• Re: Visa dina Watt

Av:
    bomauritz
    roller skrev:
    Vad jag tror? Jag tror att jag inte ens ställer upp.
    Det var menat som en referens till en soffpotatis för några år sedan som överskattade sin förmåga. Men självklart hoppas jag på att förbättra min förmåga (W/kg) hyggligt mycket. Men vad detta innebär kan jag inte ens killgissa.

Bara att nöta på!

Inte för att jag är någon atlet, men tränar man lite går det hysat fort.

Har gått från +125 kg soffpotatis för 6 år sedan till att dra 263W på en maxtjuga för 4 år sedan till att göra 407W i fjol och har målet inställt på 5 w/kg i FTP nu. :)

Av:
    roller
    bomauritz skrev:
    Har gått från +125 kg soffpotatis för 6 år sedan till att dra 263W på en maxtjuga för 4 år sedan till att göra 407W i fjol och har målet inställt på 5 w/kg i FTP nu. :)

Imponerande utveckling!

Nu är jag inte ute efter att uppnå 5W/kg med mina begränsande faktorer. Men tanken är att den lilla mängd träning jag kan få till ska göra maximal nytta. Målet för min del handlar till stor del om hälsan och orken i vardagen. Men sedan blir jag inte ledsen om jag kan hänga av någon kompis på träningsrundan.

Av:
    desmo
    calleking skrev:
    Haft sjukstuga här i 4 veckor snart. Vad är det för sinnessjuka förkylningsvirus och multiresistenta bakterier ungarna har på förskolorna? Digerdöden och ebolaviruset bleknar i jämförelse!

Jag känner igen mig! Jag tänker på det som naturlig periodisering. Jag tränar när jag är frisk, sedan blir det ofrivillig vila. Men det är så jäkla segt att inte få några längre träningsperioder med kontinuitet!

Av:
    marten_larsson
    Stumpy skrev:
    Bradley på TR var lite elak mot mig igår kväll.
    De två första seten höll sig pulsen under tröskel och kändes ganska behagliga, men de två sista var slitsamma. Pulsen drog iväg och pendlade mellan 94% och 97% av max. I morse på blodgivningen hade jag ovanligt högt HB och sköterskan sa att jag nog var i form. Det kändes precis tvärtom igår kväll.

Att blodvärdet var högt talar väl snarast för dehydrering. Hb förändras inte (nämnvärt) av träning, därav biologiska pass. Så dricka ordentligt så kan du nog köra ditt pass imorgon men räkna med att vara seg. Har själv gjort precis det (inte just nu eftersom jag tar mediciner) och det har funkat. Givetvis inte de absolut hårdaste passen med IF runt 0,98-0,99 men annars går det.

Av:
    Stumpy
    marten_larsson skrev:
    Stumpy skrev:
    De två första seten höll sig pulsen under tröskel och kändes ganska behagliga, men de två sista var slitsamma. Pulsen drog iväg och pendlade mellan 94% och 97% av max. I morse på blodgivningen hade jag ovanligt högt HB och sköterskan sa att jag nog var i form. Det kändes precis tvärtom igår kväll.
    Att blodvärdet var högt talar väl snarast för dehydrering. Hb förändras inte (nämnvärt) av träning, därav biologiska pass. Så dricka ordentligt så kan du nog köra ditt pass imorgon men räkna med att vara seg. Har själv gjort precis det (inte just nu eftersom jag tar mediciner) och det har funkat. Givetvis inte de absolut hårdaste passen med IF runt 0,98-0,99 men annars går det.
    Hade mina misstankar om dehydrering också. Drack en sjuttis under passet, men klockan var mycket när det var klart så jag gick o la mig nästan direkt. Tror jag är ikapp vätskemässigt nu, så det borde bara vara lite mer utspätt blod än vanligt. Flyter lättare genom ådrorna. :)

Av:
    nisseson
    Minns att HB-värde är gram/liter, dvs. ökar/minskar hemoglobinet icke-proportionellt med blodvolymen så kommer HB-värdet vara en dålig indikator på om man har en högre/lägre syreupptagningsförmåga än tidigare.

