[Notis] Stockholms kommun har beslutat anlägga tre nya MTB-spår

Aron

Inventarie
MTB-bok-2-Hellas-Ormossen-_7D_8307-1800x1200.jpg

Kommunfullmäktige i Stockholm har beslutat att man ska anlägga tre nya MTB-spår. Ett i Nackareservatet, ett i Flatens naturreserverat samt ett i nybildade Kyrkhamns naturreservat.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=27598

Senast redigerad av en moderator:
Ett första steg mot att vi inte är välkomna på stigarna längre och att övriga brukare av naturen anser detsamma och hänvisar oss till de tre spåren?

Ja, jag är ingen optimist.

Senast ändrad:
Blir som GC-vägar för MTB. Man får inte vara i skogen/på landsvägen, man ska hålla sig till de anlagda spåren.

Och köra runt.

Runt.

Runt.

Varv efter varv. Efter varv.
Efter varv.
Efter varv.
Efter varv.
Efter varv.
Efter varv.
Efter varv.
Efter varv.

För alltid.

Om så inte blir fallet, så är det väl bra.

Senast ändrad:
Intressant att de hänvisar till stigcykling. Nu ett etablerat begrepp. Även om man automatiskt ser risken att vanliga stigar stängs så kanske det positiva med att de faktiskt inser att brukargruppen stigcyklister är tillräckligt många och ofarliga för att få vistas i naturreservaten överväger?

Jag antar att Stockholms Stigcyklister kommer vara med som referensgrupp när slingorna ska sättas.

soderblom sa:
Ett första steg mot att vi inte är välkomna på stigarna längre och att övriga brukare av naturen anser detsamma och hänvisar oss till de tre spåren?

Ja, jag är ingen optimist.

+1 fast igentligen blir det ju ett MINUS... :/

gerrardsdobbar sa:
Blir som GC-vägar för MTB. Man får inte vara i skogen/på landsvägen, man ska hålla sig till de anlagda spåren.

Och köra runt.

Runt.

Runt.

Varv efter varv. Efter varv.
Efter varv.
Efter varv.
Efter varv.
Efter varv.
Efter varv.
Efter varv.
Efter varv.

För alltid.

Om så inte blir fallet, så är det väl bra.

Cx eller velodromen är fullgott alternativ.

Men kyrkhamn är ju intressant vad som tänks hitta på där.
Antar att det byggs upp kring den redan breda stigen som går längs med skjutbanan och bakom golfbanan.
Eller knyts det ihop med görväln?

Lugn i stormen. Vi som har varit med ett tag inser ju att det här med MTB går i vågor. Just nu är det populärt med många utövare. Snart faller det i glömska och antalet utövare är inte fler än att vi obehindrat kan hoja över allt.

Stockholms Stigcyklister ska möta Stockholms stad nästa vecka, detta blir intressant att ta med sig...

Ang. Kyrkhamn:
Kyrkhamn ligger i Stockholms kommun, resten av skogen österut/norrut ligger i Järfälla kommun.
Det är bara Stockholm som har ett svepande förbud mot alla fordon i terrängen (inkl. cykel), som jag förstått är det det förbudet Sthlm stad(kommun) är och petar på för att förhoppningsvis luckra upp.

Grundinställningen måste vara att man är lika fri att röra sig i skogen oavsett om det är kängor eller däck som är din kontakt med marken.

Låter bra vi bestämmer att 3 bilvägar får räcka i Stockholm också!
Nej men det va det sjukaste jag läst på länge oroande minst sagt.

Att anlägga ett MTB-spår i Kyrkhamns naturreservat känns lite märkligt, som sagt ovan det är inte så mycket mer än en gräsplätt och en skogsdunge. Jag har cyklat en hel del i Lövsta/Kyrkhamn/Görveln och en väldigt liten del av den rundan som jag och många andra brukar ta går inom det nya Kyrkhamns naturreservatet. Det är ganska få man stöter på i skogen och jag har aldrig upplevt att någon har sett det som ett problem att man cyklar där. Om man ska anlägga ett MTB-spår någonstans i västerort så borde man göra det i Judarn eller Grimsta naturreservaten.

Det har hänt att jag har cyklat i Nacka naturreservatet (för sällan) och där är det lite mer känsligt. Det är mycket mer folk som rör sig i skogen och en hel del cyklister. Om alla visade hänsyn mot varandra så skulle det inte vara några problem, men tyvärr är det inte så. Jag hoppas att de endast kommer förbjuda MTB-cykling på en liten del av skogen, tex på gröna spåret, och bygga ett MTB-spår som undviker att man cyklar där många går. Resten av skogen där ändå ganska få är skulle kunna vara fritt att cykla på. Tyvärr så tror jag inte att det kommer bli så.

Något som är värt att tänka på för politikerna är att förbud sällan hjälper så länge man inte erbjuder ett attraktivt alternativ.

Nackareservatet i Nacka är det inte cykelförbud i, lite beroende av tolkning. Stora delar av det är också Erstaviks mark, som nästan hela Gröna och Blå spåren, och där gäller Allemansrätten.

I Stockholms stad är det dock förbjudet att cykla annat än på anvisat spår. Därför är beslutet att undersöka anläggandet av spår intressant, det öppnar ju nämligen för att tillåta cykling på ställen där det idag råder förbud.

