• Re: Visa dina Watt

Av:
    lundatok
    Är det här dopingtråden? ;)

Av:
    eiskall
    NLC skrev:
    Najs!

Tack! Nu ska jag bara komma ner till din vikt också, så blir det riktigt hyggliga siffror ;)
    Som vi pratade om i nån annan tråd så har jag svårt att klara mina 400-500 TSS om jag inte äter ordentligt. Eller rättare sagt, jag drar lätt ner för mycket. Men jag ska nog inte väga så mycket mindre än 80, tror att jag blir en sämre cyklist då.

melldorwin skrev:
    Grymt! Blir ju inte enklare framöver direkt när man väl klarat 400 :)

Blev lite inspirerad av dig häromdagen, och tänkte "nu j'vlar!" :)

chrhar skrev:
    Jag har varit en riktig soffpotatis här i höst och i början av 2017. Precis börjat få igång benen igen.

Här 30min med ok (9-10 slag) marginal upp till tröskel

Galet!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-02-14 13:58 av eiskall.

Av:
    melldorwin
    eiskall skrev:
    NLC skrev:
    Najs!

Tack! Nu ska jag bara komma ner till din vikt också, så blir det riktigt hyggliga siffror ;)
    Som vi pratade om i nån annan tråd så har jag svårt att klara mina 400-500 TSS om jag inte äter ordentligt. Eller rättare sagt, jag drar lätt ner för mycket. Men jag ska nog inte väga så mycket mindre än 80, tror att jag blir en sämre cyklist då.

melldorwin skrev:
    Grymt! Blir ju inte enklare framöver direkt när man väl klarat 400 :)

Blev lite inspirerad av dig häromdagen, och tänkte "nu j'vlar!" :)

chrhar skrev:
    Jag har varit en riktig soffpotatis här i höst och i början av 2017. Precis börjat få igång benen igen.

Här 30min med ok (9-10 slag) marginal upp till tröskel

Galet!

Grymt iaf ☺ magisk siffra på nått sätt.

Har gått från 79 till 75 ca nu. Inte märkt att jag tappat någon effekt än ☺ snarare ökat pga bättre kost!

Nu ska man bara klara en 20a på 380w med innan sommaren 😭

Av:
    NLC
    Utan att på något sätt påskina att jag har någon insikt eller djupare kunskap i ämnet om träning och kost så tycker jag ändå att det är ändå viss skillnad mellan att ha kaloriunderskott på dagsbasis vs att köra _alla_ pass "låg" på glykogen - även de där man vill prestera max som i ett test.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    melldorwin
    NLC skrev:
    Utan att på något sätt påskina att jag har någon insikt eller djupare kunskap i ämnet om träning och kost så tycker jag ändå att det är ändå viss skillnad mellan att ha kaloriunderskott på dagsbasis vs att köra _alla_ pass "låg" på glykogen - även de där man vill prestera max som i ett test.

Är dåligt insatt i vad glykogen och allt betyder? Men åt riktigt kasst innan. Slutade med godis och allt sånt. Skippat bröd. Går alltid på rätt lågt kalori-intag va vad jag förbränner. Ofta 500-1200kcal under vad jag bör väga. Kan inte påstå att jag är hungrig eller märker nått negativt av det efter typ 3 veckor +. Är piggare och orkar träna mer iaf! Sover bättre med.

Av:
    Audioholic
    Tänkte späda ut tråden med effekt på en lägre nivå. Får lite ångest av att alla är så starka men tänker att det pga roligare att posta hög effekt. Så jag går emot och postar gårdagens pass.

Virtuella Trainerroad-Watt
    FTP 210W
    gårdages pass 8x3min:
    230W
    240W
    249W
    247W
    247W
    243W
    243W
    244W

170215_3x8_power.PNG

Av:
    Rekordolof
    eiskall skrev:
    Jag har haft 4x4@400 som ett av mina mål sen jag började mäta effekt i höstas, och idag kom det! Stod stilla runt 385 ganska länge, men nu fick det räcka :)

82 kg
    Quarq

När kan man börja prata om platå? Hur länge låg du på 385 eiskall?

För egen del har det inte hänt något med effekten de tre senaste veckorna. Generellt har ju folk här rätt galet stora förbättringar >10% på enstaka veckor (alternativt jag galet små förbättringar).

Någon som har teorier om hur man kan resonera?

Av:
    chrhar
    Mer än 10% gör man inte på några veckor - om man inte kommer från att vara ganska otränad.

Då jag kliver på ett nytt block siktar jag på 1% / vecka...

Av:
    eiskall
    Rekordolof skrev:
    eiskall skrev:
    Jag har haft 4x4@400 som ett av mina mål sen jag började mäta effekt i höstas, och idag kom det! Stod stilla runt 385 ganska länge, men nu fick det räcka :)

82 kg
    Quarq
    Hur länge låg du på 385 eiskall?

