• Re: Visa dina Watt

Av:
    Bama
    Marlboro sa förr att cigaretter var ofarliga. Coca-cola tar fram undersökningar som säger att sockersötad dryck är ett bra val.

Om ett företag vill sälja något så ska man ta allt de säger/skriver med en stor nypa salt.

Av:
    marten_larsson
    Stinkfisk skrev:
    marten_larsson skrev:

Ok, då är det inte bara jag som tyckte det funka dåligt med blåtand. ANT-sticka beställd. Ja, kalibreringen verkar överföras och går faktiskt att göra i farten, vill du veta hur kan jag förklara.

Ja, det verkar som ANT+ är det man ska köra, fungerade klockrent då. Hur kalibrerar du i farten?

Man får först "glömma" Direton i Trainerroad, öppna Elite-appen, köra deras kalibrering och sedan aktivera trainern i TR igen (och stänga av Elite-appen, åtminstone med blåtand). Eventuellt kan man behöva göra en spin down i TR också, lite osäker på om det var då den justerade sig eller inte. Har testat och funkat 2ggr. Så "i farten" är kanske lite att överdriva men man behöver inte avbryta passet som man var tvungen med Tacx-appen jag hade innan...

Av:
    Stinkfisk
    marten_larsson skrev:

Man får först "glömma" Direton i Trainerroad, öppna Elite-appen, köra deras kalibrering och sedan aktivera trainern i TR igen (och stänga av Elite-appen, åtminstone med blåtand). Eventuellt kan man behöva göra en spin down i TR också, lite osäker på om det var då den justerade sig eller inte. Har testat och funkat 2ggr. Så "i farten" är kanske lite att överdriva men man behöver inte avbryta passet som man var tvungen med Tacx-appen jag hade innan...

Tack för tipset!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-11-09 22:30 av Stinkfisk.

Av:
    Stinkfisk
    konscious skrev:
    RIP SST!

http://www.tradewindsports.net

Det är inte lätt att veta hur man skall träna inte då somliga förkastar SST helt och somliga som ser det som guds gåva. I den bästa av världar borde man nog köra polariserad träning med 80% lågintensivt och 20% högintensivt. Men då krävs ju x antal timmar, och x är okänt. Nästan lika snårigt som att veta vad man ska äta och inte.

Enligt artikeln i länken så skulle man ju glömma tröskel och högvolym om man hade mindre än 10h (i veckan?) till förfogande. Då skulle man instället "drop the hammer", vad nu det innebär.

Med min begränsade tid (gissningsvis kring 5h?) torde ju ett upplägg med 2st högintensiva pass i veckan + resten SST och tröskelträning vara optimalt? Jag tänker då att man ersätter ett distanspass med ett sweetspot, eller ska man satsa på lågintensiva pass istället i motsvarande tid?

Av:
    geologen
    En sak jag tänkte på var att de först vilade totalt i fyra veckor inför varje träningsperiod. Det tror jag påverkar resultatet påtagligt. Jag vet att jag själv snabbare kommer i form med korta, hårda intervaller efter vila jämfört med mellanintensitetspass. Jag är inte övertygad om att skillnaden mellan de två grupperna hade blivit lika stor om de alla hade kört ett identiskt träningsupplägg i fyra veckor först, och sen lagt om till en av de två varianterna, så att de byggde vidare från en utgångsnivå som inte var oträning.

Jag tror iofs ändå att polariserad träning funkar bäst för de flesta, men en faktor man lätt glömmer är att det är sjuuuukt jobbigt att träna väldigt hårt varje pass. "Sweet spot" (dvs 30-120 min på ca 85-95 % av FTP) är ju otroligt bekväm träning, men har för mig ändå gett väldigt bra resultat flera år i rad.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    NLC
    2 st +1 på det geologen.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    GoranS
    Om man tror på devisen att man blir bra på det man tränar på upp till någon slags gräns där det finns andra aspekter som man måste höja för att kunna komma vidare så är det väl kanske inte helt otroligt att elitidrottare inte har så mkt att vinna på "sweet spot" utan måste ta till extremare former medan en måttligt tränad person fortfarande har en hel del att plocka kapacitetsmässigt med "sweet spot"-pass. Dessutom så är ju för måttligt tränande pass som blir av typiskt bättre än pass som inte blir av och, som geologen är inne på, stenhårda pass är jobbiga och risken är kanske större att man ställer in ett sådant pass om man känner sig lite trött/omotiverad efter jobbet jämfört med ett mentalt lite mer hanterbart "sweet spot"-pass.

