Happykorrekta aerobars 2025 till randonneur?

Testar fit med plastburk innan beställning. Med händerna på vanlig position kan man välja hur mycket man böjer armbågarna och brukar böja dem mer än sådär i början av passet, men ska tänka på hur det är efter 4+ timmar. Den där höjden borde motsvara 7 cm riser kit, dvs de högsta som säljs, och då hamnar jag i ungefär samma läge som i bocken. Min krökta rygg gör att det blir lite mer belastning på nacken än det varit om ryggen varit plattare, men det är inte jättemycket göra åt, kan hålla på med hur mycket stretching och yoga som helst, det är genetiskt. Får trösta mig med att krum rygg sägs vara mer aerodynamisk 🙂. Hade dock en viss förhoppning om att man skulle kunna hamna så högt nästan som hoodsen så att nacken fick bra avlastning också, men så blir det inte.

Var lite bekymrad av vinkeln i armbågen, att den är liksom lite för öppen, att man vill ha överarmen mer lodrät för mer avlastning. Jag tror dock att när man har aero-styret högt monterat så ryggen lutar ganska mycket uppåt (här 33 grader i bocken och i tempo, 40 grader på hoods) så går det inte undvika att armbågen blir lite mer öppen än när man har full aero-position med ryggen vågrät ~0 grader. Oavsett är det ju helt klart en fördel i den här positionen att kunna skjuta bak armstödet långt bakåt.

B.webpA.webpC.webp

Jag brukar alternera och hålla längre ner på pinnarna och då få armstödet mer mitt på underarmen. Skönt när man varit ute i 40 timmar att få en annan position. Det skulle ju göra att du stänger armbågen lite, men samtidigt kommer lite högre upp med rygg och nacke.

Jag har axeln samma position i bocken som på pinnarna. Tycker det fungerar bra och då åker jag med en whiplash, man behöver inte hålla upp huvudet så mycket för att se, jag har nog knappt hälften av vinkeln på nacken som du har på fotografierna.

Och lätt hjälm :)

Jag har axeln samma position i bocken som på pinnarna. Tycker det fungerar bra och då åker jag med en whiplash, man behöver inte hålla upp huvudet så mycket för att se, jag har nog knappt hälften av vinkeln på nacken som du har på fotografierna.

Och lätt hjälm :)
Jag har faktiskt skaffat en (svindyr) lätt hjälm delvis av den anledningen, en Met Trenta 3K Carbon, passar min huvudform bra också. Har även en standardhjälm, och det är helt klart märkbar viktskillnad, ca 220 gram för den lätta, den andra ca 280.

Jag kikar nog inte fullt så där högt hela tiden heller (hoppas jag), fönstren i garaget sitter så högt att jag hade bara väggen att kika in i så kunde inte riktigt kalibrera blicken mot horisonten. Jag kikar normalt i övrekanten av glasögonen och försöker aktivt tänka på att ge nacken vila, för är jag ute riktigt länge brukar den börja klaga till slut. Den där extra knixen jag har på ryggraden hjälper helt klart inte, så hur jag än gör har jag nog definitivt mer nackvinkel än en person med lite vettigare ryggrad 🙂.

Nåja, på landsvägscykeln har jag lägre monterat styre och kör upp till 3 timmar i bocken där utan problem, så detta kommer funka, frågan är hur många timmar bara. Det är bara prova och se.

Blir också spännande att se hur läskig jag kommer tycka styrningen blir, särskilt med packning på cykeln.

"Blir också spännande att se hur läskig jag kommer tycka styrningen blir, särskilt med packning på cykeln."
Där kom spiken i kistan för mina vaga planer. För en som inte gärna håller i vanligt bockstyre med en hand. :-)

Ibland kan jag fundera lite över hur mycket (lite?) man behöver böja nacken. Man behöver väl inte ha en lodrät linje mellan hakaspets och pannan. Det går alldeles utmärkt att vinkla ner huvudet och titta "uppåt" med ögonen, har man dessutom kartsidan på datorn framför sig så får man ju en bättre uppfattning om hur vägen ser ut

Finns det en variation i modeller och setup som påverkar hur ”svårt” det är med balansen?
Du kan sätta armstöden bredare isär. Sen kan det vara att själva cykeln är nervös. Antingen beroende på geometrin eller hur du har ställt in den med sadel och styre. Tex en endurance-modell brukar vara lugnare i fronten.

