• Re: Visa dina Watt

Av:
    bomauritz
    Ha, stor chans!

Ja, nu vill man ut och ta KOM! :)

Mycket nu! Fick precis veta att min S-Works Crux är färdiglagad (klarade inte mina watt :D) och torde vara hemma och ihopskruvad till helgens 5h-pass. Fick även mitt chip till H30 från MyLaps alldeles nyss. Samt fick pris från lagkompisen tillika guldmeken på ny Quarq DZero...

Får fira med PB-watt på baspasset ikväll. :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-20 14:15 av bomauritz.

Av:
    andrewmtb
    Körde mitt första FTP-test och fick i era mått blygsamma 244watt, men har bara fått 14mil cykling iår samt att jag inte tränat på 5 år så jag är nöjd att ha ett utgångsvärde att jämföra med i sommar :)

Av:
    calleking
    Vill bara tipsa om senaste podcasten från Tyngre Träningssnack med Mattias Reck. Väldigt intressant angående olika typer av FTP-profiler och träningszoner bland mycket annat:

http://tyngre.se

Av:
    eiskall
    calleking skrev:
    Vill bara tipsa om senaste podcasten från Tyngre Träningssnack med Mattias Reck. Väldigt intressant angående olika typer av FTP-profiler och träningszoner bland mycket annat:

Riktigt intressant avsnitt!

Alla som är intresserade av den här tråden borde lyssna.

Av:
    NLC
    eiskall skrev:
    calleking skrev:

Riktigt intressant avsnitt!

Alla som är intresserade av den här tråden borde lyssna.

Tack för rekommenderationen, laddade ner detta och 20 avsnitt till för att lyssna på vägen hem från US.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    janolle
    Tack jtf.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-22 11:00 av janolle.

Av:
    bomauritz
    calleking skrev:

Bra podcast! Lyssnat förut när Mattias varit med, men missat denna. Tack för tipset!

Av:
    Lingon
    calleking skrev:

Ännu en totalsågning av Trainerroad och andra ftp-baserade träningsprogram. :)

Av:
    nisseson
    Har inte lyssnat (än, ska göra). Hur sågas Trainerroad etc.?

Av:
    emilh
    nisseson skrev:

Det var snarare så att om träningen görs inför en specifik tävling eller typ av träning så utformar man intervallerna efter vad som krävs för den tävlingen och man utgår då från vilket effekt/vikt/tid-förhållande som krävs vid tävlingens kritiska punkter. Detta blir då mer träffsäkert än att utgå från en % av FTP.

Av:
    olebole
    emilh skrev:
    nisseson skrev:

Det var snarare så att om träningen görs inför en specifik tävling eller typ av träning så utformar man intervallerna efter vad som krävs för den tävlingen och man utgår då från vilket effekt/vikt/tid-förhållande som krävs vid tävlingens kritiska punkter. Detta blir då mer träffsäkert än att utgå från en % av FTP.

Typ som Xert? :)

Av:
    emilh
    olebole skrev:
    Typ som Xert? :)

Typ så!
    Ser dock fram emot den dag XATA tycker jag ska köra annat än endurance eller recovery med 3h focus, om jag så ligger i peak-fas med 10 min efforts på Athlete Type :)

Av:
    NLC
    emilh skrev:
    nisseson skrev:

Det finns väl ingen som säger att man inte får anpassa intervallernas intensitet beroende på cyklistens effektprofil OCH önskat resultat. Oavsett träningsverktyg.

Det jag tog med mig från avsnittet var att Mattias/Trek snarare lägger upp mycket av träningspassen baserat på vilken typ av krav som ställs isf att fokusera på att bara öka FTP.

Av:
    eiskall
    NLC skrev:
    emilh skrev:
    nisseson skrev:

Det finns väl ingen som säger att man inte får anpassa intervallernas intensitet beroende på cyklistens effektprofil OCH önskat resultat. Oavsett träningsverktyg.

