• Re: Visa dina Watt

Av:
    eiskall
    bomauritz skrev:
    Haha! Förstän till +350W i 60 min? ;)

Deal! :)

Av:
    calleking
    Vernersson skrev:
    chrhar skrev:
    Jag har dålig koll på trainerroad ska jag erkänna - men jag tror att du kan välja vilket test-protokoll du vill köra. Standard är nog det "kortaste" 2x8min. För formtest är det väl rätt ok, men rejält trubbigt för att estimera FTP som sagt. Vill du få ett mer sant värde men inte pressa en full timme är trainerroads ide om två intervaller inte så dum, men kör dom då som 2x20min. Då får du dessutom lite mer marginal till att missbedöma form och få en bättre pace. Vem har inte gått ut för hårt på en åtta, eller för den delen fegat inför nästa... ;)

Man kan välja det man själv tycker passar bäst även om de olika träningsplanerna har sina förvalda testvarianter.
    Nu finns även en prototyp av ett rampande test, Ramp Test X.
    Nackdelen med Ramp Test X är att det än så länge inte automatiskt presenterar en uträkning av FTP utan man får vänta på att ngn från TR räknar på det och lämnar en kommentar.

https://www.trainerroad.com

Bästa effekt under 1 minut * 0,77.

Körde testet här om dagen och fick 338W tröskel på 73kg. Tror inte det hade varit negativt med en anaerob tömning innan rampen för att få ett bättre (sämre) resultat.

Testet var betydligt trevligare än 8- och 20-minutersprotokollen och gav nästan samma resultat för min del. Får bli rampen i fortsättningen. Man vill ju inte lida mer än nödvändigt på sin fritid :)

Av:
    superdea
    Mitt ramp x-resultat var inom 5w från min av aktivitus uppmätta tröskel...

Av:
    eiskall
    Ramp x låter ju riktigt lovande!

Kanske provar redan nästa vecka.

Av:
    utbrott
    Grymt bra utveckling eiskall!

Såg att du kört mid volume på TR och blir lite nyfiken på vilka inriktningar du har valt? Jag började själv med low general build men tappade det efter 3 veckor och började koka ihop egna pass efter dagskänsla. Men nu har jag precis börjat mid sweet spot då jag känner mig lite bränd mentalt med alla svinjobbiga pass.

Jag har gjort både 2x8 min, 20 min, 30 min och ett 60 min pass och tycker faktiskt att TR-passen känns bättre när man går efter 8 eller 20 min testen. Fick ungefär samma på de två (230/228) medan 60-minuterspasset blev 216. Testade några pass med 216 som FTP men det kändes för mjäkigt så höjde igen. Nu skulle jag gissa att jag ligger runt 235-240 efter 8 veckor med 3 pass/vecka där en del pass varit utomhus och inte så strukturerade. Hoppas att en upptrappning till 4-5 pass/vecka med ännu mer kvalitet ska göra susen!

Målet är 250 w FTP innan min första tävling i maj så det är bara att traggla vidare. Och sen vidare mot 4 w/kg vilket blir ca 270 w för mig.

Av:
    eiskall
    utbrott skrev:
    Grymt bra utveckling eiskall!

Såg att du kört mid volume på TR och blir lite nyfiken på vilka inriktningar du har valt? Jag började själv med low general build men tappade det efter 3 veckor och började koka ihop egna pass efter dagskänsla. Men nu har jag precis börjat mid sweet spot då jag känner mig lite bränd mentalt med alla svinjobbiga pass.

Jag har gjort både 2x8 min, 20 min, 30 min och ett 60 min pass och tycker faktiskt att TR-passen känns bättre när man går efter 8 eller 20 min testen. Fick ungefär samma på de två (230/228) medan 60-minuterspasset blev 216. Testade några pass med 216 som FTP men det kändes för mjäkigt så höjde igen. Nu skulle jag gissa att jag ligger runt 235-240 efter 8 veckor med 3 pass/vecka där en del pass varit utomhus och inte så strukturerade. Hoppas att en upptrappning till 4-5 pass/vecka med ännu mer kvalitet ska göra susen!

Målet är 250 w FTP innan min första tävling i maj så det är bara att traggla vidare. Och sen vidare mot 4 w/kg vilket blir ca 270 w för mig.

November-december körde jag General Build - Low volume (ca 4 h/vecka), kombinerat med en del utecykling.