Ibland kan jag fundera lite över hur mycket (lite?) man behöver böja nacken. Man behöver väl inte ha en lodrät linje mellan hakaspets och pannan. Det går alldeles utmärkt att vinkla ner huvudet och titta "uppåt" med ögonen, har man dessutom kartsidan på datorn framför sig så får man ju en bättre uppfattning om hur vägen ser ut
Så länge man ser vägen är det väl ok, och i någon handfull sekundrar kan man kika kortare än så om vägen är förutsägbar.

Om man har slipade glasögon som jag gäller det att se genom dem också. Tyvärr kan de vara lite begränsade i ytan jämfört oslipade glasögon, men om jag verkligen är noga att trycka upp glasögonen max (som jag slarvar med en del) så är nog mina buskiga ögonbryn begränsande faktorn ändå för mig 😁

Man vill ju helst inte ha Shermer's Neck förstås:
1750609727211.webp

Man vill ju helst inte ha Shermer's Neck förstås:
Nej, nu har jag ju enbart försökt på mig riktig långcykling en gång (UTU 2022) men min nacke började gå åt h-vete då efter ca 90-100 mil (minns inte riktigt). När jag till slut började få riktiga nackdrops kändes det rent farligt (och jag bröt till slut vilket var sjukt störande, inte enbart beroende av nacken dock).

Lite blandad upplevelse för mig och tempopinnar:

Jag älskade egentligen att cykla med dem (den största delen av tiden), fick tex aldrig några domningar i händerna tex som jag får sporadiskt med bockstyre.

Kändes fusksnabbt och aero också, jag använde dem nästan hela tiden.

Misstänker att det var en kombination med dålig inställning för mig (för låg), att jag kanske inte borde använt dem nästan hela tiden, blandat med vek otränad nacke och alldeles för lite rutin av tempopinnar som ledde till detta fiasko.

Lösning: Förutom vettigare inställlning bör det ju rimligen gå att hitta lite vettiga F1 inspirerade övningar man kan göra hemma för nacken men kanske kan kräva viss uppfinningsrikedom, sist men inte minst - träna med pinnar oftare.

Senast ändrad:
@atorger vilken djungel.
Tolkar jag dig rätt att följande är "ok" om man inte har carbonstyre och vill ha låg risk dvs inte blanda märken? Eller är det riskfritt? Vad missar jag i komfort mot din lösning? Att kunna placera stöden längre bak?

@atorger vilken djungel.
Tolkar jag dig rätt att följande är "ok" om man inte har carbonstyre och vill ha låg risk dvs inte blanda märken? Eller är det riskfritt? Vad missar jag i komfort mot din lösning? Att kunna placera stöden längre bak?
Precis, grejen med Zipp Vuka är att klämman som man sätter på bockstyret sitter rakt under tempopinnen så vill man ha 8 cm mellan pinnarna måste man sätta klämmorna 8 cm brett på bockstyret. Många andra tempopinnar, som Pro Missile t ex, har klämmorna så de har en offset inåt så vill man ha 8 cm mellan pinnarna kanske det blir bara 5 cm mellan klämmorna, så de hamnar närmare styrstammen. Om man har aeroprofil på bockstyret och en väldigt kort rund profil på mitten kan man behöva detta.

Har man som jag ett kolfiberbockstyre som inte är klassat för clip-on så ska man förstås inte köra clip-on alls, men på egen risk så är det ju bättre att klämma styret nära styrstammen där styret är förstärkt än en bit ut, så jag tänker göra det på egen risk. Många (de flesta?) kolfiberstyren som inte är superlättvikt är emellertid klassade för att klara clip-on och då är Vuka inget problem (förutsatt att bockstyret har rund profil där man vill klämma fast det), likaså om man har ett aluminiumbockstyre kan man klämma varsomhelst.

Zipp Vuka har också armstödsfästena integrerade med klämmorna mot bockstyret. Det betyder förstås att det är begränsat hur långt bak man kan skjuta dem, men armstödsfästet sitter med viss offset och tillsammans med skruvhålsmatrisen i armstödet gör att man ändå kan skjuta det hyfsat långt bak, tillräckligt långt bak skulle jag säga. Jag hade nog själv valt Zipp Vuka istället för Pro Missile om det inte vore för kravet att sätta klämmorna kloss mot styrstammen. Zipp Vuka är lite mer clean i designen, ser lite mer premium ut, och har betydligt billigare riser-kit.

