• Re: Visa dina Watt

Av:
    geologen
    Jo, 10 procent över FTP är väldigt hårt för en tjuga. Vi snackar maxning, i princip. Så att fixa två i rad ska knappt vara möjligt. FTP:n är nästan säkert underskattad.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Kurets
    Jag tycker det låter helt fel. "Det vanliga" FTP-testet uppskattar ju FTP som 95% av en 20-minuters maxning efter grundlig uppvärmning med 5 minuter vo2max liknande ansträngning innan. Det motsvarar då att snitteffekten under 20-minutersintervallen är 105% av FTP. Efter ett sådant test ska man vara rejält förstörd och knappt kunna trampa runt vevarna.

Därmed är det ytterst osannolikt att man skulle kunna köra ett pass som har totalt 40minuter på 110% av FTP om man inte har ett FTP-tal som avviker massor från det man skulle få vid "det vanliga" FTP-testet. Snarast skulle jag säga att 2x20min @ FTP är ett mer sannolikt träningspass, och även där ska man vara rätt vindögd i slutet på den sista intervallen.

FTP ska ju motsvara (på ett ungefär) den effekt man utvilad kan maximalt prestera i en timme, du bör alltså inte med normalt trötta ben kunna genomföra en timme på FTP.

Av:
    konscious
    Enligt http://www.cyclingplus.se
    2x20 95%ftp i 16min och därefter 3min på 110%ftp med att avsluta sista min 130%.
    Med 10min aktiv vila 100w emellan.

Många bra tips där!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-01-13 09:18 av konscious.

Av:
    wobblie
    Reck pratar väl om 40/20 i 2x20 minuter, gör ni också det?

Av:
    lundatok
    Nej, de fattar nog inte vad 40/20 är. Detta är mitt första test av 40/20, det blev ett över/under.
    http://tpks.ws

Detta är ett 4x6 min 40/20 med bakåtttramp, 5,25 kg i korgen.

Körde för övrigt såna hetstjugor i måndags, det var rätt tungt att köra 3x3 dagen efter. :D

Av:
    Kurets
    För mig blev det ihopblandning med den som körde 2x20min och uppskattade sin FTP från dessa. Så, det var irrelevant vad jag skrev, även om det stämmer.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-01-13 10:04 av Kurets.

Av:
    mhenry
    NLC skrev:
    Kul med fler som kör TrainerRoad, har du kollat in https://happyride.se också? Gjorde själv ett skönt pass på trainern igår, Dicks -1, med 5 åttor på hög intensitet och 3 min vila. Blev 0.98 IF över hela passet på 1:20 så nog dags att bumpa FTP-inställningen lite i väntan på nästa test.

Vikt ca 69 kg

Stadigt uppför för dig under vintern! Imponerande!

---

Av:
    lundatok
    mhenry skrev:
    NLC skrev:
    Kul med fler som kör TrainerRoad, har du kollat in https://happyride.se också? Gjorde själv ett skönt pass på trainern igår, Dicks -1, med 5 åttor på hög intensitet och 3 min vila. Blev 0.98 IF över hela passet på 1:20 så nog dags att bumpa FTP-inställningen lite i väntan på nästa test.

Vikt ca 69 kg

Ja, det var ett rejält pass. Fyra åttor är precis vad jag orkar nu när jag hittat rätt på motståndet.
    Är åttor de nya fyrorna eller vad sa ni?

Av:
    NLC
    lundatok skrev:
    mhenry skrev:
    NLC skrev:

Vikt ca 69 kg

Ja, det var ett rejält pass. Fyra åttor är precis vad jag orkar nu när jag hittat rätt på motståndet.
    Är åttor de nya fyrorna eller vad sa ni?

Yes, åttor är de nya fyrorna! Körde Tinker, Jacks & Dicks i höstas - då med en minut vila och lite lägre intensitet - men efter diskussion här så tänkte jag pröva att gå på lite hårdare och vila lite längre mellan. Den sista 8an var dock rätt dryg och som vanligt är man rätt glad när det är över...

Ska bli intressant att köra 5 min samt 20 min max för att se hur känslan på träningspassen översätter i test, måste bara hitta en bra dag/vecka att göra det på.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    NLC
    lundatok skrev:
    Nej, de fattar nog inte vad 40/20 är. Detta är mitt första test av 40/20, det blev ett över/under.

