Hjälp sökes: Shimano 105 kedja hoppar och byte till singelklinga

jt1212

Medlem
Hej,
Har en Roubaix SL8 Sport 105. Jag kör den på en del grus och stig och det är bitvis skakigt och har då tappat kedjan in mot ramen vid flera tillfällen vilket inte känns så gött.

Funderar på om det kan lösa sig med att byta bakväxel till en GRX som håller det bättre spänt?

Om jag ändå är igång hade det vart gott att få till singelklinga och behöver era tankar. Den är utrustad med Shimano 105 2x12, Kassett 11-36T, Klingor 50/34T (https://www.specialized.com/se/sv/roubaix-sl8-sport-105/p/225457?color=367267-225457)

Tänker att 42T och behålla befintlig kassett borde räcka för det jag cyklar.

Vad tänker ni, och någon som kan hjälpa till med vad som behövs för grejer?

Tack 🙏

Skärmavbild 2025-03-25 kl. 11.50.18.png

Du förlorar ju en del i omfång, i båda ändarna. Om du vet att du inte behöver eller använder de växlarna är det väl bara att köra på, men själv skulle jag sakna båda delarna. Då framväxel ändå nästan aldrig orsakar några problem tycker jag 2x är överlägset.

Du får också sämre kedjelinje på minsta och största dreven i kassetten, vilket borde ge större slitage och högre förluster.

Vevparti för singelklinga och ett NW-drev, så borde du vara hemma. Tejpa fast vänsterreglagets växelspak vid bromsspaken, ta bort framväxeln och dra bort sladd eller vajer+hölje.

Du får också sämre kedjelinje på minsta och största dreven i kassetten, vilket borde ge större slitage och högre förluster.

Med 1x får jag bättre kedjelinjen i genomsnitt. På lvg hamnar jag ofta nära minst fram och bak och störst fram och bak.

Vevparti för singelklinga och ett NW-drev, så borde du vara hemma. Tejpa fast vänsterreglagets växelspak vid bromsspaken, ta bort framväxeln och dra bort sladd eller vajer+hölje.

Behövs en ny vevparti? Kan man inte bara sätta på ett NW-drev? Kedjelinjen blir lite värre på största drev bak, men det kan inte vara värre än nyaste 55 mm kedjelinjen på mtb.

Men för TS borde det räcka med att byta till en GRX bakväxel för att lösa problemet.

Jag kör den på en del grus och stig och det är bitvis skakigt och har då tappat kedjan in mot ramen vid flera tillfällen vilket inte känns så gött.

Funderar på om det kan lösa sig med att byta bakväxel till en GRX som håller det bättre spänt?
Som andra redan har skrivit borde både en GRX-bakväxel och en NW-klinga hjälpa till

Men du kan börja med en enklare och billigare åtgärd:
Montera en kedjefångare/styrare
K13-002_ob_1_square.jpg

Det finns många varianter, har din ram ett runt sadelrör kan denna för under 33 SEK vara ett bättre val
24BB2F5FF6652DDE05FF5BBE7312BD1A.png

Jag har kört en hel del gravel och stök de senaste åren med en 2x drivlina med Ultegra bakväxel och aldrig haft en tappad kedja fram pga detta, inte vad jag kan minnas i alla fall. Tycker det är rätt svårt att tappa kedjan "inåt" ramen med en korrekt justerad framväxel.

Har även cykel med GRX och den stora skillnaden med clutchen är ju framförallt skramlande och hoppande kedjan. Cykeln med Ultegra fick en GRX bakväxel i helgen så nu är det lugnt och stilla även på den. Jag kör 11-delat, vet inte om 12-delat är känsligare

Nackdelen om du byter till en GRX och förutsätter med 2x är om du sen vill byta till 1x och ha större omfång. Då är det en annan bakväxel du behöver. Men är du i övrigt nöjd med framväxel så hade jag fortsatt med det och bara köpt en bakväxel med clutch. Det är ju enklast och billigast.

Med 1x får jag bättre kedjelinjen i genomsnitt. På lvg hamnar jag ofta nära minst fram och bak och störst fram och bak.
Ja, växlar man fel med framväxeln, så blir kedjelinjen usel. Man riskerar dessutom skrap mot växelföraren.
Behövs en ny vevparti? Kan man inte bara sätta på ett NW-drev? Kedjelinjen blir lite värre på största drev bak, men det kan inte vara värre än nyaste 55 mm kedjelinjen på mtb.
Man kan sätta ett NW-drev på inner eller ytterpositionen, men det bli kass kedjelinje i det fallet också.
Men för TS borde det räcka med att byta till en GRX bakväxel för att lösa problemet.
Ja, eller bara justera växlarna. Det skall nämligen fungera utmärkt med nuvarande setup.

Ja, växlar man fel med framväxeln, så blir kedjelinjen usel. Man riskerar dessutom skrap mot växelföraren

Så menade jag inte. På lvgcyklar är mitt mest använda växlar små fram och näst/tredje minsta bak som är samma som stor fram och tredje/fjärde största bak. I både lägen är kedjan skev. Med 1x är kejdan helt rakt i min mest använde växel.

Ja, eller bara justera växlarna. Det skall nämligen fungera utmärkt med nuvarande setup.

