• Re: Visa dina Watt

Av:
    geologen
    GoranS skrev:
    Öppna fönstret+dörren en stund innan passet s.a. temperaturen går ner mer?

Jag gjorde så förr, men jag har testat, och lufttemperaturen sjunker snabbt ner till ca 12-15 grader och stabiliseras sen. Det går så snabbt att jag nu öppnar först när jag ska påbörja passet. Det blir nämligen ingen märkbar skillnad.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    lundatok
    Körde ett över/under-pass. Min Garmin 1030 sänkte min FTP för andra passet i rad men höjde min VO2max för andra passet i rad. De pekar åt varsitt håll?

Av:
    bomauritz
    Jag kör uppvärmning i minst 15 min på distanswatt med ett par 30-60 sek peakar där jag känner in den tänkta målwatten. Sen vilar jag ner pulsen innan start och river av maxtjugan.

Lite som att det vore ett tempolopp. :)

Av:
    earnstrom
    Jag tävlar mot mig själv och kör 20an som en del av ett komplett FTP-test. Geologen följer mig, men tror han avser ngn annan med "sjukt bra".
    Dessutom vinner jag på mycket uppvärming. Roade grannskapet med att köra på balkongen på juldagen.

Av:
    lundatok
    Samma här, min gamla gubbkropp behöver en rejäl uppvärmning.

Av:
    GoranS
    geologen skrev:
    GoranS skrev:
    Öppna fönstret+dörren en stund innan passet s.a. temperaturen går ner mer?

Jag gjorde så förr, men jag har testat, och lufttemperaturen sjunker snabbt ner till ca 12-15 grader och stabiliseras sen. Det går så snabbt att jag nu öppnar först när jag ska påbörja passet. Det blir nämligen ingen märkbar skillnad.
    Finns det kraftigare fläktar som bättre kan vispa in kalluft och ut varmluft?

Av:
    geologen
    earnstrom skrev:
    Jag tävlar mot mig själv och kör 20an som en del av ett komplett FTP-test. Geologen följer mig, men tror han avser ngn annan med "sjukt bra".
    Dessutom vinner jag på mycket uppvärming. Roade grannskapet med att köra på balkongen på juldagen.

He, nä, det är inte dig jag menar. Personen hade lite drygt 4.6 W/kg på senaste tjugan.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    eiskall
    Muba skrev:
    Intressant läsning gott folk!
    Men jag har en fundering ang. era "maxtjugor".. Hur gör ni dom? Ett simpelt ftp-test i zwift/trainerroad?

Tackar!

Jag tror att för dom flesta så finns det inga ”regler” kring en maxtjuga, utan man får hitta sitt eget sätt där man levererar bäst.

Själv kör jag ofta ca 5 minuter uppvärmning, sen kanske 1,5 minut på runt 125% av ftp. Sen lugn rull i kanske 5-7 minuter, och sen kör jag tjugan.

När man kör Ftp-tester så syftar ju den hårda femminutaren i början till att tömma den anaeroba reserven, för att kunna ge en hyfsad uppskattning av vad man kan tänkas klara i 60 minuter. I en maxtjuga däremot, så är den anaeroba delen en del av testet, som jag ser det.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-12-28 09:09 av eiskall.

Av:
    bomauritz
    Jag sitter i en liten garderob på ca 3-4 kvm mellan två sovrum, den har med andra två dörrar. Ett liter fönster som vätter ut mot grannlägenheterna som jag ställer upp men som har en rullgardin. Även en fläkt, så arbetetempen ligger på ca 18-19 grader, vilket är ok för mig.

På de verkligt tunga passen tycker resten av familjen att jag är lite högljudd och stänger dörrarna. Som på maxtjugan senast då jag hade en rätt stor BT-högtalare på maxvolyn med ”Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal” samt skrek ”HÅLL DET DÄR JÄVLA HJULET NU!!!11ett” rakt ut i 130 dB tre ggr.

De stängda dörrarna leder til att jag måste dra upp rullgardinen för att få fönstret att ge maximalt med vädring, då undrar jag verkligen vad grannarna mitt emot tycker och tänker när de ser en skrikande dygnsvettig och till synes naken (de ser bara min överkropp) man plåga sig själv till gammal hårdrock... : D

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    eiskall skrev:
    Muba skrev:
    Men jag har en fundering ang. era "maxtjugor".. Hur gör ni dom? Ett simpelt ftp-test i zwift/trainerroad?

