• Re: Visa dina Watt

Av:
    superdea
    Körde trainerroad ramp idag, nådde 351w ftp, ökning från 332w. Passen kommer ju bli jobbiga nu...

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    superdea skrev:
    Körde trainerroad ramp idag, nådde 351w ftp, ökning från 332w. Passen kommer ju bli jobbiga nu...
    Ingen dålig ökning. Själv är jag skitnöjd om jag ökar 1-2w.
    Surt att du missat dom jobbiga passen sista tiden.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    Botis
    Körde "Recks 2x20 40/20" på 110% FTP igår, var inte alls så utmanande som jag trodde. Proffsen kanske har lägre glapp mellan FTP och "power vid vo2max", så 110% blir tuffare för dem.

Av:
    Jajjas
    Botis skrev:
    Körde "Recks 2x20 40/20" på 110% FTP igår, var inte alls så utmanande som jag trodde. Proffsen kanske har lägre glapp mellan FTP och "power vid vo2max", så 110% blir tuffare för dem.

Jag kör 4x10 40/20 på ~140% om det är meningen som ett vo2max pass.

Recks pass kanske syftar på att få mycket tid över tröskel, 2x~13min på 110%.

Av:
    NickPick
    3x10 40/20 körde jag på 120-130% häromdagen.
    Ganska lagom för att man ska orka hela. Jag har inte bestämt själv ska tilläggas... 😁

Tidigare har jag kört 40/20 på 135% men då typ 5x6.

Nu ska jag prova 4x4.

Av:
    Stinkfisk
    Till sommaren tänkte jag investera i en effektmätare, och varför då inte redan nu, så man kan köra den tillsammans med min Direto och powermatch genom TrainerRoad.

Sram XX1 Quarq, DUB och boost finns för drygt 7000kr. Känns bättre än en NGeco, åtminstone mer välkänt. Enkelsidig Stages är uteslutet då jag är halvt handikappad på höger ben.

Innan jag beställer tänkte jag bara höra med er som har koll, om jag tänker rätt, eller om någon nyhet är på gång?

Av:
    marten_larsson
    De ska väl vara jämförbara. NGeco har inte V/H (kan låsas upp) men den är bara teoretisk på båda ändå. Quarqen blir kanske lite lättare (?). Har en Quarq på CX men tänkte NGeco till MTBn om jag får tummen ur (och blir av med blodförtunningen så jag vågar cykla i skogen).

Av:
    Botis
    Jajjas skrev:
    Botis skrev:

Jag kör 4x10 40/20 på ~140% om det är meningen som ett vo2max pass.

Recks pass kanske syftar på att få mycket tid över tröskel, 2x~13min på 110%.

Ja 2x20 varianten var nog mer som tröskelträning, men för mig blev det nog för klent för det med.

Nästa gång provar jag ditt recept för vo2max, även om 10 sådana låter bra kämpigt :)

Av:
    skier
    Stinkfisk skrev:
    Till sommaren tänkte jag investera i en effektmätare, och varför då inte redan nu, så man kan köra den tillsammans med min Direto och powermatch genom TrainerRoad.

Sram XX1 Quarq, DUB och boost finns för drygt 7000kr. Känns bättre än en NGeco, åtminstone mer välkänt. Enkelsidig Stages är uteslutet då jag är halvt handikappad på höger ben.

Innan jag beställer tänkte jag bara höra med er som har koll, om jag tänker rätt, eller om någon nyhet är på gång?

Jag tror du tänker rätt förutsatt att dub funkar ok på din cykel. Jag går i samma tankar men kommer nog välja ngeco för att kunna fortsätta med gxp-lager (har 41mm pressfit på cykeln). Jag har ett quarq på lvg-hojen som funkat felfritt i flera år nu.

Edit: får ju visa lite watt oxå, kvällens monark blev 4x10min@324w med lite blandad kadens
    20190131_203733.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-31 20:40 av skier.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    lundatok skrev:
    Hårda pass för mig är tröskel eller högre.

