• Re: Visa dina Watt

Av:
    fredrick
    "Test på cykel visar något helt annat. Efter 20 min på 280 watt på Monark vår LC6 på Aktivitus i Göteborg (Garmin Vector visar 8,5% mer) visar mätaren 8 mmol och pulsen ligger på 153 slag."

https://www.google.se

Av:
    geologen
    NLC skrev:
    Avslutade "återhämtningsveckan" med ett försök på #kompiskampen2017 för februari. Efter ett pass i måndags med 3x8 min, 3 min RBI på drygt 340 W och januaris resultat på 329 W siktade jag någonstans mitt i mellan. Hamnade på 338 W över 20 min vilket med morgonvikten på 67,5 kg resulterade i en relativ effekt precis över 5 W/kg = nytt PB och typ +12,5% i absolut effekt och +19% i W/kg sen första 20an siste oktober, inte så illa trampat för en 40-åring :-)

Strava: https://www.strava.com

Grymt!!!

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    melldorwin
    Försökte mig på en maxtjuga idag. Men kände redan innan att det var en dålig idé. Kändes inte 100 i kroppen. Hade varit bättre att vänta.

Slutade efter 16min och 22 sek då hade jag 362w och 4.76w/kg i medeleffekt och 164bpm i Medelpuls.

Vilade 5min och körde 8min på 310w. Benen var det inget fel på iaf.

Bara att bryta ihop och komma igen.
    20170219_181246.jpg

Av:
    NLC
    Dagen efter, hade egentligen inte planerat någon träning men tog tillfället i akt att pröva de nya skorna. Körde en femma, siktade på ca 380 men hamnade på 392 W vilket på samma morgonvikt som igår ger drygt 5,8 W/kg.

Golden Cheetahs CP-kalkylator gissar på FTP på 320 W vilket låter jobbigt högt. För nästa vecka är det dags för mer VO2max-fokuserade intervaller...

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    lundatok
    Bara att kötta Nils, det är väl långt till brevet-premiär så det finns tid nog att lida i förrådet! ;)

Av:
    NLC
    En månad kvar till piratpremiären! Blir lite "Short Power Build" mha TrainerRoad och ombyggande av Caad10an tills dess.

Av:
    sambra
    Gjorde min maxtjuga i fredags, grymt nöjd och stolt blev jag över den! Blev nytt Pb med 393w, vilket ger 5,76w/kg

Av:
    Niklasberglund
    Alltså.
    Ni är så sjukt starka.

Av:
    eiskall
    sambra skrev:
    Gjorde min maxtjuga i fredags, grymt nöjd och stolt blev jag över den! Blev nytt Pb med 393w, vilket ger 5,76w/kg

*Dölj inlägg från denna användare*

Skojar :)

Det är bara att lyfta på hatten, fantastiskt!

Starkast på happy?

Av:
    konscious
    Vilken utveckling Samme! 2017 kommer bli ditt år utan tvekan.

Av:
    sambra
    Tack så mkt! Är väldigt nöjd med hur kroppen svarat under andra halvan av vintern, nu ska bara kraften bli till fart ute i skogen också...

Av:
    PRAOcyklist
    sambra skrev:
    Tack så mkt! Är väldigt nöjd med hur kroppen svarat under andra halvan av vintern, nu ska bara kraften bli till fart ute i skogen också...

Vill också bara säga att jag är grymt impad av dig. Skulle gärna vilja ha din snabba återhämtningsförmåga, du verkar ju kunna köra hur mkt som helst nästan!

Av:
    konscious
    fredrick skrev:
    "Test på cykel visar något helt annat. Efter 20 min på 280 watt på Monark vår LC6 på Aktivitus i Göteborg (Garmin Vector visar 8,5% mer) visar mätaren 8 mmol och pulsen ligger på 153 slag."

Min egen LT2 VS Vector test.

Återkommer med egna världen.
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2017-02-21 00:14 av konscious.

Av:
    marten_larsson
    Har precis kört mitt första 40/20-pass (20min) och började på vad som borde varit ca 110% av FTP men tyckte det kändes för lätt och slutade på ca 120% - är det så att 40/20 ska kännas lättare än en 4x4? Pulsen slutade på 177 (nådde aldrig steady state) jämfört med mitt förra 4x4 där maxpulsen var 181 - då hade jag iofs 30s max i slutet av varje intervall.

Av:
    JT
    Om det kändes för lätt är det väl bara att köra lite hårdare nästa gång? Oavsett vad mätare och % visade?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-02-24 08:34 av JT.

Av:
    izar
    40/20 upplever jag bra mycket jobbigare än 4:or.

Av:
    NLC
    Det finns väl flera typer/varianter av 40/20-intervaller beroende på antal repetition, men jag skulle nog inte jämföra utfallet (som t.ex. pulsnivå) från ett 20-minuters block med 40/20 med "vanliga 4x4". Om man kör 4-5 x (5 x 40/20) på 125-130% FTP däremot.

