• Re: Visa dina Watt

Av:
    lundatok
    3x6 70/20 @ 430 W
    Screenshot_20171103-223706.png

Av:
    konscious
    Peach skrev:
    konscious skrev:
    earnstrom skrev:
    konscious skrev:
    Vad är poängen att köra 2x20 på Aeroba tröskeln/LT1

Man känner sig inte lat när man kollar tv och man kan äta en kanelbulle efteråt?

? KomfortTröskeln har alltså ett syfte.

Jag körde SST på 90% av min FTP. Pulsen när jag kör där är min aeroba tröskeln.

Bra aerob profil mao!
    Det är väl där SST ligger, precis på gränsen mellan Z3-4.

Det jag menar med komfort att intensiteten är behagligt ansträngande (RPE14-15) i LT1/FatMax, i mitt fall hamnar jag nog mitt i Z3 och uppskattar jag runt 75-80 %HRmax och ca 80-85%FTP trots att jag saknar effektmätning på utecykelen.
    Att köra lågintensivt i intervallform känns inte meningsfullt.

Min 2x20 ser ut så här från igår kväll, ungefär på mitt FTP. Kommer undvika dessa pass nu för att det är mycket belastning men ger bara 6-7min >90%HRmax.
    Kanske bättre köra extensiva intervaller med blandad intensitet eller förtsätta med åttorna.
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2017-11-04 08:47 av konscious.

Skärmavbild 2017-11-04 kl. 08.32.57.png

Av:
    marten_larsson
    Dagens FTP-test. 5W på ett år, fantastisk utveckling!
    watt.png

Av:
    superdea
    Efter en veckas träningsuppehåll pga sjukdom testade jag 4*8min med 2 min vila samt avslutade med 6 min 40/20. Snittade runt 325 på åttorna och var över 500 delar av 40s, åttorna kändes överraskande lätta. Vinterformen på g... passet köres på monark med bepro wattpedaler.
    10B241ED-F569-4839-A8DC-BC057975C543.png
    7D1BEABF-7DD1-4904-98F3-BE90C359BB49.png

Av:
    geologen
    Jaha, go' vänner, i dag har jag premiärkompiskampat för i år.

Formen är usel. I dubbel bemärkelse. Pga byte till stillasittande jobb och sömnproblem (och extremt sockerätande pga det) hela sommaren (pga ljus) har jag blivit mer strömlinjeformad. Lite mjuk i konturerna, skulle man kunna säga. ~10 kg upp på ett halvår. Varav förhoppningsvis ett par hekto muskler sista sju veckorna med ganska tung styrketräning.

302 W i 20 minuter, på 79.7 kg kroppsvikt, ger 3.79 W/kg. I början av det här året körde jag en timme på 320 W och vägde nånstans runt 68-69 kg.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    pero02
    geologen skrev:
    Jaha, go' vänner, i dag har jag premiärkompiskampat för i år.

Formen är usel. I dubbel bemärkelse. Pga byte till stillasittande jobb och sömnproblem (och extremt sockerätande pga det) hela sommaren (pga ljus) har jag blivit mer strömlinjeformad. Lite mjuk i konturerna, skulle man kunna säga. ~10 kg upp på ett halvår. Varav förhoppningsvis ett par hekto muskler sista sju veckorna med ganska tung styrketräning.

302 W i 20 minuter, på 79.7 kg kroppsvikt, ger 3.79 W/kg. I början av det här året körde jag en timme på 320 W och vägde nånstans runt 68-69 kg.

Låter ju som om du lagt upp planen perfekt för kompiskampen.

Av:
    geologen
    Tro mig, jag hade hellre haft en helt annan utgångspunkt!

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    geologen skrev:
    Tro mig, jag hade hellre haft en helt annan utgångspunkt!
    Man ska inte gräva ner sej för mycket. Ta tag i det nu, tänk positivt och kör hårt.

Av:
    lundatok
    Du gjorde en Bosse alltså?