Av:
    geologen
    En jag känner, som inte cyklar så mycket längre, hade tydligen sagt att när han klev av cykeln på en tisdag efter den veckans hårdaste intervallpass (tror det var fyror), så började redan ångesten inför det passet nästa vecka. Ohållbart i längden.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    GoranS
    Nu tränar jag förvisso inte strukturerat på något sätt, men för några vintrar sedan hade jag som ambition att under den vintern försöka köra en fyror en eller två gånger i veckan baserat på motivation, d.v.s. inga bestämda dagar i veckan. Syftet var att se om jag upplevde någon effekt av det när det var dags för utomhuscykling. Gick bra i någon månad men sen ledde det mest till "ångest" och resten av vintern blev det mest att jag satt vispade runt med benen någon timme åt gången. Förvisso skön "vardagsmotion" och väldigt enkelt mentalt men med ytterst begränsad träningseffekt.

Detta bara som ett exempel på att om knoppen inte är med så är det rätt meningslöst att ha ett upplägg baserat på vad som skulle vara optimalt om man genomförde det. Bättre då att hitta någon sorts upplägg där man hittar en balans mellan att få träningseffekt och att det är på en sådan nivå att det i slutänden faktiskt genomförs.

Av:
    wobblie
    Kollar man på hur löpare tränar så bygger t ex utmärkta boken Science of running av Steve Magness upp sina träningsveckor på tre pass:

1) Korta sprinter + speed endurance 10-30s
    2) Tröskel (eller pass typ 15/15, 30/30 för de med mer snabba muskelfibrer)
    3) Distans

Sen kryddar man med ffa mer distans, hur mycket beror på vilken distans man springer. Kanske inte orimligt även för cyklister?

Av:
    geologen
    Inom löpning är belastningen på leder och sånt en begränsande faktor som saknas i cyklingen. Därför bör löpning och cykling inte jämföras.

Av:
    wobblie
    Att det inte är samma sak betyder inte att man inte kan lära sig något.

Av:
    GoranS
    wobblie skrev:
    Kollar man på hur löpare tränar så bygger t ex utmärkta boken Science of running av Steve Magness upp sina träningsveckor på tre pass:

1) Korta sprinter + speed endurance 10-30s
    2) Tröskel (eller pass typ 15/15, 30/30 för de med mer snabba muskelfibrer)
    3) Distans

Sen kryddar man med ffa mer distans, hur mycket beror på vilken distans man springer. Kanske inte orimligt även för cyklister?
    Om man ser det hela från ett optimeringsperspektiv så är det inte otänkbart att bivillkoren påverkar optimallösningen. T.ex. är det ju inte helt orimligt att optimal träningsstrategi kan variera med vilken tidsbudget man har eller hur mycket av en viss form av träning man mentalt orkar med att genomföra. Ovanstående verkar rätt likt vad som t.ex. Mo Farah verkar träna, http://www.trainingarunner.com så det kanske är en mix som är (nära) den optimala för en person som väsentligen kan anpassa livet helt för att få så bra träningseffekt som möjligt. Med de begränsningar en människa med ett vanligt jobb och kanske även familj att ta hänsyn till har kan man tänka sig att den optimala strategin kan se lite annorlunda ut.

Av:
    Micke S
    konscious skrev:
    RIP SST!

Finns nästan på svenska också :)
    https://mikaelflockhart.wordpress.com

...........................................................
    http://mikaelflockhart.wordpress.com

Av:
    lundatok
    Hittar inte studien men jag läste någonstans att 3 Wingate-liknande spurter på ett i övrigt lugnt pass motsvarar 2x20 i träningseffekt. Pick you poison antar jag.

