan en Passat och en Tiguan och så är tiguan åter igen mindre än en passat och drar klart mer. Men man kan välja att använda absurda exempel om man vill.
Vid valet mellan en Passat och en Tiguan, så väljer jag en Golf.
Eventuellt med fyrhjulsdrift för att kunna dra båt säkert. Det är sjukt obehagligt när man skall dra upp båten ur sjön och hjulen inte får grepp nog.

Så länge ni fortsätter köpa Audi, BMW, Vokkwagen, Mercedes, Boss, flyger Lufthansa och sätter Continentaldäck på cyklarna så är det bara trams ni håller på med när ni dissar Tesla.
Nu kan jag iofs sympatisera med en viss dubbelmoral när det kommer till att bojkotta skithuvuden, om inte annat för att det kan bli lite torftigt tillslut.
Men sponsrar de där bolagen fascister, idag alltså och inte i ww2-tid.

Nu kan jag iofs sympatisera med en viss dubbelmoral när det kommer till att bojkotta skithuvuden, om inte annat för att det kan bli lite torftigt tillslut.
Men sponsrar de där bolagen fascister, idag alltså och inte i ww2-tid.

Det spelar ingen roll vad dom gör idag. Avgasfuskarna Volkswagen tänker jag inte heller glömma.

Det ska också alltid dras upp gamla bruna rötter när det gäller sådant vi inte få diskutera här.

Så länge ni fortsätter köpa Audi, BMW, Vokkwagen, Mercedes, Boss, flyger Lufthansa och sätter Continentaldäck på cyklarna så är det bara trams ni håller på med när ni dissar Tesla.

edit tog bort politik
Ja, det blir ju bara komiskt när tex folk som tex kör runt i volvo ock polestar som ägs aven kommunistdiktatur har synpunkter på folk som åker tesla pga elon musk. 🤣
Om något, tror jag kinesernas ägande av volvo kommer attbli ett riktigt stort problem för sverige om några år när saker och ting ställs på sin spets.

Det spelar ingen roll vad dom gör idag. Avgasfuskarna Volkswagen tänker jag inte heller glömma.

Det ska också alltid dras upp gamla bruna rötter när det gäller sådant vi inte få diskutera här.
Helt ointresserad av bruna rötter. Handlingar idag väger 1000-falt tyngre.
Men vws fusk känns ju sådär helt klart!

Om det inte är ett problem att dörrarna på en volvo inte går att öppna i minusgrader så blir väl inget ett problem.

men ja, volvo är också av listan. Så länge dörrarna går att öppna så får man nog kompromissa med nåt. Oklart om kinesiskt ägande är ett mer akut problem än produktion i Kina. Det senare går knappt att undvika

EDIT. och diesel gate på det också ja.

men ja, volvo är också av listan. Så länge dörrarna går att öppna så får man nog kompromissa med nåt. Oklart om kinesiskt ägande är ett mer akut problem än produktion i Kina. Det senare går knappt att undvika

I USA förbereds det förbud mot kinesisk teknik i bilarna. Det blir kul för Volvo.

Är det en ursäkt att man var ovanligt långsam på att fatta att Elon är galen? Det har ju varit uppenbart lääänge. Men har träffat en del Teslaägare som försöker ursäkta sig så på riktigt.
Bättre att vara ärlig med att man skiter i det som Spacekitty
Det finns inget utrymme att tycka att Musk har sina poänger, utan att man för den sakens skull tycker att hans polare är vettiga?

Det finns inget utrymme att tycka att Musk har sina poänger, utan att man för den sakens skull tycker att hans polare är vettiga?
Även en blind höna kan finna ett korn. Var drar vi gränsen för när en person kan betraktas som ett ärkesvin?

Skulle inte drömma om att stötta Tesla med en enda krona, och jag har svårt att förstå att någon som vill ha liberal demokrati kan tänka sig att göra det. Jag har ingen möjlighet att rösta i amerikanska val och på det sättet stoppa Trump och Musk, så det minsta jag kan göra är väl att vägra köpa deras produkter? Det är inte någon skillnad på att köpa en Trumpbibel och på att köpa en Tesla, liksom. Jag skulle inte lägga pengar på att resa till, och på det sättet stötta, Kina eller Afghanistan eller Kuba eller Saudiarabien eller Nordkorea eller någon annan diktatur heller. Eller köpa en skiva med Morrissey, även om jag hade tyckt om hans musik.