Januari-februari så håller jag på med General Build - Mid Volume (ca 7 h/vecka), som kommer att vara klar om ca tre veckor.

Jag har testat lite Zwift, men jag måste säga att TrainerRoad är fantastiskt bra så jag kommer att hålla mig till det. Det är inte det mest underhållande när man sitter där. Men när man kört några TrainingPlans och insett att om man gör som det står på skärmen, äter bra och sover bra, så kommer ökningen som ett brev på posten. Den känslan är svårslagen, och är det som håller motivationen uppe.

Bra utveckling för dig med! Bara att hänga i och veta att belöningen kommer.

Läst lite mer om Ramp Test X nu. Den allmänna uppfattningen verkar vara att den träffar väldigt nära både 8- och 20-minuterstestet, men utan mycket av "testångesten". För bra för att vara sant? Jag ska testa nästa vecka, så får vi se :). Återkommer då.

Av:
    marten_larsson
    Planerar att göra FTP-test på söndag efter vilovecka denna veckan. Har då tänkt kvalitetskontrollera både TRs ramptest och Xerts FTP-beräkning (både på ramptest och 20 min FTP-test) genom att köra ramptestet på lördagen (borde ju inte slita så mkt).

Av:
    utbrott
    Testade också Zwift men jag måste fokusera så hårt under intervallerna så tittade knappt på skärmen. Är dock lite sugen på att testa en tävling för det kan nog både vara jobbigt och kul.

Ramptest ska jag också ge mig på i helgen då så får man se vart det landar. Skönt att inte ha nån referenspunkt eller målwatt alls innan testet att hänga upp sig på, bara köra tills man ramlar omkull.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-02-15 08:56 av utbrott.

Av:
    Roger_Edvinsson
    Mitt första inlägg i denna tråden.
    Efter ett knackigt 2017 med ömmande knän är man nu på spåret igen.

Gillar verkligen inte Max20:an som format utan har mest kört Steptest för att plocka fram min FTP.
    Följer Guided Heroes vinterplan (med ett kortare avbrott för Tour of Sufferlandria förra veckan) och tycker att äntligen ger träningen resultat.

FTP December - 280W @92kg
    FTP Januari - 305W @89kg
    FTP Februari - 323W @87kg
    Graf från gårdagens Zwift TT med 339W i snitt i 20min innan benen tvärnöp och jag fick krampa mig fast vid hojen :-)

Skärmklipp 2018-02-15 11.01.04.png

104 dagar kvar till Besidy MTB Trophy, får sikta på revansch efter förra årets DNF efter stage 1.

Roger Edvinsson
    Creme Fraiche Bicycle Club

Capital Enduro på FB:
    https://www.facebook.com

Av:
    olebole
    marten_larsson skrev:
    Planerar att göra FTP-test på söndag efter vilovecka denna veckan. Har då tänkt kvalitetskontrollera både TRs ramptest och Xerts FTP-beräkning (både på ramptest och 20 min FTP-test) genom att köra ramptestet på lördagen (borde ju inte slita så mkt).

Blir kul att se!
    Har du laddat in några tidigare data innan i Xert?

Kör hårt!!

Av:
    calleking
    Nu har TrainerRoad uppdaterat formeln för att räkna ut FTP utifrån ramptestet. Bästa effekt under 1 minut * 0,76. Tycker nog att det ger ett mer trovärdigt resultat även om jag nu officiellt är klenare :)

Jag har också svårt att fokusera på Zwift när jag kör TrainerRoad-pass parallellt eller workouts i Zwift. 3D-världen blir liksom lite diffus och inte så intressant. Däremot är racen i Zwift superbra för att få lite tävlingskänsla och för att pressa sig lite extra.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-02-15 13:26 av calleking.

Av:
    iddqd
    Vad är upplägget för det ramptestet? Får inte ihop hur det skulle kunna vara nära min verkliga ftp.

Av:
    marten_larsson
    olebole skrev:
    marten_larsson skrev:

Blir kul att se!
    Har du laddat in några tidigare data innan i Xert?

Kör hårt!!

Hade bara tänkt använda FTP-appen. Måste väl skapa användare och sånt annars antar jag.

Av:
    Roger_Edvinsson
    marten_larsson skrev:

Hade bara tänkt använda FTP-appen. Måste väl skapa användare och sånt annars antar jag.

Appen är otroligt träffsäker.