Av:
    NickPick
    GoranS skrev:
    Nu tränar jag förvisso inte strukturerat på något sätt, men för några vintrar sedan hade jag som ambition att under den vintern försöka köra en fyror en eller två gånger i veckan baserat på motivation, d.v.s. inga bestämda dagar i veckan. Syftet var att se om jag upplevde någon effekt av det när det var dags för utomhuscykling. Gick bra i någon månad men sen ledde det mest till "ångest" och resten av vintern blev det mest att jag satt vispade runt med benen någon timme åt gången. Förvisso skön "vardagsmotion" och väldigt enkelt mentalt men med ytterst begränsad träningseffekt.

Detta bara som ett exempel på att om knoppen inte är med så är det rätt meningslöst att ha ett upplägg baserat på vad som skulle vara optimalt om man genomförde det. Bättre då att hitta någon sorts upplägg där man hittar en balans mellan att få träningseffekt och att det är på en sådan nivå att det i slutänden faktiskt genomförs.

Det är motigt, men tex monark, trainerroad, zwift osv "lever" ju på liknande dödstråkig träning och fungerar väldigt bra som motivatorer (om det ordet ens finns?). Kudos till de som orkar.
    Jag ska kanske börja med monark snart igen men måste få upp motivationen genom diverse podcasts osv tror jag.

Av:
    Botis
    Själv passar jag på att testa ett upplägg med många pass av 4x4 med tre minuters vila. Försöker göra enligt norrmännens upplägg med att skruva upp effekten lagom mycket så pulsen ligger >90%, men utan att det blir så tungt att jag inte orkar köra nytt pass dagen efter. Tidigare har jag alltid skruvat upp effekten på 4x4 så att det precis går att klara, men då skulle jag nog inte kunna köra lika ofta. Har tänkt att försöka ligga på 4-5 pass i veckan.

Upplägget passar rätt bra just nu när jag är föräldraledig, för jag har oftast en liten lugn stund mitt på dagen då jag kan riva av ett kort pass, men har sällan tid för några längre pass. Har en så länge bara kört i 3 dagar, men än har jag inte känt att benen varit slitna från passet dagen innan.

Av:
    marten_larsson
    Botis skrev:
    Själv passar jag på att testa ett upplägg med många pass av 4x4 med tre minuters vila. Försöker göra enligt norrmännens upplägg med att skruva upp effekten lagom mycket så pulsen ligger >90%, men utan att det blir så tungt att jag inte orkar köra nytt pass dagen efter. Tidigare har jag alltid skruvat upp effekten på 4x4 så att det precis går att klara, men då skulle jag nog inte kunna köra lika ofta. Har tänkt att försöka ligga på 4-5 pass i veckan.

Planerar att testa liknande själv efter att ha legat stabilt på samma nivå i tre år nu utan märkbar förbättring (5W FTP på ett år, 30m på 12min test på löpning osv...). Har kunnat köra dubbelpass någon dag med hyggligt resultat. Blir att köra ny 20-minutare om några veckor.

Av:
    Botis
    marten_larsson skrev:
    Botis skrev:

Planerar att testa liknande själv efter att ha legat stabilt på samma nivå i tre år nu utan märkbar förbättring (5W FTP på ett år, 30m på 12min test på löpning osv...). Har kunnat köra dubbelpass någon dag med hyggligt resultat. Blir att köra ny 20-minutare om några veckor.

Själv ligger jag på ständigt sjunkande värden (i alla fall på årsbasis), men det är nog också för att mängden träning minskat sedan jag blev pappa. Tittade tillbaka hur jag tränade månaderna innan jag gjorde mitt hittills bästa test på Aktivitus. Då var det mycket 4:or, 2x20 där de sista 15 min i intervallerna var växlande kraftigt över/under tröskel, och en del 30s max-spurter med ca 4:30 min lätt mellan. Det verkar ju ha givit bra resultat då, så när jag testat färdigt mina 4:or så blir det nog att prova det upplägget igen.

