• Re: Visa dina Watt

Av:
    utbrott
    Fick barn den första maj och nu har jag börjat jobba igen. Svårt att få tid till träning så här i början. Det stod lite mellan att skita i det ett tag eller att köra jättekorta pass på trainer 3 dagar i veckan. Så nu testar jag det senare alternativet. 30 minuter kan man alltid hitta mellan blöjbyten och matlagning 😉.

Har ni några andra tips?
    IMG_6032.PNG

Av:
    NLC
    Morgonmys med 90 min på 4 W/kg innan frukost på väg till jobbet
    Screenshot_20180613-140228.jpg

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    bomauritz
    Bra tryck! Även härligt att just kunna ha tryck på pedalerna i 90 min till jobbet utan att behöva slå av mer än en handfull ggr.

Av:
    NLC
    Det är lyckligtvis inte riktigt närmsta vägen =)

Av:
    zirxo
    Kudos skrev:
    zirxo skrev:
    Kudos skrev:
    Tyvärr är dessa watt inte äkta utan bara resultatet av en strulande NGEco. Någon annan som varit med om liknande och fått rätt på det? Hacken har uppstått då den pendlade kring 0-1500W i ett 10min segment. Skulle tro jag snittade +400W då den gav upp.
    På min NG så fick jag problem när sändning av Torque var påslaget, Garmin klarar inte av att läsa av det korrekt och tolkar det som effekt. Jag hade helt knäppa siffror till jag stängde av det.

Intressant - hur stänger man av detta? Har nyligen bytt dator från 800/510 till en 520 och problemen har bara varit på 520:n.
    Du hittar inställningen i Power2Max appen, men om du inte själv slagit på det eller ens köpt funktionen så är inte det problemet skulle jag tro.
    Det kanske är nåt strul med din nya Garmin, prova att köra både den gamla och nya samtidigt och se om det blir någon skillnad.

Av:
    Adhocalias
    Efter ofrivillig vila i några veckor har jag börjat kämpa mig tillbaka mot vårens form. Körde ett rejält tufft backpass med CK Master igår.

Jag har nog aldrig tidigare varit i närheten av gårdagens diff mellan snittwatt och NP.

D733D588-1865-4E22-B21B-1CC748E639B6.jpeg

Blev ett par wattrekord också.

2EC51E16-157E-47F6-AC35-14107ACC46F8.jpeg

Av:
    bomauritz
    Fina wattrekord! Blev så sugen på att slå nya PB att jag gjorde en liten lista på rekordwatt jag vill plocka, finns på Strava Premium under "My Goals". :)
    Screen Shot 2018-06-14 at 11.21.03.png

Av:
    lundatok
    Gårdagens övning i pannben.
    Screenshot_20180614-113558_TrainingPeaks.jpg
    Eftersom jag tidigare kört 4x4@400 så var planen att köra treor på samma, fast nu då med Lida Loop i benen vilket hade tagit mer än jag trodde.
    Startade på 400, fick sänka till 380 på tredje trean och bita i det sura när benen stod rakt ut efter fyra treor. Sänkte till 360 på de sista fem och kunde slutföra. Skrapade ihop 27 min på ca 110% och upp av FTP vilket får anses som "godkänt" .

Av:
    utbrott
    Tips på mest Bang for your buck 30-minuterspass på trainer sökes!

Av:
    bomauritz
    4x4/1 min på 105-110% FTP med 10 min uppvärmning.

20 min på 100-105% FTP med 10 min uppvärmning.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-14 17:11 av bomauritz.

Av:
    olebole
    10 min uppvärmning på ett 30 min pass känns som ett förfärligt slöseri.

Av:
    bomauritz
    Både ja och nej.

Jag kör extremt sällan en dedikerad uppvärmning, men det beror på att jag har transportsträckor till mina platser där jag kör mina utepass, då jag får en naturlig uppvärmning.

När jag kör mina trainerintervaller på vintern sker det oftast efter pendling och då behövs inte heller någon dedikerad uppvärmning.

Men tränar jag direkt på morgonen eller efter en längre bilresa eller liknande, utan någon naturlig uppvärmning innan och ska klämma ut 4x4/1 på +400W eller en tjuga på +380W så måste min gamla gubbkropp få upp tempen lite.