Vet inte exakt. Har haft fokus på annat än Vo2max under några månader, så det är svårt att säga vad som är vad. Klart är i alla fall att träning med lägre intensitet än Vo2max ändå har gett resultat i det spannet.

Tycker generellt att man inte ska leta efter alltför mycket logik i hur kroppen tar till sig träningen. Det kan kännas som att man bara är nedtränad och att inget händer ganska länge, och så kommer plötsligt resultatet på en gång. För mig handlar det mycket om att hålla uppe motivationen i dalarna, och lita på att resultaten kommer.

Av:
    Rekordolof
    eiskall skrev:
    Vet inte exakt. Har haft fokus på annat än Vo2max under några månader, så det är svårt att säga vad som är vad. Klart är i alla fall att träning med lägre intensitet än Vo2max ändå har gett resultat i det spannet.

Tycker generellt att man inte ska leta efter alltför mycket logik i hur kroppen tar till sig träningen. Det kan kännas som att man bara är nedtränad och att inget händer ganska länge, och så kommer plötsligt resultatet på en gång. För mig handlar det mycket om att hålla uppe motivationen i dalarna, och lita på att resultaten kommer.

Är dålig på att hålla mig från att leta logik i träningsrespons (även om jag sällan gör några fynd). Håller väl med i någon mån men samtidigt vill jag undvika att mala på i samma hjulspår om det inte leder framåt. Vid någon punkt måste man väl nästan laborera med volym, intensitet eller återhämtning. Men ibland känns det som att det (iaf för mig) tar många säsonger innan jag fattar om jag är vid platå eller jag bara ska mata på och vänta på resultat som du säger. Fast du verkar ju ha fått fin framgång med din filosofi!

chrhar skrev:
    Mer än 10% gör man inte på några veckor - om man inte kommer från att vara ganska otränad.

ja det låter mer i linje med hur det ser ut för min del, kämpar hårt för varje % :)

Av:
    melldorwin
    chrhar skrev:

Då fantiserar min garmin ihop mina siffror isf ☺ gör framsteg varje vecka och är rätt långt ifrån otränad.. Snittat 8-10 timmar i veckan på 5-6 dagar/vecka och har tränat så i 3 år +

Känns inte som jag på nått sätt nått någon topp heller. Tycker varje vecka känns enklare för kroppen att hantera.

Men kanske inbillar mig med. Vad vet jag.

Ska köra en maxtjuga i slutet på månaden så får man väl se. Har gått ner rätt mkt i vikt sen jul med. Så kanske inte Watten blir så mycket högre.

Av:
    chrhar
    ... och du menar att du fortsätter att öka med >10% på några (3?) veckor?

Om man tittar på dom siffrorna springer det iväg ganska snabbt - Räknar vi med en utgångspunkt för FTP runt 250 skulle det efter 3månader betyda en 362w. En utgångspunkt på 300w skulle efter samma tid betyda 440w...

Av:
    melldorwin
    chrhar skrev:
    ... och du menar att du fortsätter att öka med >10% på några (3?) veckor?

Om man tittar på dom siffrorna springer det iväg ganska snabbt - Räknar vi med en utgångspunkt för FTP runt 250 skulle det efter 3månader betyda en 362w. En utgångspunkt på 300w skulle efter samma tid betyda 440w...

Nej såklart inte. Men har ju ökat 10% på en månad på 4x4 tex.. Men klart det inte går varje månad ☺

Av:
    chrhar
    Man har möjligen en eller två sådana månader i sig men då kommer man nästan med säkerhet från ett längre viloupphåll och är (relativt till sig själv) otränad. Om man är igång och genomtränad ökar man inte 10% på några veckor...

Iaf inte jag :-)

Av:
    NLC
    Har för mig http://tailwind-coaching.com -> "Two keys to Building Functional Threshold Cycling Power" berör ämnet om hur mycket man kan förbättra sig och vilka fysiologiska parametrar spelar roll.

Av:
    lundatok
    Jag har förbättrat mig ett par procent mellan test-tillfällen. En stor höjning skulle jag nästan säga beror på att du "vant" dig vid fyrorna, fysiskt och psykiskt.

Av:
    eketjall
    En höjning är ju alltid en höjning oavsett om den är fysisk eller psykisk.
    Sen kan man ju diskutera om man bara blivit bättre på testet för att man lärt sig just det, eller om man höjt sig generellt.

Av:
    melldorwin
    eketjall skrev:
    Sen kan man ju diskutera om man bara blivit bättre på testet för att man lärt sig just det, eller om man höjt sig generellt.

Absolut! Men kan Inte påstå att jag övat på 4or. Har kört det 1 gång per månad sen dec.. Så alltså 1 gång i dec, Jan, Feb.

I dec körde jag runt 365w snitt. I Jan 387w snitt och feb 401w.

