• Re: Visa dina Watt

Av:
    bomauritz
    Vilovecka denna vecka.

Men kunde inte hålla mig igår morse när solen sken och eftermiddagen skulle bjuda på burgare, bers och bastu som återhämtning. Blev 3:45 h med 210W/274NP. Inte riktigt vad wattdoktorn ordinerat, han hade hellre sett en lugnt och stadigt pass på 200W med 10-15 BPM lägre i snittpuls.

Men man har väl iaf lyckats bygga lite åkstyrka, uthållighet samt förmåga att dra hårt sent av allt gnuggande i garderoben. Smällde av knappa 400W i drygt 5 min (ca 15W från PB) efter 3h med endast en gel innanför västen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-01-21 21:31 av bomauritz.

ing_r.png

Av:
    marten_larsson
    Dagens 4x4 gick bättre än väntat. Hade förvisso vilodag igår men med endast dryga 3h sömn till idag och ett tämligen sent pass trodde jag att det skulle vara svårt att kräma ut så mkt ur kroppen. Fegade lite till en början och förvånades över att jag kunde trycka ut 444W sista fyran och inte vara spyfärdig (kanske dags att göra nytt FTP-test?). Ser man på fördelningen höger/vänster så blir det tämligen klart att en ensidig mätare inte hade funkat särskilt bra för mig!
    4x4.png

Av:
    utbrott
    Köpte ett PT-hjul för en billig peng på K&S, det visade sig vara en riktigt bra investering för motivationen.

Efter FTP-test i november hamnade jag på 228 w efter kanske det jobbigaste passet i mitt liv. Fanns inte en jävla chans att kunna hålla det i 60 minuter.

Testade ett 30 min TT igår och jag bokstavligen ramlade av cykeln efter 229 w i snitt. Fy helvete.

Men på fredag ska jag ge mig på 60 minuter och hitta mitt sanna FTP.
    IMG_5408.PNG

Av:
    NLC
    Jag tycker inte du behöver göra en 60 min maxning för estimera FTP och genom det beräkna rätt träningszoner. Jag har gjort det någon gång men det sliter rätt hårt på krafterna både fysiskt och mentalt. Kör istället FTP-testet regelbundet och utvärdera efterhand.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Botis
    +1 på NLC!

Jag skulle nästan hävda att det är bättre att följa deras (TrainerRoad i det här fallet) rekommenderade metod, eftersom det förmodligen är utifrån det testet som de satt nivåerna på sina pass.

Nu kommer ju TrainerRoad snart gå över till ett ramp test till utmattning istället för sina vanliga FTP-tester, finns info i deras "TrainerRoad Beta"-grupp på Facebook men jag tror att man kan söka fram "Ramp Test X" som workout om man vill prova redan nu. Inom någon arbetsdag eftersom man kör det så lägger de in en kommentar på passet med vad deras nya FTP-algoritm uppskattar FTP:n till baserat på när man nådde utmattning. Det kommer självklart bli automagiskt när de väl är klara, men under testningen fungerar det så.

Av:
    lundatok
    +1

Det viktigaste är att du kör samma test över tid så du får jämförbarhet.

Av:
    konscious
    Precis samma test så följer man sin utveckling vare sig om det är 1x10 5x6 eller 4x8...

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Fast det är ändå intressant att veta hur man ligger i förhållandet 1h mot 20 minuter.
    Kör ditt entimmarstest som du tänkt.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    geologen
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Fast det är ändå intressant att veta hur man ligger i förhållandet 1h mot 20 minuter.

+60

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    eiskall
    marten_larsson skrev:
    Dagens 4x4 gick bättre än väntat. Hade förvisso vilodag igår men med endast dryga 3h sömn till idag och ett tämligen sent pass trodde jag att det skulle vara svårt att kräma ut så mkt ur kroppen. Fegade lite till en början och förvånades över att jag kunde trycka ut 444W sista fyran och inte vara spyfärdig (kanske dags att göra nytt FTP-test?). Ser man på fördelningen höger/vänster så blir det tämligen klart att en ensidig mätare inte hade funkat särskilt bra för mig!

Fyror på 440 W är ju rena monstersifforna! Grymt!

Törs man fråga vad det blir för w/kg?

Nej, ensidiga mätare är inget att förlita sig på. Har man otur så blir man förledd av siffrorna.