Brukar värma upp med lite högre distanswatt plus minst en hel minut på tänkt målwatt, vilket även det ger kroppen lite att arbeta med. :)

Av:
    olebole
    Fast frågan handlade ju om att maxa ett 30 min pass, inte hur du lyxar till det med långa uppvärmningar :)

Jag brukar köra en del lunchpass på detta vis:
    3 min Uppvärmning
    Tre block med 5 st 40/20 på ~130% (av ftp/tp/kalladetvadfanduvill) däremellan 5 min på ~90%.
    2 Min nedrull
    = 30min som svider gott

Av:
    bomauritz
    Glömde en TLDR, jag klarar inte av de watten utan att värma upp. Men grattis om du gör det. ;)

Av:
    utbrott
    Jag ska knåpa ihop lite egna pass på TR sedan så tackar för tips! Blir nog nåt mellanting på uppvärmningen.

Detta pass fanns färdigt. 5x3 min på 120% med 2 min vila mellan set. Kändes helt ok!
    IMG_6036.PNG

Av:
    Botis
    utbrott skrev:

Skulle själv nog satsa på 4x4min med 3 min vila, och med 3 min uppvärmning och 2 nedrull.

Eller försöka klämma så mycket tid på typ FTP som möjligt, kan ju skojjas till genom att köra över/under också så att det händer lite.

Av:
    lundatok
    Uppvärmning, en stenhård tabata, nervarvning.

Av:
    utbrott
    lundatok skrev:

Haha den är ju lite intressant. Bara totalkrossa i 4 minuter och varva ner sen. Känns spontant helt fel men ändå lockande.

Av:
    utbrott
    Botis skrev:
    utbrott skrev:

Skulle själv nog satsa på 4x4min med 3 min vila, och med 3 min uppvärmning och 2 nedrull.

Eller försöka klämma så mycket tid på typ FTP som möjligt, kan ju skojjas till genom att köra över/under också så att det händer lite.

Dessa två pass som du (och de flesta andra) säger och en variant av 40/20 eller liknande blir det nog tror jag.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-14 22:02 av utbrott.

Av:
    lundatok
    utbrott skrev:
    lundatok skrev:

Haha den är ju lite intressant. Bara totalkrossa i 4 minuter och varva ner sen. Känns spontant helt fel men ändå lockande.
    Det är nog rätt effektivt.
    https://youtu.be

Av:
    bomauritz
    lundatok skrev:
    Effektivast om man bara har 5 min ja. :D

Av:
    NLC
    lundatok skrev:

En kulturskatt för bra för att inte bäddas in

Av:
    william lewis
    . fel tråd
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-15 10:16 av william lewis.

Av:
    olebole
    bomauritz skrev:
    Glömde en TLDR, jag klarar inte av de watten utan att värma upp. Men grattis om du gör det. ;)

Därav mitt "~"

All you can do is all you can do.

Av:
    lundatok
    bomauritz skrev:
    lundatok skrev:
    Effektivast om man bara har 5 min ja. :D
    Mja, visst tar intervallerna 4 min men jag hade inte siktat på 30 s uppvärmning och 30 s nervarvning.

Av:
    Stinkfisk
    Gjorde ramptest idag som estimerade 365w som aktuell tröskel. Förhållandevis hög, men det är vikten också, och w/kg landar därför på 3,96. Presterar inte som önskat på långloppscupen och vill gärna vara bättre än vad jag är. Som det är nu hamnar jag typ top 100, totalt. Skulle vara glad om jag hamna top 50.

Läste nåt inlägg nyss att ett proffs låg över tröskel ca 40% av tiden på ett långlopp. Jag har tränat ganska mycket över tröskel inför denna säsong (intervaller kring 440w i 30s-3min) men jag blir inte just nå bättre på dem. Lika jobbigt varje gång.

Vad rekommenderar ni för pass, fortsättningsvis denna säsong, om målet är att ha samma upplägg som proffset ovan, dvs att ca 40% av tiden på ett lopp är över tröskel?

Av:
    lundatok
    Annika Langvad tränad för 3 och 12 min Critical Power.

Personligen så skulle jag träna mer tröskel än VO2 för långlopp, eftersom det inte går att köra så mycket klunga och vila så borde det egna slätdraget räknas högre än att gå stenhårt i vissa backar.