Värt att nämna är att Zipp Vuka har funnits i väldigt många år, tror inte de första iterationerna hade lika många skruvhål i armstöden så det gick inte justera lika långt bak som nu. Kan vara värt att tänka på om man köper beggat att en äldre version kanske inte ser precis likadan ut som den senaste.

Man kan kika på ritningarna i manualen för att se lite tydligare, tyvärr har de inget bildexempel på när man monterat det maxat bakåt, men ändå informativt:

Då det gäller formen på tempopinnen är nog J-bend det som är mest populärt nu, den som Zipp Vuka har är inte lika poppis, men jag gissar att det inte spelar jättestor roll. Och skulle man hata den så är profilen 22,2 mm så det går köpa lösa J-bends från Pro t ex och montera i Zipp-klämmorna.

Alu-versionen av Zipp Vuka finns i två varianter med olika böjning på tempopinnen. High-versionen du länkade är den första nedan, och sen finns den i lägre också (andra bilden). Gissningsvis vill man ha high-versionen.
1750746642100.webp1750746627137.webp
I bilderna på Vuka här ovan så sitter armstöden för övrigt i mitten-hålen, så de går skjuta ytterligare ett steg bakåt. Tittar man rakt ovanifrån kommer armstödet även i det läget överlappa bockstyret litegranna så det går inte sätta helt bakom som med Pro Missile, men jag tror det är tillräckligt och det är ju vad de flesta kör med idag då designen med separat armstödsfäste är ovanlig idag.

Om man inte gillar vinkla handleden framåt så kan man som sagt vid senare tillfälle köpa vanliga J-bend-tempopinnar. Pro Missile har både 45 grader (standard), och 65 grader (bilden nedan), och de kostar 370 kr löst så billigare än ett typiskt riser-kit. Jag tror emellertid att vinkeln i handleden inte spelar jättestor roll i fråga om komfort eftersom man inte har vikt på den.
1750746766792.webp

Senast ändrad:
Jag tror emellertid att vinkeln i handleden inte spelar jättestor roll i fråga om komfort eftersom man inte har vikt på den.
Jag hade S-bend och tyckte det blev besvärande att behöva vrida handen frammåt för att hålla i pinnarna, även om man inte håller hårt. Så för mig fungerar J-bend mycket bättre. Så visst har det betydelse för komforten!

I så fall med tanke på priset kan man ju lika gärna slänga med ett par J-bend-pinnar om man beställer zipp vuka så kan man prova och se vad man föredrar.

Köpte "Kina-tempopinnarna" för ca 15 år sedan. Har aldrig använt dem. Men har funderat på att testa på både gruscykeln och aeroracern. Förhoppningen är att få högre fart och bekvämare sittställning. Har fortfarande, om än allt mer diffusa minnen om hur jag for fram på min tempocykel. Det var både långdistans-bekvämt och medalj-snabbt.

Någon som har erfarenhet av enkla Aliexpress tempopinnar, som jag har? Nytt namn samma produkt: Länk

Jag har en massa olika styrstammar, så jag kan troligen få till sittställningen, även om tempopinnarna saknar möjlighet att höja.

Senast ändrad:
Köpte "Kina-tempopinnarna" för ca 15 år sedan. Har aldrig använt dem. Men har funderat på att testa på både gruscykeln och aeroracern. Förhoppningen är att få högre fart och bekvämare sittställning. Har fortfarande, om än allt mer diffusa minnen om hur jag for fram på min tempocykel. Det var både långdistans-bekvämt och medalj-snabbt.

Någon som har erfarenhet av Aliexpress tempopinnar?
bröt av fästet på mina xlc i en rejäl krasch (glad för att det gick av, annars hade nog jag gått av) som jag köpt för typ 400 kr på bike24, typ de här https://www.bike24.com/p2381445.html

så jag köpte de här nyligen dessa https://aliexpress.com/item/1005008039977467.html
det ser ut som samma tillverkare som xlc, fästet är exakt lika. kuddarna är i någon enklare skumplast bara.

(hade jag inte redan haft ski-bend-pinnar från mina förra hade jag betalat 20 kr mer för sådana)

kuddfästena går att höja lite genom att ha en längre skruv och ett avsågat rör som distans.

