[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Har också sett det där. Kan det vara så att man har flera bilar i större utsträckning på landsbygden.
Gissningsvis finns det flera delar i det där:
* En relativt stor del av stockholmarna bor i lägenhet i stan. Att bara parkera en bil kostar tusentals kronor i månaden. De har dessutom hyrbilar "runt hörnet". Det är alltså bara den som kör ganska långt och regelbundet som ens skaffar en bil. Två bilar finns inte på kartan för de flesta. Hobbybil? Icke.
* På landsbygden står det nog en och annan bil och bara är registrerad för Nisse skruvar ibland. Sådana är ovanliga i Stockholm pga ovan.
* Vi underskattar hur långt Stockholmarna kör. Bilpendlar du från Farsta till Kista har du 3 mil enkel resa. Samtidigt hör man om norrbottningarna som har 15 mil enkel väg - men de är inte så många.
* Över 80% av norrbottningarna bor i en tätort (ungefär samma siffra som för Västra Götaland). Över 50% bor i Luleå, Piteå eller Boden. Och de har antagligen närmare till jobbet än en genomsnittlig Stockholmare. YTAN med glesbygd må vara stor, men det är ju glesbygd just för att folk inte bor där...
Edit: När man ger stöd till glesbygdskommuner undrar man ju därför hur man tänkt. Är det ytan där det inte bor någon som genererar behov för de som bor i en stad nära den tomma ytan? Does not compute.

Jo. Ett par mil kö-körning på motorvägen i 5 kmh.
Å nej, jag brukar allt snitta 50-60 på motorvägen. Med ett antal stopp...

Men det är just där elbilen glänser. Den första elbilen vi hade som ren andrabil noterade totalt sett LÄGRE förbrukning än WLTP. Samtidigt som dess företrädare med liten bensinmotor knappt lyckades hålla sig under litern per mil med samma körning.

Eller kanske är det så att de som är byggda av fossilbilstillverkare är tyngre medans de från rena elbilstillverkare inte är det :-) EX90 t.ex. är ju rejält tung och har dessutom har de löst räckvidden med ett jättebatteri (111kWh) istället för att jobba ner förbrukningen.

De fyrhjulsdrivna har en totalvikt på över 800 kg mer än vår Model Y.

Edit: Kanske mer rättvist att bara jämföra tjänstevikt, då är det "bara" 700 kg som skiljer.

Eller kanske är det så att de som är byggda av fossilbilstillverkare är tyngre medans de från rena elbilstillverkare inte är det :-) EX90 t.ex. är ju rejält tung och har dessutom har de löst räckvidden med ett jättebatteri (111kWh) istället för att jobba ner förbrukningen.

De fyrhjulsdrivna har en totalvikt på över 800 kg mer än vår Model Y.

Edit: Kanske mer rättvist att bara jämföra tjänstevikt, då är det "bara" 700 kg som skiljer.
Det är ju just en specifik elbilstillverkare som ofta används främst i sådana jämförelser. De är ju erkänt duktiga på att hålla vikten nere (på bekostnad av bl a servicebarhet mm). Mina MEB-bilar är på ren elbilsplattform, de är f-n inte lätta.

Övertygad om att Tesla hade kunnat bygga en riktigt rolig lättviktig bensinbil om de ville.

Det är ju just en specifik elbilstillverkare som ofta används främst i sådana jämförelser. De är ju erkänt duktiga på att hålla vikten nere (på bekostnad av bl a servicebarhet mm). Mina MEB-bilar är på ren elbilsplattform, de är f-n inte lätta.

Vilket slags servicebarhet pratar vi om? Det mesta är väldigt lätt att komma åt och bilen är generellt sett lättskruvad. Många bilar får konstiga rykten, det var samma med Subaru som skulle vara så himla krångliga, enklaste bilen jag meckat med. Förutom att byta tändstift.

