• Re: Visa dina Watt

Av:
    Adhocalias
    Hur är Billdalstempot att köra? Trafik? Mycket start/stopp eller kan man trycka på hyfsat ostört?

Av:
    olebole
    amCharts (10).jpg

Gårdagens gp på motorbana. Mittenspiken är från ett försök att brygga till en utbrytning som sedermera blev inkörd av klungan.
    Nu är jag nyfiken på marten_larsson's graf från samma race :)

Av:
    eketjall
    olebole skrev:

Gårdagens gp på motorbana. Mittenspiken är från ett försök att brygga till en utbrytning som sedermera blev inkörd av klungan.
    Vad visar blå och lila kurva i grafen?

Av:
    McOla
    Blå visar MPA *och lila "diffuculty". Bilden är från xertonline.

*MPA = Mean Power Available

Av:
    olebole
    MPA är "maximal power available"

Dvs vad jag teoretiskt har kvar i benen baserat på min effektprofil.

Av:
    eketjall
    olebole skrev:

Du har alltså inte tagit ut dig? ;-)

Av:
    olebole
    eketjall skrev:
    olebole skrev:

Jo faktiskt så är det precis det jag har. Svårt att se på den lilla bilden men den vid den gröna pricken går mina W över MPA vilket betyder att jag överträffat modellen

Av:
    utbrott
    Adhocalias skrev:
    Hur är Billdalstempot att köra? Trafik? Mycket start/stopp eller kan man trycka på hyfsat ostört?

Jag körde kl 19 på en lördag och då var det knappt någon trafik alls och inga start och stopp.

Det är rent allmänt ganska få korsningar och de flesta är rondeller så har alltid varit smidigt för mig och inget som påverkat resultatet någonting. Finns bra vägrenar och breda, tomma cykelbanor (om man vill) så man kommer undan från bilar.

Perfekt sträcka för tempo!

Av:
    eketjall
    olebole skrev:
    eketjall skrev:
    olebole skrev:

Jo faktiskt så är det precis det jag har. Svårt att se på den lilla bilden men den vid den gröna pricken går mina W över MPA vilket betyder att jag överträffat modellen
    Man ska inte skämta om saker man inte begriper. Som i mitt fall att jag inte har en aning om hur man tolkar MPA-grafen. =)

Sen ska man väl inte kasta sten i glashus heller.
    Jag tog det lite för lugnt på 3e och 4e milen på helgens triathlon-cykling
    HallstaTriAnalys.png

Förresten, lite mer avancerad analys program, ger dom möjlighet att visa effektgrafen som tex ett rullande 3s medelvärde (eller valfri tidsperiod)?
    Det är ju typ omöjligt att läsa ut något av effektgrafen i Garmin Connect eller Strava.

Av:
    geologen
    Nja, Billdalstempot är ingen vidare sträckning om man vill cykla snabbt eller få flyt i cyklingen. Många vältrafikerade korsningar som kräver att man saktar ner eller stannar helt, och det krävs mycket uppsikt på många ställen. Jag räknar till 29 korsningar/skymda utfarter där man måste vara väldigt försiktig och sakta ner. Hälften av dem är stora korsningar med mycket trafik, i synnerhet vardagskvällar och dagtid på helger.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    marten_larsson
    olebole skrev:

Jag låg ju och myskörde i andraklungan halva racet så det blev inga spännande siffror. Tog i lite när jag och tre andra körde ifatt förstaklungan. Nästa gång det blir GP-lopp tänker jag vara lite mer aktiv och förhoppningsvis prestera publicerbara siffror.

Av:
    bomauritz
    Tempo di Grindsjön 2018 - 6a i B.

Folktempo (lvg-cykel) i Sthlm landsvägscup. Lite för tung med mina 86 kg på den här hyffsat kuperade 25 km långa banan.

Formen är inte helt hundra, men trendar uppåt. Benen orkade 370W/379NP i drygt 37 min med en snittpuls på 175 BPM, ganska exakt tröskelpuls ich 95% HRMAX. Brände mig lite i starten med 410W första 5 min.

