• Re: Visa dina Watt

Av:
    josik
    Hej,

hur gör ninär ni spetsar distanspass med lite fart; Kör ni hårdare i början och avslutar lugnt eller kör ni först några timmar och avslutar med lite körning?

Av:
    bomauritz
    Min wattdoktor ordinerar oftast den hårdaste körningen på slutet. Typ 3h Z2 + 30min Z4.

Av:
    sambra
    Man ska inte trampa i onödan 😂😉

Av:
    castrello
    Idag 6x4 min på 400 w i snitt på alla. 75-76 kg cirka. Mkt nöjd. Något av en drömgräns som jag äntligen nått.

Av:
    utbrott
    Har kollat mycket på Phil Gaimons "worst retirement ever" på youtube på sistone. Vilka jävla watt den gubben trycker asså. Kul programidé!

Tycker det är synd att det inte finns några ordentliga berg häromkring men man får satsa på de små backar som bjuds runt Göteborg.

Synd tycker jag även det är att det inte är en stor grej med "Hill Climb Season" så som det är i England. Hade verkligen velat köra nån sån tävling.

Bjuder på en film från cycling weekly som verkligen väcker suget om nån vill kolla: https://youtu.be

Av:
    emilh
    utbrott skrev:
    Har kollat mycket på Phil Gaimons "worst retirement ever" på youtube på sistone. Vilka jävla watt den gubben trycker asså. Kul programidé!

Tycker det är synd att det inte finns några ordentliga berg häromkring men man får satsa på de små backar som bjuds runt Göteborg.

Synd tycker jag även det är att det inte är en stor grej med "Hill Climb Season" så som det är i England. Hade verkligen velat köra nån sån tävling.

Bjuder på en film från cycling weekly som verkligen väcker suget om nån vill kolla: https://youtu.be

Just i Göteborg går väl en av Sveriges enda hill climb tävlingar, Bergakungentempot?

Av:
    Adhocalias
    Årets första utomhusrunda. Lite fascinerad av hur mycket lättare jag hade att trycka korta maxwatt ute jämfört med på trainern. En i huvudsak lugn tur på rätt slitna ben, men gjorde några kortare testryck i backar utan att egentligen gå riktigt all in - och låg dryga 100 W högre på 5 sekundersmax än jag nått på trainern i vinter där jag verkligen försökt maxa några gånger.

Trodde visserligen det skulle vara lättare ut än inne, men kanske inte så stor skillnad. (Har bara kört med wattmätare på tempohojen tidigare säsonger, så hade ingen riktig referens.)

9A3D02B7-2254-4108-BF58-CE88BF1F8DFF.jpeg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-07 23:35 av Adhocalias.

Av:
    utbrott
    Idag körde jag 4 st intervaller i min favoritbacke i Sisjön i Göteborg. Känns verkligen som sista tiden gett riktigt bra utdelning. PR på 5 min med 325 watt (4,8 w/kg) och lyckades hålla alla 4 intervaller över 300 watt.

Min FTP borde ligga en bit högre än 239 watt som sista testet visade för ca 5 veckor sedan.

Intressant också att jag hade sämre tid idag trots högre watt (323 watt vs 317 watt) än förra veckan pga ganska stark vind idag.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-10 20:35 av utbrott.

IMG_5674.PNG

Av:
    BjornR
    utbrott skrev:
    Idag körde jag 4 st intervaller i min favoritbacke i Sisjön i Göteborg. Känns verkligen som sista tiden gett riktigt bra utdelning. PR på 5 min med 325 watt (6,3 w/kg) och lyckades hålla alla 4 intervaller över 300 watt.

Min FTP borde ligga en bit högre än 239 watt som sista testet visade för ca 5 veckor sedan.

Intressant också att jag hade sämre tid idag trots högre watt (323 watt vs 317 watt) än förra veckan pga ganska stark vind idag.