Sen om det beror på att jag var för trött eller dåligt uppvilad dom andra gångerna låter jag vara osagt då jag inte minns formen.

Men minns att det var lika jobbigt varje gång. :)

Av:
    melldorwin
    350w hade jag i dec.

Av:
    geologen
    Puls och laktat ger ju goda indikationer på var förbättringen har sitt ursprung.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Rekordolof
    geologen skrev:
    Puls och laktat ger ju goda indikationer på var förbättringen har sitt ursprung.

Kan du inte använda lite fler ord? :)

Menar du att om det handlar om att man vid psykisk tillvänjning kan "hantera mer mjölksyra" eller högre puls (till skillnad då från lägre puls vid samma effekt, skulle vara tecken på någon slags fysisk respons?)

Av:
    geologen
    Nej, jag menar att om t ex laktat och puls är ungefär samma, men effekten ökat med 10 procent, då kan man anta att förbättringen ligger på det biokemiska planet. Men om laktat och puls är högre, när effekten ökat, då är det kanske snarare pannbenet som tränats. :)

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    konscious
    Som lamberts test då?

Av:
    melldorwin
    geologen skrev:
    Nej, jag menar att om t ex laktat och puls är ungefär samma, men effekten ökat med 10 procent, då kan man anta att förbättringen ligger på det biokemiska planet. Men om laktat och puls är högre, när effekten ökat, då är det kanske snarare pannbenet som tränats. :)

Laktat kan jag inte mäta själv. Men pulsen var densamma. Kolla igenom passen. Skiljer kanske 2-3 slag i medel på alla 4st 4or men annars ganska spot on.

Av:
    geologen
    Körde själv fyror i kväll. Jag är visserligen nöjd med effektnivåerna sett till passtypen isolerat, jämfört med mig själv från tidigare år. Men...

Jämfört med min entimmesmaxning senast är det bara 10-13 procent över. Är inte det lite lågt?

Av:
    chrhar
    geologen skrev:
    Jämfört med min entimmesmaxning senast är det bara 10-13 procent över. Är inte det lite lågt?
    Jag brukar räkna +20% från FTP.

Pass från igår. 8+4+8+4+8, 8:or på uppskattningsvis 115% och 4:or kring 85%
    16806992_10206511683945823_8429832555474552296_n.jpg
    16708650_10206511685585864_4769958587386587303_n.jpg

Av:
    eiskall
    geologen skrev:
    Körde själv fyror i kväll. Jag är visserligen nöjd med effektnivåerna sett till passtypen isolerat, jämfört med mig själv från tidigare år. Men...

När jag körde 400 var det 18% över senaste FTP-testet.

chrhar: 8:or på 400, grymt
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-02-16 09:20 av eiskall.

Av:
    chrhar
    Dom skulle nog kunna vara lite högre egentligen men subtröskel-vila ställer till det lite för att hålla hela vägen. Tror 32min snittet blev 375-ish...

Av:
    olebole
    geologen skrev:

Kan vara så att allt trösklande har lyft din FTP närmre vo2max.
    Dags för mer 4x4 helt enkelt!

Av:
    geologen
    Ja, det är min tolkning också, men ändå.

Av:
    olebole
    Du ska vara glad, det är ju fett pr0 att ha tröskeln nära vo2max :)

Av:
    geologen
    Mjo, men inte om syreupptaget är kasst.

Av:
    Arsozath
    Jag vill också visa watt.
    26 Nov.jpg
    26 Nov. Första gången på trainer. Kör med wattmätare annars så visste att jag ligger på ungefär 300w i ftp. Failade. Totalt överhettad. Trainerroad tyckte att jag hade en ftp på typ 246 eller något sådant. Förkastade resultatet och fortsatte med 300. Hade ingen fläkt och var i vardagsrummet. Efter det flyttade jag ner i källaren och har fixat fram en fläkt. NU har jag två. Räcker ändå inte riktigt.

6 Feb.jpg
    6 Feb. 20 minuter test. Failade igen. Förmodligen lite sliten efter allt timmerkörande under helgen. Avslutade med lite go kramp i vaden.

idag.jpg
    Idag, skulle köra lite over-under. Tyckte det var lätt under första då jag låg över målet hela tiden. Fyttade upp 3%, låg fortfarande över målet. 6% av misstag inför tredje, tänkte att det skulle bli jobbigt, men gick oväntat bra. Även sista gick fint trots lite "hårdare" vila mellan tredje och fjärde. Så jag är nöjd. Höjde 6% och låg fortfarande över. Svettades som en gris, men benen kändes bra. Frågan är hur mycket jag ska höja ftp inför nästa pass?

Av:
    BjornR
    Ville pröva backen med olika start utanför hemmet ifall den var tillräckligt lång för 3or och ifall den var tillräcklig försöka genomföra 9x3min, det gick tydligen.