Fast just om man bara skriver "40/20" kan det ju lika gärna vara en Tabata-variant som ett protokoll över/under på längre intervaller. Och om med det lösryckta citat från Öijers blogg som postades tidigare var det (iaf för mig) inte alls särskilt tydligt att %-siffran hänvisade till över-intensiteten utan snarare att det lika gärna kunde vara målsnitteffekten för hela intervallen.

johan e skrev:
    Mattias Reck har skrivit så här, på Öijers blogg:
    "oavsett om vi kör den längre och lugnare varianten typ 2x20 min på ca 10% över FTP = låg zon5, eller den kortare och hårdare 4x6 min 40-20 vilket blir hög zon5, så slår vi av så mkt det nu går under vilan.

10% över tröskel är rätt hårt, så det är inget "strax över och strax under tröskel" pass.

Vilan på den långa varianten brukar vara 10-20 min, och på den korta 5-10 min (5 min räcker)."

Hela inlägget hittar man på http://oijer.blogspot.se och då framgår det lite längre ned i texten
    Öijers Blogg skrev:
    I dom långa intervallerna på 20 minuter så kör dom alltså ca: 10% över sin tröskel under det 40 sekunder långa arbetet och sedan så vilar dom rejält i 20 sekunder. I dom kortare intervallerna på 6 minuter så håller dom istället upp mot 25% över sin tröskel.

Oklart för mig dock om just över under med 40/20 skulle vara mer eller mindre effektiv träning jämfört med att t.ex. köra en 20a med 8 min på 110% FTP direkt följt av en 12 min på FTP där man borde ackumulera mer överskott som man sen tvingas hantera. Eller längre över/under med 2 min på 110% och 1 min "vila" på FTP. Kanske har det med hur ofta man kör dessa pass och vilka hur det synkar med övrig träning / återhämtning.

Av:
    konscious
    lundatok skrev:
    Körde för övrigt såna hetstjugor i måndags, det var rätt tungt att köra 3x3 dagen efter. :D

Riktigt starkt!

Av:
    ancientacid
    NLC skrev:
    Vikt ca 69 kg

Mycket nöjd över uppbyggnaden av Trainerroad hittills. Tyckte egentligen TACX egna app fungerade bra de få gånger jag hann köra, men nyligen inför ett pass så kraschade den och gick inte att logga in så fick lov att panikköpa ett nytt program och känns som jag hittat hem med Trainerroad.
    Vill ha det primitivt, med tydliga staplar och utan onödiga funktioner så känns helt rätt hittills. Saknar eventuellt möjligheten att starta ett pass på frihand, och styra effekten allteftersom (vilket i slutändan blir ett nytt träningspass), men det kanske går? Eller är det endast färdiga pass man kan starta upp?

Bra kört på ditt pass förresten!
    Har du några tips inför FTP-testen, eller är det bara att ta sikte på tänkt måleffekt och mala på? (Förstod först inte att programmet skulle kicka ur ERG under testblocken första gången jag provade, så fick väldigt konstiga resultat, ska göra ett ordentligt FTP-test på nytt i början på nästa vecka).

Har skummat igenom den där tråden du länkande och det finns mycket bra att läsa där.

Av:
    geologen
    ancientacid, är du händelsevis ett KLF-fan? :)

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    NLC
    @ancientacid:
    Staplar är bra att vila ögonen på och hjälpa med motivation under passen. Om du vill köra fritt kan du välja "Free Ride" med önskad tid alternativt använda deras workout creator för att bygga egna pass.

Ang testerna så går appen över i slope mode för smart trainers så att inte resultatet begränsas. Hur man ska pacea längre max-efforts är svårt i början och behöver också tränas. Så ja - ta en måleffekt och kör mot den + lyssna på de instruktioner coach Chad ger.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-01-13 12:37 av NLC.

Av:
    lundatok
    När jag mailade med Mattias Reck så beskrev han just 4x6/2x20 min 40/20 så här:

skrev:
    I båda varianterna slår vi av mycket på vilan! Hur det går till beror på vad man cyklar på. Man får nog bara hitta det som är bäst beroende på ”fordon”. Huvudsaken är att det blir lätt belastning.
    alltså vi bibehåller inte intensitet för ben och lungor.

Vissa inne-cyklar hinner ju inte riktigt med att skifta så snabbt, så då kanske baklänges-trampande är bra :-)

När vi kör varianter med över-under tröskel kör vi oftast intervaller av denna karaktären:
    3-4 min strax under tröskel, följt av 1 min rejält över, typ som en hård attack, sammanlagd tid kan vara en klättring eller två på sammanlagt 30-40 min

Av:
    ancientacid
    geologen skrev:

Får nog svara nej på det, fick lov att googla KLF och jag gissar att du syftar på det brittiska bandet som var populärt på 80/90-talet? :)
    Om det var rätt så har jag nog aldrig hört någon låt av det bandet, är nog för ung.
    Om det betyder något annat får du gärna förklara :D

Av:
    lundatok
    konscious skrev:
    lundatok skrev:

Riktigt starkt!
    Tack, väger man som två Quintana så blir det ju så...