Senast ändrad:

Någon som har erfarenhet av Aliexpress tempopinnar?
Aliexpress är INGEN kvalitetsstämpel, vissa prylar kan vara bra men snarlika kan vara totalt värdelösa. Jag köpte en "styrextender" från Aliexpress, den höll en halv landsvägstur med enbart en lampa som belastning.
Jag kommer aldrig riskera mitt liv för några hundralappar på för säkerheten så viktiga saker som styre.

Aliexpress är INGEN kvalitetsstämpel, vissa prylar kan vara bra men snarlika kan vara totalt värdelösa. Jag köpte en "styrextender" från Aliexpress, den höll en halv landsvägstur med enbart en lampa som belastning.
Jag kommer aldrig riskera mitt liv för några hundralappar på för säkerheten så viktiga saker som styre.
jag tror att det är samma tillverkare på de noname-pinnar som säljs som "xlc" osv och de där från aliexpress. finishen på metallen och allt är exakt lika. skruvarna rostar, jag har bytt dem mot rostfria.

edit! tar tillbaka det där.

aliexpress:
20250624_100415.webp

xlc:
20250624_100420.webp

hålet är lite rundare på xlc, lite kantigare på aliexpress. båda höll för att hänga styrväska i och smälla ner i potthål med mina 90 kg dock.

fulhöjningen av armstöden ses även i bilden :)

Senast ändrad:
Jag är medveten om det. Gjorde inlägg angående Aliexpress-kläder tidigare, en del saker är prisvärda andra skräp. Men jag la till en länk i tidigare inlägg.

Jag har haft lust att testa minivariant av tempopinnar, typ något sånt här: https://bikeshop.se/ride-farr/hb320/ride-farr-alloy-aero-bolt-on-styre-318-mm-133g
Men har inte lust att lägga tusenlappen för att testa. Någon som sett något sånt, billigare? Borde egentligen ge liknande funktion med ett par klassiska barends som är monterade långt in på styret. Men då skulle man vilja ha öppningsbara så man enklare kan ta av/på.

Jag har haft lust att testa minivariant av tempopinnar, typ något sånt här: https://bikeshop.se/ride-farr/hb320/ride-farr-alloy-aero-bolt-on-styre-318-mm-133g
Men har inte lust att lägga tusenlappen för att testa. Någon som sett något sånt, billigare? Borde egentligen ge liknande funktion med ett par klassiska barends som är monterade långt in på styret. Men då skulle man vilja ha öppningsbara så man enklare kan ta av/på.
Jag testade ett par dubbelpinnar av mini-format från Biltema för ca 20 år sedan. För mig var de för korta. Men skulle säkert funka på en MTB eller gruscykel där man kanske bara använder tempopinnarna kortare stunder. Lägre vikt och mindre som sticker ut. Inte så tokigt, som det först låter.

Produkten har utgått ur Biltemas sortiment.

Senast ändrad:
En komplettering till min text ovan.
Gjuten aluminium som med ofta används i allt under absolut lyx kan fungera mycket bra men om gjutningen gjorts felaktigt är trasigt redan innan slutlig maskinbearbetning (osynliga inre sprickor).

Precis, grejen med Zipp Vuka är att klämman som man sätter på bockstyret sitter rakt under tempopinnen så vill man ha 8 cm mellan pinnarna måste man sätta klämmorna 8 cm brett på bockstyret. Många andra tempopinnar, som Pro Missile t ex, har klämmorna så de har en offset inåt så vill man ha 8 cm mellan pinnarna kanske det blir bara 5 cm mellan klämmorna, så de hamnar närmare styrstammen. Om man har aeroprofil på bockstyret och en väldigt kort rund profil på mitten kan man behöva detta.

Har man som jag ett kolfiberbockstyre som inte är klassat för clip-on så ska man förstås inte köra clip-on alls, men på egen risk så är det ju bättre att klämma styret nära styrstammen där styret är förstärkt än en bit ut, så jag tänker göra det på egen risk. Många (de flesta?) kolfiberstyren som inte är superlättvikt är emellertid klassade för att klara clip-on och då är Vuka inget problem (förutsatt att bockstyret har rund profil där man vill klämma fast det), likaså om man har ett aluminiumbockstyre kan man klämma varsomhelst.