Det jag tog med mig från avsnittet var att Mattias/Trek snarare lägger upp mycket av träningspassen baserat på vilken typ av krav som ställs isf att fokusera på att bara öka FTP.

Samma här.

Men visst var hans inställning typ 20% jättekräkhårt och 80% luuuugnt?

Inga mer 2x20?

Av:
    Henrik_E
    Han har väl muttrat länge om svenska motionärsgubbars tendens att köra för hårt hela tiden.

Av:
    calleking
    Ja han förespråkar polariserad träning precis som forskningen styrker. Men man ska komma ihåg att han tränar heltidsproffs och med den träningsvolymen det kör på så blir träningen av naturliga skäl polariserad. Det finns ingen som orkar köra 15 timmar på eller över tröskel per vecka vad jag vet! Vad jag hittat så säger forskningen att polariserad träning fungerar bäst ner till 6-7 timmar i veckan och att under det så blir totaltiden (~20%) i högre effektzoner för liten för att få en bra utveckling.

Han nämnde dock i avsnitt #2 att klättrare verkar ha lite mer nytta av sweetspot/snabbdistans jämfört med sprinters men även då blir det inte mycket volym i den zonen.

Av:
    NLC
    eiskall skrev:
    NLC skrev:
    emilh skrev:
    nisseson skrev:

Samma här.

Men visst var hans inställning typ 20% jättekräkhårt och 80% luuuugnt?

Och att fördelningen snarare var att ha en fix del hårda pass och spä ut, med ökande träningstålighet, de långa lugna passen. Så det inte blir 1 + 4 h utan 3-5 + 12-20 h.

Av:
    Jajjas
    calleking skrev:
    Ja han förespråkar polariserad träning precis som forskningen styrker. Men man ska komma ihåg att han tränar heltidsproffs och med den träningsvolymen det kör på så blir träningen av naturliga skäl polariserad. Det finns ingen som orkar köra 15 timmar på eller över tröskel per vecka vad jag vet! Vad jag hittat så säger forskningen att polariserad träning fungerar bäst ner till 6-7 timmar i veckan och att under det så blir totaltiden (~20%) i högre effektzoner för liten för att få en bra utveckling.

Han nämnde dock i avsnitt #2 att klättrare verkar ha lite mer nytta av sweetspot/snabbdistans jämfört med sprinters men även då blir det inte mycket volym i den zonen.

+1

Det där är det nog ofta folk missuppfattar med 20/80%.
    Träna 20 timmar i veckan och du har 4 timmar stenhård träning och 16 timmar lugnt.
    Träna 4 timmar i veckan och du har 48 minuter hårt och 3 timmar 12 minuter lungt.
    Ganska stor skillnad.

Av:
    Stinkfisk
    Och gissningsvis har ca 90% av alla vanliga motionärer inte oändligt med tid, varför ett tröskelbaserat träningsupplägg blir mest effektivt för dessa 90%.

Av:
    utbrott
    Tyckte också poden var bra och tycker er analys och tolkning verkar vettig så ju fler timmar träning desto mer bör det dra åt ett polariserat upplägg.

En annan grej jag funderat på för nån med fysikkunskaper:
    Ponera följande scenario. 3 personer med samma w/kg t.ex. 4. W/kg. Men med vikt 60, 80 respektive 100 kg. Säg för sakens skull då också att cykeln väger 6,8 kg.

Vid vilken lutning kör dessa personer med samma hastighet?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-23 19:39 av utbrott.

Av:
    geologen
    utbrott skrev:
    Tyckte också poden var bra och tycker er analys och tolkning verkar vettig så ju fler timmar träning desto mer bör det dra åt ett polariserat upplägg.

En annan grej jag funderat på för nån med fysikkunskaper:
    Ponera följande scenario. 3 personer med samma w/kg t.ex. 4. W/kg. Men med vikt 60, 80 respektive 100 kg. Säg för sakens skull då också att cykeln väger 6,8 kg.