Väger du 51kg? Borde gå snabbare med den vikten.

Av:
    utbrott
    HAHA! nej 51 kg väger jag inte... där räknade jag nog helt fel. 67 kg väger jag och 4,8 w/kg ska det va!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-10 20:37 av utbrott.

Av:
    marten_larsson
    Efter ett par jobbiga veckor med många avbrutna pass pga bristande motivation/ork och en förkylning som inte riktigt vill ge med sig kunde jag åtminstone genomföra ett helt pass idag. Blandade intervaller, som längst 2min@500W(128%). 3:e bästa 1-minutaren någonsin (547W och 183bpm).
    power2.jpg

Av:
    bomauritz
    Tävlingspremiär iom Östgöta idag. Hade som uppgift att ligga långt fram och svara på attacker, gör livet surt för de andra där framme och ev brygga upp eller slunga iväg kaptenen. Fick ca 272W/322 i 2h med en kraftig dip andra timmen pga för tät klunga. Gick in över mållinjen, som planerat, bland de sista och med krampande ben. Ja, alltså krampen i sig var inte planerad, men att jag skulle köra slut på mig. :)

Kul hursomhelst!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-15 20:01 av bomauritz.

Skärmavbild 2018-04-15 kl. 19.48.20.png
    Skärmavbild 2018-04-15 kl. 19.49.12.png

Av:
    sambra
    Bra jobbat bomuritz, ser jobbigt ut 👍

Av:
    josik
    Blivit lite lur på att uppdatera mina pulszoner och hade en lite fråga angående hur ni kör. Idag kör jag baserat på HRmax med
    Zon 1: 0-65%
    Zon 2: 65-75%
    Zon 3: 75-82%
    Zon 4: 82-90%
    Zon 5: 90%-100%

Tröskel: 89%

Det känns som det borde bara mer exakt för mig att utgå från min tröskelpuls när jag tar fram zonerna. Gör jag det, både i Garmin och TrainingPeaks så föreslår de att Zon 2 ska gå hela vägen upp mot 79% av maxpuls, vilket skulle öka intensiteten på distanspassen. Gillar iden att utgå från tröskel, men man hör ju alltid att distans ska va under 75%, men det är ju ett väldigt generellt tips. Kanske får ta någon medelväg och smyga upp Zon 2 till 77% =)

Hur gör ni och vilka zoner använder ni?

Av:
    NLC
    IMHO låter det lite högt med LTHR på 89% av max om z4 sätts som 82-90%. Är det möjligen räknat på olika % (tex HRmax vs HRR)? Eller är maxpulsen lite lågt estimerad?

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    trailmig
    josik skrev:
    Blivit lite lur på att uppdatera mina pulszoner och hade en lite fråga angående hur ni kör. Idag kör jag baserat på HRmax med

Det känns som det borde bara mer exakt för mig att utgå från min tröskelpuls när jag tar fram zonerna. Gör jag det, både i Garmin och TrainingPeaks så föreslår de att Zon 2 ska gå hela vägen upp mot 79% av maxpuls, vilket skulle öka intensiteten på distanspassen. Gillar iden att utgå från tröskel, men man hör ju alltid att distans ska va under 75%, men det är ju ett väldigt generellt tips. Kanske får ta någon medelväg och smyga upp Zon 2 till 77% =)

Jag låter Strava hantera mina pulszoner.

Min högsta maxpuls inomhus i vintras var 198 så baserat på den är mina enligt följande:

Z1 < 116
    Z2 116 - 154
    Z3 154 - 173
    Z4 173 - 192
    Z5 > 192

Garmin räknar dock enligt följande:

Z1 99 - 117
    Z2 118 - 137
    Z3 138 - 157
    Z4 158 - 176
    Z5 > 176

Av:
    josik
    NLC skrev:
    IMHO låter det lite högt med LTHR på 89% av max om z4 sätts som 82-90%. Är det möjligen räknat på olika % (tex HRmax vs HRR)? Eller är maxpulsen lite lågt estimerad?