Jag tror att det blir toppen det där. Om en del cykling kan samlas till ett bra XCO-spår i Hellas kanske slitaget minskar på de andra stigarna. Det borde väl alla välkomna

Om det är Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Stockholms Stad som fattat beslut är det sannolikt huvudsakligen planerat i de delar av reservatet som ligger i Stockholm och i mindre utsträckning i Nacka Kommun. Att man lägger ett spår till vid Flaten (som väl också är Stockholms Stad) förstärker den tanken, tycker jag.

Bilagor

• Nackareservatet.jpg
    Nackareservatet.jpg
    73.6 KB · Besök: 245
Senast ändrad:
Ugge sa:
Om det är Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Stockholms Stad som fattat beslut är det sannolikt huvudsakligen planerat i de delar av reservatet som ligger i Stockholm och i mindre utsträckning i Nacka Kommun.

Det låter osannolikt med tanke på att den del som ligger i Stockholms stad är mycket liten, och att Stockholm stad är markägare till den del som ligger i Nacka kommun samt att skötseln i de båda reservaten är samordnad.

oxr sa:
Ugge sa:
Om det är Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Stockholms Stad som fattat beslut är det sannolikt huvudsakligen planerat i de delar av reservatet som ligger i Stockholm och i mindre utsträckning i Nacka Kommun.

Det låter osannolikt med tanke på att den del som ligger i Stockholms stad är mycket liten, och att Stockholm stad är markägare till den del som ligger i Nacka kommun samt att skötseln i de båda reservaten är samordnad.

Jo, det är möjligt, men givet hur knepigt det är att få ha scouthajkar, OL-tävlingar, mm, på af Peterséns marker tror jag inte att det är förstaalternativet. Det skulle ju bli rätt bra område ändå, att t ex kunna binda ihop spår i området Sicklasjön/Bagis/Skarpnäck med ett i Flatenområdet via viadukten under 229an vid gamla speedway-banan. Vi lär får se.

af Peterséns inställning till saker och ting har inte så mycket att göra med vad markägaren Stockholms stad gör i Nackareservatet. Var och en bestämmer över sin mark, så att säga, med vissa begränsningar och undantag.

Nä det där låter inte nå bra alls. Det är självklart ett steg i fel riktning. Varför då? Jo det är frågan om spår. Inte anläggningar så som man kan se i tex Skottland. Jag kan gott tänka mig att en stad av 08:s storlek skulle kunna ha två fullskaliga parker med multipla spår/banor.

Detta är helt uppenbart att sätt att stävja intresset istället för att föda intresset för MTB.

Stockholms stigcyklister har i veckan varit på möte med Stockholms stad och diskuterat hur arbetet ska gå framåt med spår för cykling i reservaten. Mötet var planerat sen länge och en uppföljning på vårt löpande arbete med att lobba för bättre möjligheter för stigcykling i Nackareservatet, och Stockholm i stort.

Det kommer att hända saker med cyklingen på stigar i Nackareservatet i Nacka. Politikerna har förstått att man måste se till att det fungerar och tjänstemän har förstått att det inte går att ha förbud. Jag citerar vad som sas till oss: "Allmänheten får acceptera att vi har en föreskrift som tillåter cykling", vad gäller stigcykling i Nackareservatet i Nacka. Och det här gäller befintlig föreskrift, den ökända "cykling ej tillåten, förutom på anlagd väg och stig".

Att ha ett eller ett par spår där den mesta av cyklingen sker tycker vi är bra, så länge det är fritt att cykla på alla stigar. Har man spår med märkning blir det lättare för ovana cyklister att hitta och man kan lättare hålla efter spåren så att de håller. Stockholms Stigcyklister kommer vara delaktiga i att titta på var det skulle vara bra att ha märkta spår, var det behövs spänger el. liknande och var det skulle vara bra att ha t.ex. en cykeltvätt. Detta arbetet har redan börjat.

För att anknyta till trådens start:
ScreenShot2017-01-28at13.50.15.png

Beslutet som diskuteras i tråden gör att tjänstemännen har fått i uppgift att UTREDA anläggandet av tre leder för stigcykling. Det är bra för att de ska kunna få till ett sätt att cykla i skogen i Stockholms stad där det idag är förbjudet att cykla annat än på cykelvägar och bilvägar. Alltså ska de utreda hur man t.ex. från Skarpnäcks stadsdelsnämnd ska kunna cykla i skogen till Nackareservatet. Det är inte beslutat om några, eller ett, spår.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tycker nån här att ovanstående låter bra? Bli då gärna medlem på: http://www.stockholmsstigcyklister.se/?page_id=27

Edit: cykling EJ tillåten

Senast ändrad:
Bra jobbat! Det här är en otrolig öppning, jämfört med hur det har varit.

För er som tycker att det är en försämring: inom Stockholms stad råder sedan länge totalförbud mot cykling i terräng. Alltså är detta en förbättring.

Väldigt bra. Intressant för stigcyklare över hela landet att följa utvecklingen på olika fronter. Kommuner i landsbygd vill ju konkurrera med "livskvalitet" och då kan man inte gärna ha sämre villkor än storstan =)

LIte trådarkeologi med anledning av mitt nyfunna intresse av stigcykling. Känns som jag är sist på bollen men noterade skylten med överkorsad cykel när jag rullade från Flaten och in i Nackareservatet.

Ngt som har ngt nytt kring ovan diskuterade banor?

Kyrkhamns naturreservat, där man liksom i resten av Stockholm inte får cykla. Men bygga värmeverk som granne går bra.
Notera att "gräsplätten" är en övertäck soptipp ?

Screenshot_20201103-175623.png

Tillbaka
Topp