Mina egna data från när jag ger blod tyder på att mitt HB-värde är lägre när jag är vältränad, men det bygger på alldeles för lite data för att man ska kunna dra några egentliga slutsatser (som ändå bara skulle gälla mig som individ).

Av:
    Stumpy
    https://www.1177.se

Av:
    Sixten Fors
    Värst är ändå wattkoppor, mycket smittsamt

Av:
    Stumpy
    Tydligen det som Petter smittats av.
    petterkoppor.PNG

Av:
    NickPick
    Sixten Fors skrev:

Smittbärare sökes.

Skulle donera blod, men värdet var för lågt (hade gått bra om jag var kvinna) och dom skulle återkalla mig inom ett par veckor för "omtest". Inte hört något än...

Av:
    Manurhin2
    NickPick skrev:
    Sixten Fors skrev:

Smittbärare sökes.

Skulle donera blod, men värdet var för lågt (hade gått bra om jag var kvinna) och dom skulle återkalla mig inom ett par veckor för "omtest". Inte hört något än...

Jag slutade lämna blod för många år sedan för att jag hela tiden låg på gränsen eller under .
    Då hävdades att blodvärde sjunker vid regelbunden konditionsträning pga ökande blodvolym ( plasma ) och att det då spädde ut godiset .
    Det kanske inte är så enkelt .

Av:
    lundatok
    Jo, detsamma hände mig när jag skulle lämna blod dagen efter 5 timmar lerfest på Bockstensturen.

Av:
    emilh
    marten_larsson skrev:
    Gårdagens Xert-pass (Magic carpet ride) som skulle avslöja om man var redo att ta steget upp i svårighet på passet. Trötta ben och växelvajer som gick av under de sista spurterna men kändes ändå bra. 343W i FTP just nu enligt Xert, var 350W för någon vecka sedan och ska testa igen på lördag. Är nu en månad sedan jag abladerade ett förmaksflimmer och har under hösten inte tränat så hårt i väntan på den. Målet är att komma tillbaka till 380-390W (4,1-4,3W/kg) FTP till sommaren.

Passade på att köra samma idag, även om det stod "Endurance" på schemat då jag är i taper-vecka inför en vecka på Mallis (jojo!).
    Inte så tufft pass så det fyller nog sitt syfte ändå. Xert tycker ju att jag förtjänar 4,5 stjärnor så de flesta passa som rekommenderas är hårdare. Gissningsvis är det alla skräpmil (favoritmilen) som ger alla (skräp)-XSS.
    Screenshot 2019-02-20 at 19.44.38.png

Av:
    bomauritz
    Manurhin2 skrev:
    NickPick skrev:
    Sixten Fors skrev:

Smittbärare sökes.

Jag slutade lämna blod för många år sedan för att jag hela tiden låg på gränsen eller under .
    Då hävdades att blodvärde sjunker vid regelbunden konditionsträning pga ökande blodvolym ( plasma ) och att det då spädde ut godiset .
    Det kanske inte är så enkelt .

Fick också sluta ge blod för ett par år sedan efter konstant sjunkande HB-värde. Troligtvis pga hård konditions- och styrketräning.

Av:
    marten_larsson
    emilh skrev:
    marten_larsson skrev:
    Gårdagens Xert-pass (Magic carpet ride) som skulle avslöja om man var redo att ta steget upp i svårighet på passet. Trötta ben och växelvajer som gick av under de sista spurterna men kändes ändå bra. 343W i FTP just nu enligt Xert, var 350W för någon vecka sedan och ska testa igen på lördag. Är nu en månad sedan jag abladerade ett förmaksflimmer och har under hösten inte tränat så hårt i väntan på den. Målet är att komma tillbaka till 380-390W (4,1-4,3W/kg) FTP till sommaren.