Av:
    NLC
    ancientacid skrev:
    geologen skrev:

Får nog svara nej på det, fick lov att googla KLF och jag gissar att du syftar på det brittiska bandet som var populärt på 80/90-talet? :)
    Om det var rätt så har jag nog aldrig hört någon låt av det bandet, är nog för ung.

Lite OT kanske men samtidigt kanske tips på #wattislove musik?

Av:
    ancientacid
    NLC skrev:
    @ancientacid:
    Staplar är bra att vila ögonen på och hjälpa med motivation under passen. Om du vill köra fritt kan du välja "Free Ride" med önskad tid alternativt använda deras workout creator för att bygga egna pass.

Ang testerna så går appen över i slope mode för smart trainers så att inte resultatet begränsas. Hur man ska pacea längre max-efforts är svårt i början och behöver också tränas. Så ja - ta en måleffekt och kör mot den + lyssna på de instruktioner coach Chad ger.

Perfekt, satt och bläddrade bland passen och hittade bla "Free ride 180" innan jag såg ditt svar, och det är ju precis vad jag trodde saknades. Skönt att den funktionen fanns också.
    Uppskattar verkligen möjligheten att skapa egna pass i förväg också, men har en del personliga intervallpass jag kört på frihand med dum-trainer innan, och svårt att uppskatta i förväg vilken belastning som behövs i Watt, så därför kan det vara skönt att köra första passet på frihand för att få en bra utgångsmall.

Av:
    Lillgammal
    Vad klassas som bra maxwatt? Mitt personbästa uppmätta är 1500w

Av:
    NLC
    Lillgammal skrev:
    Vad klassas som bra maxwatt? Mitt personbästa uppmätta är 1500w

Det har nog nämnts några gånger tidigare i tråden, men sök på "Coggan Power Profiling"

Av:
    zirxo
    1500 får ändå klassas som ganska bra oavsett vikt. Inte många som klarar av att trycka så mycket.

Av:
    BjornR
    Är 1500w i 5sek eller 1sek? Är det 5sek så är det riktigt bra, annars ganska lågt för vikten.

Av:
    ancientacid
    Har säkert diskuterats tidigare, men om man ska se till maximal kraftutveckling borde en maxrepetition i tex hederlig knäböj vara ett enklare sätt att få en bra siffra?
    Eller är det totalt missvisande med sådana siffror kontra mot vad man kan "maxa" någon/några sekunder på en trainer?

Känns som en "maxning" på cykel blir så väldigt situationsberoende med stor felmarginal, medan en maxning i en styrkeövning är lättare att återskapa samma förutsättningar i.
    Rätt eller fel?

Av:
    BjornR
    ancientacid skrev:
    Känns som en "maxning" på cykel blir så väldigt situationsberoende med stor felmarginal, medan en maxning i en styrkeövning är lättare att återskapa samma förutsättningar i.
    Rätt eller fel?

Fel.

Kan du inte maxa ganska konsekvent så får du öva på tekniken. Tänk en spurtare i proffsnivå som ibland når max och ibland gör fel, hur många vinster får den?

Någon som är jättestark i knäböj kan ha urkass kadens och därmed inte pressa några rejäla watt. Krävs teknik, kadens och styrka för att få till den där perfekta spurten.

Av:
    Kurets
    Ja, det är väl ointressant vilken maxeffekt man kan få ut ur musklerna om den inte är nyttig för att föra en framåt vid spurt? För just spurt är ju också siffran Pmax(10s) mest intressant och gärna också vad man kan spurta med efter 2 timmar högt tempo, tjänar inte mycket till att spurta på 1,5kW utvilad om man tappar ner till 900W när man är lite seg i benen.

Av:
    ancientacid
    BjornR skrev:
    ancientacid skrev:
    Rätt eller fel?

Fel.

Kan du inte maxa ganska konsekvent så får du öva på tekniken. Tänk en spurtare i proffsnivå som ibland når max och ibland gör fel, hur många vinster får den?

Någon som är jättestark i knäböj kan ha urkass kadens och därmed inte pressa några rejäla watt. Krävs teknik, kadens och styrka för att få till den där perfekta spurten.

Bra förklaring, jag köper ditt resonemang!

