Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Det är positivt att han har påbörjat återbetalningen och visar vilja att göra rätt för dig. Samtidigt tycker jag att eftersom han har köpt bolaget så övertar han även det juridiska och ekonomiska ansvaret för tidigare åtaganden och felaktigheter, oavsett om du personligen var involverad i dem eller inte.

Tjena!

Fast nu har han inte köpt bolaget, han köpte namnet och som @Berk skrev antagligen lagret.
Oavsett vilket så är det en märklig syn att han skulle sälja sin klocka för att betala tillbaka till kunder. Den täcker typ tre cyklar i värde.

Snubben är affärsman, bara att gratulera. Han kommer tjäna multum på samma bolag en gång till. Sälja dyrt och nu köpa tillbaka billigt med en "back to basics" approach. Produkterna är bra, med lite mer fokuserat utbud och utan "härska världenambitioner" kommer det snabbt byggas upp igen och Flossman cashar in igen.
Chapeau!

Snubben är affärsman, bara att gratulera. Han kommer tjäna multum på samma bolag en gång till. Sälja dyrt och nu köpa tillbaka billigt med en "back to basics" approach. Produkterna är bra, med lite mer fokuserat utbud och utan "härska världenambitioner" kommer det snabbt byggas upp igen och Flossman cashar in igen.
Chapeau!

Vi tror väl att han tänker så i alla fall. Om det kommer att funka återstår att ser.

Sen "behöver" han inte ersätta kunder av förra bolaget men jag skulle tänka att det ger mycket mer pengar till slut pga bättre goodwill. Så det kan vara noll skysthet.

Markus Flossmann eller vad han heter kom tillbaka till YT innan de ansökte om rekonstruktion. Sista tiden ska han ha varit VD igen. Sen är frågan i vilken position han var att inse företagets likvida situation, när de lanserade tokrean och sålde cyklar som inte var leveransklara.

I pajkastningsdiskussione på PB länkades en artikel från Porsches magasin om Flossman:

Tyckte det var rätt intressant läsning. Ligger mycket slit bakom allt. Alltid lätt att vara proffstyckare på Internet och vara missunnsam.

Självklart var det fult att rea ut saker man visste inte skulle levereras men hur besluten togs och av vem kan vi ju bara spekulera om.

Markus Flossmann eller vad han heter kom tillbaka till YT innan de ansökte om rekonstruktion. Sista tiden ska han ha varit VD igen. Sen är frågan i vilken position han var att inse företagets likvida situation, när de lanserade tokrean och sålde cyklar som inte var leveransklara.

Har du en källa på det? Jag trodde att han bara var delägare.

Om han var VD så visste han säkert om allt och var han också ansvarig. Jag tittade lite på YT igen för att sonen snart behöver en ny dirt, men i så fall kommer jag aldrig att köpa en YT.

Tack. Jag har läst åtminstone siste artikeln men hade glömt/missat det. Då är allt hyckleri. Ingen YT för sonen då.
Fast om tanken hela tiden var att fortsätta leverera, oavsett nytt bolag eller genom att undvika konkurs, så är det väl inte så mycket hyckleri? Allt löste ju sig, vad det verkar åtminstone.

Såg den här posten på Bob Jackson Cycles facebook, från 2023 men ger en vägledning om prisbilden. Tror inte det skiljer så mycket mot en från Polen eller Sverige, någonstans mellan 20-30' för en måttbeställd ram och gaffel i standard Reynolds eller Columbusstål, för de i rostfritt är det nog 10' till.

Greetings from Leeds.
We are now taking orders for frames and full builds.
We aim to get back to having stock frames in standard sizes built and available, for the time being we're fulfilling custom orders as a priority.
As a guide frames are priced at
Audax/End-End in Reynolds 725 with standard lugs and all appropriate eyelets - £1585.