Av:
    geologen
    lundatok skrev:
    Du gjorde en Bosse alltså?

En Bosse?

Av:
    calleking
    Det är alltid nån tjomme (bosse) som trycker 2w/kg i oktober och den sista månaden trycker han typ 6 w/kg och får pris för bästa utveckling :)

Av:
    geologen
    Hahaha! Jag har sett några såna, ja.

Av:
    marten_larsson
    Hmm. Har bytt trainer från en Vortex till Elite Direto. Körde intervaller i fredags i ERG-mode, förinställt på 410W då jag sett att den diffade ~10W mot mina powertap-pedaler. Då blev passet alldeles för enkelt och jag höjde under tiden med 10% (lägsta intervallökning med Elites app). Vid eftergranskning var 410W=374 och 450W=410W.

Körde idag igen och då var diffen 430W=395W.

Känns detta rimligt? Har inomhustemperaturen väldigt stor påverkan på hur effektmätaren på trainern funkar? Kör ute i garaget så tempen varierar ganska mkt. Har ju tyvärr köpt trainern från Spanien så inte helt lätt att reklamera.

Av:
    lundatok
    Har du ingen möjlighet att be trainern matcha pedalerna?

Av:
    Stinkfisk
    marten_larsson skrev:
    Hmm. Har bytt trainer från en Vortex till Elite Direto. Körde intervaller i fredags i ERG-mode, förinställt på 410W då jag sett att den diffade ~10W mot mina powertap-pedaler. Då blev passet alldeles för enkelt och jag höjde under tiden med 10% (lägsta intervallökning med Elites app). Vid eftergranskning var 410W=374 och 450W=410W.

Känns detta rimligt? Har inomhustemperaturen väldigt stor påverkan på hur effektmätaren på trainern funkar? Kör ute i garaget så tempen varierar ganska mkt. Har ju tyvärr köpt trainern från Spanien så inte helt lätt att reklamera.

Hmm, lite oroväckande då jag köpte en Direto till slut, från Lordgunbicycles.co.uk, förväntas komma imorgon om gud vill väl.

Enligt DC Rainmaker ska den ju diffa ca 1%, och vara den absolut bästa smarttrainern, i förhållande till sitt pris. Har haft en Elite turbo muin 2, som jag upplevde visa glädjewatt. Direton ska ju ha optisk mätning och inte uppskattning som Muin, så det är ju helt olika tekniker på de två om jag förstått rätt.

Testa den inomhus om det är så att garaget är kallt, och sen värms upp snabbt av trampandet?

Av:
    Stinkfisk
    Stinkfisk skrev:
    marten_larsson skrev:

Hmm, lite oroväckande då jag köpte en Direto till slut, från Lordgunbicycles.co.uk, förväntas komma imorgon om gud vill väl.

Enligt DC Rainmaker ska den ju diffa ca 1%, och vara den absolut bästa smarttrainern, i förhållande till sitt pris. Har haft en Elite turbo muin 2, som jag upplevde visa glädjewatt. Direton ska ju ha optisk mätning och inte uppskattning som Muin, så det är ju helt olika tekniker på de två om jag förstått rätt.

Testa den inomhus om det är så att garaget är kallt, och sen värms upp snabbt av trampandet?

Har du kalibrerat den rätt föresten? Med uppvärmning och spindown?

Av:
    chrhar
    marten_larsson skrev:

Det är väl snarare en regel än undantag att en trainer diffar (ofta ganska mycket) mot en "riktig" mätare och även mot sig själv från dag till dag...

Av:
    Barrett
    Det känns kanske lite mkt förluster med så mycket som 8% mellan pedaler och kasett (?) men eftersom dom inte mäter på samma ställe så ska väl effektförlusten diffa mellan mätarna så en skillnad känns väl fullt rimlig?