Z4 82-90% har jag själv knappat in helt manuellt. Den är inte baserat på någon modell. Jag utgick från default som var jämna 10-tal på procenten och justerade lite. Tröskelpulsen är jag rätt säker på att den ligger kring 89%. Fick senaste från ett race i helgen förslag att höja den 1 slag till 168 (89%) då jag snittat en timme på det.
    Maxpulsen jag använder är den högsta puls jag haft under senaste två åren på cykel, hade den vid två tillfällen 2017 och har i år hittils max kommit upp till 187, ett slag under, det jag använder.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-18 22:46 av josik.

Av:
    josik
    trailmig skrev:
    Jag låter Strava hantera mina pulszoner.

Min högsta maxpuls inomhus i vintras var 198 så baserat på den är mina enligt följande:

Z1 < 116
    Z2 116 - 154
    Z3 154 - 173
    Z4 173 - 192
    Z5 > 192

Garmin räknar dock enligt följande:

Z1 99 - 117
    Z2 118 - 137
    Z3 138 - 157
    Z4 158 - 176
    Z5 > 176

Tjena, tuff Zon 4 mellan 87-97% av maxpuls! Men Zon 2 ligger ju då ungefär som jag tänkte.

Av:
    NickPick
    Garmins default använder jag mig av. Har full koll på läget samt märker ju direkt om man inte orkar ligga i zon x lika länge eller liknande.
    Z5 90 och uppåt.
    Z4 80-90
    Z3 70-80
    Typ.

Av:
    olebole
    "Visa dina pulszoner", finns den tråden?

Av:
    Clark
    josik skrev:
    NLC skrev:

Z4 82-90% har jag själv knappat in helt manuellt. Den är inte baserat på någon modell. Jag utgick från default som var jämna 10-tal på procenten och justerade lite. Tröskelpulsen är jag rätt säker på att den ligger kring 89%. Fick senaste från ett race i helgen förslag att höja den 1 slag till 168 (89%) då jag snittat en timme på det.
    Maxpulsen jag använder är den högsta puls jag haft under senaste två åren på cykel, hade den vid två tillfällen 2017 och har i år hittils max kommit upp till 187, ett slag under, det jag använder.

Strunta i maxpulsen och kör på tröskelpuls. En mer "vältränad" person kommer att ha sin tröskelpuls närmare max. Själv använder jag zoner baserade på Coggan (%LTHR)

Z1: <69 %
    Z2: 69-83%
    Z3: 83-94%
    Z4: 94-102%
    Z5: >102%

Använder liknande efffektzoner (7 st) baserade på FTP. Dessa blir väldigt lika de man får av Garmin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-19 11:43 av Clark.

Av:
    NLC
    Det är ju dessutom något mindre påfrestande att testa fram sin LTHR än maxpuls...

Av:
    josik
    Clark skrev:
    Strunta i maxpulsen och kör på tröskelpuls. En mer "vältränad" person kommer att ha sin tröskelpuls närmare max. Själv använder jag zoner baserade på Coggan (%LTHR)

Använder liknande efffektzoner (7 st) baserade på FTP. Dessa blir väldigt lika de man får av Garmin

Ja, det där blir väldigt snarlikt det jag använder idag. Men i det fallet ligger Zon 2 kvar under 75%. Bara att default i garmin och trainingspeaks %LTHR beräkningar gav zon 2 ända upp till 79% som satte griller i huvudet på mig.

Av:
    trailmig
    josik skrev:
    Clark skrev:

Ja, det där blir väldigt snarlikt det jag använder idag. Men i det fallet ligger Zon 2 kvar under 75%. Bara att default i garmin och trainingspeaks %LTHR beräkningar gav zon 2 ända upp till 79% som satte griller i huvudet på mig.