Tackar!

Jag tror att för dom flesta så finns det inga ”regler” kring en maxtjuga, utan man får hitta sitt eget sätt där man levererar bäst.

Själv kör jag ofta ca 5 minuter uppvärmning, sen kanske 1,5 minut på runt 125% av ftp. Sen lugn rull i kanske 5-7 minuter, och sen kör jag tjugan.

När man kör Ftp-tester så syftar ju den hårda femminutaren i början till att tömma den anaeroba reserven, för att kunna ge en hyfsad uppskattning av vad man kan tänkas klara i 60 minuter. I en maxtjuga däremot, så är den anaeroba delen en del av testet, som jag ser det.
    Ja så ser jag också på det. Vill man veta sin verkliga FTP så finns det bara ett sätt att få veta. Kör max 1h.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    landen
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    eiskall skrev:
    Muba skrev:

Tackar!

Ja så ser jag också på det. Vill man veta sin verkliga FTP så finns det bara ett sätt att få veta. Kör max 1h.

Det är ju superjobbigt... ;)

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    landen skrev:
    eiskall skrev:
    Muba skrev:

Tackar!

Det är ju superjobbigt... ;)
    Ja

Av:
    eiskall
    Ja, det ena problemet med att köra en timme är ju att hitta motivation till att maxa sin kropp i 60 min.

Det andra är att man är ganska stukad i ett antal dagar efteråt.

:)

Av:
    lundatok
    Ja, men varför? Ett ungefär av din FTP borde man komma rätt långt på för att ställa in sina pass på några watt när.

Av:
    geologen
    För mig personligen är snitteffekt_20min x 0.93-0.94 = snitteffekt_60min. Men den omräkningsfaktorn kan nog skilja sig flera procent mellan individer.

Av:
    eiskall
    lundatok skrev:
    Ja, men varför? Ett ungefär av din FTP borde man komma rätt långt på för att ställa in sina pass på några watt när.

Nej, jag håller med. Jag har aldrig kört nån ”maxsextia” :)

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    eiskall skrev:
    lundatok skrev:

Nej, jag håller med. Jag har aldrig kört nån ”maxsextia” :)
    Kan ändå vara riktigt intressant att köra en max60 av just den anledning som geologen var inne på. Körde en i våras. Maxade första 20 för att kunna se förhållandet mellan 20 och 60. 60 minutaren blev exakt 0,95% av 20 minutaren.

Av:
    NickPick
    man kan ju tycka att man bör köra en maxtjuga till kompiskampen i stil med ett ftptest så slipper man pina sig igenom en till 20a den månaden.
    Vid ftp-test bör enligt trainerroad man sitta ner och inte ställa sig upp för att använda andra muskler / vila de ansträngda men jag vet att många kompiskampare gör så. Energi ska tydligen vara tillåtet sägs det.
    Borde göra ett nytt ftp-test i januari känner jag.

Obs. Jag kan ha fel i allt ovanstående och får förmodligen höra det snart :D

Av:
    bomauritz
    lundatok skrev:
    Som sagt, kan ju vara bra att testa sig max 60 min för att se hur man ligger till jmf mot sin max 20 min och därifrån också anpassa sin träning, om nu att ha en hög 60 min är eftersträvansvärt.

Inte gjort någon riktig 60 min max på ett par år, men min bästa 60 min någonsin är på en solo lunch-Le Peloton på TTn mitt i trafiken från i somras, landade då på 308W/330NP med rätt låg puls med en massa frihjulande bakom bussar och bilar. I jämförelse har jag max 40 min 340W och max 1,5h 305W.

Jag tänkte ge mig på en riktig maxning på 1h i vår. Eventuellt på trainern för att få så snarlika förhållanden som mot tjugan. :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-12-28 13:55 av bomauritz.

Av:
    Stumpy
    Vill man veta sin verkliga FTP så finns det bara ett sätt att få veta. Kör max 1h.

Till skillnad från sånt där trams som Aktivitus och andra kör, som bara tar 20 minuter?

(För övrigt körde jag max 1h i morse, dvs 45min pendling i makligt tempo.)

Av:
    castrello
    Men vem har egentligen sagt att ftp-värdet är exakt det man klarar av en timme och endast då är det korrekt? Vsd händer om man bara orkar det i 57 min? Eller om man klarat det i 1.02?