Av:
    NLC
    geologen skrev:

+60

Intressant förvisso, men enligt min erfarenhet behöver man vara rätt bra på att köra cykeltester (och ha en hyggligt bra bild av sin kapacitet redan innan testet) för att köra 60 minuter så det blir representativt.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    NLC skrev:
    geologen skrev:

+60

Intressant förvisso, men enligt min erfarenhet behöver man vara rätt bra på att köra cykeltester (och ha en hyggligt bra bild av sin kapacitet redan innan testet) för att köra 60 minuter så det blir representativt.
    Man blir inte erfaren av att ligga i soffan. Ju fler test utbrott kör ju fortare får han eller hon erfarenheten som krävs för att genomföra testen på ett bra sätt.

Av:
    utbrott
    Klart jag gör 60-minutarn. Det är ju en extremt belönande utmaning att ens genomföra ett sånt pass. Endorfinkalas! Och om man dessutom lyckas få till en optimalt portionerad uttömning så är det ännu bättre! Passen i TR ligger oftast rätt i ansträngning och om inte justerar jag bara lite upp eller ner. Ska satsa på 220 W i snitt. Återkommer med siffror på fredag ?

Av:
    marten_larsson
    Nja, det var en fyra på 444W, de andra var 418/429/432. Men tror nog jag hade klarat 435 på samtliga. Hade gärna stoltserat med högre W/kg men genetiskt tyngre lagd så det blir 4,77W/kg för tyngsta intervallen. Målet för säsongen är FTP >4W/kg.

Av:
    Lingon
    marten_larsson skrev:
    Ser man på fördelningen höger/vänster så blir det tämligen klart att en ensidig mätare inte hade funkat särskilt bra för mig!
    Hur vet du vilken sida som visar rätt nu då?
    ;)

Av:
    marten_larsson
    Lingon skrev:
    marten_larsson skrev:
    Ser man på fördelningen höger/vänster så blir det tämligen klart att en ensidig mätare inte hade funkat särskilt bra för mig!
    Hur vet du vilken sida som visar rätt nu då?
    ;)

Jag har bytt plats på pedalerna och fick då fram att höger var rätt!

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    marten_larsson skrev:
    Nja, det var en fyra på 444W, de andra var 418/429/432. Men tror nog jag hade klarat 435 på samtliga. Hade gärna stoltserat med högre W/kg men genetiskt tyngre lagd så det blir 4,77W/kg för tyngsta intervallen. Målet för säsongen är FTP >4W/kg.
    Snabb på platsen då. Imponerande siffror.

Av:
    bomauritz
    Lyckan över att ha höjt sin FTP till nivåer man inte trodde man kunde nå drunknar snabbt i den tårfyllda sorgen över att alla framtida pass blir på en nivå av smärta man inte trodde fanns. :D

Igår, 3x9 på ~105% eller ~367W. Idag 45 min på ~95% eller ~330W.
    Skärmavbild 2018-01-31 kl. 21.26.45.png
    Skärmavbild 2018-01-31 kl. 21.25.40.png

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    bomauritz skrev:
    Lyckan över att ha höjt sin FTP till nivåer man inte trodde man kunde nå drunknar snabbt i den tårfyllda sorgen över att alla framtida pass blir på en nivå av smärta man inte trodde fanns. :D

Lösningen på det problemet är enkel. Inta soffläge och stanna där ett år. Gör ett nytt ftptest och vips så blir det jättelätt belastning på dina pass.

Av:
    calleking
    Maxade en tjuga utomhus igår och satte PB! I januari dessutom! Sjukt nöjd :) Perfekta förhållanden på Hisingen Island. Torrt, flera partier som gick svagt uppför och stark motvind när det väl var platt.

73kg och 5,16 W/kg
    Webp.net-resizeimage.jpg

Är det fler än jag som måste sänka FTP med ca 20-30W när ni kör inomhus? Jag vet att kylning är viktigt och har därför skaffat en ganska tilltagen fläkt ( https://goo.gl ). Jag kyler dessutom ner träningsrummet genom att öppna fönstret 15-20 minuter innan passet men finns inte en möjlighet att köra intervaller motsvarande min utomhuströskel. Givetvis kör jag med samma effektmätare. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det eller om det ens går med mina gener. Kanske bara är mer känslig för värme än andra? Det påverkar dessutom CTL/ATL/TSB/TSS till en viss mån om jag inte manuellt justerar FTP i GC för inom- och utomhuspass.

