Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Har zwift power men inte testat det verktyget. Men trenden är tydlig. Core ligger högre konsekvent. Efter andra tillfället gjordes en factory spin down men ändå är Core högre. Träning med Favero och race med Core verkar bäst ;).

Utan att ha gjort en likafin uppställning så motsvarar det min upplevelse, också dubbelsidiga effektpedaler VS Kickr Core. (just nu Garmin Vector 3, har Assioma också men de har inte suttit på trainern).

Gått och blivit helt kär i Robopacers (formerly known as Pace Partner) på Zwift. Så himla lätt att dra av 30-45 min med lite sköna W/kg. Testade att "kliva upp en våning", dvs köra strax ovanför min FTP och synfältet började svartna nästan på en gång.

När jag kör "free riding" är det smärtsamt tydligt hur vikt (jag har tempomage) straffar mig i backiga partier.

Jag kör med en TacxNeo Gen1 som fortfarande håller. Tycker inte att de Watt som presenteras är fantasi-watt, däremot är min hastighet i Zwift rena "crack cocaine"-siffrorna. Jag kan relativt lätt hålla nästan 35km/h på platten vilket jag drömmer om IRL.

Någon annan som tycker så om farten?
Ja, farten blir hög, delvis beror det väl på draft-effekten när Zwift simulerar klungcykling men visst känns också farten allmänt överdriven, brukar inte bry mig ett dyft om den siffran dock. "Zwiftmil" är absolut inte samma sak som utecyklingsmil.

Kör en del robopacers också, sista månaden mest Constance ca en gång / vecka (dock på ganska platta rutter) och det blir för mig hårda tröskelliknande pass där det gäller vara fokuserad för att inte droppas. Lyckades med 65 minuter i lördags men hoppas palla med två timmar med Constance åtminstone innan våren är här. Drar lite nytta av här att jag blivit viktmässigt lättare pga all löpning tror jag.

För längre pass brukar jag annars följa med Jacques men det var nog i vintras eller våras sist.

Vill man få tuffare pass efter robopacers så är det bara att välja pacers med riktigt kuperade rutter, då blir det en helt annan sak, lite mera intervall-likt på ett bra sätt.

Senast ändrad:
Constance och Jacques brukar swisha förbi när jag kör med Maria (2,2 W/kg).

Det enda negativa är väl att jag tycker att de (RoboPacers) kör långsamt uppför för att sedan när backkrönet närmar sig tokaccelerera för helt röka ut mig i nedförsbackarna. Vilket spelar in på det du skriver om kuperade rutter.

Skönt att farten är en nonsenssiffra också för andra. Spelar ingen roll för mig mer än att det planterar ett frö av att jag ändå kan cykla.

Constance och Jacques brukar swisha förbi när jag kör med Maria (2,2 W/kg).

Det enda negativa är väl att jag tycker att de (RoboPacers) kör långsamt uppför för att sedan när backkrönet närmar sig tokaccelerera för helt röka ut mig i nedförsbackarna. Vilket spelar in på det du skriver om kuperade rutter.

Skönt att farten är en nonsenssiffra också för andra. Spelar ingen roll för mig mer än att det planterar ett frö av att jag ändå kan cykla.
Googlar lite och får fram:

Deras W/kg siffror baseras på detta:
1762774837833.webp

1762774824490.webp

Min kommentar: Sedan tror jag väl att även robopacers själva påverkas av draft (cyklister framför dem) vilket är en av förklaringarna till "konstiga ryckigheter" ibland. De kan bete sig lite underligt och man behöver vara "hyfsat fokuserad". :sneaky:

också en intressant kommentar (som jag tror förvirrat en del):
1762775917704.webp

LoL
1762776224511.webp

Källa:

Senast ändrad:
Gått och blivit helt kär i Robopacers (formerly known as Pace Partner) på Zwift. Så himla lätt att dra av 30-45 min med lite sköna W/kg. Testade att "kliva upp en våning", dvs köra strax ovanför min FTP och synfältet började svartna nästan på en gång.

När jag kör "free riding" är det smärtsamt tydligt hur vikt (jag har tempomage) straffar mig i backiga partier.

Jag kör med en TacxNeo Gen1 som fortfarande håller. Tycker inte att de Watt som presenteras är fantasi-watt, däremot är min hastighet i Zwift rena "crack cocaine"-siffrorna. Jag kan relativt lätt hålla nästan 35km/h på platten vilket jag drömmer om IRL.

Någon annan som tycker så om farten?
Nej, kan jag inte påstå. Om farten alltså.

