[Artikel] Livestream: dags för friåkningstävlingen Red Bull Rampage

Redaktionen

Medlem
SI202210210175_hires_jpeg_24bit_rgb-2000x960.jpg

Ikväll (fredag 21 oktober) är det äntligen dags för Red Bull Rampage igen. Kolla in det bästa från träningen och livestreamen från tävlingen här.

Läs hela artikeln:

Så sinnessjukt… Lite trist utveckling faktiskt, det ska ju inte behöva inträffa dödsfall.

Av nyfikenhet, från en som har noll koll på denna typ av aktiviteter: Hur många i världen har någonting där att göra?

Det jag menar är, att det ju är rätt uppenbart att om man inte är duktig är det mer eller mindre livsfarligt att ge sig ut på en sådan "tur" på cykel. Hur många finns det som är tillräckligt duktiga för att de med mkt god sannolikhet ska kunna ta sig ner utan att skada sig. Antingen totalt i världen eller, om det är lättare att bedöma, i Sverige.

Eller är frågan felställd för att rätt många skulle kunna ta sig ner men på ett så annorlunda sätt än de som tävlar att det blir skumt att jämföra med dem?

Rampage är som jag fattat det Red Bulls mest visade event under året. Den exponering som en åkare får där genererar stora värden gentemot sponsorer, vilket såklart ger pengar, plus ger en enorm credd i den initierade cykelsvängen. Sedan ska man ju också ha klart för sig att dom som ställer upp i Rampage inte är funtade som normala människor, deras bild av vad som är görbart eller inte på en cykel är som från en annan galax.

Av nyfikenhet, från en som har noll koll på denna typ av aktiviteter: Hur många i världen har någonting där att göra?
Det är väl 18 åkare som ställer upp i Rampage. Men säg runt det dubbla, det är nog inte många fler som skulle ha något där att göra överhuvudtaget.

En kompis till mig, en amerikansk proffscyklist och proffsfriåkare på skidor, gjorde allt vad han kunde för att komma in i Rampage. Han dedikerade ett par säsonger enbart åt det och spenderade en massa tid på att köra i öknen i Utah och gamla Rampage-venues. När han till slut fick en inbjudan att vara med kraschade han på träningen och hamnade på sjukhus. Han har inte försökt sedan dess.

Det är väl 18 åkare som ställer upp i Rampage. Men säg runt det dubbla, det är nog inte många fler som skulle ha något där att göra överhuvudtaget.
Det finns ju många duktiga cyklister medan startfältet i Rampage är väl lite mer blandat. Jaxson Riddle tror jag nån heter, han har väl motocross-bakgrund om jag inte missminner mig. Det borde finnas många med mer vana att hantera en vanlig cykel i luften. Är det frånvaron av spärrar som är avgörande?

Förra gången Emil Johansson var med så framstod hans åk som "tämligen enkelt" jämfört med de flesta övriga. Det kändes som att han kommit med delvis för sitt namn och att locka tittare.

Brage Vestavik var med förra året och kraschade hård. Han är inte med i år. Det verkar vara för att han inte var nöjd med amerikanske sjukvården (och chansen är inte försumbart att man hamnar där).

Förra gången Emil Johansson var med så framstod hans åk som "tämligen enkelt" jämfört med de flesta övriga. Det kändes som att han kommit med delvis för sitt namn och att locka tittare.

Jag var förvånat att Emil är med och hade missat att han har varit med. Han verkar inte som en åkare som tar riktigt stora risker. Men då tar han troligtvis mindre stora risker än andra åkare.

Det finns ju många duktiga cyklister medan startfältet i Rampage är väl lite mer blandat. Jaxson Riddle tror jag nån heter, han har väl motocross-bakgrund om jag inte missminner mig. Det borde finnas många med mer vana att hantera en vanlig cykel i luften. Är det frånvaron av spärrar som är avgörande?
Det finns nog ett gäng åkare, både från slopestylesidan och DH-sidan, som rent tekniskt skulle klara av Rampage men som inte har den mentala styrkan som krävs, eller har viljan att riskera så mycket som krävs för att ställa ner ett konkurrenskraftigt åk.

Det finns nog ett gäng åkare, både från slopestylesidan och DH-sidan, som rent tekniskt skulle klara av Rampage men som inte har den mentala styrkan som krävs, eller har viljan att riskera så mycket som krävs för att ställa ner ett konkurrenskraftigt åk.
Det senare känns mer rimligt från mitt perspektiv.

Ja det räcker ju inte att vara bra som sagt, man måste ju sakna några spärrar. Gee Atherton som väl var väldigt nära att stryka med när han krashade 2021 kommer till Rampage 2023, bygger sjukaste dödsfeature och krashar på träningen. Så nu sjukhuset igen...

En motorcrossåkare har nog fullständig koll på vad som händer i luften är jag ganska säker på…

Helvete vilken smäll det var för Simon... hoppas han är ok. (såg ut som han slog av hjälmen i kraschen)

Jag vill ta reda på vilka substanser domarna tar varje år, bienve lägger en frontflip första gången över en canyon och får 70... Tbas gör en caveman och en backflip får 89...

Det är väl helheten, men jag håller med, lite snålt för det åket.

Tycker absolut Zink är värdig vinnare! Men Håller med om att Bienve och Brendan skulle vara med på podiet. Men framförallt Brendog fick köra för tidigt. Ingen får bra poäng om den får köra för tidigt tyvärr.

Tillbaka
Topp