Passade på att köra samma idag, även om det stod "Endurance" på schemat då jag är i taper-vecka inför en vecka på Mallis (jojo!).
    Inte så tufft pass så det fyller nog sitt syfte ändå. Xert tycker ju att jag förtjänar 4,5 stjärnor så de flesta passa som rekommenderas är hårdare. Gissningsvis är det alla skräpmil (favoritmilen) som ger alla (skräp)-XSS.

Hur många h/v kör du för att vara på 4,5*? Förra säsongen när jag låg på 12-14h inkl pendling så fick jag som mest 3,5. Nu ligger jag på 2,5 men jobbar mig stadigt uppåt. Dagens pass var micro-intervaller, något jag är bra på. Tyckte passet kändes lite tamt så körde lite utanför planen mot slutet och fick ett nytt breakthrough trots att det fanns en del kvar att hämta. Imorgon blir det lite vila och sen TRs ramptest på lördag.
    amCharts.png

Av:
    geologen
    I går körde jag tio minuter lågkadens med snitteffekt över 250 W. Långt över förväntan. Sorgligt svagt jämfört med fornstora dar...

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    emilh
    marten_larsson skrev:
    Hur många h/v kör du för att vara på 4,5*? Förra säsongen när jag låg på 12-14h inkl pendling så fick jag som mest 3,5. Nu ligger jag på 2,5 men jobbar mig stadigt uppåt. Dagens pass var micro-intervaller, något jag är bra på. Tyckte passet kändes lite tamt så körde lite utanför planen mot slutet och fick ett nytt breakthrough trots att det fanns en del kvar att hämta. Imorgon blir det lite vila och sen TRs ramptest på lördag.

Ligger på 8-12h såhär års och 12-25h under högsäsong.

Grattis till BT :)
    Körde själv Zwifts Jon's Short Mix på morgonen och fick till en BT, 284 -> 299W.
    Screenshot 2019-02-22 at 10.26.17.png

Av:
    Stumpy
    Stumpy skrev:
    Körde nytt pass två dygn efter blodgivningen och det funkade bra. Inte tröttare än vanligt.

Edit: Lustigt att pulsen drar iväg under vilan när jag torkar svett och dricker.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-22 10:51 av Stumpy.

Diamond Valley Road Race.PNG

Av:
    nagge
    Körde ett pass i tisdags som kändes för enkelt, höjde ftp med 10W och har sedan dess kört tre pass med den nya ftpn, varav ett over-under bara för att känna efter. Så +10W/vecka fortsatte även denna vecka, snart börjar det nog bli jobbigt på riktigt 😬
    Nytt ftp-test om 2v.

Av:
    Zhientex
    marten_larsson skrev:
    emilh skrev:
    marten_larsson skrev:

Sedan finns ju Xert Fitness Test for Breakthrough Version 3 också, väldigt trevligt testprotokoll!

Av:
    marten_larsson
    Zhientex skrev:

Sedan finns ju Xert Fitness Test for Breakthrough Version 3 också, väldigt trevligt testprotokoll!

Ska man köra hela protokollet även om man får BT på första delen? Version 3 passar mig nog bättre än v2.

Av:
    Zhientex
    marten_larsson skrev:
    Zhientex skrev:

Ska man köra hela protokollet även om man får BT på första delen? Version 3 passar mig nog bättre än v2.

Det är min uppfattning ja! Har bara testat v3 dock! Workout designer estimerade BT på mig efter 2.5 av 5 minuter på första rampningen, men den blåste jag igenom hela på. Fick till en BT till på sista sprinten men den va riktigt jobbig! Det är ju 15 minuters vila mellan med väldigt låg effekt, borde vara tillräckligt för att regenerera inför de korta spurterna.

Av:
    MrBike
    Länge legat mellan höga 240 till 260w ftp så väldigt nöjd med dagens 20 min test (Garmin). Där ser man vad en vecka med 3 hiit-pass följt av en veckas höghöjdsläger i form av alpinåkning och öldrickande i Bad Gastain följt av en vecka med två sweetspotpass och ett långintervallpass och en Vildag. 279w ftp säger Garmin. Mätt med Zwatt Zpider.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-23 20:00 av MrBike.