Av:
    geologen
    Min grundregel är att snittpulsen under en intervall med 40/20 ska vara samma som för en lika lång, hård intervall med konstant intensitet.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    marten_larsson
    Självklart är det bara att köra hårdare nästa gång vilket jag planerar. Poängen var väl snarare om jag kan förvänta mig att FTP kanske är lite högre (mina 4x4 talar för det också) eller om 40/20 helt enkelt är "lättare".

Av:
    olebole
    Jag upplever att det är lättare när jag inte tar i än när jag gör det. Ska det vara så?

Av:
    chrhar
    Fredagsfys - fyra treor, det här den sista;

IMG_2504.JPG
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-02-24 18:46 av chrhar.

Av:
    selleman
    Precis fått hem min wattmätare (bepro) körde ett ganska hårt 25 min pass 398 W i snitt. Vad hade ni försökt ligga på i era 4x4 intervaller då?
    watt.png

Av:
    geologen
    Börja på 420 W och känn efter hur det känns.

Av:
    Aeromiten
    selleman skrev:
    "25 min pass 398 W i snitt"

Varför läser jag den här tråden....... ;) Man kanske skulle börja med bowling eller nått annat lugnare istället.

Av:
    Spacekitty
    Jag kan dra ner snittet ordentligt. Har fortfarande en bit kvar till mina gamla siffror före benbrottet.
    Den här tjugan i tisdags blev jag tvungen att avbryta pga välte ut vattenflaskan över tangentbordet, men ett avbrutet pass är också ett pass.

=^.^=

Av:
    castrello
    Städar_sällan skrev:
    selleman skrev:
    "25 min pass 398 W i snitt"

Varför läser jag den här tråden....... ;) Man kanske skulle börja med bowling eller nått annat lugnare istället.

Du vet ju inte vad han väger...väger han 100 kg är det ju inget speciellt. Men om han väger 62 kg....

Av:
    selleman
    Nä jag är ingen lättviktare direkt....pendlar mellan 92-95 men skulle utan större problem kunna skala bort en hel del fett på kroppen. Jag är bara en halvfet motionär, och saknar motivation till att köra diet. Jag kommer lösa licens och köra lite H30 i år och försöka skaffa mig en tempohoj med om ekonomin tillåter.

Av:
    Aeromiten
    selleman skrev:
    Nä jag är ingen lättviktare direkt....pendlar mellan 92-95 men skulle utan större problem kunna skala bort en hel del fett på kroppen. Jag är bara en halvfet motionär, och saknar motivation till att köra diet. Jag kommer lösa licens och köra lite H30 i år och försöka skaffa mig en tempohoj med om ekonomin tillåter.

Låter som en bra ide. Du skulle nog tex kunna snitta ca 45-47km/h(beroende på viktminskning) på 10 km med dom siffrorna.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-02-25 12:24 av Städar_sällan.

Av:
    konscious
    konscious skrev:
    fredrick skrev:

Min egen LT2 VS Vector test.

Återkommer med egna världen.

Provade med olika åtdragningsmoment NM (digital momentnyckel "lånad" icke kalibrerad) av Vectorpedalerna, rek moment 40NM.
    250Watt i 5 minuter på jämn kadens 86 på en kalibrerad Monark LT2a med rätt spänd och smord kedja.
    Samma garage +16°C 92kg 53år FTP 304.

Test 1 60NM
    Monark 249Watt Vector 261Watt +5%

Test 2 40NM
    Monark 250Watt Vector 212Watt -15%!

Test 3 Åtdragning så hårt jag kan med en 15mm nyckel.
    Monark 250Watt Vector 258Watt +3%

Provade även 4x8
    Monark 301W Vector 312W +4%

Så det är helt avgörande hur hårt man drar åt pedalerna för vilka effektsiffror som produceras.

Ed:Räknar med att monarken förlorar ca 6-8% från pedalerna och ca 4-5% från veven så siffrorna verkar vara ok? med tanke på att obalans i vä/hö sannolikt finns.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-02-25 13:02 av konscious.

Av:
    NickPick
    Pedaler känns inte som en hit.

Smörja kedjan på en monark. Antar att vax är vettigt?

Själv har jag inte gjort en enda trainerträning sedan en månad tillbaks. Cykla ute är Fan så mycket trevligare, men imorgon ska jag försöka!

Av:
    pero02
    Dagens pass. 6 st 9 minuter med 1 min återhämtning följt av 1h distansförhållande. Körde på 330W eller 4,65 W/kg.

_20170225_161656.JPG

Var riktigt jobbigt på sista intervallen.