Personligen så tycker jag väl det inte är jätte intressant att faktiskt mäta exakt verklig effekt, så jag lägger ingen större vikt vid om det faktiskt är exakt rätt effekt siffra jag får. Effektmätaren är i första hand ett verktyg att se skillnad över tid & kunna analysera träningen osv. så det viktigaste för mig är att samma mätare mäter lika bra vid olika tillfällen. Dvs. inte påverkas nämnvärt av yttre faktorer eller på nått sätt är otillförligtlig från en gång till en annan.

Med det resonomanget så är det viktigare att använda samma effektmätare och välja den som passar ens mål och förutsättningar bäst. När vi pratar om trainer och om man vill köra på olika cyklar på samma trainer kan det ju vara en poäng att välja att använda den (iaf om vi pratar vinterträning). Kör man bara på samma cykel så är det väl en fördel att använda samma effektmätare som man kör med i vanliga fall.

Av:
    konscious
    Tycker det är helt avgörande om effektmätaren har hög validitet och reproducerbarhet av flera skäl.

Av:
    marten_larsson
    Nä, jag har ju glömt att kalibrera. Powertap-pedalerna behöver ju inte(?) kalibreras så jag har blivit lite lat. Ska köra kalibrering ikväll och se hur det förhåller sig då. Kan man kalibrera mid-ride? Det var det som gjorde att jag effektiviserade bort det på gamla trainern...

Av:
    Milamber
    marten_larsson skrev:
    Nä, jag har ju glömt att kalibrera. Powertap-pedalerna behöver ju inte(?) kalibreras så jag har blivit lite lat. Ska köra kalibrering ikväll och se hur det förhåller sig då. Kan man kalibrera mid-ride? Det var det som gjorde att jag effektiviserade bort det på gamla trainern...

Se bara till att värma upp den typ 10 min före kalibrering.

Med trainerroad kan man iaf kalibrera mitt i en ride utan problem.

Min trainer brukar dock diffa en del mot mina pedaler när jag kör den i erg.. Vid viss utväxling blir det helt galet... Kör jag tex korta högintensiva intervaller och använder lilla klingan fram så kan den diffa 200 watt mot mina pedaler... Lägger jag mig istället så jag ligger runt 35-45 km/h så diffar den typ 5-25 watt... Kickr snap v2. Helskumt. ?

Av:
    Bama
    chrhar skrev:
    Det är väl snarare en regel än undantag att en trainer diffar (ofta ganska mycket) mot en "riktig" mätare och även mot sig själv från dag till dag...
    Inte moderna direct drive trainers.

Jag har en direto som jag kalibrerade första gången jag använde den och sedan dess har den stämt bra med min stages.

Av:
    marten_larsson
    Kan bekräfta välfungerande direto efter kalibrering. När Powertap-pedalerna av någon anledning började tappa kontakten mitt i en 2-min intervall så jag snabbt fick koppla bort dem var effekt och upplevd ansträngning konstant.

Av:
    Stinkfisk
    marten_larsson skrev:
    Kan bekräfta välfungerande direto efter kalibrering. När Powertap-pedalerna av någon anledning började tappa kontakten mitt i en 2-min intervall så jag snabbt fick koppla bort dem var effekt och upplevd ansträngning konstant.

Phew, vad skönt! Man vill ju kunna vara med på kompiskampen och hålla på och jämföra och så, och i synnerhet, se utveckling över tid. Vad gav du för din förresten? Jag gav ca 7300kr, har sett att den finns billigare, men ingen som har på lager.

En helt annan fråga, den ska ju kunna simulera backe upp till 10%, är det trögheten runt pedalvarvet som påverkas?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-11-08 07:56 av Stinkfisk.

Av:
    marten_larsson
    Stinkfisk skrev:

Phew, vad skönt! Man vill ju kunna vara med på kompiskampen och hålla på och jämföra och så, och i synnerhet, se utveckling över tid. Vad gav du för din förresten? Jag gav ca 7300kr, har sett att den finns billigare, men ingen som har på lager.

En helt annan fråga, den ska ju kunna simulera backe upp till 10%, är det trögheten runt pedalvarvet som påverkas?