Ftp-värdet är ju ett medeltal av det du klarar i 20 min multiplicerat med 0.95. Sen funkar det rätt bra som indikator på det ena och det andra och ger rätt bra hjälp på träningsvägen.

Av:
    Manurhin2
    castrello skrev:
    Men vem har egentligen sagt att ftp-värdet är exakt det man klarar av en timme och endast då är det korrekt? Vsd händer om man bara orkar det i 57 min? Eller om man klarat det i 1.02?

Ftp-värdet är ju ett medeltal av det du klarar i 20 min multiplicerat med 0.95. Sen funkar det rätt bra som indikator på det ena och det andra och ger rätt bra hjälp på träningsvägen.

Du tänker baklänges .

M

Av:
    castrello
    Manurhin2 skrev:
    castrello skrev:

Du tänker baklänges .

M

Det är fullt möjligt. Men rätta mig gärna för endast "du tänker baklänges" hjälper mig egentligen inte alls.

Av:
    bomauritz
    castrello skrev:
    Manurhin2 skrev:
    castrello skrev:

Du tänker baklänges .

M

Det är fullt möjligt. Men rätta mig gärna för endast "du tänker baklänges" hjälper mig egentligen inte alls.

FTP = max 60 min.

Man beräknar FTPn med en maxtjuga och multiplicerar med 0.9x pga av att det är så mycket mindre smärtsamt att maxa i 20 min isf 60 min. ;)

Zwift, Trainerroad m.fl. har väl tom ännu snabbare FTP-test där man bara kör några korta intervaller i olika steg eller liknande. Men det blir ju ännu mer gissning än räknat mot en maxtjuga.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-12-28 15:52 av bomauritz.

Av:
    castrello
    Jo jo jo...jag har ju också hört att ftp är max man klarar av på en timme. Men det är ju också hittepå...för vad är det för magiskt med den där timmen? Tänk om man klarar 30 s extra? Eller 2 min för lite? Vad exakt är det för fysiologiskt som står som grund för det?

Kan man inte lika gärna bara enas om att ftp är ett effektvärde som man kan hålla i stort sett en timme men att där finns ingen exakthet i den definitionen och att det är lika korrekt att prata om att ftp är ett effektvärde som man kan hålla i 20 min multiplicerat med 0.9?

Av:
    Micke S
    castrello skrev:
    Jo jo jo...jag har ju också hört att ftp är max man klarar av på en timme. Men det är ju också hittepå...för vad är det för magiskt med den där timmen? Tänk om man klarar 30 s extra? Eller 2 min för lite? Vad exakt är det för fysiologiskt som står som grund för det?

Kan man inte lika gärna bara enas om att ftp är ett effektvärde som man kan hålla i stort sett en timme men att där finns ingen exakthet i den definitionen och att det är lika korrekt att prata om att ftp är ett effektvärde som man kan hålla i 20 min multiplicerat med 0.9?

Det är ju en definition. Om den är bra eller inte är en sak men orubblig får den anses vara.

Men som alltid när det gäller fysiologi och prestation så är FTP bara en punkt på CP-kurvan och kurvan är otroligt mycket mer värdefull än det enstaka värdet. Sen finns det ju mycket annat som också påverkar när vi tränar, men en bra vägledning får FTP anses vara i händerna på den som inte kan relatera till fysiologin men har lätt för att mäta prestation.

...........................................................
    http://mikaelflockhart.wordpress.com

Av:
    NLC
    Var och en blir salig på sin tro, men för mig är FTP den effekt jag kan hålla som "sustained effort" dvs ≈ max steady state / LTH. Inte snitteffekt över en maxtimma och inte någon produkt av 20 min test (även om det funkar som approximation).

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    geologen
    För mig är FTP endast maximal möjligt snitteffekt under en timme, inget annat.

Av:
    mhenry
    Well, that’s just, like, your opinion, man. För mig är FTP specificerat i RFC 959 https://tools.ietf.org ;)

---

Av:
    izar
    Mycket prat om FTP, jag har inte brytt mig om att köra ett maxtest. Efter några pass så vet man var man ligger. Kör man 4/8/20:or så lägger jag mig på en effekt som jag tror mig kunna hålla under alla intervallerna. Klarar jag inte det så justerar jag ner värdet lite till nästa gång eller vice versa om det skulle gå för lätt (har aldrig hänt?)