Har varierat max 2-3W på de tester jag gjort, både testat mot ramptest och Max20:a

Dessutom klarar den att räkna ut en teoretisk FTP bara man gör 2-3st kortare ”sprintar” (35sek - 3min typ)

Roger Edvinsson

Capital Enduro på FB:

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Roger_Edvinsson skrev:
    marten_larsson skrev:

Har varierat max 2-3W på de tester jag gjort, både testat mot ramptest och Max20:a

Dessutom klarar den att räkna ut en teoretisk FTP bara man gör 2-3st kortare ”sprintar” (35sek - 3min typ)

Att den råkar stämma för dej betyder ju inte att den prickar rätt för någon annan. Att man klarar att leverera hög effekt i 35s betyder ju inte automatiskt att man är bra på en timmes malande på hög effekt.

Jag har faktiskt lite svårt att förstå all ångest som många här verkar ha för att köra en timme på ftp. Det är ju faktiskt riktigt behagligt.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    bomauritz
    calleking skrev:
    Nu har TrainerRoad uppdaterat formeln för att räkna ut FTP utifrån ramptestet. Bästa effekt under 1 minut * 0,76. Tycker nog att det ger ett mer trovärdigt resultat även om jag nu officiellt är klenare :)

Hur funkar Trainer Roads 1 min maxtest? Föregås det av ett trappa till utmattning och sen gör man 1 min max? Eller tar man bara sin bästa minut och räknar utefter den? Isf har jag en FTP på runt 500W! :D

Av:
    bomauritz
    eiskall skrev:
    bomauritz skrev:
    Haha! Förstän till +350W i 60 min? ;)

Deal! :)

Härligt! :)

Dock så har jag tagit tre steg bakåt redan, eftersom jag åkt på en förkylning och inte tränat på en vecka... :(

Av:
    superdea
    bomauritz skrev:
    calleking skrev:

Hur funkar Trainer Roads 1 min maxtest? Föregås det av ett trappa till utmattning och sen gör man 1 min max? Eller tar man bara sin bästa minut och räknar utefter den? Isf har jag en FTP på runt 500W! :D

1 min stege med 15-25w ökning varje minut beroende på dun tidigare ftp, kör till failure.
    Stämde mkt bra för min del och efterföljande pass baserat på nya ftp har varit klart hanterbara. För mig diffar det drygt 200w mellan min bästa min och min bästa min på ramp x

Av:
    Adhocalias
    För en månad sen hade jag inte haft en chans att göra det här passet på den här effekten. Nu är det jobbigt men fullt görbart.
    Screenshot-2018-2-15 TrainingPeaks - Plan your training, track your workouts and measure your progress.png

Två tiominutersintervaller med 285 W i snitt, som föregicks av 4x40/30 resp. 4x40/20 på 360/150 W.

Jag kör på Zwifts fyra veckors ftp-boost, tycker det funkar bra såhär långt efter knappt tre genomförda veckor.

Av:
    Roger_Edvinsson
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Roger_Edvinsson skrev:
    marten_larsson skrev:

Att den råkar stämma för dej betyder ju inte att den prickar rätt för någon annan. Att man klarar att leverera hög effekt i 35s betyder ju inte automatiskt att man är bra på en timmes malande på hög effekt.

Jag har faktiskt lite svårt att förstå all ångest som många här verkar ha för att köra en timme på ftp. Det är ju faktiskt riktigt behagligt.

Hoppas du testat appen innan du ger dig in och sågar den, för du verkar ha missat hur den fungerar om vi skall vara ärliga.

Jag tillhör den typen av cyklister som har noll nytta av att mäta FTP genom att göra ett 60min test.

Kommer aldrig någonsin att hamna i en situation där detta efterkravs utan använder FTP enbart för att beräkna träningszoner.

Att bekvämt kunna testa sin nivå utan att slita för hårt på kroppen tycker jag är perfekt.
    Sen om det sker via en app eller en ramptest spelar mindre roll.

Roger Edvinsson

Capital Enduro på FB:

Av:
    konscious
    Håller med om Xert appen levererar en möjlighet att slippa plåga sin kropp genom svårtolkade 20min maxpass.
    Men klarar man köra fyror med 3 min vila på 120% och åttor med 2 min vila på 110% så har man svaret ändå tycker jag.