Jag köpte min från en sida i Spanien, blev 701€/6800kr. Frakten gick smidigt på 5 dagar.

Vet inte om jag förstår frågan. Det kan bli riktigt trögt iaf men har inte varit nere och kört på lägsta växeln någon gång. Kör inte/har inte kört Zwift el likn så inte testat simulering på det sättet utan bara kört intervallpass.

En sak som jag dock funderar över är i Trainerroad, när man kör intervaller så ökar den bara motståndet till viss grad sedan måste jag själv växla upp på cykeln för att komma upp i effekt. Är det meningen att det ska vara så? Vet att trainern kan ge mer motstånd eftersom jag kört på högre effekt med lägre växel i Elites app.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-11-08 09:19 av marten_larsson.

Av:
    Peach
    Hur kör ni kompiskampen? Med kompisar IRL eller kan man regga sig någonstans? Vore kul att utmana sig själv även om jag kommer komma toksist.

Av:
    Fulkinesen
    Peach skrev:
    Hur kör ni kompiskampen? Med kompisar IRL eller kan man regga sig någonstans? Vore kul att utmana sig själv även om jag kommer komma toksist.

Jag testade googla "Kompiskampen" och det här dök upp överst: http://www.ckhymer.com

Av:
    NLC
    Fulkinesen skrev:
    Peach skrev:

Jag testade googla "Kompiskampen" och det här dök upp överst: http://www.ckhymer.com

Precis. Regga, logga och "tävla" :-)

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    lundatok
    Oaktat Kompiskampen, hur funkar det med rent träningsmässigt att mosa tröskel hela vintern. Är det "rätt" eller riskerar man att toppa sista februari och vara på nergång som ett aprilskämt 1 april?

Av:
    Stinkfisk
    marten_larsson skrev:

Jag köpte min från en sida i Spanien, blev 701€/6800kr. Frakten gick smidigt på 5 dagar.

Vet inte om jag förstår frågan. Det kan bli riktigt trögt iaf men har inte varit nere och kört på lägsta växeln någon gång. Kör inte/har inte kört Zwift el likn så inte testat simulering på det sättet utan bara kört intervallpass.

En sak som jag dock funderar över är i Trainerroad, när man kör intervaller så ökar den bara motståndet till viss grad sedan måste jag själv växla upp på cykeln för att komma upp i effekt. Är det meningen att det ska vara så? Vet att trainern kan ge mer motstånd eftersom jag kört på högre effekt med lägre växel i Elites app.

Körde första passet idag med min Direto. Körde först genom blåtand men det fungerade inget vidare, den anpassade aldrig motståndet, hur jag än växlade. Med ant+stickan gick det bättre, då justerade den sig efter trainerroads effektsiffror bra, om än lite segt, kändes som jag fick trampa i önskad kadens i 5-6sek innan den "hittade rätt". Men inga problem med låg växel / högt motstånd, körde med lilla fram hela tiden så den blev så tyst som möjligt.

Jag kalibrerade den i elite's egna app, när jag körde den genom blåtanden. Vet du om kalibreringen förs över till trainern, eller gäller kalibreringen bara i Elite-appen? I trainerroads fanns ju ingen kalibreringsknapp som jag trodde.

Av:
    lundatok
    Dagens över/under. 341 W i 30 min ca.

Skärmklipp b.png

Av:
    marten_larsson
    Stinkfisk skrev:
    marten_larsson skrev:

Körde första passet idag med min Direto. Körde först genom blåtand men det fungerade inget vidare, den anpassade aldrig motståndet, hur jag än växlade. Med ant+stickan gick det bättre, då justerade den sig efter trainerroads effektsiffror bra, om än lite segt, kändes som jag fick trampa i önskad kadens i 5-6sek innan den "hittade rätt". Men inga problem med låg växel / högt motstånd, körde med lilla fram hela tiden så den blev så tyst som möjligt.