Vigorelli (singlespeed/fixed) in 725 with standard lugs will - £1550
Olympus (road racing) in 725 with standard lugs - £1585
Each of these frames can be upgraded to Reynolds 853 for £150

Custom geometry is £150
We have a limited number of Fleur de Lys lugsets (8 sets in total, 7 remaining), possibly the last of these that will make UK shores. We will be doing a special run of Fleur de Lys lugged framesets with a barbers pole and panels paintjob which will add £500 – this can be done on any of the frame models.
We are really excited to have begun this new chapter in Bob Jackson history, and will be happy to answer any questions.
Thanks,
Bob Jackson Cycles

Senast ändrad:
Fast ska vi inte tala om hur Herr Flossmann ser ut?? Såg den här bilden och tänkte direkt att det här ser ut som en glad ex con som precis blivit utsläppt efter ett längre fängelsestraff för misshandel och drogförsäljning... ;-)

Men det är säkert bara mina fördomar. Han är säkert snäll som ett lamm och läser dikter på fritiden. Men ärligt talat skulle jag bli lite rädd om jag stötte på honom i en mörk gränd. Folk som har tatueringar på händerna får mig att tänka på De Niro i Cape Fear...

585015722_1392950778856096_5998807293480617984_n.webp

Fast ska vi inte tala om hur Herr Flossmann ser ut?? Såg den här bilden och tänkte direkt att det här ser ut som en glad ex con som precis blivit utsläppt efter ett längre fängelsestraff för misshandel och drogförsäljning... ;-)

Men det är säkert bara mina fördomar. Han är säkert snäll som ett lamm och läser dikter på fritiden. Men ärligt talat skulle jag bli lite rädd om jag stötte på honom i en mörk gränd. Folk som har tatueringar på händerna får mig att tänka på De Niro i Cape Fear...

Visa bilaga 804413

När jag i Tyskland berättade på jobbet att jag skulle flyta till Sverige sade en kvinna (av administrationen): "oh vad trevligt, en land med folk utan tatueringar". Jag tyckte att det var en riktigt konstigt uttalande. När vi kam till Stockholm märkte vi dock att nästan varandra kvinna som jobbade hos bageri hade en tatuering på armen eller i halsen (i motsatsen mot Tyskland). Så ingen bröd för dig då!

När jag i Tyskland berättade på jobbet att jag skulle flyta till Sverige sade en kvinna (av administrationen): "oh vad trevligt, en land med folk utan tatueringar". Jag tyckte att det var en riktigt konstigt uttalande. När vi kam till Stockholm märkte vi dock att nästan varandra kvinna som jobbade hos bageri hade en tatuering på armen eller i halsen (i motsatsen mot Tyskland). Så ingen bröd för dig då!
Min morsa (som är 83!) har en tatuering! Tror hon skaffade den när hon var runt 40-50 när det började bli modernt. Och farsan skaffade ring i örat då. Herregud. Skammen som tonåring. Förmodligen därför jag själv hellre skulle hugga av mig en kroppsdel än att skaffa en tatuering.

Visa bilaga 804413
Han kommer från en bakgrund kring body building. Hela kulten kring YT går ju ut på att samla adrenalin-junkies som ser ut som fentanyl-missbrukare med ADHD. Inget nytt där.

Tjena!

Fast nu har han inte köpt bolaget, han köpte namnet och som @Berk skrev antagligen lagret.
Oavsett vilket så är det en märklig syn att han skulle sälja sin klocka för att betala tillbaka till kunder. Den täcker typ tre cyklar i värde.

Det där med klockan jag skrev var lite med glimten i ögat och snarare ett skämt. Enligt pinkbike så sålde han bolaget och cashade ut fast han var fortfarande delaktig i bolaget bakom kullisserna så då tycker jag absolut det är hans skyldighet

"This was the plan all along. Flossman saw what Revel did, and said 'the hell with trying to pay off all my debts, I'll just torpedo the company and buy it back for pennies on the dollar'.

I don't know if this sits well with me. The guy has a huge mansion, a 1.5 million dollar Porsche, a couple other 6 figure cars, but he can just wash his hands of all the debt he racked up and buy the company back?