Blev att jag körde 9x3min @ 120% FTP nu ikväll (~285w FTP nånting), varav sista 3min @ 132% - orkade knappt bromsa utför... Verkligen nedräkning på dessa intervaller, speciellt med trötta ben sedan gårdagens stigcyklandes.

Av:
    konscious
    melldorwin skrev:
    eketjall skrev:

Absolut! Men kan Inte påstå att jag övat på 4or. Har kört det 1 gång per månad sen dec.. Så alltså 1 gång i dec, Jan, Feb.

Sen om det beror på att jag var för trött eller dåligt uppvilad dom andra gångerna låter jag vara osagt då jag inte minns formen.

Du har verkligen utvecklats bra även om garminwatten är lika värdefulla som en DÖ :)
    Har läst att en ökning över 6% med oförändrad RPE inom en enhet och förbättrad HRR 6% är signifikanta tecken på förbättring.

Lite om LSCT som det finns evidens för jag tycker funkar bra om man inte vill maxtesta eller köra laktat för att mäta sin utveckling.
    http://www.scienceandcycling.com

Av:
    geologen
    konscious skrev:
    melldorwin skrev:
    eketjall skrev:

Du har verkligen utvecklats bra även om garminwatten är lika värdefulla som en DÖ :)
    Har läst att en ökning över 6% med oförändrad RPE inom en enhet och förbättrad HRR 6% är signifikanta tecken på förbättring.

Lite om LSCT som det finns evidens för jag tycker funkar bra om man inte vill maxtesta eller köra laktat för att mäta sin utveckling.

Jag kanske läser taskigt, men förkortningen "LSCT" står på massvis ställen i texten på sidan du länkar till, men ingenstans står det förklarat vad LSCT står för, och vad det är. Inte bra. "CT" gissar jag betyder "Cycling Test", men LS???

Av:
    NLC
    LSCT = Lamberts Submaximal Cycle Test.

Av:
    NLC
    Avslutade "återhämtningsveckan" med ett försök på #kompiskampen2017 för februari. Efter ett pass i måndags med 3x8 min, 3 min RBI på drygt 340 W och januaris resultat på 329 W siktade jag någonstans mitt i mellan. Hamnade på 338 W över 20 min vilket med morgonvikten på 67,5 kg resulterade i en relativ effekt precis över 5 W/kg = nytt PB och typ +12,5% i absolut effekt och +19% i W/kg sen första 20an siste oktober, inte så illa trampat för en 40-åring :-)

Strava: https://www.strava.com

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-02-18 13:10 av NLC.

Av:
    Spacekitty
    Oj. Grattis.

Säljes: Gopro Hero 6 black -> https://happyride.se

Av:
    eiskall
    NLC skrev:
    Avslutade "återhämtningsveckan" med ett försök på #kompiskampen2017 för februari. Efter ett pass i måndags med 3x8 min, 3 min RBI på drygt 340 W och januaris resultat på 329 W siktade jag någonstans mitt i mellan. Hamnade på 338 W över 20 min vilket med morgonvikten på 67,5 kg resulterade i en relativ effekt precis över 5 W/kg = nytt PB och typ +19% utveckling sen första 20an siste oktober, inte så illa trampat för en 40-åring :-)

Strava: https://www.strava.com

Grymt starkt! Det är det jag gillar med cykling, man kan hålla på länge. Och pannbenet växer med åren, sägs det :)

Själv är jag 30 och har cyklat några säsonger, och det känns som att man har många roliga år framför sig. Hade jag börjat spela fotboll nu så hade jag fått bära vatten för ett korplag.

Vad ska du köra denna säsong?
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-02-18 13:13 av eiskall.

Av:
    NLC
    Jag tänkte mest fortsätta med att köra sånt långcyklingstrams men kunna göra det med en större motor som går på lägre varv och därmed orka ännu längre. Kanske klämma in något MTB-lopp framåt sommaren, men det har jag för dålig anaerob kapacitet för att bli göra något resultat på.

Av:
    MarcusS
    Efter många misslyckade försök på 360-wattsfyror så satt de äntligen. Jag är inte säker på att det var benen som var bättre idag, de sista två fyrorna satt helt och hållet i huvudet. Tanken denna gång var att det är för jobbigt att lägga av för då måste jag ju göra om allt en gång till. Nu måste jag få till 20 min > 330 watt under februari = ångest.

Fyror.JPG

Av:
    NLC
    Ångest kan också vara en stark drivkraft ;-)

Av:
    Henrik_E
    Över/under-intervaller dagen efter blodgivning var en jättebra idé.

Av:
    melldorwin
    konscious skrev:
    melldorwin skrev:
    eketjall skrev:

Tack! :) vad är det för fel på garmin Watten egentligen?

Ska läsa lite på din länk! :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in