Slut på rant och halvpolitik. Jag ska inte ens köpa någon bil. Jag blev bara förvånad över att Tesla diskuterades som ett reellt alternativ i en bilköpartråd efter grundarens och aktieägarens galna upptåg.

Senast redigerad av en moderator:
Jodå han har gjort en hel del imponerande saker
Men det har fortfarande varit uppenbart att han är galen ganska länge.
Två saker kan vara sant samtidigt.

Vad man sen låter påverka sitt bilköp är en annan sak där var och en får ta ställning. Själv skulle jag aldrig köpa Model Y bl a för att de glömde fjädringen i bakvagnen, baksätet är det värsta jag suttit i på många år. Så jag har inte funderat på om jag hade köpt en Tesla pga Musk.

FIAT växte sig starkt under Mussolini.
BMW mörkade att bilarna fattade eld.
...
Blir inte mycket kvar om man skall dissa allt som hänt i historien.
Är det OK med häst och vagn, eller är det djurplågeri?
Exakt, och det går nästan alltid att reparera misstag och felaktiga beslut som fattats tidigare. Skillnaden är om det sker nu, då vet man ju med säkerhet att pengarna man betalar går till skit och elände.

Det är väl så att många som har åstadkommit mycket också har en mörk sida? Det verkar ju som att det krävs en *patisk sida för att ta sig upp i hierarkin och driva sina idéer in i kaklet.
Musk/Tesla var väl de som visade att elbilar faktiskt kan ha räckvidd, samtidigt som de traditionella ICE-tillverkarna knappt kom runt hörnet. SpaceX får väl också anses framgångsrikt. Sen har han ju även drivit ett antal företag som inte flugit...
Apple och Jobs är väl ett annat företag som lyckats väldigt väl, och det sedermera framkommit att Jobs kunde vara riktigt otrevlig.

Det väger inte speciellt mycket för mig vad en 10% procentägare gör på sin fritid. Det är inte företaget Tesla som röker gräs, pratar med AfD eller sätter näsan i röven på Trump.
Du "glömde" förvisso att just denna 10%-ägaren är VD för företaget. Hur mycket VD han nu kan vara när han samtidigt bygger upp en amerikansk myndighet och spelar spel hela dagarna.
Som VD får man nog acceptera att ens agerande även på fritiden påverkar företaget. Och jo. Om VDn för ett företag uttalar sig kommer det slå på hur jag ser på företaget. Om VDn för ett företag slickar Trump-rumpa påverkar det min vilja att köpa deras produkter.

Om man ska vara på den etiksäkrade sidan vad gäller bilköp så är det bara Koenigsegg som finns kvar. Svensk produktion och ägande - det måste vara bäst? Dessutom inte SUV!
Dessutom fräsiga elmotorer
https://www.koenigsegg.com/dark-matter

Svårt annars med fair trade-märkta elbilar fria från autokratiska tendenser och arbetarförtryck.
Renault är väl på gång med bilar inklusive batteri Made in France (och de har ju stark fackföreningstradition). Vet inte om de garanterar råmaterial utvunna med hållbara metoder och under skäliga förhållanden hela vägen.

Det är ju naturligtvis omöjligt att vara hundra procent konsekvent i sin strävan att göra bättre val, men det får ju inte bli ett argument för att inte försöka. Alla steg i riktning mot ett mer hållbart samhälle är bra oavsett om det gäller att sluta elda dinosaurier på väg till jobbet, hålla sin ICE-bil rullande, äta mer veganskt, semestra närmare hemmet eller minska sin konsumtion i stort (utom då det gäller cyklar då naturlagen n+1 fortfarande gäller).

Kolfiber är väl inte sustainable?

Man får kanske köpa en Tesla för att sponsra att Musk fixar biffen med Kina då.

På tal om WW3 så kan man fortfarande investera i SAAB, man får bara inte köra runt på allmän väg utan får hålla sig på skjutbanan.

On topic
1737391686958.webp

Med reservation för att ägarna säkert är fascister och/eller rötterna i 30 talets tyskland

Tillbaka
Topp