Zipp Vuka har också armstödsfästena integrerade med klämmorna mot bockstyret. Det betyder förstås att det är begränsat hur långt bak man kan skjuta dem, men armstödsfästet sitter med viss offset och tillsammans med skruvhålsmatrisen i armstödet gör att man ändå kan skjuta det hyfsat långt bak, tillräckligt långt bak skulle jag säga. Jag hade nog själv valt Zipp Vuka istället för Pro Missile om det inte vore för kravet att sätta klämmorna kloss mot styrstammen. Zipp Vuka är lite mer clean i designen, ser lite mer premium ut, och har betydligt billigare riser-kit.

Värt att nämna är att Zipp Vuka har funnits i väldigt många år, tror inte de första iterationerna hade lika många skruvhål i armstöden så det gick inte justera lika långt bak som nu. Kan vara värt att tänka på om man köper beggat att en äldre version kanske inte ser precis likadan ut som den senaste.

Man kan kika på ritningarna i manualen för att se lite tydligare, tyvärr har de inget bildexempel på när man monterat det maxat bakåt, men ändå informativt:

Då det gäller formen på tempopinnen är nog J-bend det som är mest populärt nu, den som Zipp Vuka har är inte lika poppis, men jag gissar att det inte spelar jättestor roll. Och skulle man hata den så är profilen 22,2 mm så det går köpa lösa J-bends från Pro t ex och montera i Zipp-klämmorna.

Alu-versionen av Zipp Vuka finns i två varianter med olika böjning på tempopinnen. High-versionen du länkade är den första nedan, och sen finns den i lägre också (andra bilden). Gissningsvis vill man ha high-versionen.
Visa bilaga 776110Visa bilaga 776109
I bilderna på Vuka här ovan så sitter armstöden för övrigt i mitten-hålen, så de går skjuta ytterligare ett steg bakåt. Tittar man rakt ovanifrån kommer armstödet även i det läget överlappa bockstyret litegranna så det går inte sätta helt bakom som med Pro Missile, men jag tror det är tillräckligt och det är ju vad de flesta kör med idag då designen med separat armstödsfäste är ovanlig idag.

Om man inte gillar vinkla handleden framåt så kan man som sagt vid senare tillfälle köpa vanliga J-bend-tempopinnar. Pro Missile har både 45 grader (standard), och 65 grader (bilden nedan), och de kostar 370 kr löst så billigare än ett typiskt riser-kit. Jag tror emellertid att vinkeln i handleden inte spelar jättestor roll i fråga om komfort eftersom man inte har vikt på den.
Visa bilaga 776112
Jag kör zipp vuka med missile j-bend pinnarna. Har monterat sram blips längst upp så jag har möjlighet att växla. Funkar toppen. Jag får det tillräckligt långt bak så jag precis inte slår i knäna när jag står och trampar i backar. Har inte monterat precis intill styrstammen heller utan har nog ~25mm utanför på bägge sidor. Kan mäta och ta en bild när jag kommer hem. Har ett kolstyre som är clip-on godkänt.

1000036176.webp

95mm c-c mellan pinnarna. 22mm utrymme mellan styrstam och spacers för pinnarna.
180mm c-c mellan padsen, eller 280mm o-o.
Pads sitter 60mm bakom styrets centerlinje.
1000036178.webp

Ringklockan, en spurcycle. Får plats mellan styrstam och pinnarna. Dock sticker den ju ut framför faceplate.. Men ändå.
Pinnarna har jag sågat ner både på längden och höjden så dom inte sticker ut för mycket. Skulle jag slå i något är det mest troligt dom.
Men styret har en aeroprofil så jag kan inte montera pinnarna bredare även om jag ville.
Men det går bra att montera padsen mycket bredare. Och det finns andra pinnar som har en flare utåt för att få mer plats för händerna mellan dom.

Senast ändrad:
Jag har höjt pinnarna lite inför denna säsong, har kilformade spacers att ha under padsen för att kunna ha pinnarna vinklade mer uppåt men fortfarande ha padsen vågrätt.
Det är rätt najs att kunna vrida padsen också.
Är det dessa du pratar om? Ingår de i köpet när man köper ett pinnar, fäste och pads?
1750788639012.webp

Ja precis, dom. Fick beställa separat. Men jag använder mig bara av den tunnaste (1). Mina zipp och den på bilden är olika och har annan hålbild, så fick borra upp hålen för att kunna använda de tjockare.