Vid vilken lutning kör dessa personer med samma hastighet?

Omöjligt att säga utan att veta deras respektive aerodynamiska egenskaper.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    utbrott
    Never mind... hittade denna: http://bikecalculator.com

Nä så klart är det omöjligt att säga helt men nöjer mig med en ungefärlig uppskattning vilket jag tycker den kalkylatorn gjorde.

Det intressanta den kom fram till är rätt uppenbart när jag tänker efter haha. Det krävs 100 % lutning.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-23 20:14 av utbrott.

Av:
    eiskall
    utbrott skrev:

Nä så klart är det omöjligt att säga helt men nöjer mig med en ungefärlig uppskattning vilket jag tycker den kalkylatorn gjorde.

Du får ju dela med dig av din forskning!

Av:
    utbrott
    eiskall skrev:
    utbrott skrev:

Du får ju dela med dig av din forskning!

Se mitt redigerade inlägg ovanför...

"Det intressanta den kom fram till är rätt uppenbart när jag tänker efter haha. Det krävs 100 % lutning."

Men av nyfikenhet slog jag in:
    70 kg vs 90 kg cyklist. 9 kg cykel.
    5% lutning
    19,5 km/h snittfart

Då krävs 342 watt (3,8w/kg) för 90 kg.
    280 watt (4w/kg) för 70 kg cyklist.

Rätt stor skillnad i effekt ändå!
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2018-03-23 21:03 av utbrott.

Av:
    janolle
    MTB-tokan skrev:
    Fliken skrev:
    -------------------------------------------------------
    > MTB-tokan skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Ligger på 516w på 45 min alpinprogram, 50 min
    > > på läge 15 av 20 i grundläge, snittkadens
    > på
    > > 65-72 toppkadens på 96-99.
    > > målet är 700+ watt.
    > >
    > > Vikt runt 100 kg.
    >
    >
    > Det vore intressant om du med den watten och den
    > vikten kunde köra vättern och ta långa
    > förningar.

Skulle jag lätt kunna göra
    Drar full pull med min mountain i 14 sekundmeter mil efter mil.

och jag rullar nu på nästan 600 dubb vintertid nu i ett par tunga 2,2:or (nokian 296), kort sagt, drar tungt.
    Jaja

Av:
    eiskall
    6E10A084-B301-4974-8AF5-EDEFB32BFDC0.jpeg

Från förmiddagens 40/20-mys

Av:
    Kim Felt
    Mattias Reck tränar inte bara proffs utan är väl medveten om motionärens begränsade tid till träning.
    http://www.guidedheroes.se

Av:
    mrholmiz
    FTP test, 20min 294w 70kg, jag blev nöjd :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-24 14:34 av mrholmiz.

29251359_10157364517037796_1835467356_o.jpg

Av:
    bomauritz
    eiskall skrev:

Från förmiddagens 40/20-mys

Bra tryck! Bara pallat drygt 20 min över 450W på mina 40/20.

Av:
    Adhocalias
    mrholmiz skrev:
    FTP test, 20min 294w 70kg, jag blev nöjd :)
    Snyggt! Jobbigt bara att du bör tvungen att köra igen för att nå 4 W/kg i FTP...

Av:
    superdea
    Känns som att folk i denna tråden har koll...
    Vad behöver man trycka för att inte komma sist på SM i tempo h30, h40, motion? Banan verkar vara 30km, hur långt skulle ex 350w i snitt räcka?

Av:
    lundatok
    Lägg in banans gps-spår i best bike split.

Av:
    Cykelbonden
    Sm vinnaren i H30 länkade till sin stravafil från loppet i denna tråd, har för mig han tryckte 370-380 watt

Av:
    Roger_Edvinsson
    Dagens Söndagsdistans i Zon1-2 blev lite hårdare än beräknat.
    Järvafältet var som sirap och det krävdes en hel del effekt för att ens krypa framåt.