Av:
    geologen
    Nej, jag har nog 10-15 procent högre FTP inomhus, trots att jag tappar prestanda pga värme och tål värme dåligt. Utomhus går det aldrig att få till jämn och kontinuerlig effekt (i alla fall inte om man tar hänsyn till trafik). Min bästa 40-minutare utomhus tror jag är ca 295 W, och då var jag helt död efteråt. Orkade knappt trampa resten av rundan. Min bästa inomhustimme är 320 W, och visst var det tufft, men det kändes bra efteråt. Bästa utomhustjugan vet jag inte på rak arm, men förmodligen strax över 300 W. Bästa inomhus var 335 W. Samma effektmätare på alla pass.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    bomauritz
    I princip identiska watt inne och ute. På solopass tycker det är enklare att nå dom inne eftersom man kan skippa att tänka på allt runtomkring. Men när man jagar andra hjul eller tävlar hamnar man i samma läge som på trainern. :)

Av:
    eiskall
    marten_larsson skrev:

Grymma siffror ändå.
    Åk till en velodrom :)

Av:
    bomauritz
    bomauritz skrev:

Lösningen på det problemet är enkel. Inta soffläge och stanna där ett år. Gör ett nytt ftptest och vips så blir det jättelätt belastning på dina pass.

Ligger mer i soffan nu än någonsin, men det går ju åt helvete. Dessutom gör det ju nu ont när man reser sig ur den... :D

Av:
    Cykelbonden
    Varför prestationsförmågan varierar inne och ute beror nog till stor del på trampdynamik. Ute har man högre rörelseenergi och tidsfönstret där du kan applicera kraft ner i pedalen är väldigt kort . Därför kan det vara så att inomhuscykling innebär en helt annan muskel och muskelfiberrekrytering. Finns trainers som försöker efterlika utecykling med stora svänghjul.
    Sen är ju utecykling svalare, roligare och mer dynamiskt. Även lättare att involvera överkroppen ståendes. Är inte helt ovanligt som jag förstår att man får helt omvärdera ftp för inomhusträningen

Av:
    geologen
    Mmm, det spelar in, men framför allt är det nog ytterst få av oss som har vägar där vi kan trampa på nån längre stund utan att det går utför eller att det kommer en korsning eller nåt annat som gör att vi inte kan trampa på i jämn takt. Frihjulande och "lättrampande" sänker snitteffekten enormt mycket! Gör lätt 5-10 W på en tjuga utomhus.

Av:
    earnstrom
    Som geologen är inne på, var på Hisingen kan du köra 20min@377W ostört? Eller kör du med ballast och fallskärm? Nyfiken, inte tyken.

Av:
    calleking
    Får göra ett test inomhus helt enkelt och hoppas att fortfarande har några extra watt när våren kommer.

Jag bor i Bohus så kör Ellesbovägen söderut till Hisingsleden mot Säve och sen är det bara att välja mellan Kongehälla norrut eller mot flygplatsen. Absolut inte optimalt men med lite tur vid trafikljusen och med motvind så fungerar det bättre än vad man tror. Det blir knappast ostört men på dagtid är det inte mycket trafik här.

Av:
    calleking
    Cykelbonden skrev:
    Varför prestationsförmågan varierar inne och ute beror nog till stor del på trampdynamik. Ute har man högre rörelseenergi och tidsfönstret där du kan applicera kraft ner i pedalen är väldigt kort . Därför kan det vara så att inomhuscykling innebär en helt annan muskel och muskelfiberrekrytering. Finns trainers som försöker efterlika utecykling med stora svänghjul.
    Sen är ju utecykling svalare, roligare och mer dynamiskt. Även lättare att involvera överkroppen ståendes. Är inte helt ovanligt som jag förstår att man får helt omvärdera ftp för inomhusträningen

Det där kan nog stämma. Jag hade en Monark 828E tidigare med ett enormt svänghjul och körde då på samma effektpedaler som jag har nu. Upplevde att det var aningen lättare att trycka en viss effektnivå inomhus jämfört med en Tacx Neo som jag har nu. Jag tror att det var på Slowtwitch jag läste att dom rekommenderar att man kör på 53/11 eller tyngsta växeln på Neon i ERG-mode eftersom det magnetiska svänghjulet ger en annan tröghet (intertia) än när man kör på 39-klingan i mitt fall. Jag är nog beredd att hålla med om att det faktiskt känns aningen lättare. https://zwiftinsider.com

Sen kommer säkert dom andra bitarna in med mer använding av överkropp som du är inne på och andra motiverande faktorer för visst är det bra mycket roligare utomhus än inne.