Om det fungerade bra med 600, så sikta på att snitta det, eller höja lite.

Har du tillgång till Training Peaks kan du lägga upp en årsplan där med 600 TSS som fördelas mellan vilovecka och hårda veckor.

Har inte tittat så mycket på TSS förut så blev lite fundersam hur TP kommer fram till sina siffror. Förra veckan körde jag 3x18 på 91% av ftp och fick 153TSS. Åkte på en förkylning i söndags. Som vanligt så tar jag ett rejält steg framåt efter förkylning så den här veckan kunde jag köra 3x20 på samma effekt men med betydligt lägre puls. Men nu ger TP mej bara 101 TSS trots att passet är längre🤔

Av:
    nisseson
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    lundatok skrev:

Har du tillgång till Training Peaks kan du lägga upp en årsplan där med 600 TSS som fördelas mellan vilovecka och hårda veckor.

Har inte tittat så mycket på TSS förut så blev lite fundersam hur TP kommer fram till sina siffror. Förra veckan körde jag 3x18 på 91% av ftp och fick 153TSS. Åkte på en förkylning i söndags. Som vanligt så tar jag ett rejält steg framåt efter förkylning så den här veckan kunde jag köra 3x20 på samma effekt men med betydligt lägre puls. Men nu ger TP mej bara 101 TSS trots att passet är längre🤔

Låter som att du har TSS inställt i TP på hrTSS och inte baserat på effekt.

Av:
    NLC
    Viket då heter TRIMP och inte TSS.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    nisseson skrev:
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    lundatok skrev:

Låter som att du har TSS inställt i TP på hrTSS och inte baserat på effekt.
    Viste inte att det fanns en inställning för det. Tack för det. Får försöka ändra det.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    NLC skrev:
    Viket då heter TRIMP och inte TSS.
    Jaha, nu blev det rörigt. Ska jag ändra någon inställning eller inte?

Av:
    lundatok
    Har du wattmätare?

Av:
    nisseson
    Hittar ingen inställning vid en snabbkoll på mobilen. Från: https://www.trainingpeaks.com "hrTSS is used as the default in TrainingPeaks when there is not enough data to calculate TSS, rTSS (Run Training Stress Score) or sTSS (Swim Training Stress Score)."

Så det kan vara något problem med TP att använda din effektdata (vilket jag gissar att du har iom. att du nämner FTP?).

Av:
    geologen
    Körde nyss mitt andra pass efter tre månaders totalt träningsuppehåll. Glömde tyvärr att öppna fönstret (tappat rutinerna!) så jag blev alldeles för varm för att köra som planerat. Men en tia på 230-ish watt blev det utan att pulsen skenade. Uppskattar FTP till 220 W för tillfället. Morgonvikt ca 82 kg, så ca 2.7 W/kg. Ska jämföras med 4.5 W/kg när jag var i min bästa form för två år sen.

Men målet för året är att komma tillbaks till regelbunden träning med fokus på volym, eftersom jag vet att det ger bäst effekt för mig för det jag vill bli bättre på. Många pass, mycket distans på helgerna, inte alls så mycket segling som de senaste två åren. Ser 2019 som ett uppbyggnadsår inför vinterträningen, där jag i november eller så ska köra igång hårt och återgå till hur jag tränat under mina bästa vintrar. Förhoppningsvis ska jag klara att kombinera detta med en stadig viktminskning så att jag är nere och nosar på 70 kg vid årsskiftet.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    NLC
    geologen skrev:
    Körde nyss mitt andra pass efter tre månaders totalt träningsuppehåll. Glömde tyvärr att öppna fönstret (tappat rutinerna!) så jag blev alldeles för varm för att köra som planerat. Men en tia på 230-ish watt blev det utan att pulsen skenade. Uppskattar FTP till 220 W för tillfället. Morgonvikt ca 82 kg, så ca 2.7 W/kg. Ska jämföras med 4.5 W/kg när jag var i min bästa form för två år sen.