Av:
    marten_larsson
    Körde ramptestet nyss. Det var jobbigt också. Fick inte 1030:n att fungera samtidigt som jag körde TR från mobilen märkligt nog så kunde inte testa Xert-appen. Behöver TR pulsdata för att beräkna FTP eller är det bara effekten? (Det var anledningen till att jag körde via mobil ist för datorn, har bara BLE-pulsband och datorn tar bara ANT+.) Imorgon blir det iaf med datorns hjälp på 20 min FTP-test.

Av:
    Vernersson
    marten_larsson skrev:
    Körde ramptestet nyss. Det var jobbigt också. Fick inte 1030:n att fungera samtidigt som jag körde TR från mobilen märkligt nog så kunde inte testa Xert-appen. Behöver TR pulsdata för att beräkna FTP eller är det bara effekten? (Det var anledningen till att jag körde via mobil ist för datorn, har bara BLE-pulsband och datorn tar bara ANT+.) Imorgon blir det iaf med datorns hjälp på 20 min FTP-test.

Du behöver inte pulsdata för att beräkna FTP på TR's olika FTP tester.

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    bomauritz
    Efter en veckas lätt med seg förkylning var äntligen kroppen tillräckligt frisk för att orka annat än lugn 30 min pendling. Blev 3h Z2 (200W) på trainern medan resten av familjen kollade på något musikspektakel på TV. Rundade av med 3 min på 440W för att trampa ur samt kolla av formen lite, kändes bra. Vikten går neråt dessutom, lovar gott.

Av:
    utbrott
    bomauritz skrev:
    Efter en veckas lätt med seg förkylning var äntligen kroppen tillräckligt frisk för att orka annat än lugn 30 min pendling. Blev 3h Z2 (200W) på trainern medan resten av familjen kollade på något musikspektakel på TV. Rundade av med 3 min på 440W för att trampa ur samt kolla av formen lite, kändes bra. Vikten går neråt dessutom, lovar gott.

3 h trainer... det är dedikation det

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    utbrott skrev:
    bomauritz skrev:

Vad kallar du 8h då?

Av:
    NickPick
    utbrott skrev:
    bomauritz skrev:

Vad kallar du 8h då?

Vansinne..? :D

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    NickPick skrev:
    utbrott skrev:
    bomauritz skrev:

Vad kallar du 8h då?

Vansinne..? :D
    Ja det är nog den mest korrekta beskrivningen.

B5D136CD-5BCC-4EC5-827D-B1B8E3AAF04A.jpeg

Av:
    Adhocalias
    But... but why?

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Adhocalias skrev:
    But... but why?
    Varför inte?

Av:
    olebole
    Försökte maxa idag på 20st 40/20. Runt 362 i snitt på 40s och 301 totalt för tjugan.

Siffrorna från en Monark LC6.
    Faktiskt bästa 20min jag haft på den hojen så med ett jämnare tempo borde det, iaf i teorin, finnas lite till att hämta.

amCharts (5).jpg

Av:
    geologen
    olebole skrev:
    Faktiskt bästa 20min jag haft på den hojen så med ett jämnare tempo borde det, iaf i teorin, finnas lite till att hämta.

Var inte för säker på det. Jag körde 10 st 40/20 senast med snitt på 15 W mer än vad jag kör åttor på, med samma snittpuls. Lite tuffare känsla, men ingen större skillnad.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    olebole
    geologen skrev:
    olebole skrev:

Var inte för säker på det. Jag körde 10 st 40/20 senast med snitt på 15 W mer än vad jag kör åttor på, med samma snittpuls. Lite tuffare känsla, men ingen större skillnad.

Precis. Därav brasklappen "i teorin". För mig krävs det iaf rejält mkt mer pannben för att köra en jämn tjuga jmf uppdelning typ 40/20-format

Av:
    marten_larsson
    FTP-test idag. Laddade upp med U Intend 45 min innan, haft en seg dag men nu är jag pigg som tusan.
    FTP18feb.png

Nytt FTP blev 391W (4,2W/kg) och även om Direton ibland varit glädjemätare med upp till 10W jämfört med mina P1or (som är reklamerade) är det fin utveckling. Som ni ser var det inte perfekt avstämt tempo (inte heller på 5an), växlade upp med 5 min kvar och hade kraft kvar i tanken i slutet. Xert beräknade FTP till 400W på hela passet.

Av:
    eiskall
    Riktigt grymma siffror, Mårten.

