atorger
Aktiv medlem
Happykorrekta aerobars 2025 till randonneur?
Testar fit med plastburk innan beställning. Med händerna på vanlig position kan man välja hur mycket man böjer armbågarna och brukar böja dem mer än sådär i början av passet, men ska tänka på hur det är efter 4+ timmar. Den där höjden borde motsvara 7 cm riser kit, dvs de högsta som säljs, och då hamnar jag i ungefär samma läge som i bocken. Min krökta rygg gör att det blir lite mer belastning på nacken än det varit om ryggen varit plattare, men det är inte jättemycket göra åt, kan hålla på med hur mycket stretching och yoga som helst, det är genetiskt. Får trösta mig med att krum rygg sägs vara mer aerodynamisk
. Hade dock en viss förhoppning om att man skulle kunna hamna så högt nästan som hoodsen så att nacken fick bra avlastning också, men så blir det inte.
Var lite bekymrad av vinkeln i armbågen, att den är liksom lite för öppen, att man vill ha överarmen mer lodrät för mer avlastning. Jag tror dock att när man har aero-styret högt monterat så ryggen lutar ganska mycket uppåt (här 33 grader i bocken och i tempo, 40 grader på hoods) så går det inte undvika att armbågen blir lite mer öppen än när man har full aero-position med ryggen vågrät ~0 grader. Oavsett är det ju helt klart en fördel i den här positionen att kunna skjuta bak armstödet långt bakåt.

Var lite bekymrad av vinkeln i armbågen, att den är liksom lite för öppen, att man vill ha överarmen mer lodrät för mer avlastning. Jag tror dock att när man har aero-styret högt monterat så ryggen lutar ganska mycket uppåt (här 33 grader i bocken och i tempo, 40 grader på hoods) så går det inte undvika att armbågen blir lite mer öppen än när man har full aero-position med ryggen vågrät ~0 grader. Oavsett är det ju helt klart en fördel i den här positionen att kunna skjuta bak armstödet långt bakåt.