Fick mina Pro Missile idag, men irriterande nog har inte skruvarna kommit fram så jag kan inte montera Profile Design riser-kitet, förhoppningsvis kommer de imorgon. Det är inte bara konisk skalle som krävs, Profile Design levereras med M6-skruvar och Pro Missile tar M5. Matchningen av riser-kitet i övrigt är tillräckligt bra, men när man sätter ihop dem så märks det ju att de inte hör ihop.

Pro Missile-pinnarna och klämmorna har en lite knottrig yta, den är nice att hålla i och minskar nog risken rejält att nåt glider, men direkt man justerar positionerna på klämmorna så förstör man ju finishen lite, för klämmorna för pinnarna och armstöden går inte öppna helt utan de sitter halvtajt även med skruven urskruvad.

Det är en rejäl men ganska enkel produkt, skruvarna är lite onödigt långa så man kanske vill trimma dem, det finns många skruvhål i armstöden för justering, men inte såna som gör att man kan ändra vinkel som på Zipp eller Profile Design. Jag tror inte det behövs heller med tanke på enkla utformningen av armstöden.

Jag valde tri-formen på pinnarna, och första intrycket är att den är super. Egentligen valde jag dem för att jag skulle kunna få lite extra bredd, men pinnarna hamnar rätt brett även med klämmorna monterade kloss mot styrstammen så hade nog inte behövt det egentligen, men man kan naturligt ha en lutning inåt på handtagen utan att de krockar med varandra och för mig blir det den mest naturliga handpositionen. Jag har de monterade i vinkeln som bilden visar nedan.

Pinnarna var kortare än jag väntat mig, och jag kommer nog inte såga av dem. Som jag satt upp den i bilden blev lagom för min underarm.

Bilden visar också utan kuddar på armstöden, man får med dem men man får tejpa fast kardborren och sätta dit kudden själv. Det är bara en temporär uppsättning, får skicka bilder på komplett setup när jag fått skruvarna så jag kan montera riser-kitet.

Provade cykla lite runt kvarteret och första intrycket för en som mig som aldrig använt tempopinnar förr är att det inte alls kändes vingligt (har nog en del att göra med relaxad förhållandevis bred setup), men man kan bara göra små riktningsförändringar, när man hänger sådär på styret tar man inga tvära kurvor, och så det uppenbara att man har varken broms eller växlar (har mekaniska växlar, så blir inga blips) så det är ju för cruising along. Ska bli spännande att testa på långtur sen.

Tops-positionen på bockstyret bränner man ju förstås för armstöden är ivägen. Tror inte de blir ett problem för knäna när man står upp och trampar i uppförsbacke särskilt med riser-kitet monterat.

I den här testmonteringen har jag nog armstöden lite längre bak än vad som är max möjligt med Zipp Vuka, men jag skulle kunna ha dem lite längre fram utan att det stör, så min känsla är att jag skulle vara ok med Zipp Vuka också som i övrigt har bättre inställningsmöjligheter på armstöden, men jag skulle nog byta ut pinnarna.

Jag kan tänka mig att man kan vilja vinkla upp pinnarna lite, får se hur det känns med riser-kitet på plats. Pro Missile har inget wedge kit för armstöden, så vill man ha en högre handposition så är lösningen deras 65-graders J-bend som når långt uppåt. Den här tri-bar har inte så långt handtag, så vi får se. Kanske byter jag den mot J-bend i alla fall sen, men har ju bara testat i 5 minuter än.

signal-2025-06-25-223005.webp

Du kan sätta armstöden bredare isär. Sen kan det vara att själva cykeln är nervös. Antingen beroende på geometrin eller hur du har ställt in den med sadel och styre. Tex en endurance-modell brukar vara lugnare i fronten.
Du skriver armstöden bredare isär. Hur mycket gör avståndet mellan pinnarna för att få bättre kontroll?

Min erfarenhet då det gäller spattighet på cyklar är att cykelns "trail" (dvs hur långt framför styraxeln framhjulet tar i marken) är det som har allra störst betydelse hur spattig/stabil cykeln känns, och där har man vad man har, går inte påverka utan att byta framgaffel. Styrets bredd, styrstammens längd, sadelns position etc påverkar också men det går inte riktigt få en cykel med 53 mm trail att kännas som om den har 65 mm.