Vet inte om man ska skratta eller gråta över att man drar samma watt som eliten men är 2-3 min efter. :D
    A2C2FEF4-B978-4C83-B55A-66F84F47C8BE.jpeg
    EB5E4A54-E58A-41C2-ACA3-9B1DF70AAB83.png

Av:
    utbrott
    geologen skrev:
    Nja, Billdalstempot är ingen vidare sträckning om man vill cykla snabbt eller få flyt i cyklingen. Många vältrafikerade korsningar som kräver att man saktar ner eller stannar helt, och det krävs mycket uppsikt på många ställen. Jag räknar till 29 korsningar/skymda utfarter där man måste vara väldigt försiktig och sakta ner. Hälften av dem är stora korsningar med mycket trafik, i synnerhet vardagskvällar och dagtid på helger.

I rusningstrafik är det ju så klart ingen hit men jag har aldrig behövt stanna pga trafik på den rundan. Sakta ner får man ju göra ibland men utslaget över en timma tycker jag inte snitteffekten får lida.

Har du någon bättre temposlinga att tipsa om inom 15 km från Göteborg är jag intresserad!

Av:
    geologen
    Sträckan mellan rondellerna vid Björlanda skola och korsningen Tuvevägen/Kongahällavägen är svårslagen. Bara två korsningar att ta hänsyn till egentligen, dels den från flygplatsen, dels den från Hjälmavägen. Rondellerna har bra sikt på långt håll så man kan anpassa farten vid mer trafik.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    lundatok
    Blygsamma 366 NP i 36 min på dagens Le Peloton, i den långsamma gruppen. 😂
    Screenshot_20180530-075819.png

Av:
    selstam
    "Bästa" tempobanan utan korsningar öht är Lindome -> Hällingsjö -> Lindome ... alternativt något kortare om man startar närmare Hällesåker.

Kör man Lindome kyrka -> Hällingsjö -> Lindome är det nästan exakt 41 km.

// Andreas

http://blog.selstam.nu <-- allt om mig, cykel och träning!

Av:
    geologen
    Men längre än 15 km från Gbg.

Av:
    selstam
    geologen skrev:
    Men längre än 15 km från Gbg.
    Ja, om man bor på Hisingen ja ... inte om man bor i Eklanda! :)

// Andreas

Av:
    superdea
    Eklanda är väl inte Göteborg...

Av:
    selstam
    superdea skrev:
    Eklanda är väl inte Göteborg...
    Helt sant - det är ju Mölndal. Men Sisjön är Göteborg, så även Askim och Billdal ... :D Oavsett så är 15 eller 17 km till en potentiell tempobana helt överkomligt, imho.

// Andreas

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-30 10:48 av selstam.

Av:
    calleking
    Nein! Diseröd - Kyrkby är överlägset bäst. Nu dessutom med nyutvecklad bäcksvart tysk Autobahn-asfalt på sina ställen. Innehåller dessutom en lättare klättring så det gäller att inte ha allt för stor tempomage :)

https://goo.gl

Av:
    utbrott
    Ska testa alla dessa nya förslag! Är de segment på strava några av dom?

Gav Billdalstempot ett till försök igår. Påtagligt trötta ben haha. Undra om det är efterdyningar av lördagens maxning? Trodde 3 dagar skulle vara mer än nog att vila upp sig.

Jaja. Jag fick högre puls, lägre snitteffekt men bättre tid. Troligen pga vindförhållanden. Synd jag inte hade samma punch i benen denna gång, hade nog kunnat bli en bra tid då!
    IMG_5988.PNG

Av:
    calleking
    Vilket snille på Garmins huvudkontor var det som tog fram den "dynamiska" skalningen på graferna? Bland det absolut värsta jag sett i mitt liv.

Av:
    MichaelOberg
    Är helt slut efter ett sådant här pass.
    Var ni på denna nivån när ni var nybörjare?
    Hur lång tid tog det att nå en bra nivå? 😉
    Screenshot_20180531-162450.jpg

Av:
    eketjall
    MichaelOberg skrev:
    Om din FTP stämmer så ska ju det där passet vara hanterbart även om du når tänkt effekt i varje intervall. Nu ser det ut som du legat lägre än tänkt.
    Sjukdom på G? Pollenallergisk? Sovit dåligt? eller annat?

Av:
    lundatok
    Det är ju ett rejält pass, vad är det? 6x8 min nära FTP?

Min erfarenhet är att det släpper rätt snabbt, om du är nybörjare så har du ju en fin, kommande utveckling! Kul!

Av:
    MichaelOberg
    eketjall skrev:
    MichaelOberg skrev:
    Om din FTP stämmer så ska ju det där passet vara hanterbart även om du når tänkt effekt i varje intervall. Nu ser det ut som du legat lägre än tänkt.
    Sjukdom på G? Pollenallergisk? Sovit dåligt? eller annat?