Ja, insåg det också. Tidigare skrev någon att clutch är framförallt för att minska skarmlan av kedjan.

Så menade jag inte. På lvgcyklar är mitt mest använda växlar små fram och näst/tredje minsta bak som är samma som stor fram och tredje/fjärde största bak. I både lägen är kedjan skev. Med 1x är kejdan helt rakt i min mest använde växel.
Fast det hänger ju även noga ihop med valet av klingor och kransar. Jag menar; stora klingor finns mellan iaf 46 - 56, små mellan 32 - 39 och kassetter allt mellan 11 och 36 (för 11 vx). Då blir möjligheterna för att välja bästa kombination för de oftast förekommande förhållanden rätt goda och så även rak kedjelinja samtidigt som man behåller 2X stora och ändå täta omfång. Om man så vill.

Fast det hänger ju även noga ihop med valet av klingor och kransar. Jag menar; stora klingor finns mellan iaf 46 - 56, små mellan 32 - 39 och kassetter allt mellan 11 och 36 (för 11 vx). Då blir möjligheterna för att välja bästa kombination för de oftast förekommande förhållanden rätt goda och så även rak kedjelinja samtidigt som man behåller 2X stora och ändå täta omfång. Om man så vill.

Ja, på min lvgcykel byte jag från 50/34 till 50/39 fram och bak till 12-27. Men fortfarande är det med 2x, naturligtvis, så att man ofta hamnar precis i mitten av användbara växlar. Min kedjelinjen är då helt ok, men ville säga att det blir rakare i mittenväxlarna med 1x.

Fixa så kedjan inte trillar av och kör vidare på 2x är min tanke. Vad är poängen liksom. Kör själv Shimanogrupp på en gravel och har inga problem med att kedjan trillar av, är framväxeln rätt inställd?

Om jag körde mest på grus och stig skulle jag vilja ha ett större omfång, även om singelkedja sparar så otroligt mycket på underhåll

Kedjetapp inåt innebär feljusterad framväxel, så det är ju enkelt avhjälpt.

Singelklinga fram är ju till för de som antingen cyklar väldigt långsamt (dvs typ stig och annat) eller de som cyklar väldigt snabbt (stark cyklist i platt landskap).

Om jag körde mest på grus och stig skulle jag vilja ha ett större omfång, även om singelkedja sparar så otroligt mycket på underhåll
På exakt vilket sätt skulle det minska underhållet menar du? Det är ju snarast precis tvärt om skulle jag vilja påstå, med större kedjeslitage.

Mycket liv i tråden.
Kan tillägga att när den väl hoppat har legat på stora klingan fram, men det kanske fortfarande är feljusterad framväxel som är det som spökar?

Jag kör den på en del grus och stig och det är bitvis skakigt och har då tappat kedjan in mot ramen vid flera tillfällen vilket inte känns så gött.

Kan tillägga att när den väl hoppat har legat på stora klingan fram, men det kanske fortfarande är feljusterad framväxel som är det som spökar?

Trillar alltså kedjan från stora klingan, förbi lilla klingan och in mot ramen? Det låter närmast omöjligt med en framväxel i ytterläget.

samt

Det lär ju inte hjälpa att justera växlarna om kedjan trillar innanför klingorna, när framväxeln är i yttre position.
Är kedjan på tok för lång?
En bild (eller tre) kanske kunde ge några ledtrådar.

Det lär ju inte hjälpa att justera växlarna om kedjan trillar innanför klingorna, när framväxeln är i yttre position.
Sitter framväxeln för högt lär det kunna hända. Speciellt om cyklisten helst vill ha singelklinga och därmed inte använder framväxeln utan kör med kedjan på stora-stora som får till följd att kedjan går toksnett. Lever det om lite då lär det kunna bli kedjetapp inåt.

Alltså. När folk har problem med cykelkomponenter som korrekt monterade och justerade funkar extremt tillförlitligt så skulle jag vilja påstå att det alltid med lite finess går att avhjälpa problemet om man lugnt och metodiskt går igenom de steg som krävs för att få saker att fungera. Hint: det som krävs är inte att på måfå skruva lite på alla skruvarna och se vad som händer - vilket verkar vara åtgärd 1A för de flesta..

Om bak inte är rätt och rak kan även den hjälpa till att stjälpa fram.

På framväxeln finns två mindre skruvar, markerade H och L. I princip ändrar de hur långt framväxelpaketet kan röra sig över klingorna. L ska du koncentrera dig på. Om du tittar noga lär du kunna se paketet flytta sig, och du vill alltså ha det litet utåt från ramen. Litet trial-and-error är inblandat.
Edit: Tror jag skrev fel. L borde det vara, eftersom lilla klingan, närmast ramen, har Lägre utväxling.

Senast ändrad:
Sitter framväxeln för högt lär det kunna hända. Speciellt om cyklisten helst vill ha singelklinga och därmed inte använder framväxeln utan kör med kedjan på stora-stora som får till följd att kedjan går toksnett. Lever det om lite då lär det kunna bli kedjetapp inåt.
Om bak inte är rätt och rak kan även den hjälpa till att stjälpa fram.
Måste ändå mycket till för att kedjan skall trilla innanför båda klingorna när främre växelförare är i yttersta läget.
Skulle väldigt gärna se bild på hur det ser ut.

Tillbaka
Topp