Googlar lite och får fram:

Deras W/kg siffror baseras på detta:
Visa bilaga 803031
Visa bilaga 803030

Min kommentar: Sedan tror jag väl att även robopacers själva påverkas av draft (cyklister framför dem) vilket är en av förklaringarna till "konstiga ryckigheter" ibland. De kan bete sig lite underligt och man behöver vara "hyfsat fokuserad". :sneaky:

också en intressant kommentar (som jag tror förvirrat en del):
Visa bilaga 803032

LoL
Visa bilaga 803033
Källa:
Robotarna beteer sig klart olika beroende på rutt. Men det framgår av beskrivningen. På t.ex Fondon (sista helgen i månaden) har vissa robotar ledigt och jag tror Bernie var lättast med 1.5W/kg på den 73km långa banan "Medio Fondo".
Sista helgen i december är det gran fondo, 97km, så för den som inte har och är intresserad så finns den gråa century-tröjan att få om man vevar 3km extra.

Det finns en svart också, den är för 100 miles alltså drygt 160km. Mer info här....

Hur brukar ni lägga upp eran zwift träning under en vecka?

Blir det routes, workouts, freeride eller tävlingar?

Hur många pass i veckan?

Jag siktar på 1h varannan dag. Gärna med intensitet på slutet. Workout är bra men routes och tävlingar är roligast. Svårast att få till är distans eller lugn träning.

Skulle aldrig köra distans på trainer. Nån måtta får det vara. Kör hellre ett pass ute under helgen.
Tunga +60h arbetsveckor och vinterväder gör Zwift till en vinnare för mig. 90 minuter robopacer i Z2 fungerar fint 3-4 dagar i veckan. Ingen cykeltvätt, ingen 20-minuters påklädning mm. Alla har vi olika prioriteringar i livet, min är att få till vardagsträningen med minimal tidsåtgång.

Behöver sällan någon cykeltvätt efter ett distanspass.
ingen 20-minuters påklädning mm.
Det tar alltså 20 minuter extra att klä sig för utomhuscykling istället för inomhuscykling? Vad är det för utrustning du använder?

För mig blir det i princip samma tidsåtgång för ett 90-minuterspass, oavsett om det är inne eller ute. Men vi har nog olika förutsättningar. 90 minuter utomhus är en njutning och mental återhämtning. 90 minuter inomhus en plåga.

Behöver sällan någon cykeltvätt efter ett distanspass.

Det tar alltså 20 minuter extra att klä sig för utomhuscykling istället för inomhuscykling? Vad är det för utrustning du använder?

För mig blir det i princip samma tidsåtgång för ett 90-minuterspass, oavsett om det är inne eller ute. Men vi har nog olika förutsättningar. 90 minuter utomhus är en njutning och mental återhämtning. 90 minuter inomhus en plåga.

Each to his own liksom. Jag är i @nieves läger. Att göra mig klar för en trainersession tar 5 minuter, på med bibs, strumpor, fylla flaskor och gå till garaget. Har inga problem att sitta flera timmar på trainern.

När man är klar hänger man bibs och strumpor och hoppar in i duschen.

Att göra motsvarande för ett utomhuspass är förenat med en betydligt längre startsträcka respektive längre svans av efterarbete. Bara att pricka rätt på vad som är lagom mycket kläder, respektive allt som ska med för alla eventualiteter, lampor osv.

Sen är det massor bra med att faktiskt komma ut och cykla, men det är långt ifrån lika smidigt som trainern.

Tror nästan det går snabbare för mig att ta på överdragstights, underställströja, jacka, handskar och hjälm än det tar att starta dator, välja pass och se till så att allt är uppkopplat. Det kan max handla om någon minut åt endera hållet. Kör sällan över en timme på trainer, eftersom jag tycker det blir för statiskt och trist.

Each to his own liksom. Jag är i @nieves läger. Att göra mig klar för en trainersession tar 5 minuter, på med bibs, strumpor, fylla flaskor och gå till garaget. Har inga problem att sitta flera timmar på trainern.

När man är klar hänger man bibs och strumpor och hoppar in i duschen.

Att göra motsvarande för ett utomhuspass är förenat med en betydligt längre startsträcka respektive längre svans av efterarbete. Bara att pricka rätt på vad som är lagom mycket kläder, respektive allt som ska med för alla eventualiteter, lampor osv.

Sen är det massor bra med att faktiskt komma ut och cykla, men det är långt ifrån lika smidigt som trainern.
Jag kastar in familjefaktorn i debatten. Det är betydligt mycket enklare att vara tillgänglig för barnen och övriga familjen när jag kör i garaget än om jag är långt bort i skogen och cyklar.

