• Re: Visa dina Watt

Av:
    chrhar
    Min bästa "fyra" och öviks viktigaste KOM ;)
    Skärmavbild 2017-07-27 kl. 19.51.35.png

Av:
    NLC
    Sjukt. Bra.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    "Munken"
    Mina bästa 47s, spurt efter utbrytning.
    Skärmavbild 2017-07-28 kl. 22.22.32.png

Av:
    BjornR
    "Munken" skrev:

Stackars cykelram och bakhjul.

Fyfan vilka watt!

Av:
    eiskall
    "Munken" skrev:

Ajdå, med en kilowatt effekt räknas din cykel som moped klass två och är därmed trafikförsäkringspliktig :/

Skoja, grymt :)

Av:
    skier
    "Munken" skrev:

Sjukt bra! Går mätaren bara till 2000w eller varför blir det plant till 5s på kurvan?

Av:
    "Munken"
    skier skrev:
    "Munken" skrev:

Sjukt bra! Går mätaren bara till 2000w eller varför blir det plant till 5s på kurvan?

Den ser plan ut för jag har min bästa peakwatt på 1973 watt är i 2 sek.
    Aldrig nått 2000watt, det är ju lite av en drömgräns men sjukt svårt att nå.

Bästa tipset för att få bra peakwatt är att starta spurten på 110 i kadens och jobba mycket med att dra upp och runt i stora cirklar och flippa cykeln sida till sida. Att träna teknik i spurt ger otroligt bra effekt på mina watt. Spurttränar regelbundet ca 1 gång i veckan.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-08-03 23:27 av "Munken".

Av:
    Lingon
    👍 Grymma effektsiffror, Stefan!

Av:
    konscious
    Ingen som kör mysiga VO2 max pass under säsongen.

Av:
    Botis
    konscious skrev:

Jo då, nöter 4:or inne på Monarken och drömmer om mer cykeltid ute. :) Men siffrorna är så modesta efter att träningen legat av sig under småbarnsår att jag inte kan med att posta här så ofta. Nu kör jag på typ 300W, vilket jag höll på 2x20 för 3 år sedan. Men jag vet ju att jag har förbättringspotential i alla fall.

Av:
    geologen
    konscious skrev:

Har kört några 40/20-pass senaste månaden eller så. Väldigt låga siffror eftersom jag är i bottenform. Ca 360-400 W är väl spannet.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    konscious
    Jag har haft som mål att bli 5% bättre i allt men inte lyckats i år. Kör ett pass fyror varierat med åttor i veckan på min LT2a. Tränar ca 6h/v.
    Samma värden som i våras då jag klarade 340Watt 4x4 315W 4x8 väger fortfarande 90kg, klarade 315w på 20 min i Mars (orkar inte mentalt köra dom igen). Garmin säger att mitt V02max ligger på 50
    Men går något bättre på långloppen i år och ligger ganska stadigt 40-45% från eliten i tid och skulle hamnar i botten på H50 (är 54 år)
    Inser att gubben är slut och får sikta på H60 😀

Kör ni HIT pass under säsongen och är det fel?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-08-04 19:47 av konscious.

Av:
    eiskall
    konscious skrev:

Nej, har inte kört fyror sen i våras. Låg då på drygt 400 w. Har tappat Vo2max under säsongen, och ligger på ca 385 på fyror nu. Så jag kommer köra fyror under augusti för en sista formtopp.

Av:
    lundatok
    15@330, 15@355, 5x1@450

Testade ett pass från i vintras. Tog ordentligt.

Screenshot_2017-08-04-21-00-57.png

Av:
    chrhar
    Det där passet känner jag igen Magnus ;)

Av:
    lundatok
    Absolut, det var lika jävligt nu som när du tipsade om det. Så, tack? 😉😉

Ettorna nöp görgött I benen efter 30 runt tröskel...

Av:
    KJS
    Någon som kör med ConnectIQ-Appen Xert-ftp?

Vad är erat intryck? Tycker den känns skrämmande bra på att kalkylera fram liknande värde som jag tror mig ligga på.

Av:
    McOla
    KJS skrev:
    Någon som kör med ConnectIQ-Appen Xert-ftp?

Vad är erat intryck? Tycker den känns skrämmande bra på att kalkylera fram liknande värde som jag tror mig ligga på.

