I princip alla påståenden om att jag uttalat mig felaktigt handlar om att folk antingen misstolkar mina inlägg (med flit eller ej) eller kommer med enstaka undantag som någon slags ”gotcha”. Det är ingen idé att ens försöka bemöta oavsett. Inte heller frågor om hur många gravelcyklar jag har i garaget. Det konstiga hade väl varit om en person som insett att gravel inte var dens grej skulle ha 40 stycken i sitt stall? Måste jag ha ägt en gravel för att lyfta motargument? På tal om att vara rik och att slösa pengar osv.. Inte heller är det konstigt att personer som har ägt 40 gravelcyklar skulle argumentera för att köpa en gravel, men kanske medvetet/omedvetet utelämna eller förminska eventuella baksidor med detta. Man är partisk, helt enkelt. Inte heller betyder det att man blir expert bara för att man ägt en viss cykel, såklart. Så det är heller inget bra argument tyvärr. Att jag inte ägt en gravel bevisar alltså inte att jag har fel, per se.
Jag har researchat olika cyklar eftersom jag har ett generellt cykelintresse och ofta får upp tex gravel och CX i mitt digitala flöde dagligen. Det innebär också att jag har fått ta del av personer som lyft upp negativa aspekter, ånger etc, precis som att jag fått upp åsikter som är positiva från personer som absolut inte ångrar sitt val och är jättenöjda med sina gruscyklar. Jag kan också inse att dessa personer har andra förutsättningar, behov och intressen än vad jag har. Jag tycker tex inte att det är kul att åka på buckliga grusvägar. Men det gör dessa personer. En nybörjare som inte har färskt i minnet hur det faktiskt känns att cykla på en riktig grusväg (som jag också har testat själv, btw) kanske inte ägnar det en tanke utan bara blir förblindad av vacker natur och en känsla av ”cool råhet”. Eller glömmer bort den lilla detaljen att man förmodligen bör ha goda möjligheter att tvätta cykeln då den förmodligen kommer bli mycket smutsigare snabbare. Det var något som höll på att hända mig själv och är då något jag väljer att nämna så att denna person har det med sig i tanken istället för att bara bli matad med att en gravelram på något magiskt sätt skulle göra detta till ett icke-problem. Eller klassikern ”det är bara att köpa ett till hjulpar så kan du köra 85 mm däck och enkelt byta till 3 mm om du nu vill köra landsväg”. För det första är landsvägsdäck nu för tiden ofta bredare än vad många tror och kan även köras på grus om man nu vill/måste, men hjul är också något av det dyraste som kan sitta på en cykel. (Nej, ni behöver inte länka till en Blocket-annons där någon säljer ett språjlans nytt hjulpar för 100 kr, jag vet att undantag alltid kommer att finnas) För eventuella nybörjare som läser detta: Bra hjul kostar oftast mellan 5000 - 25 000 kr så ni får en idé om prisklassen
Du får såklart bortse från mina inlägg om du vill och det är helt okej med mig. Jag försöker inte övertala någon att sluta cykla med sina gravelcyklar, jag riktar mig istället till personer som befinner sig i samma sits jag själv var i när jag skulle bestämma mig för ny cykel. Det är väldigt lätt att gå på ”hypen” om gravel utan att riktigt fundera på om det faktiskt speglar hur verkligheten kommer att se ut för en. Sedan får den personen bestämma själv efter att ha sett på frågan ur fler perspektiv än att en gravel är den ultimata cykeln som kan göra allt precis lika bra. Speciellt när det börjar pratas om att ha två uppsättningar hjul osv. Inte opti för nybörjare direkt.
Allt beror som sagt på ens förutsättningar, intressen, var man bor geografiskt, etc. Jag kommer inte att gråta några floder om det säljs ännu en gravelcykel i Sverige. Jag vill som sagt bara nyansera lite och be folk att reflektera innan man köper något så att man inte köper av fel anledningar. Thats it!