Alla har vi olika prioriteringar i livet, min är att få till vardagsträningen med minimal tidsåtgång.
Yes, en del tycker det är helt ok att köra längre distanser i Zwift, andra inte? 🙂 (underförstått: Vi är olika men vem bryr sig?)

Själv satte jag på mig nya strumpor och kalsonger i morse. (y)

Senast ändrad:
Hur brukar ni lägga upp eran zwift träning under en vecka?

Blir det routes, workouts, freeride eller tävlingar?

Hur många pass i veckan?

Jag siktar på 1h varannan dag. Gärna med intensitet på slutet. Workout är bra men routes och tävlingar är roligast. Svårast att få till är distans eller lugn träning.
Kör de "obligatoriska" passen tidigt i veckan, dvs Tour of Zwift etc. De som inte har on demand. Sedan blir det mycket cyklande med RoboPacers nära FTP och till helgen brukar jag köra The Gorby (5x5 min på 110% av FTP) eller liknande pass. När veckan summeras brukar det ha blivit 4-5 pass där det kortaste är 30 min och det längsta typ 1h. Ofta fredagar som vilodag.

Har börjat köra Zwift med en Elite Zumo trainer som jag har sen tidigare. Har läst på lite om Swift Cog vilket verkar vara en smidig lösning för växling - då det rasslar en hel del när jag växlar och sovrummet ligger precis intill, så sena pass uppskattas inte. Men vad jag förstår så funkar bara erg-läget med en Zumo och inte simulering - är det någon som kan bekräfta att så är fallet?

Har börjat köra Zwift med en Elite Zumo trainer som jag har sen tidigare. Har läst på lite om Swift Cog vilket verkar vara en smidig lösning för växling - då det rasslar en hel del när jag växlar och sovrummet ligger precis intill, så sena pass uppskattas inte. Men vad jag förstår så funkar bara erg-läget med en Zumo och inte simulering - är det någon som kan bekräfta att så är fallet?
Virtuell växling gör det mycket tystare. Cog:en (1:a gen) lät mer än kassetten så jag satte tillbaka kassetten. Men växlar fortsatt virtuellt. Fungerar klockrent.

Stämmer. Virtuell växling fungerar inte med många äldre/enklare trainers som exempelvis Zumo. Elite har ju uppdaterat många andra trainers men Zumo är lite av en udda fågel i deras sortiment (har en själv)

Senast ändrad:
Det enda sättet jag hittat för trainerpass på över en timme är att köra i sällskap av andra, både på skärmen och via discord. Jag har ett par kompisar som "alltid" kör dryga fyra timmar med CoCo på lördag förmiddag, men så länge har jag aldrig stått ut.
Vi brukar diskutera om det inte borde införas en "intensity setting" på Zwift, som skulle göra att det lagom jobbigt för hela gänget. Bättre med ett sorts golfhandicap för att cykla ihop, än att försöka lösa det via ändrad längd eller vikt för att jämna ut. Haken är att det skulle ställa till det för tävlingar, men det vore väl bara att stänga av funktionen där?

Tidigare gick att välja rubberband på grouprides då håller gruppen ihop även om alla trycker olika watt, vet inte om den funktionen finns kvar?

Lätt OT: Sugen på Zwift och cykel men...

Hur bra funkar det att kötta på rejält med en cykel på en Wahoo Kickr?
Väger 90 kg och har kört lite spinning och de cyklarna är ju extremt stabila. Köpa en specifik trainercykel är inte aktuellt men funderar på hur mkt jag kan förvänta mig av cykel+Wahoo Kickr-upplevelse?

Väger 90 kg och har kört lite spinning och de cyklarna är ju extremt stabila. Köpa en specifik trainercykel är inte aktuellt men funderar på hur mkt jag kan förvänta mig av cykel+Wahoo Kickr-upplevelse?
Det är inte som en spinningcykel, ganska långt därifrån. Spinningcykeln står ju bergfast, en trainer är lättare, och flexar lite när man står på. Det är nog en smaksak, jag har vant mig. Men jag sitter mest ner, kanske av den anledningen.

+90 på en Kickr Core, inga större problem men viss vinglighet som gör att stå upp-momentet kräver lite fokus på att inte kränga.

Känner samma på begränsning på Tacx neot2. 85 kilo med klen spurt som inte blir bättre av att jag inte vågar gå all in.

Edit. Alltså, jag skiter fullkomligt i det. Är jag i en gäng brukar jag dra på en halvlam långrökare i god tid bara för att tokkrokna ungefär när spurtnissarna drar igång. Blir nästan alltid häpen över vilka krafter vissa har i slutet!

