Blinkmonglon+ANNAT! - Jag får spatt, hur få dem att sluta?

Går väl som terräng där dvs ingen klassning behövs då det inte finns några väg eller trafikföreskrifter som reglerar det.
Problemet var väl om man skulle förbjuda försäljning av lampor som inte uppfyller StVZO. Då finns inga lampor att uppbåda för skogskörning. Bättre då att förbjuda användning i trafik.

Folk har olika jargong när dom skriver. Man får läsa mellan raderna för orden betyder olika för olika.

Är det inte spänningen i skogen MTB-cyklister är ute efter? Lägg ner det där med lampor. ;-)

Ska tilläggas att jag kör till 99% dagtid då det är ljust ute. Ingen blir bländad. Jag bara syns bättre.
baklampor kan få blinka, inte framlampor.

det är sedan gammalt. och det är lagen. fast sken fram räcker långt, två styck ännu bättre. och ingen blir irriterad därav.

om alla gjorde som du skulle ingen framstå som mer synlig än någon annan. men ljusföroreningen skulle bli problematisk. ungefär som när du närmar dig ett blinkhelvete vid något vägarbete.

det är sedan gammalt. och det är lagen. fast sken fram räcker långt, två styck ännu bättre. och ingen blir irriterad därav.

om alla gjorde som du skulle ingen framstå som mer synlig än någon annan. men ljusföroreningen skulle bli problematisk. ungefär som när du närmar dig ett blinkhelvete vid något vägarbete.
Jag har bara lampa bak!

"Ljusterapi" med stroblampa i 48h är enda alternativet för att bota blinkmonglon!

1752648570105.webp

Blink bak är ju tillåtet* så kör på bara. Blinkande lampor vid dagsljus är väl dessutom bra för att lättare bli upptäckt.

Gillar man inte blinkande baklampor för man ringa sin lokala riksdagsledamot och lobba för en ändring av reglerna.

* Vid >200 blink/minut

Så här säger ChatGTP, så nu har vi facit. 😜

För cyklar, är det undersökt om blinkande cykellysen syns bättre Eller sämre?

Ja, det har undersökts — och resultatet är ganska nyanserat. Forskning visar att blinkande cykellysen ofta syns bättre än fasta ljus under vissa förhållanden, men det finns också nackdelar.

🔦 Blinkande ljus – Fördelar

Syns bättre på långt håll, särskilt i dagsljus eller skymning. Blinkningar drar till sig ögats uppmärksamhet.

Förbrukar ofta mindre batteri än fast ljus.

Gör det lättare för bilister att identifiera dig som en cyklist, snarare än att misstas för en annan typ av ljuskälla.

🚫 Blinkande ljus – Nackdelar

Kan vara svårare att bedöma avstånd och hastighet för bilister (blinkningar ger ingen konstant referens).

Kan irritera eller blända, särskilt i mörker och i gruppcykling.

Vissa studier visar att blinkande ljus kan försvinna i bakgrundsljus, särskilt i stadsmiljö med många andra blinkande ljus (t.ex. reklam, bilar, trafiksignaler).

📊 Studier och rekommendationer

Transport Research Laboratory (UK) och andra trafiksäkerhetsinstitut har visat att blinkande ljus ökar upptäcktsgraden av cyklister i dagsljus.

I vissa länder (t.ex. Tyskland) är blinkande framljus inte tillåtna, just för att de anses kunna störa medtrafikanter.

🟰 Slutsats

Kombinationen av fast och blinkande ljus är ofta bäst: till exempel fast framljus för att lysa upp vägen, blinkande bakljus för synlighet.

För dagtid eller stadstrafik: Blinkande kan öka synligheten.

För mörker, landsväg, gruppcykling: Fast ljus anses ofta mer trafiksäkert och hänsynsfullt.

Vill du ha länkar till några av studierna eller rekommendationer från exempelvis NTF eller EU-organ?

Det är ju inte så att landsvägarna dagtid är nedlusade med cyklister. Det är i vanlig ordning bilarna som är problemet även ur cyklistperspektiv. Varav blinkande baklampa.
Generellt är dock bilister i min landsända rätt duktiga på att hålla avstånd vid omkörning. Men avståndet blir större med blink enligt min erfarenhet. Det finns till och med de som lättar lite på gaspedalfoten!!!

Dagtid tycker jag blinkandet stör mindre.
Vid mörker har jag både svårt att avståndsbedöma objektet själv, men ffa se vad som är bortom objektet. Är det en cyklist framför? Kommer det en mötande cyklist?
Med ett bra fast sken syns man tillräckligt bra. Gäller även dagtid.

Finns det på riktigt folk som kör med blinkande lampor fram under mörkerkörning? Och då pratar vi inte en dynamo som kör i för låg hastighet, utan en stark kinalampa? Hur kan man ens själv se något då? Klart man vill ha fast sken framåt. Iallafall under mörker. Dagtid hade jag nog inte haft något emot en strobe framåt. Bör ju om något få rattsurfarna och lastbilschaufförer att uppfatta en så att dom inte ”kör rakt ut” framför en i korsningar.

Blink bak är som sagt till för att folk med dålig syn eller uppmärksamhet inte ska köra in i en. Ett blink under dagtid påkallar uppmärksamhet med goda marginaler.

Allt kan hända ändå såklart.

Dagtid hade jag nog inte haft något emot en strobe framåt. Bör ju om något få rattsurfarna och lastbilschaufförer att uppfatta en så att dom inte ”kör rakt ut” framför en i korsningar.
Det skulle väl i så fall vara bra att köra med på bilen också av samma anledning. Alla kör med blinkande fram- och bakljus för säkerhets skull.

Har en Garmin radarlampa med blink. Har hittills bara fått beröm för synligheten av både cyklister och bilister.
Dagtid har den ett ganska hysteriskt blinkmönster som lugnar ned sig automatiskt när mörkret nalkas.
Ingen som har sagt något negativt än, finns säkert folk som inte gillar det men det har inte framförts av någon än i alla fall. Beröm för synligheten har lampan fått flertalet gånger.

Det skulle väl i så fall vara bra att köra med på bilen också av samma anledning. Alla kör med blinkande fram- och bakljus för säkerhets skull.
Nä, eftersom bilister ändå håller utkik efter bilar trots rattsurfande. Och skulle en bil köra in i en annan bil i stadsfart händer inte så mycket. Cyklister är oskyddade trafikanter som kan dö av en sån krock bakifrån. Helt annan sak. Dessutom lättare att missa en smal cyklist i periferin än en bil framför en när man kör.

Men ja, detta otyg med att vissa biltillverkare inte längre har på positionsljusen dagtid längre bör tas bort.

Har en Garmin radarlampa med blink. Har hittills bara fått beröm för synligheten av både cyklister och bilister.
Dagtid har den ett ganska hysteriskt blinkmönster som lugnar ned sig automatiskt när mörkret nalkas.
Ingen som har sagt något negativt än, finns säkert folk som inte gillar det men det har inte framförts av någon än i alla fall. Beröm för synligheten har lampan fått flertalet gånger.
Är det inte så att den inte blinkar utan bara byter intensitet och aldrig stänger av helt?

Tillbaka
Topp