Av:
    NLC
    Kurets skrev:
    Ja, det är väl ointressant vilken maxeffekt man kan få ut ur musklerna om den inte är nyttig för att föra en framåt vid spurt? För just spurt är ju också siffran Pmax(10s) mest intressant och gärna också vad man kan spurta med efter 2 timmar högt tempo, tjänar inte mycket till att spurta på 1,5kW utvilad om man tappar ner till 900W när man är lite seg i benen.

Givet att alla andra inte tappar ja, men det är också bra mycket mer troligt att man kan klämma ur 900 W efter 2 h om man kan göra 1500 W utvilad än om man testtoppar på 800 W ;-)

Av:
    geologen
    BjornR skrev:
    Är 1500w i 5sek eller 1sek? Är det 5sek så är det riktigt bra, annars ganska lågt för vikten.

1500 W peak, dvs 1 sekund, är rejält starkt om man inte är rejält fet.

Av:
    geologen
    ancientacid skrev:
    geologen skrev:

Nej, det var rätt grupp. Nja, de kallade sig också "The Justified Ancients of Mumu" och genren kallas väl delvis "acid house". Så där har du min association... :)

Av:
    Kurets
    NLC skrev:
    Kurets skrev:

Givet att alla andra inte tappar ja, men det är också bra mycket mer troligt att man kan klämma ur 900 W efter 2 h om man kan göra 1500 W utvilad än om man testtoppar på 800 W ;-)

Det är såklart sant, men det är just där uthållighetsträningen kommer in. Det kan mycket väl vara så att nån med en spurt på 1kW utvilad kan klå den med 1,5kW utvilad om dom inte har lika bra uthållighetsbas. Det är just av den anledningen sånt kan vara intressant att testa om man vill karaktärisera sig själv lite.

Men, träna spurt gör man såklart bäst utvilad!

Av:
    NLC
    Kurets skrev:
    NLC skrev:
    Kurets skrev:

Det är såklart sant, men det är just där uthållighetsträningen kommer in. Det kan mycket väl vara så att nån med en spurt på 1kW utvilad kan klå den med 1,5kW utvilad om dom inte har lika bra uthållighetsbas. Det är just av den anledningen sånt kan vara intressant att testa om man vill karaktärisera sig själv lite.

Men, träna spurt gör man såklart bäst utvilad!

Japp. Eller som undertecknad - det spelar mindre roll om man cyklat långt eller kort innan, kapaciteten finns inte där ändå =)

Av:
    konscious
    Hu räknar ni ut ert FTP? Detta är ju ett riktigt maxtest där man eg ska ta ut sig maximalt i en timme. Vem orkar det en gång i månaden? Sannolikt ingen?!

Därför har man extrapolerade antaganden

https://cdn.wattbike.com Använder 20`test och 95% av medelkraften
    Fast Coggan vill ha en testprocedur (finns även i min EDGE) som innebär vissa uppvärmnings rutiner innan tjugan https://kurtkinetic.com

Är det inte bättre att vid tex olika tillfällen ge max vid 3 olika tillfällen som 1-5-20min och räkna ut all energi som gått åt som skapar ett linjärt samband som är linjärt eller CP Critical Power och utifrån dessas köra dina fyror och åttor vid precis rätt intensitet och efter 3 timmar? där man exponentiellt kan omvandla till en kurva som visar högsta kraft efter viss tid.

CP ett mått på prestationen vid tröskeln eller tid till utmattning som kan beräknas utifrån ett statistiskt samband med MMP mät från AWP och CP mät från minst 2 maximala ansträngningar med olika durationer här finns formeln http://www.cyclingpowerlab.com
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-01-13 21:10 av konscious.

Skärmavbild 2017-01-13 kl. 20.47.52.png

Av:
    konscious
    Hua alla cyklister
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-01-13 21:09 av konscious.

Av:
    NLC
    #2 på http://alex-cycle.blogspot.se

De viktiga är egentligen inte FTP-siffran i sig utan att man är konsekvent i hur man testar och beräknar, dvs vilket testprotokoll man använder. Tänker jag.

Av:
    Micke S
    konscious skrev:
    Hu räknar ni ut ert FTP? Detta är ju ett riktigt maxtest där man eg ska ta ut sig maximalt i en timme. Vem orkar det en gång i månaden? Sannolikt ingen?!