Men målet för året är att komma tillbaks till regelbunden träning med fokus på volym, eftersom jag vet att det ger bäst effekt för mig för det jag vill bli bättre på. Många pass, mycket distans på helgerna, inte alls så mycket segling som de senaste två åren. Ser 2019 som ett uppbyggnadsår inför vinterträningen, där jag i november eller så ska köra igång hårt och återgå till hur jag tränat under mina bästa vintrar. Förhoppningsvis ska jag klara att kombinera detta med en stadig viktminskning så att jag är nere och nosar på 70 kg vid årsskiftet.

Härligt!

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    nisseson skrev:
    Hittar ingen inställning vid en snabbkoll på mobilen. Från: https://www.trainingpeaks.com "hrTSS is used as the default in TrainingPeaks when there is not enough data to calculate TSS, rTSS (Run Training Stress Score) or sTSS (Swim Training Stress Score)."

Så det kan vara något problem med TP att använda din effektdata (vilket jag gissar att du har iom. att du nämner FTP?).

Lundatok: Ja jag har wattmätare

Hittar inte heller någon inställning vare sej i appen eller på webbversionen. Däremot kom jag på att jag var inne och ändrade ftp-värdet och lite i zonerna. Kanske kan förklara varför det skilde så mycket i TSS. Det man inte har i huvudet får man ha i benen.

Av:
    d_anders
    Lite träning under våren så kommer du att kunna cykla fint i sommar geologen. Har förresten för mig att du använder Golden Cheetah? I så fall - tittar du på pmc-grafen eller går du på känsla eller både och för att träna "lagom"?

Av:
    geologen
    Nej, jag har inte använt GC på ett bra tag. Kör enbart Strava sen förmodligen 2-3 år.

När det gäller träningsmängd/volym så har jag aldrig varit ens nära min gräns. Jag har helt enkelt inte kapacitet att motivera mig till så mycket träning som skulle krävas för det. Vi snackar säkert uppåt 20 timmar i veckan i långa perioder. Så jag bara tränar på, och hoppas på att för det mesta nå upp till lagom.

Jag tycker i grunden inte om att träna, utan vill helst bara sitta framför datorn alla vakna timmar. Tyvärr måste jag ju jobba för att få pengar till att leva, och jag har i synnerhet de senaste två åren (med alldeles för lite träning) insett att jag också behöver träna rätt mycket för att kroppen ska må bra, både fysiskt och psykiskt, så jag får tvinga mig till att träna.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    nagge
    Håller på att nöta mig igenom en massa sweetspotpass som precis blev än jobbigare efter dagens ramptest :/
    29FC6FAA-51B0-4C8C-9E93-7DFA6B4B7E77.jpeg

Av:
    nisseson
    Starkt jobbat att öka 10w i veckan, fortsätt så fram till sommarn! :-)

Av:
    d_anders
    Starkt jobbat att förmå sig göra ett ramptest i veckan! Jag gillar det inte alls som del av ett träningspass.

Av:
    geologen
    nisseson skrev:
    Starkt jobbat att öka 10w i veckan, fortsätt så fram till sommarn! :-)

Haha, MTB-Tokan, släng dig i väggen. Snart kommer kilowattmonstret!

Av:
    nagge
    Haha har en stark misstanke att ökningarna kommer avta med tiden, 300W till sommaren vore jag nöjd med. Hoppas vara tillbaka på 340W 2020 :)

Av:
    bomauritz
    Den där febern man vaknade med för ett par veckor sedan visade sig bero på en infektion (i lilltån av alla jävla ställen) som innebar penicillin i 10 dagar. Tog det lite lugnt med träning under kuren. Efter all misär är formen nu på typ 2015 års nivå känns det som.

Gått på Tomas Åströms upplägg om att nöta fyror. Körde tredje kvällen med 4x4 idag. Började på 360W och ökar ~1% eller 3W per dag, så 366W ikväll. Får se hur länge man pallar, kör ca varannan dag pga 60 minuter dubbpendling per dag som tär ner mig lite väl mycket nu när man inte har något tryck i benen.