Av:
    xzbatt
    lundatok skrev:
    Annika Langvad tränad för 3 och 12 min Critical Power.

Personligen så skulle jag träna mer tröskel än VO2 för långlopp, eftersom det inte går att köra så mycket klunga och vila så borde det egna slätdraget räknas högre än att gå stenhårt i vissa backar.

Men dom "lättaste" omkörningarna är vid igång drag eller uppför, det får mig att bränna benen ordentligt.
    Omkörningar på stigen i stöket eller på grusvägen i fart är iaf för mig oftast för svårt eller riskabelt.

Sen är jag bara en glad nybörjare med två lopp avklarade:)

Av:
    Kudos
    Förmiddagstur i lagom temperatur. 280W och 36,1 i snittfart.
    280.JPG

Av:
    Chiibi
    Gjorde ett FTP test, resultatet blev 291W, förra året hade jag 282W
    Jag väger 54 kg så det blir ca 5.39w/kg
    https://www.strava.com
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2018-06-17 05:34 av Chiibi.

Av:
    earnstrom
    Capture.PNG

Långrunda igår i ganska snabb klunga... Ont lite överallt idag.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-17 20:02 av earnstrom.

Av:
    Adhocalias
    Starkt! Team Mustasch?!

Är weighted average power baserad på mätare (vad var snittwatten i så fall) eller uppskattad av Strava?

Känns som en låg siffra för den farten.

Av:
    earnstrom
    Adhocalias skrev:
    Starkt! Team Mustasch?!

Är weighted average power baserad på mätare (vad var snittwatten i så fall) eller uppskattad av Strava?

Känns som en låg siffra för den farten.

Giro Cycle Club. Hade samma starttid och samma måltid ungefär, så det var inte mycket att välja på annat än att rulla med. Men att gå ut ur Motala som 60e gubbe i en sub7-klunga krävde en del av benen.

Hade 186/216W ap/np (p2m) och ja, jag har väldigt låg effekt vid den här sortens körning (mtp 78kg). Men min aeroad med latexslangar och hyfsat aggressiv position hjälper.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-17 12:08 av earnstrom.

Av:
    Adhocalias
    Bra att vara aero! Och att inte släppa klungan.

Av:
    bomauritz
    Jag hade lite annan upplevelse av VR.

Gjorde mitt allt och missade nog inte en förning fram till 20 mil då kroppen väggade. 1:45h över tröskel (säkert ännu mer över dagsformströskel pga dålig dag).

Orkade hänga med i svansen i ytterligare 5 mil och tog en förning lite då och då samt täppte lite luckor. Sen fick jag släppa efter att ha stannat in vid en liten incident. Laget kom in på lite snöpliga 7:03 efter hjälteinsatser av de starkaste. Jag på 7:18.
    8F306840-B6D5-48E3-83BA-C2B0658E478A.png

Av:
    earnstrom
    Jag skrapade också ihop 1h46 över tröskel, däremot togs knappt ett enda tramptag mellan 0 och 300W (som det upplevdes). Ett lite annorlunda sätt för mig att cykla, men massa neuromuskulär träning blev det ju iaf.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-17 20:03 av earnstrom.

Av:
    MrBike
    272w i snitt på zwifts ftp-test, upp från 258w i början på mars. Nöjd.
    IMG_0289.PNG

Av:
    MichaelOberg
    MrBike skrev:
    272w i snitt på zwifts ftp-test, upp från 258w i början på mars. Nöjd.

Kan du prova trainerroads ramp-test? Hade varit intressant att se ditt resultat där 😉

Av:
    lundatok
    Grymt kört Jesper! Inte mycket att göra när man tagit ut allt.

Efter lite inspiration så blev det tolvor idag, fem stycken på ca 85-90% av ftp. Förutom några segment som jag ville ta KOM på. Bommade KOM med några sekunder tyvärr på flera segment, får ta i mer nästa gång.
    Screenshot_2018-06-17-21-19-26.png

Av:
    bomauritz
    Tack! Nej, har man tömt bankfacket så har man.

Längtar på riktigt efter att få köra intervaller nu. Funderar på ett Vo2-max-upplägg.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in