Av:
    pero02
    Drömde att man kan byta ut 4*4 mot en kväll i soffan med en chipspåse och en öl. Det mentala välbefinnandet skulle väga upp den missade fysiska ansträngningen.

Vet inte om jag tror på detta i vaket tillstånds. Blir nog ändå lite trainer idag.

Av:
    Spacekitty
    pero02 skrev:
    Drömde att man kan byta ut 4*4 mot en kväll i soffan med en chipspåse och en öl. Det mentala välbefinnandet skulle väga upp den missade fysiska ansträngningen.

Jag tycker att det låter rimligt.

=^.^=

Av:
    konscious
    Stinkfisk skrev:
    konscious skrev:
    RIP SST!

Det är inte lätt att veta hur man skall träna inte då somliga förkastar SST helt och somliga som ser det som guds gåva. I den bästa av världar borde man nog köra polariserad träning med 80% lågintensivt och 20% högintensivt. Men då krävs ju x antal timmar, och x är okänt. Nästan lika snårigt som att veta vad man ska äta och inte.

Enligt artikeln i länken så skulle man ju glömma tröskel och högvolym om man hade mindre än 10h (i veckan?) till förfogande. Då skulle man instället "drop the hammer", vad nu det innebär.

Med min begränsade tid (gissningsvis kring 5h?) torde ju ett upplägg med 2st högintensiva pass i veckan + resten SST och tröskelträning vara optimalt? Jag tänker då att man ersätter ett distanspass med ett sweetspot, eller ska man satsa på lågintensiva pass istället i motsvarande tid?

Nej verkligen inte lätt att veta vad som är rätt för varje individ!

Men evidensen talar starkt för POL mot THR och HVT
    Stöggl & Spärlich-studien som micke s ref till https://www.ncbi.nlm.nih.gov
    Visade även med vältränade män och kvinnor med V02max runt 63 svarade bättre på det upplägget.
    Signifikanta skillnader i V02max, TTU, och maxeffekt och nyttjandegrad.

I studien där 12 cyklister med FTP på 3,9W/kg med mängden 5-10h i veckan visade Neal et al. 2012 https://www.runnersworld.com POL träningsmodells 6,4h/vecka mot THR 7,5h/veckan under 6 veckor
    Gav POL gruppen samma sak med signifikanta bättre PPO, LTP och med 2 min bättre tid på 40K TT
    Skärmavbild 2017-11-11 kl. 15.26.14.png
    Eller som världsmästaren sammanfattar det hela för att lyckas i XC
    It’s a combination of endurance and power http://www.unitedathletes.com
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-11-11 16:12 av konscious.

Av:
    marten_larsson
    Kände mig rätt stark igår, kräkfärdig efter sista dock. Kortare intervaller verkar passa mig bättre än lite längre. Dagens 3x3x2min (Abbott) var inte i närheten så bra.
    power.png

Av:
    olebole
    Tänkte bidra med lite typiskt livspussel. Såhär kan det se ut när man passar på när minstingen sover. 0w vid tappad napp!
    Tanken var att köra 4x8/2 men man ser ju tydligt att jag fick omprioritera och köra 40/20 tills hon vaknade.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-11-15 18:15 av olebole.

20171115_180845.png

Av:
    Miche76
    Mitt första försök på kompiskampen, med mina mått mätt riktigt lyckat försök, körde Trainerroads 20min ftp-test (så att försöket kom till lite nytta också)... så nu blir även dom passen tyngre framöver men vad gör det, det ska ju vara jobbigt?
    IMG_3205.PNG

Av:
    lundatok
    Sweetspot-time is now. 6x9/1 på 280-300 W. Drev väl upp på låg tröskel pulsmässigt på slutet.
    Capture.PNG

Av:
    marten_larsson
    Måste fråga en sak ang TrainerRoad. Körde 4x4 igår med god effekt på bra effekt 120% av FTP med 4 min mellanrum. ERG funkade bra. Idag körde jag Angora dvs 3x3x2 min @140-120% av FTP där man startar på 140 och slutar på 120 varje intervall. Då funkar inte ERG, måste växla upp på högsta växeln och trampa i en kadens på 110-120 för att om möjligt nå måleffekt med en väldigt varierande angiven effekt trots 3s utjämning. Inte en chans att jag orkar alla intervall och de sista hade jag runt 110% i snitt på en två-minutersintervall och då försökte jag bara hålla jämn effekt.