EBD767D3-6F06-467B-8841-3C1247D15E83.png

Av:
    bomauritz
    Förmiddagens pass innan frukost och utan kalorier tog hårt, dröjde 3h innan vilopulsen var nere på någorlunda normal nivå. Den var förhöjd med 30 BPM lite för länge för att det skulle kännas ok.

2x20 min ~105%/95% (340W/300W) + 6x15 sek MAX i sadeln
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-24 07:35 av bomauritz.

F4D96649-EBF7-4FD0-B172-4BB3B1DFDD23.jpeg

Av:
    gandhi
    Rehabträning efter knäoperation (16/1). Idag kom jag över 200 Watt och höll det i 20 minuter. Första passet en vecka efter operation var det bara 50-60 Watt i 10 minuter. Rörligheten är fortfarande inte som innan op, men den närmar sig...

Kom och köp min smarta trainer!:Kinetic Roadmachine Smart Trainer

STULEN!:Transition Rapture

~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    gandhi skrev:
    Rehabträning efter knäoperation (16/1). Idag kom jag över 200 Watt och höll det i 20 minuter. Första passet en vecka efter operation var det bara 50-60 Watt i 10 minuter. Rörligheten är fortfarande inte som innan op, men den närmar sig...
    Härligt.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    Adhocalias
    Efter en höst/vinter med fokus på uppbyggnad och distans/mängd (efter mina mått mätt) bestämde jag mig för att testa TrainerRoad och programmet General Build Mid Volume (ca 7h/v). Jag har precis börjat min tredje av åtta veckor, men jäklar vad tufft det är. Flera riktigt fostrande pass i veckan som är lika utmanande mentalt som fysiskt. Förhoppningsvis ger det effekt, även om jag är rädd att jag testar en bättre FTP på det schemalagda ramptestet halvvägs in i programmet. Tanken på att det ska bli ännu hårdare gör mig lite orolig...

Dagens pass, Bashful +6, hade 3 set med 5x90-sekundersintervaller på 122% av FTP. Det sved rätt bra i låren på de sista intervallerna.

Skärmavbild 2019-02-26 kl. 22.38.50.png

Av:
    castrello
    Jag kör också TR men Short Power Build Mid. Fy förbannat vad man får ta i vissa pass...

Igår: 3x11 min med 50/40 där 50 s var på 135 procent av ftp. Det gick men sved bra i benen...

Av:
    grenhall
    Jag kör också Trainerroad General Build men Low volume då jag kör distanspass på söndagar på 4h. Det är otroligt tuffa pass men konstigt nog är det precis så man klarar det. Har bara varit tvungen att avbryta ett pass och det var Bashful +2 och i samband med sjukdom. Jag är sjukt nöjd över att ha hittat TR iaf.

Av:
    castrello
    Jag har samma uppfattning: följer man planen och är frisk så fixar man det. Avbröt ngt pass efter sjukdom men annars har jag fixat det mesta.

Av:
    marten_larsson
    Jag blandar Xert med TR men kör all analys via Xert. Har kört hårt 2v nu och under förrgårdagens pass körde jag Xerts motsvarighet till ramptest. Blev nytt FTP på 350W (+5W jmft med 1v tidigare) och det fanns lite kvar i tanken men ville som Adhocalias inte höja FTP för mycket, det skulle bli så jobbigt då (det hade nog ändå bara slutat med 1-2W skillnad). Kommer höra hårt veckan ut, sen går jag in i "base phase" (nu prebase) enl Xert så då blir det lite mer fokus på uthållighet/mängd och kommer sänka ambitionsnivån något.

Största fördelarna med Xert tycker jag är deras endurance-pass som är betydligt tuffare och varierande än TRs motsvarigheter men ändå så att man återhämtar sig snabbt. TR har fler och bättre pass med korta intervaller typ 50/30, 60/60 med hög intensitet.