Vilket slags servicebarhet pratar vi om? Det mesta är väldigt lätt att komma åt och bilen är generellt sett lättskruvad. Många bilar får konstiga rykten, det var samma med Subaru som skulle vara så himla krångliga, enklaste bilen jag meckat med. Förutom att byta tändstift.
Ja få stora bärande delar må vara bra för kostnader och vikt, men inte vid krockskador... Den typen jag menar.

Kunderna vill väl hellre ha billiga bilar, och tittar inte på försäkringspremien förrän man köpt bilen. Då måste man gå dit för att kunna konkurrera med såna som Tesla. På gott och ont.
BMW verkar ha helt gått tillbaka till gamla fossilkonstruktioner. Nya i3 väger 1 ton mer än gamla i3 och 5-700kg mer än en Tesla 3. Helt sjukt.

BMW verkar ha helt gått tillbaka till gamla fossilkonstruktioner. Nya i3 väger 1 ton mer än gamla i3 och 5-700kg mer än en Tesla 3. Helt sjukt.
Att jämföra nya och gamla i3 är väl iofs som att jämföra gamla och nya Ford Capri och säga "fy vad fet den blivit". Rätt i sak, men helt olika bilar trots likheter i namnet.
Vet inte hur det är med just i3, men BMW kör ju rätt hårt med gemensamma plattformar för fossil och el. Jag tror det kommer straffa sig.

Vikten påverkas också av att vi kunder tvunget skall ha minst 1 TW laddning och 350 mils räckvidd. Tesla har på något sätt klarat sig undan, de är inte bland de bättre på laddhastighet men kompenserar väl det med smidighet och bra funktioner.

Nästan alla jämförelser blir ju problematiska när merparten av nya bilar är elbilar och större än "motsvarande" bilar som folk nöjde sig med för några år sen. Klart en större bil blir tyngre oavsett liksom.

Den stora frågan är varför i hela friden folk envisas med att köpa gigantiska jävla as till bilar. Vad ska det vara bra för?

Nästan alla jämförelser blir ju problematiska när merparten av nya bilar är elbilar och större än "motsvarande" bilar som folk nöjde sig med för några år sen. Klart en större bil blir tyngre oavsett liksom.

Den stora frågan är varför i hela friden folk envisas med att köpa gigantiska jävla as till bilar. Vad ska det vara bra för?
Rätt najs att få plats med sambo, ett par barn, packning, barnvagn och kanske en person till :)

man får betala en liten mindre summa för att ha en för liten bil istället för en för stor, så det finns typ ingen anledning.

Det blir ju lite snett att jämföra nya i3 som är en elektrisk 3-serie med gamla i3 som väl inte ens kunde jämföras med en 1-serie, snarare var det en sardinburk enbart avsedd för persontransport kortare sträckor.
Jo, det var därför jag jämförde med tesla 3 också. Nu kan dom ju skrota alla sina gamla kärnvärden. Den lär vara lika dynamisk som en oljetanker.
2,3 ton för en småbil är som sagt helt sjukt.

Tjena!

Inte ens lite snett. Kan lika gärna jämföra min Audi TT med en Tesla Cybertruck.
Eftersom du jämför med just en Audi är jag nästan nyfiken på vilken som väger mest...
/Audi-förare
Jo, det var därför jag jämförde med tesla 3 också. Nu kan dom ju skrota alla sina gamla kärnvärden. Den lär vara lika dynamisk som en oljetanker.
2,3 ton för en småbil är som sagt helt sjukt.
Småbil är det väl inte direkt (4,87 meter är väl bara småbil i USA), men 2,3 ton är sjukt ändå. De ställer upp i räckviddskampen med 100+ kWh batteri. Antagligen har deras marknadsanalys visat att kunderna kräver det.
Dynamiskt blir det knappast, men elbilar har åtminstone en rimligt tacksam viktfördelning.