Är det rimligt att jag dör så pass att jag inte ens orkar det mot slutet eller är det nått vajsing? Har en Elite direto som styrs av IPhone m blåtand.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-11-22 10:31 av marten_larsson.

Av:
    landen
    Vad betyder följande? Kan inte va ensam om att inte veta :)

ERG =
    SST =
    POL =
    THR =
    HVT =
    TTU =
    PPO =
    LTP =

Av:
    Botis
    ERG = Ergo, oftast menar man att effekten hålls oberoende av kadens.
    SST = SweetSpot
    POL = Polarized
    THR = Threshold
    HVT = High Volume Training
    TTU = ?
    PPO = Peak Power Output
    LTP = Lactate Threshold Power (tror jag)

Av:
    ski3r
    TTU: Tid till utmattning.

Av:
    NLC
    HTFU

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    GoranS
    OK, funkar TTU = Tid Till Undergång bättre?

Av:
    landen
    Botis skrev:
    ERG = Ergo, oftast menar man att effekten hålls oberoende av kadens.
    SST = SweetSpot
    POL = Polarized
    THR = Threshold
    HVT = High Volume Training
    TTU = ?
    PPO = Peak Power Output
    LTP = Lactate Threshold Power (tror jag)

Tackar! :)

Av:
    marten_larsson
    Fick svar från TR att det är en bugg som orsakar ERG mode att inte funka med Elite Direto och bluetooth. Kan avhjälpas genom reset av Direton (omstart). Så behöver ingen annan fundera.

Av:
    Botis
    Var och bekräftade min dåliga form på Aktivitus. Tröskel på 250W, VO2max på ca 56,5ml/min/kg (4,23L/min). Känns lite sådär att ha tappat drygt 0,8L/min på några år, men å andra sidan tror jag botten är nådd. :)

Nu är det bara att hoppas att dagisförkylningarna minskar och träningstid ökar, så kanske man väcka liv i kroppen igen. KÄMPA!

Av:
    Stinkfisk
    Förra vintern körde jag med en 53t-klinga på alla trainerpass. Det gav en hög "inertia", vet inte det svenska ordet men det innebörden är att dödläget kring kl 6-9 på pedalvarvet, blir mindre påtagliga. Nu med en smarttrainer har jag förmånen att välja klinga, då trainern sköter motståndet åt mig. Har dessutom bytt cykel och kör numera på mtb i trainern, då jag tävlar i just mtb.

Jag kan nu välja på 38t eller 26t med vevpartiet som sitter på. Eftersom det blir tystare med 26t-klingan har jag kört på den, men märker en jäkla skillnad mellan de två, typ som att cykla uppför med den lilla. Blir det någon skillnad till våren om jag kör hela vintern på den lilla respektive den stora? Kan det finnas någon nackdel med att endast använda den lilla? På tävlings-mtb'n sitter en 38t singelklinga för kännedom.

Av:
    chrhar
    12min i form av 30+30s + 20min
    Skärmavbild 2017-11-29 kl. 08.23.59.png
    Skärmavbild 2017-11-29 kl. 08.23.38.png

Av:
    GoranS
    Stinkfisk skrev:
    Förra vintern körde jag med en 53t-klinga på alla trainerpass. Det gav en hög "inertia", vet inte det svenska ordet men det innebörden är att dödläget kring kl 6-9 på pedalvarvet, blir mindre påtagliga. Nu med en smarttrainer har jag förmånen att välja klinga, då trainern sköter motståndet åt mig. Har dessutom bytt cykel och kör numera på mtb i trainern, då jag tävlar i just mtb.