Det är något fel i bilden. Låg på den nivån man skulle. Trainern gör ju automatiskt så man gör det.

Inte sjuk, ingen pollen, inte sovit dåligt, är bara svag i benen.
    Vet ej om jag har rätt FTP, fick 180 efter testet i trainerroad men har sänkt i två omgångar manuellt så nu kör jag på 150 FTP.

Tog tvärslut i sommarvärmen när jag körde utomhus.
    Har tyvärr ingen powermätare på cykeln.

Om jag fixar 77 km i ca 25 km/h och har en FTP på säg 150 då. Vad kan jag behöva i FTP för att nå 77 km i ca 35 km/h?
    Screenshot_20180531-163618.jpg

Av:
    lundatok
    300?

Frågan är omöjlig att svara på men med lite struktur och respekt för vilodagarna så borde du höja dig rätt snabbt.

Av:
    MichaelOberg
    lundatok skrev:

Min erfarenhet är att det släpper rätt snabbt, om du är nybörjare så har du ju en fin, kommande utveckling! Kul!

Ja det känns som att de var 6x8.
    Är som sagt nybörjare så kan inte alla termer 😉
    Hoppas på utveckling snabbt.
    Benen känns helt slut efter varje pass.

Av:
    eketjall
    lundatok skrev:
    Jo, rejält, men hanterbart. Eller så är det jag som tror jag har lägre FTP än jag egentligen har.
    Beror väl på hur man definierar "helt slut" också iofs.
    Just återhämtning är väl kanske en av de saker som förbättras snabbast när man är nybörjare? Dvs man blir mindre slut fortare än man blir starkare/snabbare?

Av:
    MichaelOberg
    lundatok skrev:
    300?

Frågan är omöjlig att svara på men med lite struktur och respekt för vilodagarna så borde du höja dig rätt snabbt.

Ett år med trainerroads program låter rimligt för att nå 300?

Av:
    BjornR
    Rimligare är nog 250-260w och sedan 1-5% bättre kondition per år.

Av:
    utbrott
    35 km/h i 8 mil låter jobbigt men jag tror det går om du konsekvent kör 4 effektiva pass per vecka i ett år. Jag körde trainerroad i vintras typ 3 månader med 3 pass i veckan och höjde mig ungefär 30 watt från 228-260. Nu klarar jag 35 km/h solo i en timma om det är hyfsat platt. 8 mil solo känns avlägset dock...

Av:
    Adhocalias
    Skärmavbild 2018-05-31 kl. 22.41.45.png

Från riktigt bra form till inte så bra form på fyra veckor. Istället för de planerade hårdveckorna med avslutande läger för formtoppning kommande helg blev det ofrivillig vila efter nyckelbensbrott och efterföljande operation. Jag är inte alls bitter över att inte kunnat cykla ute den här våren...

Nåja, nu är jag i alla fall tillbaka på trainern och börjar jobbet mot säsongen 2019. Varmt i källaren och lång föregående vila (bägge faktorerna påverkar mycket för mig) gjorde att jag nådde högsta pulsnivåerna på tre år.

Av:
    calleking
    Tippar också på tröskel närmare 300W beroende på vikt. Du behöver också vänja kroppen vid att gneta på 85-90% av tröskel så länge och kunna ta upp energi någorlunda effektivt under passet så du inte bonkar helt. Jag väger 76kg som referens. Tröskel på 335W. Här är helgens hetsrunda mellan blöjbytena.

Gnet.JPG

Hur lång tid det tar är väldigt individuellt. Vissa drar 280W på ett test första gången och utvecklas extremt medan andra behöver något år för att komma upp till 300W. Vissa kommer aldrig över 250W. Har du någorlunda förutsättningar så fixar du det på 1-2 år tippar jag. Testa! :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-31 23:41 av calleking.

Av:
    MichaelOberg
    BjornR skrev:
    Rimligare är nog 250-260w och sedan 1-5% bättre kondition per år.

Spännande! Återkommer med resultatet senare 😉

Av:
    MichaelOberg
    utbrott skrev:
    35 km/h i 8 mil låter jobbigt men jag tror det går om du konsekvent kör 4 effektiva pass per vecka i ett år. Jag körde trainerroad i vintras typ 3 månader med 3 pass i veckan och höjde mig ungefär 30 watt från 228-260. Nu klarar jag 35 km/h solo i en timma om det är hyfsat platt. 8 mil solo känns avlägset dock...

