Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Borde inte det mesta funka för zwift? Det vill säga det är ju lite olika hur bra olika pulsband är men har svårt att se att det är något som är specifikt för zwift. Bara det pratar det protokoll som zwiftsetupen har. Bluetooth/ant+. Alla har nog inte båda för sin zwiftrig.

Coospo pulsband använder jag, det fungerar utan problem.
Jag kör sedan en vecka den ännu billigare varianten av Coospo: https://www.amazon.se/CooSpo-HR7-COOSPO-pulsmätare-bröstrem/dp/B07JPD924Y
Själva enheten ger ett plastigt intryck men den funkar och bandet är bekvämt och har smidig justering.

Till sonen köpte jag en Wahoo Trackr som ger ett väldigt trevligt intryck och fint med laddning istället för knappcellsbatterier. Gav 850:- för den i januari men ser att den nu gått upp https://www.amazon.se/Wahoo-Fitness-WFBTHR05W-TRACKR-Pulsmätare/dp/B0D52P8XS1

Borde inte det mesta funka för zwift? Det vill säga det är ju lite olika hur bra olika pulsband är men har svårt att se att det är något som är specifikt för zwift. Bara det pratar det protokoll som zwiftsetupen har. Bluetooth/ant+. Alla har nog inte båda för sin zwiftrig.
Jag har själv en klocka men tänkte ge bort ett pulsband till en vän som börjat att Zwifta. Det finns en "mörk" bakomliggande orsak till detta, hahaha.

Min vägrade helt förrförra passet. Annars har den funkat bra!
Jag har två. Den ena har jag haft i fyra år och det ha fungerat felfritt. Det andra köpte jag i juni förra året och det verkar har lagt av nu redan. Den största nackdelen med billiga prylar är ju ofta att de brister i kvalitetskontroller och tester. Har man tur får man ett ex som fungerar bra och då glömmer man lätt varför dyrare märken kostar mer då de billiga verkar funka lika bra

Jag har två. Den ena har jag haft i fyra år och det ha fungerat felfritt. Det andra köpte jag i juni förra året och det verkar har lagt av nu redan. Den största nackdelen med billiga prylar är ju ofta att de brister i kvalitetskontroller och tester. Har man tur får man ett ex som fungerar bra och då glömmer man lätt varför dyrare märken kostar mer då de billiga verkar funka lika bra
Känslan är att garantiärenden också efterföljs på ett smidigare sätt i dom flesta fall när man köper ett dyrare märke.

Hittad på Reddit. Kan det vara något?

1771749302231.webp

Jag ser en del problem, strajpsen ser lite klena ut och håller foamen utan att det skär in? Hur elastisk är foamen och återtar den formen efter att ha tryckts ner av en 90 kg cyklist.

Ja, men jag vill bryta ut från 3D-print-träsket.
Stödbenen sitter ju bara med 2 bultar/ ben så egentligen kan man bygga/sätta fast trainern på nästan vad som helst.
Jag har däremot svårt att se att det skulle vara billigare och bättre än bollarna.
Fjädrar hade varit schysst men det hade också behövts vara inställningsbart m.a.p på vikten. Ska man bygga mer avancerat tror jag att det är bäst att sätta hela trainern på en sorts plattform.

Är det någon större märkbar skillnad i cykelupplevelse om man skulle byta ut Zumo trainern mot Wahoo kikr core2 med cog och play kontrollerna?

Onödig info:
Med ca 8km kvar på 18 ettappen av Tour de Zwift krasha Zwift. Endast 26km av 45km virtuell kilometer registrerat. Smått irriterande, imorgon avslutas Utmaningen och vi far på resa.
Målet var att klara alla 18 banorna.
Tji fick man.

Är det någon större märkbar skillnad i cykelupplevelse om man skulle byta ut Zumo trainern mot Wahoo kikr core2 med cog och play kontrollerna?

Onödig info:
Med ca 8km kvar på 18 ettappen av Tour de Zwift krasha Zwift. Endast 26km av 45km virtuell kilometer registrerat. Smått irriterande, imorgon avslutas Utmaningen och vi far på resa.
Målet var att klara alla 18 banorna.
Tji fick man.
Hatar när det händer. Såg mållinjen en gång när allt frös 😒.

Samma här ett par km kvar, det har kraschat 4 ggr i vinter (PC laptop) men efter d.v.s åtgärder verkar det rulla på igen peppar, peppar.

Prylar och ffa svettdroppar fram till 17/4.
Cyklade Mayan 8-banan 2.1km till Stoneway sprint där det numera finns ett lotterihjul, har man redan prylen man vinner så får man 10k droppar istället. Fixade 170.000 droppar + 8 glasögon/hjälmar som jag inte hade redan så det kunde ha blivit 80k droppar till. U-svängar och repetera sprinten (2x 400 meter)
Ett tips till er som gnetar svettdroppar till en Halo bike.
Alp d Zwift och Epic KOM har ramar och hjul men kräver lite mer tid och kraft.