Rätt najs att få plats med sambo, ett par barn, packning, barnvagn och kanske en person till :)
Konstigt att det tydligen gick tidigare. Har sambos blivit större? Barnvagnar har det nog i och för sig.

Edit: Den stora merparten av jättebilar jag ser när jag pendlar till jobbet, sitter det bara en enda person i.

man får betala en liten mindre summa för att ha en för liten bil istället för en för stor, så det finns typ ingen anledning.
Ja, det går ju inte att välja utifrån behov, estetik, moral och annat. Lite som att man kan lämna lyset på när man går från jobbet för det är ju nån annan som betalar ändå. :rolleyes:

Om inte annat är det jävligt najs att slippa inkräkta på mötande trafiks körfält för att man vet var en rimligt liten bil har sina fyra hörn. Det är det väldigt, väldigt många i jätteblaffor som inte vet. Alla andra får flytta på sig.

Konstigt att det tydligen gick tidigare. Har sambos blivit större? Barnvagnar har det nog i och för sig.

Edit: Den stora merparten av jättebilar jag ser när jag pendlar till jobbet, sitter det bara en enda person i.

Ja, det går ju inte att välja utifrån behov, estetik, moral och annat. Lite som att man kan lämna lyset på när man går från jobbet för det är ju nån annan som betalar ändå. :rolleyes:

Om inte annat är det jävligt najs att slippa inkräkta på mötande trafiks körfält för att man vet var en rimligt liten bil har sina fyra hörn. Det är det väldigt, väldigt många i jätteblaffor som inte vet. Alla andra får flytta på sig.
Nä fan, barnvagnarna har nog blivit mindre. Ganska många modeller är ju av typen ”balja med bebis”. Vi körde renoverad barnvagn från 80-talet när ungarna var små, och den var större än nästan alla moderna.

Nä fan, barnvagnarna har nog blivit mindre. Ganska många modeller är ju av typen ”balja med bebis”. Vi körde renoverad barnvagn från 80-talet när ungarna var små, och den var större än nästan alla moderna.
Men sambos har väl däremot rent statistiskt blivit större 🤣
"Sedan början av 1980-talet har genomsnittssvensken blivit 2 cm längre och 7 kg tyngre. " Säger SCB

Edit: Den stora merparten av jättebilar jag ser när jag pendlar till jobbet, sitter det bara en enda person i

Ja, jag brukar iaf inte ta med mig fru och barn till jobbet… Och vi har som många andra bara en bil.

(Jag åker iofs tåg större delen av min pendling.)

Är det eldriften som är skyldig till att VW Golf årsmodell -25 är större och tyngre än golf årsmodell -95?

Är det eldriften som är skyldig till att VW Golf årsmodell -25 är större och tyngre än golf årsmodell -95?
Den nya Golfen är storleksmässigt är närmare en Audi A4 eller VW Passat från -95 än sin namne. Men den nya Golfen är bredare än dem alla. Nä det har nog inte med eldriften att göra...

Tjena!

Min Audi är förutom A2 den lättaste dom tillverkat detta Millenium iallafall. Det krävs 2,5 TT för att komma upp i vikten av en Cybertruck.
Säkert.
Men "lättaste Audin" är ett uttryck som är ungefär lika talande som "snabbaste a-traktorn" eller "smartast i familjen Trump" (det är ju fredag trots allt).

Att jämföra nya och gamla i3 är väl iofs som att jämföra gamla och nya Ford Capri och säga "fy vad fet den blivit". Rätt i sak, men helt olika bilar trots likheter i namnet.
Vet inte hur det är med just i3, men BMW kör ju rätt hårt med gemensamma plattformar för fossil och el. Jag tror det kommer straffa sig.
Fast det är ju inte samma plattformar längre.
El är en och fossil en annan, även om dom delar utseende och en del delar.

Det går nog ganska bra för BMW. 50.000 bokade iX3. i3 kommer nog inte gå sämre.

Fast det är ju inte samma plattformar längre.
El är en och fossil en annan, även om dom delar utseende och en del delar.