Vad ska kapaciteten användas till? Tempo?

Av:
    NLC
    Adhocalias skrev:
    But... but why?
    Varför inte?

Och ändå ligger du i lä
    https://vimeo.com

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    marten_larsson
    Jag har inte riktigt bestämt mig. Det enda jag vet är att jag står över Vasaloppet i år. Men det blir nog lite blandat. Sannolikt triathlon (halvironman/olympisk), kanske tempo-lopp, Hallands 6-dagars om jag får för sambon...

Edit: Fått svar från TR om ramptestet. 383W blev FTP igår (sista minuten snitt 504W dvs faktor 0,76) vilket väl validerar dagens resultat hyfsat. Igår var jag inte i superslag direkt så är inte förvånad att det blev högre idag.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-02-18 21:39 av marten_larsson.

Av:
    Långochreslig
    Screenshot_20180219-072054.png

körde Joe Devel +1 igår. Då min trainer inte byter motstånd automatiskt är det alltid lite fipplande vid korta snabba intervaller. Glömer alltid bort hur jobbiga den här typen av pass är ?

Av:
    Fulkinesen
    Roger_Edvinsson skrev:
    Mitt första inlägg i denna tråden.
    Efter ett knackigt 2017 med ömmande knän är man nu på spåret igen.

Gillar verkligen inte Max20:an som format utan har mest kört Steptest för att plocka fram min FTP.
    Följer Guided Heroes vinterplan (med ett kortare avbrott för Tour of Sufferlandria förra veckan) och tycker att äntligen ger träningen resultat.

FTP December - 280W @92kg
    FTP Januari - 305W @89kg
    FTP Februari - 323W @87kg
    Graf från gårdagens Zwift TT med 339W i snitt i 20min innan benen tvärnöp och jag fick krampa mig fast vid hojen :-)

104 dagar kvar till Besidy MTB Trophy, får sikta på revansch efter förra årets DNF efter stage 1.

Gött! Fina watt, Roger!!

Av:
    Roger_Edvinsson
    Fulkinesen skrev:
    Roger_Edvinsson skrev:

Gött! Fina watt, Roger!!

Tackar.
    Trodde jag skulle vara starkare i december men det var bara att bita ihop och inse att förra sommaren inte var särkilt gynnsam för att bli en stark cyklist.

Har kört två pass nu baserat på nya FTPn och de var jävligt tunga men ändå helt klart hanterbara.
    Så det var inte en lyckoträff. ?
    Nya målet är 3-5kg lättare och 20w starkare, då kan nog Beskidy bli ganska kul även om man kör på en traktor.

Roger Edvinsson

Capital Enduro på FB:

Av:
    superdea
    Kört trainerroads ramp x nu för andra gången. 76% av bästa minuten gav idag 342w, ökning med 20w ungefär sen förra som kördes med rätt slitna ben. Ett steg närmare målet på 350w... (min vikt behöver vi prata om blir inte bra då...)

Av:
    utbrott
    2x20 min på trainern blev det idag trots totalt omotiverad av det kalla vintervädret som aldrig vill ge sig ens för en dag.

Glada besked ändå när jag jämför första tjugan med för ca 6 veckor sedan:

11:e januari - 212 watt med 179 snittpuls

22:e februari - 224 watt med 175 snittpuls

Fy fan va pepp man blir av utveckling!
    IMG_5467.PNG

Av:
    lundatok
    Bra kört!

Jag har ett standardpass som jag fick tips om av coachen som jag brukar köra. Niominutare på låg tröskel eller sweetspot. I tisdags var första gången på flera månader som jag kunde känna att jag kunde ligga på de där ~270 W som jag brukar ligga på utan att braka iväg i puls. Denna gången kunde jag snitta 143 med tröskel på 158-160, i början av februari snittade jag nog 225 på samma pass med ungefär samma snittpuls efter att ha skadat handen och sen fått influensa.
    Capture.PNG

Av:
    utbrott
    Dryga 20 dagar för 45 w ökning är ju inte fy skam! Men kanske är lättare att komma tillbaka än att nå dit för första gången?

Av:
    lundatok
    Mer en lång återgång till den normala formen. Inte tillbaka men det är skönt att se att det rör på sig i rätt riktning. Har haft en känsla av sjunkande form sen november. Kör fortfarande fyrorna på 30 W under normalt, det fattas en hel del.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