Av:
    zirxo
    Min FTP från test i Sa Calobra verkar motsvara vad jag klarar av på 20 minuter på trainern så för mig skiljer det en del. Ett 20 minuters test på vägarna här i Stockholm blir däremot närmare trainern än Sa Calobra då det alltid går lite upp och ner och det är svårt att hålla rätt effekt utför, speciellt när man börjar bli trött.

Av:
    josik
    Jag tog nyligen nytt rekord FTP, men jag har inte kört 20 min max så många gånger ännu så en hel del av ökningen 271 w -> 288 w består nog i att jag helt enkelt blivit bättre på testet. Men det passar ganska bra för den här nya FTP-nivån matchar bättre den nivå jag kört p åpeffekten under mina intervallpass.

Aldrig kört med effektmätare ute men det vore väldigt intressant =) På mtb blir det dock ännu mindre exakt antar jag.

http://pulskurvan.blogspot.se

Av:
    eiskall
    calleking skrev:
    Får göra ett test inomhus helt enkelt och hoppas att fortfarande har några extra watt när våren kommer.

Jag bor i Bohus så kör Ellesbovägen söderut till Hisingsleden mot Säve och sen är det bara att välja mellan Kongehälla norrut eller mot flygplatsen. Absolut inte optimalt men med lite tur vid trafikljusen och med motvind så fungerar det bättre än vad man tror. Det blir knappast ostört men på dagtid är det inte mycket trafik här.

Starkt med 5,16 w/kg på tjugan, i alla fall!

Gissar på att du tävlar. Vilken klass räcker det till?

Av:
    utbrott
    Intressant det där med skillnad inne/ute.

Kanske skippar mitt 60-minuterspass och drar ut och maxar 20 min istället.

Jag har gjort det på säröbanan i Göteborg innan som är platt och några mil lång helt utan trafik men aldrig med wattmätare.

Jag vet att den dock är långt från optimal att rejsa på pga fotgängare osv men nu på vintern på förmiddag (10-11) är det nästan tomt.

Av:
    MarcusS
    bomauritz skrev:

Det kommer bli jobbigt att köra lagtempo med dig iår :-)

"It doesn't get easier, you just go faster"

Av:
    Långochreslig
    Är ny på trainer och relativt ny inom cykelvärlden (kör på en "Elite Muin smart B+, och trainer roads program).
    Efter att kört basplanen med 303 i FTP ökade jag till 327 när jag byte plan till Short Power build, och nu känns det verkligen som att jag är helt slut i benen efter varje pass.

Gör det stor skillnad om man hoppar fram och tillbaka mellan passen i "träningsplanen"? Pga småbarn så kan jag inte ta passen i kronologisk ordning utan måste välja längd på träningspassen efter förutsättningarna.
    trainer 1.png

Av:
    bomauritz
    Med en FTP på 327 och ett NP på 321 är det inte så konstigt att du är slut i benen efter ett pass. Kan inte TrainerRoad's programupplägg, men ofta brukar ju scheman vara byggda med ett tänk om hur passen ligger jämfört mot varandra för att man ska få lite återhämtning.

Av:
    bomauritz
    MarcusS skrev:
    bomauritz skrev:

Det kommer bli jobbigt att köra lagtempo med dig iår :-)

"It doesn't get easier, you just go faster"
    Mtp att jag hade 30W mer än dig senast vi köre, bara för att orka hålla din rulle, så är det väl bäst för mig att jag försöker öka till temposäsongen i år. :D

Av:
    lundatok
    bomauritz skrev:
    Med en FTP på 327 och ett NP på 321 är det inte så konstigt att du är slut i benen efter ett pass. Kan inte TrainerRoad's programupplägg, men ofta brukar ju scheman vara byggda med ett tänk om hur passen ligger jämfört mot varandra för att man ska få lite återhämtning.
    Ja, sen kommer short power vara betydligt med anaerobt och styrkebaserat ön det du kört tidigare.
    Viktigt med återhämtning inför varje pass så du bibehåller kvalitet.