Jag har installerat den och tycker också att den verkar stämma bra, Den rapporterar FTP på 270W och det är väl i där jag har antagit jag ligger. Eller så kan en ju också säga att det går antagligen rätt bra att göra antaganden om sitt FTP utan FTP-test :-)

Av:
    olebole
    Xert är guld!

Av:
    eiskall
    Idag blir det Visa din puls kontra watt.

Två pass fyror på 400 w, samma mätare (Quarq, kalibrerad), samma cykel

En krispig söndagsförmiddag förra veckan, i en trevlig backe. Ca 13-14 grader och mycket syre i luften. Slutpuls 177:
    ute.png

Idag, inomhus i trainer, ca 25 grader i rummet. Någorlunda luftkvalitet med vidöppet fönster och fläkt på max. Slutpuls 187:
    inne.png

Av:
    Arsozath
    Har man bråttom så har man. Satte nytt watt-rekord hem idag. Ökade från 301 till 314. Uppvärmningen sket jag i. Bara att trycka på direkt:
    Bråttom.jpg

Matchvikt strax under 74 kg. Tidigare ftp inställt på 317. Får nog revidera det något.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-08-30 22:12 av Arsozath.

Av:
    lundatok
    Höjde max i spurten från blygsamma 1162 till lika blygsamma 1182 idag. Skulle behöva öva mer spurt för ett bättre klipp tror jag.

Av:
    konscious
    Inte mycket sämre än vad sett toppen inom MTB presterar enl strava på upploppet.

Av:
    ulfalf
    Garmin Connect tycker tydligen att den här tråden ska byta namn till Visa dina O

Skärmavbild 2017-09-18 kl. 22.15.16.png

Av:
    Peach
    F*n vad bitter läxa jag lärt mig nu... Men kul också på ett sätt!

Jobbpendlar ca 15km enkel väg till jobbet vilket tar mellan 32-39 minuter beroende på bra dag och allt möjligt men främst beroende på rödljus. Nu har jag köpt smart trainer och Zwift och har börjat kika på det - kul som tusan. Men jag märker att jag typ "dör" efter ca 40-45 minuter - Undrar vad det beror på... haha

Jaja, det blir till att köra lite träningsprogram i vinter så får vi se vad man kan öka sin FTP till.

Vad är rimliga mål att öka sin FTP? Nu ligger jag strax sub 250W. Att gå ner i vikt ligger ju såklart på min att-göra-lista men hur skall man få 250 att bli 260? Och var skall man sätta sin gräns? Jag inser ju såklart att det är en svår fråga att svara på men tror ni man är naiv som en labradorvalp om man sätter sitt mål till 275W?

Av:
    NLC
    FTP i absoluta tal utan att relatera till vikt är oftast inte särskilt intressant. En person med mer massa genererar i allmänhet större effekt än en med mindre massa (men får å andra sidan betala med större Ca). Vad du kan höja FTP till är till syvende och sist beroende på din genetik och vilket VO2max du potentiellt kan nå, så ju mer otränad du är när du börjar desto större procentuell ökning borde du kunna se på relativt låg träningsvolym.

Men om du upplever att du "dör" efter mindre än en timma (på trainern?) gissar jag att du behöver fokusera en del på att bygga "aerobic fitness" och inte bara öka FTP.

Läs även
    http://blog.trainerroad.com

Av:
    lundatok
    Sätt istället att du ska köra ett block på ex 8 veckor, sen testar du igen och ser hur mycket det gav.

Av:
    Peach
    Tack för input!

Jag inser att absoluta watt bär lite många osäkerheter men just nu kan jag mäkta med ca 2,4W/kg. Såklart kommer jag satsa en del på viktminskning men också att få upp mina Watt står såklart på listan med, gärna upp mot 3W/kg men vet ej om jag satsar på ett för högt mål (dvs riskerar att bli besviken) men ändå ha ett högt mål så man får kämpa på utan att löka.

Av:
    lundatok
    Jag tror inte du ska kvantifiera ökningen i watt. Det är viktigare att sätta upp mål för träningen istället. Ex "16 kvalitetspass på 8 veckor" samt "ett distanspass varje helg". Sen kommer ökningen av sig själv.

Vad ska du göra om du inte når X W/kg på y veckor?