Stack lite i bröstet ikväll under tredje intervallen, antar att det var HTFU-nerven som kom i kläm.

Av:
    Putte R
    312w på en 20.a då har du FTP på 296w
    Bara att kötta intervaller😉

Av:
    geologen
    Jag får nog revidera min FTP-uppskattning en smula. Snarare är den runt 210 W baserat på dagens pass. :(

Eller runt 65 procent av mitt bästa. Lustigt nog är det till ungefär 2/3 av max jag hamnar i styrkeövningar när jag gör långa uppehåll. Kanske är det min kropps grundnivå, två tredjedelar av min maxkapacitet...

Av:
    FreddeMTB
    Gav upp på TACX flux efter gnissel på två stycken. Har nu en Elite turbo muin smart b+ och mycket mäktigare effektkurvor.
    Har uppskatat ca 25% ökning under ftp test då elite trainern överskattar effekten. Någon som mätt om det konstant är samma ökning vid olika effekter?
    Oavsett mycket roligare nu med högre effekt :)
    20min elite.JPG

Av:
    bellasoda
    FreddeMTB skrev:
    Gav upp på TACX flux efter gnissel på två stycken. Har nu en Elite turbo muin smart b+ och mycket mäktigare effektkurvor.
    Har uppskatat ca 25% ökning under ftp test då elite trainern överskattar effekten. Någon som mätt om det konstant är samma ökning vid olika effekter?
    Oavsett mycket roligare nu med högre effekt :)

Min ger för låga siffror vid låga watt och för höga siffror vid höga watt. Så tyvärr. Detta vid jämförelse med en stagesvevarm.

Trampar jag runt 150w enligt Stages säger trainern c:a 120w. Trampar jag 300w enligt Stages så säger trainern c:a 350w.

Av:
    NickPick
    Låter som skillnad mellan bra tränad och tävlingsvinnare i Zwift... :(

Trots att alla influencers har fått trainers till 2019 (hård konkurrens där nu ju) så känns det inte riktigt moget på något vis. Hård konkurrens är ju dock bra för oss konsumenter.

Av:
    bomauritz
    Riktigt fint cykelväder i Sthlm denna helg, tyvärr har jag inte haft möjlighet att åtnjuta det mer än under en liten MTB-runda med sonen, så fick köra ett simulerat distanspass i garderoben. Var utan tvekan de snabbaste och minst tråkiga två timmarna jag gjort på en trainer. Körde så här:

- Värm upp ordentligt ca 20 min
    - 2x20/10 min på 95% av FTP
    - Rulla ur benen 10 min
    - 4x4/4 min på 90% av Vo2-max

Vo2-max är i detta fall vad man klarar på max 5 min.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-17 18:02 av bomauritz.

52605507_10156068650852157_6639277110353461248_n.jpg

Av:
    roller
    Idag körde jag på Direton deras eget test (My e-training). Enligt testet har jag en "tröskeleffekt" på 197 watt. Det måste nog vara ett rekord i denna tråd!? Det innebär att jag har en relativ tröskeleffekt på ca 2,4 W/kg, viket enligt Coggan kategoriseras som otränad. Det har han ju rätt i...

Det ska också sägas att jag inte har ambitionen att komma bland de 10 bästa på cykelvasan!

Av:
    NickPick
    roller skrev:

Det ska också sägas att jag inte har ambitionen att komma bland de 10 bästa på cykelvasan!

Jag gissar nog nu, men tror du ens att du kommer topp 500?

Av:
    roller
    NickPick skrev:
    roller skrev:

Vad jag tror? Jag tror att jag inte ens ställer upp.
    Det var menat som en referens till en soffpotatis för några år sedan som överskattade sin förmåga. Men självklart hoppas jag på att förbättra min förmåga (W/kg) hyggligt mycket. Men vad detta innebär kan jag inte ens killgissa.

