Som sagt, verklig förbrukning har jag inte koll på, kan mycket väl vara så att V90 ligger närmare den officiella siffran. Mina siffror kom från googles AI-och jag kvalitetssäkrade inte.
Du kan inte använda bara bagageutrymmet för att jämföra bilens utrymme (själv tycker jag skillnaden är större i praktiken, då V90ns utrymme är så mycket längre, men det beror ju på vad som lastas).
Det är väl blandat som är intressant. Bara det att blandat enligt WLPT är helt annorlunda än blandat enligt de flesta i verkligheten.
En högre bil med större area drar självklart mer, allt annat lika, men höjden kan ibland göra att man klarar sig med en mindre bil på andra håll.
Själv kör jag som jag skrivit tidigare en SUV (beroende på definition) helt ofrivilligt, hade hellre kört en lägre bil. Jag är ingen SUV-anhängare. Men är inte heller så förtjust i alla som så bestämt ser SUVar som det stora problemet i trafiken. Det finns så mycket annat att ge sig på. Som tex alla som kör V90 när de bara behöver en EX30. Å andra sidan låter jag folk själva bestämma vilken bil som är lämplig för dem, för jag tror de flesta vet det bättre än jag. Men om nån frågar tipsar jag gärna.