Hallonsaft
Aktiv medlem
Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)
Att Sportsons hyggligt stora cykelbutik i Skövde har stängt på helgerna är väl symptomatiskt för problemen i branschen…
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Undrar om det är ett smart drag. Med heltidsjobb+ och barn sker all shopping på helger eller online. Fysiska butiker som bara är öppna vardagar får alltså ingen business…Att Sportsons hyggligt stora cykelbutik i Skövde har stängt på helgerna är väl symptomatiskt för problemen i branschen…
Undrar om det är ett smart drag. Med heltidsjobb+ och barn sker all shopping på helger eller online. Fysiska butiker som bara är öppna vardagar får alltså ingen business…
Iofs bor jag inte i Skövde så oavsett öppettider hade jag inte handlat där förstås.
Jaha, jag har iaf den känslan också.Deltagarrekord på DH och Enduro-tävlingar i år. De yngre klasserna växer! Jag är kanske lite orolig för enduron, men DH’n växer.
Inte bara mörker :)
2-hands information från arrangörer. Tyvärr ingen källa att backa upp påståendet med.Jaha, jag har iaf den känslan också.
Har du några siffror eller artikel som går att dela?
nordic-bikes.com
Om det är de tre jag fått fram, så är det ITföretagare. Vilket förklarar den generiska hemsidan och att det inte står några personnamn som man enkelt hittar på hemsidan. En av dom verkar ha cykelerfarenhet.Tre unga herrar går mot strömmen och öppnar enligt notis i lokalblaskan butik i Helsingborg med verkstad och cyklar i prisklass 5-200.000. Vore ju kul med en vettig LBS i området, för mig veterligen finns det ingen sådan i Nordvästra Skåne.
![]()
Köp Cyklar & elcyklar | Stort sortiment | NordicBikes
Cykelbutik med stort sortiment av stadscyklar, elcyklar, MTB, gravel, landsvägscyklar & tillbehör. Service med fri hämtning inom nordvästra Skånenordicbikes.se
Deras namn framgår i reportaget. Jag kan inte dela betalartikeln här pga upphovsrätt och absolut inte PM:a dig.Om det är de tre jag fått fram, så är det ITföretagare. Vilket förklarar den generiska hemsidan och att det inte står några personnamn som man enkelt hittar på hemsidan. En av dom verkar ha cykelerfarenhet.
Hoppas dom på elcyklarna?
På en Tisdagsrajd för några veckor sedan korsades våra spår av 10-15 ungdomar som var ute på samma slags äventyr som vi. Kidsen var kittade med både riktiga pannlampor och stigcyklar. Och såvitt kunde ses var de ute i egen regi utan ”vuxna” förkläden. Riktigt kul och uppfriskande att se!
Gubbar klagar och ungdomar hittar nya vägar. Allt är som det alltid har varit.
Jag resonerar som du, samtidigt tycker jag att om lokala butiken verkligen medvetet lagerhåller stenålderskomponenter så kan han gott få tjäna en hacka på det :PJag behövde ett nytt växelreglage till min gamla MTB med 9 växlar bak. Jag jämförde priser på nätet och hittade en Alivio SL-M3100 på Bike Discount för 12,50 EUR (dvs. ca. 140 kr) inkl. frakt. 1-3 dagar leveranstid. Jag tänkte att det kan vara värt lite extra om jag kan köpa motsvarande direkt i butik och reparera cykeln redan i dag.
Jag kollade med den lokala butiken i den stora svenska cykelkedjan. De hade en Acera SL-M3000 inne för 349 kr. Jag kan som sagt tänka mig att betala lite mer för att få prylen direkt och för att supporta den lokala cykelbutiken, men drygt 200 kr extra, eller ca. 150% påslag jämfört med kostnaden för att beställa på nätet, känns lite väl saftigt. Hur resonerar ni andra?
Det suger, men boven här om jag förstår rätt är den svenska Shimanodistributören som butikerna tvingas använda. De har högre pris in än vad de tyska webbshopparna har ut till konsument. Svårt läge.Jag kan som sagt tänka mig att betala lite mer för att få prylen direkt och för att supporta den lokala cykelbutiken, men drygt 200 kr extra, eller ca. 150% påslag jämfört med kostnaden för att beställa på nätet, känns lite väl saftigt.
Det suger, men boven här om jag förstår rätt är den svenska Shimanodistributören som butikerna tvingas använda. De har högre pris in än vad de tyska webbshopparna har ut till konsument. Svårt läge.
Om det är så är ju antagligen lösningen att beställa på nätet på längre sikt det rätta även för LBSerna. För då kommer distributöten få problem, och antingen skärpa sig eller bytas ut. Sen kan LBSerna bli mer konkurrenskraftiga igen.Det suger, men boven här om jag förstår rätt är den svenska Shimanodistributören som butikerna tvingas använda. De har högre pris in än vad de tyska webbshopparna har ut till konsument. Svårt läge.
Är det inte 10 euro i fraktkostnad oavsett från BD? Det har det varit när jag har handlat... Isåfall typ 245 sek och om nötterna på det sjunkande skeppet bike discount får iväg grejerna så tar det ju max 5 arbetsdagar.Jag behövde ett nytt växelreglage till min gamla MTB med 9 växlar bak. Jag jämförde priser på nätet och hittade en Alivio SL-M3100 på Bike Discount för 12,50 EUR (dvs. ca. 140 kr) inkl. frakt. 1-3 dagar leveranstid. Jag tänkte att det kan vara värt lite extra om jag kan köpa motsvarande direkt i butik och reparera cykeln redan i dag.