---

He had basically left the company, he built it up sold it to a private equity company and then as what seems to always happen the private equity company made lots of bad decisions for the company (but prob made dividends for shareholders somehow) and the wheels fell off, flossman has essentially bought it back (the remnants). My general anger is at the way private equity companies seem to do this in action sports over and over again, driving what is are essentially rider run companies, in surfing, snowboarding, mtb into the ground (doesn’t happen as much in skate boarding). But also I don’t hate on someone wanting to step back sell up and enjoy the hard work they’ve done.

---

"He had basically left the company, he built it up sold it to a private equity company"

Nah. He was still with the company running things.

Börjar inte rean på hela cyklar bli lite tunn nu efter att ha pågått i 12 månader, i alla fall på bike24?

Slut på överskottet och nya tag 2026?

Börjar inte rean på hela cyklar bli lite tunn nu efter att ha pågått i 12 månader, i alla fall på bike24?

Slut på överskottet och nya tag 2026?
Kan nog vara en liten rea-dödsrossling på black friday men verkar som det stabiliserat sig?

Lär dröja ett tag innan vi ser 60% reor på aktuella årsmodeller igen

Blir sjukt opraktiskt för mitt cykelstall om Bird går under.
Känns som att dom har väldigt marginell marknad utanför UK sedan brexit slog igenom, vet inte om det är en bra eller dålig sak.
Försökte kolla upp lite. Rykten pga clearance sales.
Tydligen håller de på att flytta warehouse och ska börja återförsälja andra märke.
Det första kanske inte är så konstigt, men va fan ska de återförslälja under samma brand för?
Låter inte helt harmonisk. Har mailat och frågat om eather 7 kommer i lager snart.
Har svår beslutsångest.

Försökte kolla upp lite. Rykten pga clearance sales.
Tydligen håller de på att flytta warehouse och ska börja återförsälja andra märke.
Det första kanske inte är så konstigt, men va fan ska de återförslälja under samma brand för?
Låter inte helt harmonisk. Har mailat och frågat om eather 7 kommer i lager snart.
Har svår beslutsångest.

Det här fejsbook-inlägget är från Vital där jag också försökt få lite svar kring Bird. Vet inte när Berk köpte en sån här till grabben sin men de har ju haft ramar i lager så det säger kanske inte så mycket.

1766746143847.webp

Det här fejsbook-inlägget är från Vital där jag också försökt få lite svar kring Bird. Vet inte när Berk köpte en sån här till grabben sin men de har ju haft ramar i lager så det säger kanske inte så mycket.

Visa bilaga 809352
Ok, men det är två år sen. Har de sålt ut sen dess och nu blir återförsäljare ska man nog inte hoppas på för mycke.

Det var nog 2-3 år sen jag fick svar att bird zero 29 snart skulle komma i small. Vilket stämmer med att de lägger ner 27.5....men ännu finns inga 29'' small

It is alive
Visa bilaga 812442

Oklart om det är QR 141 elller 135. 141 är Haram.
Riktigt snygg men lost oppertunity att den inte är 120-130mm och 66 grader. Och den dyraste borde vara TA - med marginal.
Ser väl nice ut. Dom har ju Scout om man vill ha ngt lite kralligare.

Undrar bara vem som utvecklar cyklarna nu. Är det samma personer involverade som innan CRC kursade, eller är det en förklädd BCF-cykel?

Tjena!

Enda negativa med 141 är ju ett sämre utbud på nav/hjul men nu finns det ju en del att välja på.

Jag tänker ofta så att "jag kan ju köpa fina hjul osv och ta med till nästa cykel". En cykel med QR blir tråkig att uppgradera tycker jag.

Visst, är man smart och köper nav som går att byta endcaps på så är väl 141 rätt om man vill konvertera till 148 senare.

Jag tycker mest att det är märkligt och misstänker att de gör det på djävulskap på billiga cyklar för att motivera priskillnaden.
Jag har glömt vilken, kanske nån Marin kommer kommer med 141mm numera och dropouts som går att byta till TA. Då är bevisligen ramen samma och enda besparingen är hardware. Naven är möjligen också billigare men det måste vara fejk det med, inte är det billigare att tillverka ett QR nav?