Hm, haft Tron bike nåt år & har drygt 8 miljoner svettdroppar, vad ska man ha dem till ?
Pallar ju inte med det hjärndöda att cykla på "sunk" ramar och uppgradera dem för att sedan kunna uppgradera tron bike...

Sl8 tarmac s-works uppgraderad till level 5 är den snabbaste hojen du kan ha just nu . Den kallas för the tron killer.

krävs 1600 km cykling och 2 miljoner droppar för att uppgradera till lvl 5.

Sl8 tarmac s-works uppgraderad till level 5 är den snabbaste hojen du kan ha just nu . Den kallas för the tron killer.

krävs 1600 km cykling och 2 miljoner droppar för att uppgradera till lvl 5.
Fast snart kommer sl9'an. Räkna med att sl8'an blir rejält mycket långsammare när den släpps

Fast snart kommer sl9'an. Räkna med att sl8'an blir rejält mycket långsammare när den släpps
Säkerligen eftersom jag bara häromdagen, lagom till att innesäsongen lider mot sitt slut, lyckades uppgradera till nivå 5. Så till vintern är den väl helt oduglig 😂

Senast ändrad:
Jag kör arc 110 dicut diskhjulen för platta race annars kör jag samma hjul fast inte disk eller super 9.
Precis, har man dom samt Roval Alpinist CLX (eller lotterihjulen) så har man de tre snabbaste paren för de flesta banor. Sen gäller det att köpa rätt ARC 1100. Dvs man skall köpa ARC 1100 Dicut 85/Disc och ARC 1100 Dicut 65. Inte de gamla "Dicut 62" eller "Dicut Disc"

Men om man inte bryr sig om race så är det väl bara att traggla km och fixa Spec eller Cannondale koncepthojarna. De kostar väl typ 10 miljoner droppar

Men om man inte bryr sig om race så är det väl bara att traggla km och fixa Spec eller Cannondale koncepthojarna. De kostar väl typ 10 miljoner droppar
Ja, men traggelresan till en spez eller cannondale ger i sig bara några miljoner droppar så ligger du inte nära tio nu så kommer du hinna traggla igenom nästan alla bashojjar och ändå inte ha råd....

Ja, men traggelresan till en spez eller cannondale ger i sig bara några miljoner droppar så ligger du inte nära tio nu så kommer du hinna traggla igenom nästan alla bashojjar och ändå inte ha råd....
Nu var det dåligt citerat av mig men det var primärt en kommentar till anderskis saldo på 8 miljoner i inlägg https://happyride.se/forum/threads/...ch-svar-allmant-om-zwift.3055532/post-4741681. Själv nollade jag mina droppar för SL8 nivå 5, så nu är det mot 1 miljon igen för att få dicut disc, har bara non-disc nu. (Plockade in 160.000 igår samt 7 olika glasögon och annat meningslöst jox enligt nieves tips ovan, tack)

Jag kör bara rejs, men ska man försöka kämpa för att byta cykel alltså? Tror jag har en tarmac sl6 eller så.
Man kan ju göra massa roliga jämförelse på zwifterbike. Om man kollar på veckans Zwift Games rutt med inställningarna 75kg/176cm 245w 90% draft och snabbaste hjulen för den banan så är en fullt uppgraderad SL7 nästan 10s långsammare än SL8 på samma nivå.

Sen är såklart en fullt uppgraderad SL7 snabbare än en nivå 0 SL8, så då får man kämpa med att uppgradera den utanför sina race

1773147601338.webp

Senast ändrad:
... jag hade tydligen en tarmac pro och var level 31. Är inte så zwiftig ändå. 2,3 miljoner droppar iaf :D
Nu köpte jag lite snabbare hjul dtswiss 1100 65mm och en giant tcr 2025 nånting. Nice sida!

Senast ändrad:
Tycker det är roligare att köra på samma typ av hoj som irl. Nu har jag min supersix lab71 på level 5, systemsix 50km från level 5 och caad13 50km från level 5 och knappt 14miljoner drops,

Tycker det är roligare att köra på samma typ av hoj som irl. Nu har jag min supersix lab71 på level 5, systemsix 50km från level 5 och caad13 50km från level 5 och knappt 14miljoner drops,
Tyvärr finns inget av dom märken jag cyklar på i prylshoppen i Zwift. Insåg sen att där finns ju en Brompton men den skulle jag inte lägga en enda svettdroppe på hahaha.

Prylar och ffa svettdroppar fram till 17/4.
Cyklade Mayan 8-banan 2.1km till Stoneway sprint där det numera finns ett lotterihjul, har man redan prylen man vinner så får man 10k droppar istället. Fixade 170.000 droppar + 8 glasögon/hjälmar som jag inte hade redan så det kunde ha blivit 80k droppar till. U-svängar och repetera sprinten (2x 400 meter)
Ett tips till er som gnetar svettdroppar till en Halo bike.
Alp d Zwift och Epic KOM har ramar och hjul men kräver lite mer tid och kraft.
Funkar detta "hack" fortfarande?

Det funkar och än bättre ifall "A. Teleport2Me" finns på din vänlista. Då behöver man bara cykla åt ett håll, teleportera sådär automagiskt och vips🤩

Tillbaka
Topp