En brasklapp är att ID.4 är den första tjänstebil jag haft och att jag innan den aldrig köpt någon ny bil utan alltid kört runt med ca 10 år gamla bilar förutom den Renault Espace från 2016 (?) som vi hade innan jag fick tjänstebil. Jag har dessförinnan ägt bl a BMW E39, Mercedes W202, Ford S-Max och C-max, Volvo V70 (gamla modellen), SAAB och Mazda Miata med mera. Så jag är inte den typiska tjänstebilsägaren som kört nya bilar i 15 år.
Så när jag fick ID.4 som jag kört i tre år och 11000 mil var det naturligtvis den bästa bilen jag ägt i mitt liv och dessutom den första elbilen. Men genom de tre åren jag ägt den har intrycket nyanserats något - jag tycker fortfarande att det är en väldigt bra bil, men ju längre tiden gick har den mer och mer känts som ganska "basic". Igår bytte jag in den mot en ID.7 Tourer Pro S Edition.
Visa bilaga 768724
Det absolut mest positiva med ID.4 har varit innerutrymmena i bilen där vi har suttit bekvämt två vuxna och tre barn och kunnat packa med oss allt som behövs för en semester. Två cyklar på taket och tre bak på Thule-hållaren har också gått bra.
Visa bilaga 768721
Framstolarna som ingick i interiör-pluspaketet är bekväma.
Räckvidden har varit tillräcklig förutom förra sommaren när vi körde till Jylland fullpackade med cyklar och takbox i motvind och regn. Prestandan är "not great, not terrible. Det är en familjebil, inte en sportbil. Bagageutrymmet är bra. Vändradien är jättebra.
Kvalitetskänslan är också bra, kanske inte *premium* men definitivt "good enough".
Sedan har VW snålat en del på utrustningen, bland annat fanns på min inte ens dödavinkel-varnare som man idag kan förutsätta vara standard. Infotainmentsystemet på vår från 2022 har varit slött och det har ibland tagit flera sekunder bara att byta app / funktion vilket är under all kritik, och hopkopplingen med Android Auto i telefonen som jag använder dagligen har ibland tagit väldigt lång tid att koppla.
Det finns också en del irriterande brister i bilen t ex att touchknapparna för volym och temperatur som inte är belysta.
ID.7 ("Tourer Pro S Edition") har jag nu ägt i snart ett dygn och kört 10 mil med förutom två provkörningar, så ni får ta mina uttalanden för vad de är, men det spontana intrycket är att den är minst ett par snäpp bättre än ID.4 på alla punkter.
VW har arbetat bort (de flesta) bristerna som fanns i ID.4, uppysta touchknappar, dödavinkelvarnare som standard och ett snabbt responsivt infotainmentsystem är de man märker direkt.
Prestandamässigt är den både snabbare och snålare. Vår modell har ju det stora batteriet på 86kWh netto mot 77 på ID.4 men även drivlinan är mer effektiv och aerodynamiken bättre vilket gör att räckvidden är ca 20% längre än på ID.4. Till jobbet (35 km varav ca 20 på 110-väg) drog den imorse 6,02 kWh jämfört med 7,7 för ID.4 på en resa där yttertemperaturen var samma (jämfört i Tronity -appen). WLTP är 680km för ID.7 mot 511km för ID.4. Just nu står mätaren på 71% batteri och beräknad räckvidd är 421km vilket ger beräknad räckvidd på ca 600km med 100% laddning. Till helgen blir det en tur till Göteborg, vi får se hur den uppför sig då. Jag skulle gissa på att vi kommer både dit och hem utan att behöva ladda, vilket ID.4 aldrig hade klarat.
Visa bilaga 768720
Man har också förvärmning av batteriet inför laddning vilket saknas på ID.4. Bilen är också betydligt tystare och då har vi ändå inte paketet med akustikrutor runt om utan bara framme.
Edition -modellen är väldigt bra utrustad och det enda jag lade till var dragkrok. Framstolarna är elstyrda med minne och har massage vilket faktiskt inte är någon gimmick - den är riktigt BRA. På vägen till jobbet imorse körde jag igång "Aktivera rygg" - programmet och kan ärligt säga att det ger en välmåendekänsla som är svårslagen. Det finns en ytterligare nivå på stolarna och då finns det även inbyggd kylning / fläkt.
Den nya har också Travel Assist som är en högre nivå av assistans än den Lane Assist med ACC (adaptiv farthållare) som fanns i den gamla, och dessutom kan den fjärrstyras med app och har Park Assist med minne. Den har jag inte hunnit testa än.
Visa bilaga 768722
Utrymmena invändigt är lika förutom benutrymmet i baksätet som är BRA mycket större, nästan onödigt stort. Man hade lätt kunnat flytta fram baksätet 5cm och få ett ännu större bagageutrymme. Men bagaget är även det fullt tillräckligt stort även om det inte är lika högt som på ID.4, åtminstone inte med det dubbla golvet. Men man kan ta bort det översta "locket" och då får man nästan 10cm till neråt. Utrymmet är däremot bättre planerat och man får med både ett löst lastnät som man kan fästa i taket om man lastar mycket, och det finns två sidofack längst bak där man kan stoppa ner saker i. Man har också möjlighet att fälla baksätet från bagaget. Baksätet har också ett läge där man vinklar det lite framåt för att få mer bagageutrymme, man kan fortfarande använda det men jag skulle inte rekommendera några längre resor.
Det finns även ett 12V - uttag i bagaget. Och bakluckan som på vår ID.4 inte var elektrisk (kabelstammen tillverkas i Ukraina och produktionen där hade lite problem då...) är naturligtvis det på ID.7.
Sammantaget är ID.7 en helt annan bil än ID.4 trots att de är byggda på samma plattform.
Den har inte bara mognat och förfinats, den har arbetats igenom grundligt.