Jag kollade med den lokala butiken i den stora svenska cykelkedjan. De hade en Acera SL-M3000 inne för 349 kr. Jag kan som sagt tänka mig att betala lite mer för att få prylen direkt och för att supporta den lokala cykelbutiken, men drygt 200 kr extra, eller ca. 150% påslag jämfört med kostnaden för att beställa på nätet, känns lite väl saftigt. Hur resonerar ni andra?
Jag behövde ett nytt växelreglage till min gamla MTB med 9 växlar bak. Jag jämförde priser på nätet och hittade en Alivio SL-M3100 på Bike Discount för 12,50 EUR (dvs. ca. 140 kr) inkl. frakt. 1-3 dagar leveranstid.
Jag hittar ett Alivio SL-M3100 högerreglage hos https://www.bike-discount.de/ för 8,39 €, inkl 25% moms, men inte inkl 9,99 € frakt och med 2-5 dagar leverans (+ PostNord ovanpå det antar jag)Är det inte 10 euro i fraktkostnad oavsett från BD?
...nötterna på ... bike discount...
Jag vet inte. Jag bara läste vad som står på deras hemsida.Är det inte 10 euro i fraktkostnad oavsett från BD? Det har det varit när jag har handlat... Isåfall typ 245 sek och om nötterna på det sjunkande skeppet bike discount får iväg grejerna så tar det ju max 5 arbetsdagar.
Jag hittar ett Alivio SL-M3100 högerreglage hos https://www.bike-discount.de/ för 8,39 €, inkl 25% moms, men inte inkl 9,99 € frakt och med 2-5 dagar leverans (+ PostNord ovanpå det antar jag)
Är det inte 10 euro i fraktkostnad oavsett från BD? Det har det varit när jag har handlat... Isåfall typ 245 sek och om nötterna på det sjunkande skeppet bike discount får iväg grejerna så tar det ju max 5 arbetsdagar.
Känns osannolikt, 99% av försäljningen sker nog via reparationsverkstäder till kunder som inte ens vet om att det går att nätbeställa cykeldelar. Snittcyklisten idag lagar ju inte ens punka själv.Om det är så är ju antagligen lösningen att beställa på nätet på längre sikt det rätta även för LBSerna. För då kommer distributöten få problem, och antingen skärpa sig eller bytas ut. Sen kan LBSerna bli mer konkurrenskraftiga igen.
Beror väl oxå på hur nära man har sin lokala handlare förstås, jag brukar beställa från tcm och Cykelcity å hämta i butik = lika med gratis frakt med träning på köpet och ibland är de billigare än nätetBilligare hos tysken och oftast gratis frakt om man handlar över 400-500 kr. Det är även snabbare leverans .
Ja nä jag kommer inte på en anledning alls varför man ska köpa i lokal butik.
De borde köra fiskhandlartider , tisdag till lördagAtt Sportsons hyggligt stora cykelbutik i Skövde har stängt på helgerna är väl symptomatiskt för problemen i branschen…
Jag har 500km till min så det har blivit en del gratis frakt och på köpet sträckor.Beror väl oxå på hur nära man har sin lokala handlare förstås, jag brukar beställa från tcm och Cykelcity å hämta i butik = lika med gratis frakt med träning på köpet och ibland är de billigare än nätet.
Bor inte alla i Stockholm???Jag har 500km till min så det har blivit en del gratis frakt och på köpet sträckor.
Beror väl oxå på hur nära man har sin lokala handlare förstås, jag brukar beställa från tcm och Cykelcity å hämta i butik = lika med gratis frakt med träning på köpet och ibland är de billigare än nätet.
Tråd 'YT har konkat?' https://happyride.se/forum/threads/yt-har-konkat.3704800/YT Jeffsy har "Out of stock" på nästan alla modeller och färger. Har de gått i konkurs eller är det väldigt stor efterfrågan ? Ser inga nyheter om YT Jeffsy som är nyare än en månad. Däremot finns lite artiklar från i somras att de hade finansiella problem (rekonstruktion).
Tack men har du läst länkad tråd ? Senaste inlägget för en månad sen och känns fortfarande oklart vad som händer med YT. Söker man finns inga nyare nyheter sen i somras då de inledde rekonstruktion.
Löper inte insolvansen eller vad det kan heta på tyska vidare? Nyheter kommer när de lyckas hitta deg eller inte?Tack men har du läst länkad tråd ? Senaste inlägget för en månad sen och känns fortfarande oklart vad som händer med YT. Söker man finns inga nyare nyheter sen i somras då de inledde rekonstruktion.
Jo kanske det. Men helt knäpptyst och inga nyheter senaste månaderna. Inget om det på hemsidan förutom "Out of stock" på alla modeller.Ville inte grundaren köpa tillbaka hela klabbet o börja om? Det var väl i varje fall intentionen.
Han fick väl inte ihop det eller minns jag fel?
Edit. Hittar inget på det så minns nog fel
Ville inte grundaren köpa tillbaka hela klabbet o börja om? Det var väl i varje fall intentionen.
Marcus Flossman, YT's founder and CEO, said he was working to buy the company back himself after not being satisfied by the offers he received when the company entered self administration, but no further news has been announced about those efforts.