Man blir taggad att satsa hårt bara för att se hur bra man kan bli 😉

Av:
    MichaelOberg
    calleking skrev:
    Tippar också på tröskel närmare 300W beroende på vikt. Du behöver också vänja kroppen vid att gneta på 85-90% av tröskel så länge och kunna ta upp energi någorlunda effektivt under passet så du inte bonkar helt. Jag väger 76kg som referens. Tröskel på 335W. Här är helgens hetsrunda mellan blöjbytena.

Hur lång tid det tar är väldigt individuellt. Vissa drar 280W på ett test första gången och utvecklas extremt medan andra behöver något år för att komma upp till 300W. Vissa kommer aldrig över 250W. Har du någorlunda förutsättningar så fixar du det på 1-2 år tippar jag. Testa! :)

Hmm. Bara att gratulera de som gör 280 direkt.
    Jag återkommer med någon tjusig graf längre fram när jag får lite bättre resultat av träningen 😉

Av:
    calleking
    Gör så! :) Stirra dig inte blind på att du måste ha 300W tröskel bara. Vissa har lägre tröskel men sjuk spurt och det kommer man långt på om man tävlar lite. Sätt upp kortsiktiga mål som känns möjliga att nå så håller du igång motivationen. Visst fixar du 10W till i slutet av juni? :)

Av:
    MichaelOberg
    calleking skrev:
    Gör så! :) Stirra dig inte blind på att du måste ha 300W tröskel bara. Vissa har lägre tröskel men sjuk spurt och det kommer man långt på om man tävlar lite. Sätt upp kortsiktiga mål som känns möjliga att nå så håller du igång motivationen. Visst fixar du 10W till i slutet av juni? :)

Jag kör på enligt träningsprogrammet så får vi se hur många watt det blir 😉

Av:
    bomauritz
    Apropå hur många watt och vilken FTP man måste ha för att orka hålla ca 35 km/h på en lite "längre" sträcka så har jag två rätt färska turer från i år med ungefär det snittet.

Två helt olika typer av miljöer dock, det kostade mig 285W (3,3 w/kg) att hålla 34,7 km/h med 80 höjdmeter per mil på Södertörn (inklusive lite grusväg och orienteringsmiss). Respektive 245W (2,9 w/kg) att hålla 34,2 km/h när det var 35 höjdmeter per mil i Sälen (inklusive två vändningar).

Väger 85 kg och min FTP ligger väl en bit norr om 350W (även fast jag inte bevisat det för eiskall än). :D
    Screen Shot 2018-06-01 at 12.22.32.png
    Screen Shot 2018-06-01 at 12.22.56.png

Av:
    BjornR
    Lätt sidvind på rakskräcka med vändpunkt är drömmen ifall man äger en aerocykel och djupa fälgar. Luftmotståndet kan bli uppemot 30-40w lägre än vid vindstilla. Därför ska man köra sin raka temposträcka när det är lätt sidvind för att få dom bästa tiderna.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-01 13:51 av BjornR.

Av:
    MichaelOberg
    bomauritz skrev:
    Text...

Kul att se statistiken och informationen du bjöd på. 👍🏻

Vad tror ni om att göra squats eller någon lätt/snabb övning varje dag. Är det något som hjälper till att bygga upp de musklerna man behöver för cyklingen?

Av:
    bomauritz
    Inte dumt att bygga styrka och uthållighet i gymmet. Satsa på de stora övningarna.

Jag började gymma rätt ordentligt samtidigt som jag började cykla, mycket styrkelyft. Tror det gav en hel del i styrka och ork.

Har dock haft gymförbud senaste 8 månaderna för att lägga all kraft och återhämtning på cyklingen till den här säsongen. Men kommer ta upp gymmandet snart igen. :)

Av:
    utbrott
    BjornR skrev:
    Lätt sidvind på rakskräcka med vändpunkt är drömmen ifall man äger en aerocykel och djupa fälgar. Luftmotståndet kan bli uppemot 30-40w lägre än vid vindstilla. Därför ska man köra sin raka temposträcka när det är lätt sidvind för att få dom bästa tiderna.

Är det alltid så eller bara när man har aerocykel?

Edit...antar att svaret kan bli dyrt. Vill inte veta 😂
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-06-02 00:16 av utbrott.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in