Av:
    lundatok
    Snyggt, jag körde ettor på knappa 6 W/kg. Det var jättejobbigt.
    http://tpks.ws

Av:
    selleman
    Från dagens zwiftande. Kändes som jag tog mycket vind
    zwift evr.png

Av:
    emilh
    selleman skrev:

Götapetter!
    Måste fråga vad du mäter med och vad du väger?

Av:
    geologen
    emilh skrev:
    selleman skrev:

Götapetter!

Man hoppas ju att svaret blir nåt i stil med 120 kg, annars kan man ju gå och lägga sig... :)

Av:
    nisseson
    geologen skrev:
    emilh skrev:
    selleman skrev:

Götapetter!

Man hoppas ju att svaret blir nåt i stil med 120 kg, annars kan man ju gå och lägga sig... :)

Från längre upp i tråden:

selleman skrev:

Av:
    Karlberg
    Maxtest 20 minuter i kväll, 411 watt i snitt, ganska prick 5,5 W /kg. Fick bra bränsle av att spräcka displayen på sambons telefon (som har Elite-trainer-appen installerad) precis innan jag körde igång passet...
    IMG_2616.JPG

Av:
    castrello
    Karlberg skrev:
    Maxtest 20 minuter i kväll, 411 watt i snitt, ganska prick 5,5 W /kg. Fick bra bränsle av att spräcka displayen på sambons telefon (som har Elite-trainer-appen installerad) precis innan jag körde igång passet...
    Oj vilka siffror! Monark?

Av:
    Karlberg
    castrello skrev:
    Karlberg skrev:
    En vätskebromsad Elite trainer. Ingen aning hur exakt den är jämfört med en monark, men det funkar ju bra att jämföra med sig själv i alla fall.

Av:
    eiskall
    Karlberg skrev:
    castrello skrev:
    Karlberg skrev:
    En vätskebromsad Elite trainer. Ingen aning hur exakt den är jämfört med en monark, men det funkar ju bra att jämföra med sig själv i alla fall.

Jag kan snart jämföra min Quarq med en sån, om du vill.

Av:
    Karlberg
    eiskall skrev:
    Karlberg skrev:
    castrello skrev:
    Karlberg skrev:

Jag kan snart jämföra min Quarq med en sån, om du vill.

Ja, kan ju alltid vara intressant.

Av:
    sambra
    Gjorde ett litet test igår, 3h med så hög effekt det bara gick. Tog helt slut sista 10min, men fick ihop 4.45w/kg i snitt. Körde ute i snömodd och -6grader så borde gå förbättra i fint väder, mätade med en Stagesvev.

Av:
    ancientacid
    20min FTP-test idag i Trainerroad.
    Passade på att göra ett par jämförelser i effektvisning då jag har en nyinförskaffad Stages-vev. Cykeln är monterad i en TACX Bushido som styr/läser motstånd till Trainerroad.
    Effekten från Stages lästes av en Polar M450 (Bluetooth smart), och en Garmin Edge 820 (ANT+).

Bild1 = Verklig effekt (stages) från Polar
    Bild2 = Effekt i Trainerroad (Tacx Bushido)
    Bild5 = Verklig effekt (stages) via Garmin 820

Måste säga att jag är förvånad (och imponerad) hur pass väl effektkurvorna följer varandra. Omkring 3% felmarginal på just detta pass, om den skillnaden är konstant över tid så ger siffrorna från Tacx'en högre tillförlitlighet än jag trodde innan. (Bra för psyket att det är generellt lägre siffror än stages ger också :D)
    20minFTP_polar(1).JPG
    20minFTP_trainerroad(1).JPG
    Screenshot_20170312-133150.png

Av:
    ulfalf
    Jag kan inte släppa det här med balansen som mina Bepro-pedaler rapporterar, det måste helt enkelt vara något fel på dom. Kolla här nu:

Skärmavbild 2017-03-13 kl. 13.23.45.png

Först är det lite lugnt 125w eller så med båda fötterna och kadens 90 ung. Balansen på 60/40 V/H. Sen klicka ur vänster, något högre kadens men i stort sett samma effekt, inga konstigheter. Alltid samma växel och samma motstånd i trainern! Sen lite fotbyte, efter det börjar det gå troll i pedalerna. 100% vänster nu och 50 watt till trots samma motstånd och kadens? Detta är direkt efter "dynamisk kalibrering" dessutom. Så vad är det frågan om? 125w med båda fötterna blir 175w med vänstern? Jag fattar ingenting? Borde ju kräva åtminstone ungefär samma effekt för att veva runt trainern eftersom motståndet är konstant? Fel på vänster pedal?

Av:
    lundatok
    Ingen erfarenhet av BePro men jag bytte bort mina ensidiga Vector-pedaler för de blev lite väl mycket alt-watt. Investerade i ett Quarq-vevparti istället, blev ungefär samma pengar.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in