Senast ändrad:
0,1-tons-klubben här - Monterat min vanliga ram på en TacxNeo. Funkar alla tiders men jag sitter nästan hela tiden och undviker att kränga hojen när står upp. Ställer mig mest för att skaka loss och "jingle my jangels".

100kg på Tacx neo 2T, kan trycka runt 1400 på trainern men då står den inte helt stilla, har aldrig känt nån oro. Kör med en dedikerad trainercykel
Samma för mig runt 100kg och 1200-1300 w men med en kickr core. Har aldrig känt någon oro. Men har satt på tennisbollar iår för att få bort lite av stumheten i trainern

Definiera kötta.
Kört med kickr v4 sen 2020, kickr v6 sen förra sommaren. Väger 84, spurtar rätt ofta korta spurter max watt runt 800-900, 1000+ i mina bästa stunder, funkar bra. Står ofta i backar om det är 3% eller mer och matar på ganska bra. Kickr v6 har lite flex, har även wahoo mattan så lite lagom flex. Har kört flera år med wahoo climb,vilket nog är stabilare än ett framhjul. Aldrig haft problem vid t ex stående 500 m spurter all in.

Med Zwifts click/cog-växlar så har jag ofta svårt att hitta "rätt" växel för att stå. Det är inte som irl där man bara lägger i 2 kugg tyngre och ställer sig upp, kanske är det obalansen som spökar.

Med Zwifts click/cog-växlar så har jag ofta svårt att hitta "rätt" växel för att stå. Det är inte som irl där man bara lägger i 2 kugg tyngre och ställer sig upp, kanske är det obalansen som spökar.
De linjärt fördelade 24 växlarna du får med virtuell växling motsvarar inte det du får på en vanlig cykel. Om jag förstår det rätt motsvarar default-läget ungefär 50 klinga fram och en 9-66 kassett med 24 växlar bak.

Ligger du på växel 15 i Zwift och dubbelklickar upp till 17 går du från ~3 till 3.5. Om du inte kör typ 12-28 på din vanliga hoj kommer du generellt sett ha större hopp på en vanlig cykel.

Jag tror dock man kan ändra utväxling i inställningarna. Jag kör bara trippelklick i Zwift och dubbelklick i verkligheten.

De linjärt fördelade 24 växlarna du får med virtuell växling motsvarar inte det du får på en vanlig cykel. Om jag förstår det rätt motsvarar default-läget ungefär 50 klinga fram och en 9-66 kassett med 24 växlar bak.

Ligger du på växel 15 i Zwift och dubbelklickar upp till 17 går du från ~3 till 3.5. Om du inte kör typ 12-28 på din vanliga hoj kommer du generellt sett ha större hopp på en vanlig cykel.

Jag tror dock man kan ändra utväxling i inställningarna. Jag kör bara trippelklick i Zwift och dubbelklick i verkligheten.
Det som irriterar mig mest med cog/click är fördröjningen det blir. I verkligheten trycker du och har en ny växel. I Zwift blir det en rejäl fördröjning. Lite osäker på om det är min trainer eller Zwift som orsakar detta, men det stör rejält

Det som irriterar mig mest med cog/click är fördröjningen det blir. I verkligheten trycker du och har en ny växel. I Zwift blir det en rejäl fördröjning. Lite osäker på om det är min trainer eller Zwift som orsakar detta, men det stör rejält
Jag upplever att få går snudd på snabbare i Zwift än med vanliga mekaniska växlar.

Men har billiga grejer på gruscykeln, och är lika ovan med bockstyre i verkligheten som med Play inomhus.

Jag upplever att få går snudd på snabbare i Zwift än med vanliga mekaniska växlar.

Men har billiga grejer på gruscykeln, och är lika ovan med bockstyre i verkligheten som med Play inomhus.
Ja, som sagt möjligt att det är min trainer som är långsam. Det märks inte i så fall vid "vanlig" körning, men virtuell växling och backarna i tunnelbanorna kräver ju mycket snabbare justering av motstånd.

Jag var orolig för att det skulle kännas segt med virtuella växlar. Men jag blev positivt överraskad.
Har ändrat till Sram inställningen då jag har det på mina andra cyklar.

Gör jag mig en otjänst att skaffa tempopinnar till trainern? Har pinnar på ena grushojen där används dom främst för att komma undan vinden mer bekvämt än att krypa ner i bocken.
Men känner under vissa längre zwift pass att det hade varit skönt att kunna gå ner i samma avslappnad position.

Eller bör jag helt enkelt köra mer core övningar utanför cyklingen?

Hur skulle det vara en otjänst? Klart du kan ha det, särskilt om du har det ute.

Jag kör inte mindre core sedan jag började använda pinnar.

Tillbaka
Topp