Av:
    grenhall
    marten_larsson skrev:
    Jag blandar Xert med TR men kör all analys via Xert. Har kört hårt 2v nu och under förrgårdagens pass körde jag Xerts motsvarighet till ramptest. Blev nytt FTP på 350W (+5W jmft med 1v tidigare) och det fanns lite kvar i tanken men ville som Adhocalias inte höja FTP för mycket, det skulle bli så jobbigt då (det hade nog ändå bara slutat med 1-2W skillnad). Kommer höra hårt veckan ut, sen går jag in i "base phase" (nu prebase) enl Xert så då blir det lite mer fokus på uthållighet/mängd och kommer sänka ambitionsnivån något.

Största fördelarna med Xert tycker jag är deras endurance-pass som är betydligt tuffare och varierande än TRs motsvarigheter men ändå så att man återhämtar sig snabbt. TR har fler och bättre pass med korta intervaller typ 50/30, 60/60 med hög intensitet.

Ska inte sabba tråden här men jag känner spontant att de jobbigaste passen på TR var 90 sekunders VO2Max/Anaerobiskt. Avalanche Spire var också heldjävligt. Uthärdligt men riktigt jobbigt. Ramptest för mig om en vecka så jag får se vad det gett. Förhoppningsvis är jag starkare än förra gången.

Av:
    earnstrom
    I fjol hade jag ett riktigt peak cykelår, med mer träning och bättre resultat än ngnsin. Men efter Tjörn Triathlon i slutet på augusti la jag ner cyklingen helt, blev lite utbränd, sjuk i några perioder och toppade med att bli påkörd på väg till jobbet med höftfraktur som följd.
    Har sen januari cyklat till jobbet igen, mastiga 2x15min/dag.

Igår provade jag Specialized Concept Stores Swiftgym och gjorde följande:

IMG_20190228_065558.png

Ska jag vara glad att jag behållt formen så bra, eller ledsen att jag inte verkar svara på träning?

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    earnstrom skrev:
    I fjol hade jag ett riktigt peak cykelår, med mer träning och bättre resultat än ngnsin. Men efter Tjörn Triathlon i slutet på augusti la jag ner cyklingen helt, blev lite utbränd, sjuk i några perioder och toppade med att bli påkörd på väg till jobbet med höftfraktur som följd.

Ska jag vara glad att jag behållt formen så bra, eller ledsen att jag inte verkar svara på träning?
    Vad tror du? Att på en random dag efter ett halvår utan träning klara av att prestera 95% av sitt personbästa låter ju för bra för att vara sant.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    ulfalf
    Jag hade i höstas ett FTP på 255w enligt ramptest på TR och fortsatte med trainerroad lite sporadiskt under ett par månader. Hade sedan ett traineruppehåll på tre månader med bara enstaka pendelcyklingar och körde nu igår samma pass som i augusti med samma FTP-inställning. Låg 15 slag högre i puls igår vilket säkert motsvarar ett tapp på minst 10% i FTP. Så med min anekdot som grund så tror jag nog också att det är något skumt att inte tappa mer än 5-10% efter ett sådant långt uppehåll.

Av:
    earnstrom
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    earnstrom skrev:

Vad tror du? Att på en random dag efter ett halvår utan träning klara av att prestera 95% av sitt personbästa låter ju för bra för att vara sant.

Vet faktiskt inte vad jag ska tro. Jag lär ju inte ha samma tryck på ngt över 10min. Wahoos framhjulshiss gjorde ju Swift-backen roligare, men även 2018-max sattes i en rolig backe. Men kanske då att min P2M mäter lite lågt i kombination med att jag har en stabil grundkondis...

Av:
    Manurhin2
    ulfalf skrev:
    Jag hade i höstas ett FTP på 255w enligt ramptest på TR och fortsatte med trainerroad lite sporadiskt under ett par månader. Hade sedan ett traineruppehåll på tre månader med bara enstaka pendelcyklingar och körde nu igår samma pass som i augusti med samma FTP-inställning. Låg 15 slag högre i puls igår vilket säkert motsvarar ett tapp på minst 10% i FTP. Så med min anekdot som grund så tror jag nog också att det är något skumt att inte tappa mer än 5-10% efter ett sådant långt uppehåll.