Gruscyklar brukar ha mer trail än landsvägscyklar, och MTB har mest, mer just stökigare terräng de är tänkt att användas i. Det är emellertid bara en tumregel och undantag finns. Mina landsvägscyklar har faktiskt några mm mer trail än min gruscykel, för att jag har ett landsvägs-märke som har den geometrin åtminstone historiskt (Colnago), och min gruscykel är egentligen en cyclocross och där vill man inte ha hur mycket trail som helst pga knixiga banor. Minns inte exakt siffrorna men det är över 60 mm på mina cyklar, vilket är "stabil" i landsvägscykeltermer.

Som vanlig motionär utan särskilt lång cyklingsbakgrund har jag ingen jättebra balans själv. Vissa tar ju på/av regnjackan medan de cyklar utan händerna på styret, det skulle jag aldrig göra, jag vill ha en hand på styret hela tiden. Jag har inga problem att kika bakåt fullt ut eller byta handpositioner på styret och så utan att det känns vingligt, men vill inte trixa. Har man minst den känslan på sin cykel ska det nog inte vara några problem med en sån här tempopinne-setup.

Man brukar ibland se folk ute och träna som satsar mot en ironman utan att ha särskilt mycket cyklingsbakgrund vingla sig fram på vägen med tempopinnarna, men där sitter man i en mycket mer extrem position än en sån här setup.

Även jag har under våren umgåtts med problematiken att sätta pinnar på en randohoj och svurit ve och förbannelse över att det år 2025 är så svårt att få tag på pinnar som kan byggas på höjden och har separata fästklämmor för styre/pinne och armstöd.

Min expreimentella lösning har varit att byta sadelstolpe till Redshifts Dual Position Seatpost, vilken jag efter ett par provkörningar kan konstatera fungerar kanonbra. Det är en lysande produkt: Jag får en bättre sittposition och höftvinkel i aero-läget men dessutom hamnar jag så långt fram att jag kommer kunna använda Profile Designs moderna Neosonic Bracket. Neosonic har fästplattan för armstöden 25mm bakom styret och är byggbar på höjden med PDs vanliga spacers. I kombination med PDs moderna armstöd kan man ha kanten på armstödet upp till ~95mm bakom styret. Denna offset kommer vara mer än tillräcklig när jag kombinerar med den ställbara sadelstolpen. Kör för övrigt en Fizik Mistica-sadel på stolpen så jag känner mig riktigt aero-mässig :-)

Senast ändrad:
Jag körde snikvarianten Deda Parabolica med tillhörande risers. Fick köra shims på styret då det är fel dimension. Inte optimalt men gick att dra åt. Upplevde tillräckligt många justeringsmöjligheter för att få bra position och fullständigt ljuvligt att kunna ligga ner. Cykeln blir lite fulare men verkligen härligt.
Tyvärr har min Canyon Endurace kolfiberstyre men funderar på att byta så jag kan köra med dem där istället då jag tror att den cykeln är snabbare.
1750924063787.webp

Jag hade S-bend och tyckte det blev besvärande att behöva vrida handen frammåt för att hålla i pinnarna, även om man inte håller hårt. Så för mig fungerar J-bend mycket bättre. Så visst har det betydelse för komforten!
Jag har profile design 26a med S-bend och tycker att handledsvridningen blir liten när man håller längst upp på den. En fördel med S-bend är väl att handen kan placeras friare i längsled än med J-bend?
Profile design finns ju i utförande 26a, 39a och 52a (J-bend). Är det nån som har nån åsikt om vilken av dessa som är skönast för randonne bruk?

Jag fick inga skruvar i brevlådan idag, och då jag har tålamod vid paketväntning som en femåring så åkte jag och köpte M5 gängstång så jag kunde temporärt sätta fast riser-kitet och experimentera med fit under kvällen.

Jag verkar landa nåstans så här:

signal-2025-06-26-212202.webp signal-2025-06-26-212328.webp

Armstöden är inte monterade i maximal bredd utan är i normalbredd, och är inte heller maximalt längst bak. Problemet med att ha armstöden i maximal bredd är att de då ligger irriterande nära underarmen när man har händerna i hoodsen, armstöden tar i armarna lite nu och då. Mitt styre är 42 cm brett. Sätter jag stöden lite längre fram och lite smalare får man lite mer utrymme. Stabilitetsmässigt inget problem med lite smalare, axlarna blir lite mer inrullade, men jag tror det går bra. Man tjänar säkert ett par watt i aero också.