Av:
    GoranS
    lundatok skrev:
    Jag tror inte du ska kvantifiera ökningen i watt. Det är viktigare att sätta upp mål för träningen istället. Ex "16 kvalitetspass på 8 veckor" samt "ett distanspass varje helg". Sen kommer ökningen av sig själv.

Försöka nå y W/kg på X veckor?

Av:
    lundatok
    Eller NN försöker nå a(xy) watt på b(za) veckor?

Av:
    Peach
    lundatok skrev:

Ja, det är ju en jättebra fråga. Beror väl på hur mycket man missar målet med? Men visst, jag ser vad ni skriver, jag satsar på att köra kontinuerligt enl lite program på Zwift så får vi se vad jag landar på. Huvudmålet nu på hösten måste alltså att ha kul, dvs få alla pass genomförda så får jag se hur jag attackerar vintern

Av:
    konscious
    Skärmavbild 2017-09-20 kl. 21.02.07.png
    Skärmavbild 2017-09-20 kl. 21.05.21.png
    Skärmavbild 2017-09-20 kl. 21.05.31.png

Av:
    NLC
    Ser spännande ut, avser "lactate threshold" den aeroba tröskeln eller MLSS?

Av:
    xyklisten
    Gårdagens leriga Västgötalopp. 208 w snitt och 242w NP.

Screenshot_20170924-080318.png

Av:
    Miche76
    Intressant, körde också Västgötaloppet och första loppet med en Stages, fick en rejäl effektpik förmodligen när jag träffade en sten med pedalen vilket var en rejäl smäll. Hur som så blev snitt 244w och NP 273w, Max medel 20min 297w, har en v/h ballans på ca 45/55 (varierar lite med kadens osv) men siffrorna låter rimliga med mitt FTP som är Ca 307w (har inte testat på ett tag då det inte passat och är i mitt tycke förbaskat plågsamt)
    IMG_3015.PNG

Av:
    Dr_Rydell
    Från Vasan. 265 medelwatt. 292 normaliserade watt.
    IMG_3799.PNG
    IMG_3801.PNG

Av:
    lundatok
    Tror jag brände av hela tändsticksasken i söndag. Ändå inte mer än 264 W avg med tröskel på 340-350 W.
    rävlanda dag 2.png

Av:
    lundatok
    Det gick vilt till på dagens pendling till jobbet.
    305 W avg
    356 w NP
    1130 W max
    Capture.PNG

http://tpks.ws

Av:
    TTR
    Börjar bli dags att summera året ur ett effektperspektiv:

(187cm 68-69kg, typ 300h/år inkl. pendling. Snart 10 år sedan sista lvgtävlingen)

5 sec 1117W - 16.19W/kg
    1 min 677W - 9.81W/kg
    5 min 369W - 5.43W/kg

FTP 286W - 4.2W/kg

Av:
    xyklisten
    lundatok skrev:
    Det gick vilt till på dagens pendling till jobbet.
    305 W avg
    356 w NP
    1130 W max

http://tpks.ws
    Elitpendling!

Av:
    Peach
    Vilka W ni visar upp här inne! Det blir uppenbarligen en jobbig vinter på trainern för undertecknad. Men tror jag har en del att gå ned så "bara" köra Zwift och satsa på viktnedgång tror jag kommer förbättra mina W och W/kg. Ses på Zwift!

Av:
    Peach
    Hmm, körde SST igår på 90% av FTP, 2x20min med 4 min vila mellan. Kändes inte alls jobbigt och jag tror jag hade klarat av ytterligare 1 tjuga. När jag var klar var jag skönt trött och det surrade behagligt i mina kycklingben.

Men passet kändes väldigt lätt, skall det vara så? Eller har jag utvecklats så pass att jag utgår från en felaktigt FTP?

Av:
    geologen
    90 procent av FTP ska kännas rätt lätt i en timme i sträck.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Peach
    geologen skrev:
    90 procent av FTP ska kännas rätt lätt i en timme i sträck.

Tack! Då kanske jag gjorde rätt då, dvs korrekt mätt FTP och "rätt" känsla efter passet.

Hur ofta brukar ni göra ett FTP-test? Jag gjorde ett via Aktivitus som jag utgick ifrån när jag köpte smart trainer och Zwift. Nu har jag lyxen att den talar om för mig när den mätt en ny FTP.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in