Lättast är att du bara tränar 80/20. 20% i 90% av maxpuls och 80% i Z2. Do it.

Av:
    josik
    trailmig skrev:
    josik skrev:
    Clark skrev:

jo, jag är väl medveten om hur man ska fördela träningstiden mellan låg och högintensivt enligt gällande forskning. Det jag funderar kring nu är ju snarare vilka nivåer tex Zon 2 ska motsvara. Det blir ju skillnad i intensitet om den slutar på 75% eller 79% HRmax.

Av:
    Clark
    josik skrev:
    trailmig skrev:
    josik skrev:
    Clark skrev:

jo, jag är väl medveten om hur man ska fördela träningstiden mellan låg och högintensivt enligt gällande forskning. Det jag funderar kring nu är ju snarare vilka nivåer tex Zon 2 ska motsvara. Det blir ju skillnad i intensitet om den slutar på 75% eller 79% HRmax.

När det kommer till intensitet på distanspassen kan den vara fördelad i både z1 och z2. Om du tycker att z2 blir för hårt, kör lugnare. Gå på känsla

Av:
    josik
    Clark skrev:

När det kommer till intensitet på distanspassen kan den vara fördelad i både z1 och z2. Om du tycker att z2 blir för hårt, kör lugnare. Gå på känsla

Mm du har rätt. Jag förstår att "endgame" är mkt känsla när man är rutinerad. När man sådär halvny till strukturerad träning är de skönt med siffror att luta sig på bara 😁

Av:
    trailmig
    josik skrev:
    Clark skrev:

Mm du har rätt. Jag förstår att "endgame" är mkt känsla när man är rutinerad. När man sådär halvny till strukturerad träning är de skönt med siffror att luta sig på bara 😁

Använd din wattmätare då.

Av:
    josik
    trailmig skrev:
    josik skrev:

Använd din wattmätare då.

Ja, det verkar inte som det går att undvika att skaffa en sån. Om de ska bli någon ordning på det här =)

Av:
    Lingon
    Om jag måsre välja tar jag hellre puls än effektmätare på distanspass.

Av:
    lundatok
    352 W NP på pendlingen till jobbet.
    Capture.PNG

Av:
    trailmig
    Lingon skrev:

Inte om du velar mellan pulszoner. Då ger det inget.

Av:
    NickPick
    Vad använder ni för fina program?

Av:
    konscious
    NickPick skrev:
    Vad använder ni för fina program?

Allt handlar om känslan 🔨💥😋

Av:
    Lingon
    trailmig skrev:
    Lingon skrev:

Inte om du velar mellan pulszoner. Då ger det inget.
    :)
    Vill korrigera mig själv. På lugna pass går jag hellre på puls, just för att pulsen mäter totala stressen man utsätter kroppen för. Precis det man vill ha koll på, på lugna pass!
    Men lugna pass måste ju inte nödvändigtvis vara distanspass. Tvärtom bör man lägga in en del hårda distanspass oxå. Säg att man pallar 10 hårda pass per månad, dessa bör man fördela listigt på olika intensitet/tid. Resten kör man lugnt.
    Fördelningen hårt/lugnt beror på hur många timmar per vecka man tränar. 80/20 är en bra tumregel om man kör 20 tim/v eller mer. Annars måste andelen högintensiv vara högre, för att vara optimal.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    josik skrev:

Vad du än gör så lägg dej inte i det lägre spannet i zon 1. Gör du det är risken stor att du fastnar där för evigt.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    bomauritz
    Då var det dags igen. Andra träningen med SUB7-gänget. 1h över tröskel på 3,5h tur. Lite krampproblem med vänster vad efter torsdagens tempoträning, men varmare idag så ingen kamp utan bara lite ömmande muskler. Får HTFUa lite mer helt enkelt.
    Skärmavbild 2018-04-21 kl. 19.33.39.png
    Skärmavbild 2018-04-21 kl. 19.32.34.png