Därför har man extrapolerade antaganden

https://cdn.wattbike.com Använder 20`test och 95% av medelkraften
    Fast Coggan vill ha en testprocedur (finns även i min EDGE) som innebär vissa uppvärmnings rutiner innan tjugan https://kurtkinetic.com

Är det inte bättre att vid tex olika tillfällen ge max vid 3 olika tillfällen som 1-5-20min och räkna ut all energi som gått åt som skapar ett linjärt samband som är linjärt eller CP Critical Power och utifrån dessas köra dina fyror och åttor vid precis rätt intensitet och efter 3 timmar? där man exponentiellt kan omvandla till en kurva som visar högsta kraft efter viss tid.

CP ett mått på prestationen vid tröskeln eller tid till utmattning som kan beräknas utifrån ett statistiskt samband med MMP mät från AWP och CP mät från minst 2 maximala ansträngningar med olika durationer här finns formeln http://www.cyclingpowerlab.com

Jag tror du missar att den intensitet som du orkar köra dina åttor mm på är den rätta. Men om du ska ge effektsiffror åt de 1000 personerna du tränar är det bra att att ge en procentsiffra som följer dagsform och situation istället för att vara med och styra träningen för alla så hjälper ftp-begreppet. Ungefär som att bmi är ett bra mått på övervikt på en gruppnivå men har svagheter på individnivå.

...........................................................
    http://mikaelflockhart.wordpress.com

Av:
    ancientacid
    När det kommer till maxwatt, som i exemplet med 1500w här tidigare i tråden; Hur tränar/testar ni är helst på detta?
    Med effektnav utomhus, trainer som går mot en target eller trainer med fritt motstånd (och mha växlar och kadens pressa fram en så hög siffra som möjligt för egen maskin)?

Antar att det självklart finns olika sätt, men vore kul att höra lite olika exempel på just spurtträning (förslagsvis <20s med målet till så hög kortsiktig effekt som möjligt 5/10s max)

Av:
    NLC
    Har för mig att bla Supertramp joxade en hel del med det där i olika trådar här på forumet

Av:
    landen
    ancientacid skrev:
    När det kommer till maxwatt, som i exemplet med 1500w här tidigare i tråden; Hur tränar/testar ni är helst på detta?
    Med effektnav utomhus, trainer som går mot en target eller trainer med fritt motstånd (och mha växlar och kadens pressa fram en så hög siffra som möjligt för egen maskin)?

Antar att det självklart finns olika sätt, men vore kul att höra lite olika exempel på just spurtträning (förslagsvis <20s med målet till så hög kortsiktig effekt som möjligt 5/10s max)

Man går med i en cykelklubb och tränar på att tävla. Vanliga inslag kan vara rundbanor med spurt på varje varv, eller klassiska skyltspurter :) Alla mina sub 20 sekunders-rekord är från den typen av träningar. 10 sek 17w/kg.(1200w) 20 sek 13,5w/kg. (960w)
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-01-13 23:18 av landen.

Av:
    BjornR
    Öva långsamt för att få till rätt teknik och aktivera rätt muskler. Jag drar aldrig i pedalerna när jag spurtar och istället använder 120-140 kadens för att kompensera för muskelstyrkan. Då jag kör plattisar i skogen så har det bara blivit på det sättet.

Mitt 1s max är 1350w för 70kg, och resten ser ut som landens siffror fast 40w lägre.

Av:
    ancientacid
    Imponerande siffror BjornR och landen!
    Får man fråga om det är presterat på MTB eller LVG?
    Jag gissar att BjornR kör MTB eftersom du nämner plattisar i skogen.?

Av:
    olebole
    Stages gjorde under för mina spurtwatt, perfekt för internetcykling :)

Av:
    KJS
    olebole skrev:
    Stages gjorde under för mina spurtwatt, perfekt för internetcykling :)

Stages är väl perfekt för all form av internetcykling om man inte plockar bort alla spikar i profilen.

Av:
    BjornR
    ancientacid skrev:
    Imponerande siffror BjornR och landen!
    Får man fråga om det är presterat på MTB eller LVG?
    Jag gissar att BjornR kör MTB eftersom du nämner plattisar i skogen.?

Båda vi två kör MTB och LVG. Mina watt är från asfalt och antar att landens watt också är där ifrån.

Det är i princip omöjligt att få ut samma watt på MTB som LVG om det inte är jämnt underlag. Har wattmätare på stigcykeln(160mm fullgung) och enda gången jag kan få samma watt är vid sitt-trampandes jämn asfalt då energi inte försvinner i dämparen eller till balans.

Av:
    landen
    Ja precis LVG för mig. Oftast med en 10-15 min på tröskel innan med, tävlingsmomentet verkar trumfa fräscha ben, i alla fall för mig. Hjälper ofta om spurten är svagt uppför med.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in