Jag kalibrerade den i elite's egna app, när jag körde den genom blåtanden. Vet du om kalibreringen förs över till trainern, eller gäller kalibreringen bara i Elite-appen? I trainerroads fanns ju ingen kalibreringsknapp som jag trodde.

Ok, då är det inte bara jag som tyckte det funka dåligt med blåtand. ANT-sticka beställd. Ja, kalibreringen verkar överföras och går faktiskt att göra i farten, vill du veta hur kan jag förklara.

Av:
    NLC
    lundatok skrev:
    Oaktat Kompiskampen, hur funkar det med rent träningsmässigt att mosa tröskel hela vintern. Är det "rätt" eller riskerar man att toppa sista februari och vara på nergång som ett aprilskämt 1 april?

Man kan också toppa till siste mars och vila på 1 maj ;-)

Skämt åsido så tror jag man ska se Kompiskampen precis lika viktig som den här tråden om man har långsiktiga mål med sin träning - dvs inte alls.

Av:
    NLC
    Stinkfisk skrev:

Ja, med ökande lutning på trainern så ska kinetiken ändras så man får mindre "hjälp" runt dödlägena på pedalvarvet jämfört med plattmark för att simulera större kraftkomponent från gravitation och mindre från fart(vind).

Av:
    NLC
    NLC skrev:
    lundatok skrev:

Man kan också toppa till siste mars och vila på 1 maj ;-)

Skämt åsido så tror jag man ska se Kompiskampen precis lika viktig som den här tråden om man har långsiktiga mål med sin träning - dvs inte alls.

Fyra halvrelaterade podcasts att lyssna på http://pca.st, http://pca.st http://pca.st och http://pca.st alla från VeloNews Fast Talk.

Av:
    lundatok
    Spanks!

Av:
    NLC
    Väl bekomme, jag ska nog själv lyssna om de där avsnitten för repetition.

Av:
    lundatok
    Ja, brukar lyssna på Fasttalk. Roligt med input till förståelsen för träningen.

Av:
    Stinkfisk
    marten_larsson skrev:

Ok, då är det inte bara jag som tyckte det funka dåligt med blåtand. ANT-sticka beställd. Ja, kalibreringen verkar överföras och går faktiskt att göra i farten, vill du veta hur kan jag förklara.

Ja, det verkar som ANT+ är det man ska köra, fungerade klockrent då. Hur kalibrerar du i farten?

Av:
    Stinkfisk
    NLC skrev:
    Stinkfisk skrev:

Ja, med ökande lutning på trainern så ska kinetiken ändras så man får mindre "hjälp" runt dödlägena på pedalvarvet jämfört med plattmark för att simulera större kraftkomponent från gravitation och mindre från fart(vind).

Tack, men det är alltså inget som sker i Trainerroads då förmodar jag?

Av:
    emilh
    Stinkfisk skrev:
    NLC skrev:
    Stinkfisk skrev:

Med trainer i ERG-läge så kan du simulera detta genom att köra på en riktigt låg växel för klättring och en tyngre för plattköra.

Av:
    NLC
    emilh skrev:
    Stinkfisk skrev:
    NLC skrev:
    Stinkfisk skrev:

Med trainer i ERG-läge så kan du simulera detta genom att köra på en riktigt låg växel för klättring och en tyngre för plattköra.

Exakt.

Av:
    Fulkinesen
    NLC skrev:
    Fulkinesen skrev:
    Peach skrev:

Precis. Regga, logga och "tävla" :-)

Jag reggade mig (Alexander Lapajne) på Kompiskampen men när jag försöker lägga in ett resultat så finns mitt namn inte med på listan... Skumt...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-11-09 15:10 av Fulkinesen.

Av:
    geologen
    Det verkar dröja innan nyreggade kan lägga in. Tydligen ska det fixas under helgen. Ett tips är att gå med i Facebook-gruppen (om man är på Fb) och få mer direkt kommunikation.

Av:
    konscious
    RIP SST!

http://www.tradewindsports.net

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