Av:
    bomauritz
    Så jävla kass man är på att pricka segment. Årsbästawatt på både 30 & 60 sek men missade både starten på ett och slutet på ett annat segment i Skanstullsbacken. :D
    Screen Shot 2018-04-23 at 09.48.25.png
    Screen Shot 2018-04-23 at 09.52.21.png

Av:
    NLC
    288 W / 4,1 W/kg i 40 minuter på morgonpendlingen #thereisnothingsweetaboutsweetspot

Av:
    geologen
    Åter på cykeln efter nästan åtta veckors totalt träningsuppehåll. Efter två timmar distans var jag helt död i benen. Ca 25 i snitt, ca 135 W. Puls skyhög.

Jaja, nån gång lagom till kräftpremiären är jag nog i ok form igen.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Botis
    Fast ser man historiskt så brukar du ju uppvisa en avundsvärd förmåga att snabbt komma i form efter träningsuppehåll, så du behöver nog inte vänta länge innan formen är tillbaka.

Av:
    geologen
    Det har varit när jag haft höstuppehåll och har en vinter framför mig. Då går det att träna hårt, mycket och strukturerat. Nu är det sommar och då kan regn och segling komma i vägen, plus att det inte funkar att köra långa tröskelintervaller utomhus.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    geologen
    Men min plan är att cykla alla dagar som det inte är regn, segling eller när jag har nån annan aktivitet som går före (t ex spelkväll hos kompisar, eller pubquiz). Dagarna med regn och segling kommer att vara tillräckligt många för att det ska bli naturliga vilodagar. Distans på helgerna - 3-5 timmar per pass. Distans/snabbdistans med intervaller efter lust och humör på vardagskvällarna - minst två timmar per pass. Fokus på volym och kontinuitet framför intensitet och strikt träningsprogram (som jag ändå sällan ids följa). Mest solocykling, men gärna distans i sällskap med nån som har samma intentioner (dvs, inga jävla gubbgäng som ska köra skiten ur varandra när det är distansträning). Det kommer inte att bli några hårda tisdags- eller onsdagspass med snabbgrupper här i Gbg. Inte heller deltagande i några lokala tävlingar (Gbg-serien). Utan helt enkelt kravlös cykling utan konkreta mål.

Ett annat skäl till fokus på volym/mängd är att jag behöver den extra förbrukningen för att kunna gå ner i vikt på ett effektivt sätt. Att isolerat dra ner på energiintaget funkar inte för mig. Jag blir för hungrig. Men att öka förbrukningen genom t ex cykling för att på så vis skapa energiunderskott går mycket bättre. Det har jag erfarit flera gånger genom åren. Jag är otroligt fet just nu (fettprocent kring 30, det mesta runt bålen, och ca 14-15 kg mer fettmassa nu än när jag var i bra form för 3-4 år sen), och vantrivs oerhört. Kroppen mår inte bra. Bara jag böjer mig fram för att ta på en strumpa så pulserar blodet i skallen och pulsen skjuter i höjden. Nästan inga av mina kläder passar. Jag har varit sjuk fler dagar det senaste året än på de fem föregående åren tillsammans.

Av:
    utbrott
    Jobbig sits Geologen! Har du bara vart trött på cykling/träning eller varför så långt uppehåll?

Av:
    geologen
    utbrott skrev:
    Jobbig sits Geologen! Har du bara vart trött på cykling/träning eller varför så långt uppehåll?

Hade ett dåligt pass där i slutet av februari, förmodligen pga ackumulerad sömnbrist. Så jag bestämde mig för att vila resten av den veckan. Sen hade jag migrän jätteofta under mars. Och en fökylning. Sen en förkylning till i början av april. Flera helger (fre kväll till sön kväll) försvann till båtfix i Hunnebo. Problem med sadeln på testcykeln och dåligt väder/väglag ute. Massa saker som bidrog.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in