Av:
    NickPick
    roller skrev:
    NickPick skrev:
    roller skrev:

Vad jag tror? Jag tror att jag inte ens ställer upp.
    Det var menat som en referens till en soffpotatis för några år sedan som överskattade sin förmåga. Men självklart hoppas jag på att förbättra min förmåga (W/kg) hyggligt mycket. Men vad detta innebär kan jag inte ens killgissa.

Tycker ändå att det går rätt snabbt på vasan, men kom ihåg att virtuella / monarkwatt inte alltid stämmer med verkliga resultat! Huvudsaken är ju att man har roligt.

Mvh fd potatis.

Av:
    SGS
    roller skrev:
    Idag körde jag på Direton deras eget test (My e-training). Enligt testet har jag en "tröskeleffekt" på 197 watt. Det måste nog vara ett rekord i denna tråd!? Det innebär att jag har en relativ tröskeleffekt på ca 2,4 W/kg, viket enligt Coggan kategoriseras som otränad. Det har han ju rätt i...

Nej, vi är några som visat lägre siffror. Och den där tabellen refererar tydligen helt och hållet till tävlingscyklister, och inte *untrained i bemärkelsen "mannen på gatan". Men det kanske du redan visste :-)

Raljerade om det hela här i vintras men fick pudla.

Av:
    marten_larsson
    Gårdagens Xert-pass (Magic carpet ride) som skulle avslöja om man var redo att ta steget upp i svårighet på passet. Trötta ben och växelvajer som gick av under de sista spurterna men kändes ändå bra. 343W i FTP just nu enligt Xert, var 350W för någon vecka sedan och ska testa igen på lördag. Är nu en månad sedan jag abladerade ett förmaksflimmer och har under hösten inte tränat så hårt i väntan på den. Målet är att komma tillbaka till 380-390W (4,1-4,3W/kg) FTP till sommaren.

amCharts.jpg

Av:
    Zhientex
    Snyggt! Dags för flygande mattan snart för mig med :-) bra siffror!

Av:
    Stumpy
    Bradley på TR var lite elak mot mig igår kväll.
    De två första seten höll sig pulsen under tröskel och kändes ganska behagliga, men de två sista var slitsamma. Pulsen drog iväg och pendlade mellan 94% och 97% av max. I morse på blodgivningen hade jag ovanligt högt HB och sköterskan sa att jag nog var i form. Det kändes precis tvärtom igår kväll.

tr_bradley_20190219.PNG

Av:
    eiskall
    Att skriva i denna tråden och ändå lämna blod är imponerande.

Det är pannben på riktigt.

Vad skulle hända om du kör ett hårt pass ikväll?

Av:
    Stumpy
    Körde igår kväll för att få vilodag idag.
    Enligt kalendern är det ett pass som ser tufft ut imorgon också, så jag kanske får byta ut det eller skjuta det till fredag.
    Blodgivning nu innebär att nästa gång blir lagom precis efter Stockholm 3-dagars. Tyvärr faller gången därefter in i början av CX-säsongen, så den blir svårare att passa in. Tycker dock att blodgivning är viktigare än om jag blir sist eller näst sist på tävlingarna. :)

Av:
    calleking
    Haft sjukstuga här i 4 veckor snart. Vad är det för sinnessjuka förkylningsvirus och multiresistenta bakterier ungarna har på förskolorna? Digerdöden och ebolaviruset bleknar i jämförelse! FTP ner med ca 30W till 320W. Buhu. Förhoppningsvis går det relativt fort att komma tillbaka - om man nu inte åker på nästa pandemi. Att tappas på liter med blod och sen riva av monsterpass känns avlägset för min egen del men kul att det går bra för er :-)

Ni som tävlar i Stockholmstrakten och bor söder om stan: vilka klubbar kör ni för? Vi kikar lite på radhus i Vendelsö (Haninge) och det vore roligt att köra för någon klubb som är lite mer tävlingsinriktad och lite mindre motionärsgubbig om ni förstår vad jag menar. Jag kör det mesta: landsväg, TT, CX och vill även tävla lite i MTB på sikt.

Av:
    d_anders
    Andas inte ut, februari är inte slut.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