Med risern hamnar ryggen i ungefär i samma läge som när jag har händerna i bocken. Om det här funkar bra så kan jag nog kanske tänka mig sänka ett par centimeter på sikt, från 7 till 5 cm, men måste köra lite långa pass först och känna hur det känns flera timmar in.

Jag fick inga skruvar i brevlådan idag, och då jag har tålamod vid paketväntning som en femåring så åkte jag och köpte M5 gängstång så jag kunde temporärt sätta fast riser-kitet och experimentera med fit under kvällen.

Jag verkar landa nåstans så här:

Visa bilaga 776641 Visa bilaga 776639

Armstöden är inte monterade i maximal bredd utan är i normalbredd, och är inte heller maximalt längst bak. Problemet med att ha armstöden i maximal bredd är att de då ligger irriterande nära underarmen när man har händerna i hoodsen, armstöden tar i armarna lite nu och då. Mitt styre är 42 cm brett. Sätter jag stöden lite längre fram och lite smalare får man lite mer utrymme. Stabilitetsmässigt inget problem med lite smalare, axlarna blir lite mer inrullade, men jag tror det går bra. Man tjänar säkert ett par watt i aero också.

Med risern hamnar ryggen i ungefär i samma läge som när jag har händerna i bocken. Om det här funkar bra så kan jag nog kanske tänka mig sänka ett par centimeter på sikt, från 7 till 5 cm, men måste köra lite långa pass först och känna hur det känns flera timmar in.
Trimma ytterdelen på armstöden med vinkelslipen? :-D

Trimma ytterdelen på armstöden med vinkelslipen? :-D
Jag ska ge det lite tid först 🙂, armstöden kanske ändrar position.

En annan sak, med mitt klena lättvikts-kolfiberstyre är jag liiite bekymrad av 7 cm-höjden, med armstöden ut åt sidan sådär så blir det ju en del brytkraft där risern blir en hävarm. Skulle inte vara fel att ha ett tvärslag som håller ihop pinnarna stumt så jag blir av med den brytkraften. Får väl göra nåt custom med nåt plattjärn/vantskruv i så fall så jag med marginal förlorar alla gram jag tjänat på att ha ett lättviktsstyre 😁

Skulle haft nåt att monera cykeldatorn på också, den kan inte sitta nere på styrstammen i alla fall, men man kan ju göra nåt temporärt med en papprulle och eltejp till att börja med.

Senast ändrad:
Kul med experimenterande! Se dock till att hålla de där skruvarna välsmorda i gängorna. Galet dålig kvalitet på skruvarna förr, och tokig storlek på insexan gjorde att jag fick borra ur mina skruvar på den modellen. Kanske har blivit bättre numer men av utseendet att döma ser de ut att vara likadana.

Kul med experimenterande! Se dock till att hålla de där skruvarna välsmorda i gängorna. Galet dålig kvalitet på skruvarna förr, och tokig storlek på insexan gjorde att jag fick borra ur mina skruvar på den modellen. Kanske har blivit bättre numer men av utseendet att döma ser de ut att vara likadana.
Ja det är bara en 3 mm hex, och det är en liten dimension om man ska dra 5-6 Nm moment (och ännu värre när man ska skruva ut skruvar som fastnat, så välsmorda, bra tips), gäller att se till att man verkligen har bitsen i botten av skruvskallen. Min gissning är att Pro valt den där fjuttiga hex-storleken just för att man inte ska dra för hårt, men 4 mm hex hade helt klart varit vettigare. Jag kommer köra med anti-slip-pasta på styret och dra så lite som möjligt just för att styret är lite klent. Inte testat hur mycket moment jag behöver.

Ja det är bara en 3 mm hex, och det är en liten dimension om man ska dra 5-6 Nm moment, gäller att se till att man verkligen har bitsen i botten av skruvskallen. Min gissning är att Pro valt den där fjuttiga hex-storleken just för att man inte ska dra för hårt, men 4 mm hex hade helt klart varit vettigare. Jag kommer köra med anti-slip-pasta på styret och dra så lite som möjligt just för att styret är lite klent. Inte testat hur mycket moment jag behöver.
Mitt bekymmer var att skruvarna ärgade fast, så det hade inte så mycket med momentet att göra.😊

Tillbaka
Topp