Om det hade gällt mig så hade dessutom 10 av slagen berott på minskad träningsvolym .
    Förutsätter att du inte tränat annat liknande .

Av:
    marten_larsson
    Jag har tappat från 390 -> 350W trots en del träning (ca hälften av innan) så jag hade varit väldigt nöjd med det där.

Av:
    nagge
    nagge skrev:
    Körde ett pass i tisdags som kändes för enkelt, höjde ftp med 10W och har sedan dess kört tre pass med den nya ftpn, varav ett over-under bara för att känna efter. Så +10W/vecka fortsatte även denna vecka, snart börjar det nog bli jobbigt på riktigt 😬
    Nytt ftp-test om 2v.

Då var testet kört, 300W lyder nya ftpn, imorgon börjar ssb2hv.

Av:
    MAMTB
    Man blir verkligen inspirerad av en era wattsiffror! Riktigt höga FTP:n som en del utav er har!

Jag har cyklat aktivt i lite drygt ett halvår nu. Började på stadiga 89kg och är nere på 71kg nu. Skaffade effektmätare i mitten av januari för 7 veckor sedan. FTP-test då gav 219w och 2,98w/kg. Senaste FTP-testet i torsdags gav 244w och 3,44w/kg. Ett långsiktigt mål är ett FTP på 4w/kg.

Senaste passet var 3x16min över/under-intervaller. Första kvalitetspasset sedan senaste ftp-höjningen. Rejält jobbigt och trodde först inte att jag skulle klara hela passet efter första intervallen. Men det gick på något sett att ta sig igenom ändå :)

Av:
    konscious
    Jag har också kämpat och såg att Sveriges bästa elitxyklist tryckte ut 278W på 4h.
    Själv klarar jag bara 200W med distanspuls men det sägs att det uthålligheten på längden som räknas.
    20190304_194353.jpg

Av:
    d_anders
    Det blev en omväg till jobbet. Ganska regnigt och blåsigt vilket nog bidrog till att såväl fart som effekt varierade kraftigt.
    Skärmklipp.PNG

Av:
    bomauritz
    konscious skrev:
    Jag har också kämpat och såg att Sveriges bästa elitxyklist tryckte ut 278W på 4h.

Inte för att vara sån men Sveriges bästa elitcyklist borde klara närmare 378W i 4h.

Av:
    marten_larsson
    bomauritz skrev:
    konscious skrev:

Inte för att vara sån men Sveriges bästa elitcyklist borde klara närmare 378W i 4h.

Det tror jag inte. "Froome, the data says, put out an average of 397 watts over 3.02km and 11 minutes 3 seconds as he rode away from Dumoulin et al, turning the pedals at an average cadence of 95rpm on the 9.3 per cent gradients. His heart rate - the other metric used by Velon - was not made public." - När Froome körde ifrån hela fältet i förra årets Giro. Om han tryckte 397W i 11min tror jag inte han trycker 378W i 4h. Och vi får nog vara ärliga och inse att det finns ingen i den svenska eliten som presterar siffror i närheten av Froome.

Av:
    Clark
    marten_larsson skrev:
    bomauritz skrev:
    konscious skrev:

Det tror jag inte. "Froome, the data says, put out an average of 397 watts over 3.02km and 11 minutes 3 seconds as he rode away from Dumoulin et al, turning the pedals at an average cadence of 95rpm on the 9.3 per cent gradients. His heart rate - the other metric used by Velon - was not made public." - När Froome körde ifrån hela fältet i förra årets Giro. Om han tryckte 397W i 11min tror jag inte han trycker 378W i 4h. Och vi får nog vara ärliga och inse att det finns ingen i den svenska eliten som presterar siffror i närheten av Froome.

397 W i 11 minuter är inget uppseendeväckande, vilket är vad de vill poängtera i just det uttalandet. Som referens höll väl Wiggins 440 W när han tog OS-guld i tempo?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in