Ser väl nice ut. Dom har ju Scout om man vill ha ngt lite kralligare.

Undrar bara vem som utvecklar cyklarna nu. Är det samma personer involverade som innan CRC kursade, eller är det en förklädd BCF-cykel?

Det ska vara Dave McMullen och om jag googlar så verkar han komma från CRC. (enda namnet jag kan är Sam Hill)

EDIT. Fast vem som helst kan väl smälla ihop en HT å beställa från stora fabriken

Min spontana gissning är att det är lite jämfört med andra i branschen.
Korrekt. Jag har studerat några cykeltillverkare lite närmare och det är ganska vanligt med relativt höga skulder i branschen. Canyon (om nu siffrorna ovan stämmer) är nog snarare ett unikum när det kommer till låg belåning.

YT Industries hade ca 15 M € i skulder 2022 som ska sättas i relation till en betydligt blygsammare omsättning på mellan 45-60 M €. Men även här ansågs skuldbördan inte vara ngt speciellt i jämförelse.

Senast ändrad:
Sen är ju frågan om det är ett sunt sätt att bygga företag på. Funkar så länge det är gratis att låna pengar, men nu är det antagligen tuffare.
Om alla andra gör det är man nog så illa tvungen. Alla andra lånar pengar som man investerar i att sänka kostnader (effektivare fabriker) och utveckla mer attraktiva cyklar (kan säljas dyrare). Om alla ens konkurrenter har lägre produktionspris och mer attraktiva cyklar är det svårt att säga ”men vänta bara till räntan höjs!”. När räntan till slut höjs har det försiktiga bolaget som inte lånade gått i konkurs för länge sedan.

Korrekt. Jag har studerat några cykeltillverkare lite närmare och det är ganska vanligt med relativt höga skulder i branschen. Canyon (om nu siffrorna ovan stämmer) är nog snarare ett unikum när det kommer till låg belåning.

YT Industries hade ca 15 M € i skulder 2022 som ska sättas i relation till en betydligt blygsammare omsättning på mellan 45-60 M €. Men även här ansågs skuldbördan inte vara ngt speciellt i jämförelse.
Är väl inte helt ovanligt att lån används från ägarbolag till dotterbolag av olika finansiella skäl, t ex undvika skatt eller flytta pengar via ränta från dotter- till moderbolag. Yt 2022 ägdes (om chatgpt har rätt) av ett riskkapitalbolag. Canyon verkar ägas av ett investmentbolag. Båda dessa moderbolag hade sannolikt haft cash att stoppa in om det varit ekonomiskt fördelaktigt.

Är väl inte helt ovanligt att lån används från ägarbolag till dotterbolag av olika finansiella skäl, t ex undvika skatt eller flytta pengar via ränta från dotter- till moderbolag. Yt 2022 ägdes (om chatgpt har rätt) av ett riskkapitalbolag. Canyon verkar ägas av ett investmentbolag. Båda dessa moderbolag hade sannolikt haft cash att stoppa in om det varit ekonomiskt fördelaktigt.
Canyon's ekonomiska historia känner jag inte till men väl YT.

Ett franskt bolag, Ardian, köpte merparten av YT 2021. Markus Flossmann o hans kompanjon behöll faktiskt en ganska betydande del, så de hade fortfarande intressen kvar.

YTs strategi m a p förvärvet var att öka tillväxten. YT hade under alla år kämpat med likviditet vilket begränsade tillväxten. Ardians kassakista skulle ändra på det.

I korthet så ökade kostnaderna väldigt snabbt. En nästan fördubbling i antalet anställda, nytt svindyrt ERP-system o andra kostnader i kombination av ökade priser överlag under pandemin gjorde snabbt affären olönsam.

När boomen försvann, satt man kvar med skyhöga kostnader och höga lager. Varje såld cykel måste ha varit en förlust (min gissning).

Strategin som lades 2021, kan nog ha varit helt ok om det inte vore för en liten detalj som satte käppar i hjulen. Pandemin.

Tillbaka
Topp