Det går nog ganska bra för BMW. 50.000 bokade iX3. i3 kommer nog inte gå sämre.
Ok, då har de tagit ett steg framåt från (i)5. Har inte hängt med i BMW på senare tid. Kommer en X3/3-serie på annan plattform eller läggs den ner?
Edit: googlade själv. Verkar som nya x3 är på en uppdaterad version av samma plattform som gamla, medan ix3 har en ren elbilsplattform. Klokt beslut.

Senast ändrad:
Vikten påverkas också av att vi kunder tvunget skall ha minst 1 TW laddning och 350 mils räckvidd. Tesla har på något sätt klarat sig undan, de är inte bland de bättre på laddhastighet men kompenserar väl det med smidighet och bra funktioner.
Och låg förbrukning, vilket inte ska underskattas. Det är ju räckvidden som säljer, inte det stora (tunga) batteriet.

Och låg förbrukning, vilket inte ska underskattas. Det är ju räckvidden som säljer, inte det stora (tunga) batteriet.
Ja, men det är mycket lättare att smälla på mer batteri än att optimera cv, motorer osv. Där har de andra fortfarande en del att lära av Tesla.
Och kunderna har ändå inte fattat att förbrukningen är intressant även på elbilar, man tittar bara på räckvidd och laddhastighet. Oftast toppvärdet av laddhastigheten dessutom, som är helt ointressant.

Ja, men det är mycket lättare att smälla på mer batteri än att optimera cv, motorer osv. Där har de andra fortfarande en del att lära av Tesla.
Och kunderna har ändå inte fattat att förbrukningen är intressant även på elbilar, man tittar bara på räckvidd och laddhastighet. Oftast toppvärdet av laddhastigheten dessutom, som är helt ointressant.
Ungefär som 20-80% eller vad som nu var vanligt förr iaf.

Vår bil laddar med 250kW - men det är inte många minuter, innan 20% är man under 200kW och redan vid 50% är man nere på 100kW. Så har man bråttom ska man surfa runt på 0-50% i SoC.

Ungefär som 20-80% eller vad som nu var vanligt förr iaf.
Ja 10-80 är väl det vanligaste som anges. Med solen i ryggen och medvind.
Vår bil laddar med 250kW - men det är inte många minuter, innan 20% är man under 200kW och redan vid 50% är man nere på 100kW. Så har man bråttom ska man surfa runt på 0-50% i SoC.
Min toppar på 175 kW, men jämförande test med Teslor vid samma laddare visar att min är klart snabbare. I verkligheten alltså. Laddkurvan är helt enkelt inte lika Mount Fuji-formad som på en Tesla.
(Har inte jämfört med S/X, jag pratar om 3/Y).
Men om jag kommer in med perfekt temperatur och 10% och skall ladda till 12% är väl toppeffekt intressant.

Gamla S/X laddar markant långsammare, väldigt vanligt att de står och laddar när man kommer och står kvar när man åker :-)

https://evkx.net/sv/models/tesla/model_y/model_y_long_range/chargingcurve/ hade lite kul statistik. 35 minuter ca för 10-80%, optimalt laddningsområde 5-44%. Men kurvan ser lite skum ut, så där långsamt går det inte under 5% för mig. Det tar dock alltid nån knapp minut att komma upp i fart.

Gamla S/X laddar markant långsammare, väldigt vanligt att de står och laddar när man kommer och står kvar när man åker :-)

https://evkx.net/sv/models/tesla/model_y/model_y_long_range/chargingcurve/ hade lite kul statistik. 35 minuter ca för 10-80%, optimalt laddningsområde 5-44%. Men kurvan ser lite skum ut, så där långsamt går det inte under 5% för mig. Det tar dock alltid nån knapp minut att komma upp i fart.
Ja skillnaden är ganska talande för varför man inte skall titta på toppeffekt

Tillbaka
Topp