20% av turen över tröskel och snitteffekten på de minutrarna blev 445w (147% av FTP)

Får räkna det som kompensation för en i övrigt slö vecka. 🤣

Roger Edvinsson
    Creme Fraiche Bicycle Club

A6E92AFF-BF3F-4FD5-987A-395E27D2ECAB.jpeg

Av:
    Adhocalias
    superdea skrev:
    Vad behöver man trycka för att inte komma sist på SM i tempo h30, h40, motion? Banan verkar vara 30km, hur långt skulle ex 350w i snitt räcka?
    Har gått lite i samma tankar. Men "tyvärr" ska jag köra VR några dagar innan, så känner mig tveksam till om det är värt det.

För övrigt verkar banan vara runt 45 km (knappt 29 miles): https://connect.garmin.com

Av:
    bomauritz
    När man gör comeback efter tre dagars Dumolin-sjuka (-3kg på vågen!), satsar på (den sen flera år tillbaka) drömgränsen för 4x4 på 400W och sätter den! Eller gjorde man det? Garmin och P2Max gav fullt med nollor i sista fyran. Buhu.
    Skärmavbild 2018-03-29 kl. 19.37.44.png

Av:
    Bama
    superdea skrev:
    330w på ungefär 86kg så hamnade jag i mitten av H45 2016.
    https://www.strava.com
    Det var nog tredje gången jag satt på min tempocykel 2016 och jag har inte rört den sedan dess.

Av:
    emilh
    Dagens Watt från en sväng uppför Sa Calobra.
    Tyvärr blev det en jäkla massa start/stopp efter att ha hamnat bakom en hög bussar, både i början och på slutet. Trodde inte det skulle var riktigt såhär knökat på vägen än.

Screen Shot 2018-03-29 at 22.28.27.png

Av:
    NLC
    Najz!

Av:
    eiskall
    bomauritz skrev:
    När man gör comeback efter tre dagars Dumolin-sjuka (-3kg på vågen!), satsar på (den sen flera år tillbaka) drömgränsen för 4x4 på 400W och sätter den! Eller gjorde man det? Garmin och P2Max gav fullt med nollor i sista fyran. Buhu.

Grattis! :)

400 är ett bra mål. Inte lika glamoröst att jaga 410 osv sen :)

Av:
    bomauritz
    Målet får väl bli 6x4 på 400W härnäst. Like. A. Pro. :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-30 07:32 av bomauritz.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    bomauritz skrev:
    Målet får väl bli 6x4 på 400W som nästa mål. Like. A. Pro. :)
    Vad klarar du om du kör max på en fyra?

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    bomauritz
    Lite oklart. Min bästa fyra någonsin är 440W från i fjol. Är betydligt starkare nu, borde ha nånstans runt 450-475W i mig idag.

Av:
    marten_larsson
    Efter 2v med halvlyckad träning gick jag tillbaka till korta intervaller med kort vila. 3x14min 50/50 på 135% av FTP. Kroknade ordentligt sista 4 intervallerna men hade då kört 5-30W över planerat de första två seten. 389W NP och 99TSS på 60 min. Ska inte köra så mkt tröskel helt enkelt.

Av:
    bomauritz
    VR SUB7-träningen med Stockholm Allied Powers är igång!

Vi körde två varv en klassisk sträckning i södra Sthlm (Fors - Nynäs - Fors) som det går väldigt bra att simulera VR-upplevelse på. Orkade med ca 250W/300NP i 2:45h på fartsträckorna varav drygt 1 timme över tröskel. Brann lite i benen sista 42 min på väg hem andra svängen när man efter ett par timmars cyklande låg och matade på i 289W/317NP. Kommer somna gott ikväll.
    Skärmavbild 2018-04-01 kl. 14.48.09r.jpg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in