Jag kan nu välja på 38t eller 26t med vevpartiet som sitter på. Eftersom det blir tystare med 26t-klingan har jag kört på den, men märker en jäkla skillnad mellan de två, typ som att cykla uppför med den lilla. Blir det någon skillnad till våren om jag kör hela vintern på den lilla respektive den stora? Kan det finnas någon nackdel med att endast använda den lilla? På tävlings-mtb'n sitter en 38t singelklinga för kännedom.
    Inertia brukar väl översättas med tröghet på svenska om jag inte minns helt fel.

Av:
    marten_larsson
    40/20 idag, verkar passa mig utomordentligt bra med korta intervall och kort återhämtning, kändes knappt jobbigt. Körde Barnard +1 i TR men kunde trycka lite extra och körde >500W (140%) sista omgången. Frågan är om jag ska köra den här typen av intervall istället för 2minuters. Kan trycka mer till lägre kostnad.
    power2.jpg

Av:
    johan e
    marten_larsson skrev:
    40/20 idag, verkar passa mig utomordentligt bra med korta intervall och kort återhämtning, kändes knappt jobbigt. Körde Barnard +1 i TR men kunde trycka lite extra och körde >500W (140%) sista omgången. Frågan är om jag ska köra den här typen av intervall istället för 2minuters. Kan trycka mer till lägre kostnad.

Ser ut som att det är dags att skruva upp din FTP.

Av:
    bomauritz
    Premiärinlägg!

Påbörjade i slutet av oktober ett rätt fint och hyffsat skräddarsytt schema skapat av en kollega och vän som är en mycket kompetent (och Happy-aktiv) cyklist och dessutom extremt duktig på att träna effektivt. Detta körs mestadels på dumtrainer efter watt under vintern, eller i princip fram till VR2018.

Just nu består det veckovis av:
    - 3 rätt hårda kontrollerade intervallpass på ca 45-90 min/st i veckan
    - 4-5 h lugn Z1 pendling uppdelat på 2x30 min/dag
    - ett 2-4 h halvlugnt Z2 utepass med lite fartlek eller tempoökning mot slutet

Hyffsat låg träningsvolym och intensitet jmf med hur jag kört tidigare i år, ligger kring 500-600 TSS i veckan nu (jmf uppåt 900-1000 TSS i våras och somras). Tycker jag haft bra utfall hittills med årsbästaben på senaste passen. Ska se till att få ner kroppsvikten ca 10% till säsong.

Målsiffror inför i vår är; 350W 1h. 375W 20 min. 450W 5 min. Detta på sub 80 kg.

Kvällens pass blev 5x5/5 på 383W. Tyvärr har jag lite för mycket hull för att det ska vara fina w/kg-siffror. Men min bästa femma någonsin är på 413W så formen får väl ses som ok ändå. :)
    Skärmavbild 2017-12-07 kl. 22.27.27.png

Av:
    calleking
    Zwiftrace igår. Avhängd i spurten av två 55kgs kineser som måste ha tryckt närmare 1500W. Kineserna är lätta, starka och framförallt många :)

1512655451473.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-12-08 06:26 av calleking.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    calleking skrev:
    Zwiftrace igår. Avhängd i spurten av två 55kgs kineser som måste ha tryckt närmare 1500W. Kineserna är lätta, starka och framförallt många :)
    4,7w/kg i 38 minuter och en medelpuls på 124. Undrar vad den har för maxpuls? 130?

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    NickPick
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    calleking skrev:
    4,7w/kg i 38 minuter och en medelpuls på 124. Undrar vad den har för maxpuls? 130?
    Problemet med zwift är ju att man knappast behöver något som visar rätt watt för att kunna delta :)

Av:
    eiskall
    Lite därför jag håller mig ifrån Zwift. Det känns som att det skulle ge mig pulstoppar av helt fel anledningar :)

Såg att det finns guider i hur man felkalibrerar sina mätare/trainers till att visa väldigt fina siffror.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