Av:
    Stinkfisk
    Botis skrev:
    Nu kommer ju TrainerRoad snart gå över till ett ramp test till utmattning istället för sina vanliga FTP-tester, finns info i deras "TrainerRoad Beta"-grupp på Facebook men jag tror att man kan söka fram "Ramp Test X" som workout om man vill prova redan nu. Inom någon arbetsdag eftersom man kör det så lägger de in en kommentar på passet med vad deras nya FTP-algoritm uppskattar FTP:n till baserat på när man nådde utmattning. Det kommer självklart bli automagiskt när de väl är klara, men under testningen fungerar det så.

Sagt och gjort. Har gruvat mig allt för länge att göra ett vanligt ftp-test, rampen var fasen så mycket trevligare. Huruvida det återspeglar korrekt ftp vettefan, men man borde hamna tillräckligt nära för att köra nästkommande pass. Jag känner att jag kan testa mig betydligt oftare med denna metod istället, om jag så vill. Undrar om Coach Chad dumpar de gamla 8 resp. 20min testerna.

Hur gick det då? Ftp var innan satt till 355w på min Direto. Har kört samma ftp genom hela Sweetspot base (low vol) 1 och nästan hela 2, dvs 10 veckor, dock med några förkylningsavbrott. Det är först nu på sistone jag känt mig starkare. Hade som lägstamål att klara minuten på 440w, men det flöt på ganska bra. Nådde precis 500w men la av i samma stund, den spar jag till nästa gång tänker jag.

Nu hoppas jag att Trainerroads hör av sig när de beräknat nya ftp'n? Någon som har gjort samma test?
    ramp.jpg

Av:
    josik
    Är inne i en VO2max-vecka i veckan och körde ikväll 4x6min 40/20 på 420 watt (5.9 watt/kg). Gjorde detta till lägre puls än för en månad sen då jag körde samma pass fast på 400 watt. Skönt att träningen verkar bita fast jag inte kört så mycket vo2max direkt, utan mest tröskelfokus.

Finns lite mer att hämta på detta pass så nästa gång blir det nog 430 watt iaf.

Länk till inlägg: http://pulskurvan.blogspot.se

Skärmklipp.JPG

Av:
    superdea
    Körde testet i trainerroad på hyfsat slitna ben... var mycket mer behagligt än att köra 20... har inte fått svar men verkar komma inom 5w från tröskeln som testades fram hos aktivitus i december...
    Bästa minuten var 421w, slutade direkt när den minuten var över. Siktar på att fixa över 450w nästa gång...
    Borde klara en minut till på fräschare ben...

Av:
    Henrik_E
    Långochreslig skrev:
    Gör det stor skillnad om man hoppar fram och tillbaka mellan passen i "träningsplanen"? Pga småbarn så kan jag inte ta passen i kronologisk ordning utan måste välja längd på träningspassen efter förutsättningarna.
    Upplägget är väl att det varvas hårda och mindre hårda pass för att man ska få lagom återhämtning mellan. Det är väl kanske inte helt idealt att stuva om för mycket, men om man måste skippa pass är det väl återhämtningspassen som är bästa kandidater. Att bara köra hårda pass och aldrig återhämta sig är generellt sett en dålig idé.

Av:
    Långochreslig
    Sliter vidare med Trainer Road. Helt otroligt att när ungarna för en gångsskull sover sig igenom hela passet så önskar man att de skulle vakna (så man fick en ursäkt att avbryta passset)

Alla pass över 1h är tunga för psyket. Har ni några serier att rekommendera till träningen? Har tagit mig igenom Got, punisher, star trek och nu börjat kolla på West Worlds och ännu inte hittat den perfekta serien (fartfylld och iq befriad så jag kan fokusera på trampandet)...
    Screenshot_20180202-050024.png

Av:
    bllx
    Långochreslig skrev:
    star trek

Att ha tränar sig genom 700+ episoder av star trek är rätt beundransvärt

Av:
    Långochreslig
    Ok. Det är någon ny spin off på står trek ?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in