Det behöver väl inte vara svårare än så.

Av:
    earnstrom
    izar skrev:
    Mycket prat om FTP, jag har inte brytt mig om att köra ett maxtest. Efter några pass så vet man var man ligger. Kör man 4/8/20:or så lägger jag mig på en effekt som jag tror mig kunna hålla under alla intervallerna. Klarar jag inte det så justerar jag ner värdet lite till nästa gång eller vice versa om det skulle gå för lätt (har aldrig hänt?)

Men det är ju roligt att maxa och nästan kräkas!

Av:
    eiskall
    izar skrev:

Om du kör TrainerRoad så baseras alla pass på ditt FTP-värde. Eftersom alla pass är olika i längd på intervallerna, olika lång vila, olika antal osv så blir det praktiskt omöjligt att hitta rätt nivå på varje intervall. Om du däremot anger ditt ftp så brukar det stämma väldigt bra.

Av:
    NLC
    earnstrom skrev:
    izar skrev:

Men det är ju roligt att maxa och nästan kräkas!

När träningen blir ett substitut för alkohol :-P

Av:
    Ivar
    eiskall skrev:
    izar skrev:

Om du kör TrainerRoad så baseras alla pass på ditt FTP-värde. Eftersom alla pass är olika i längd på intervallerna, olika lång vila, olika antal osv så blir det praktiskt omöjligt att hitta rätt nivå på varje intervall. Om du däremot anger ditt ftp så brukar det stämma väldigt bra.
    Är det inte precis det som The Sufferfest tycker är rätt fel då allas profiler är olika och FTP:n inte berättar om du är en explosiv spurtare eller en tempohäst?

Av:
    NLC
    Typ "Is FTP dead?" - http://pca.st

Av:
    geologen
    Jag skulle säga att man borde mäta tre saker. Snitteffekt under en 5 sek maxning. Snitteffekt under fyra min maxning. Snitteffekt under 60 min maxning. Helst då samma vecka eller inom ett par veckor så man får det ungefärliga förhållandet mellan dem. Då får man en bra profil att basera träningen på, om man nu vill gå den vägen.

Av:
    bomauritz
    Vad är normal pulsdrift för er erfarna? Och varför har ni mindre av den ibland och mer av den ibland?

Sitter och kör styrkeåttor nu och tycker mig ha rekordhög pulsdrift just idag.

Av:
    NLC
    geologen skrev:
    Jag skulle säga att man borde mäta tre saker. Snitteffekt under en 5 sek maxning. Snitteffekt under fyra min maxning. Snitteffekt under 60 min maxning. Helst då samma vecka eller inom ett par veckor så man får det ungefärliga förhållandet mellan dem. Då får man en bra profil att basera träningen på, om man nu vill gå den vägen.

Varför inte hålla sig till intervallerna listade i Dr Coggan's Power Profile?

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-12-28 21:14 av NLC.

Av:
    geologen
    bomauritz skrev:
    Vad är normal pulsdrift för er erfarna? Och varför har ni mindre av den ibland och mer av den ibland?

Sitter och kör styrkeåttor nu och tycker mig ha rekordhög pulsdrift just idag.

Hög temperatur (i kroppen) ökar.
    Energibrist (kommer ofta en bit in i långa pass) ökar.
    Vätskebrist (låg blodvolym) ökar.
    Intensitetsnivå påverkar. Ju högre intensitet, desto högre pulsdrift. Under en viss nivå sker ingen ökning alls på flera timmar, utöver den som ovanstående faktorer orsakar.

För mig kan det handla om 5-10 slag om jag kör ett inomhusdistanspass på 2-3 timmar.

Av:
    geologen
    NLC skrev:
    geologen skrev:

Varför inte hålla sig till intervallerna listade i Dr Coggan's Power Profile?

1 min och 5 min är för lika, så en på lite mellan räcker gott.

20 min är för kort - för mycket "anaerobt" under den perioden.

Av:
    Clark
    Jag brukar köra 5", 1', 5' och 20'. Har funderat lite på hur mycket som egentligen skiljer mellan 1' och 5'. Kan säkert vara så att 20' är för kort, men det blir opraktiskt (och jobbigt!!) att göra längre maxtester hyfsat regelbundet

Av:
    marten_larsson
    Eftersom jag inte kunde komma på något bra pass att köra idag blev det ett FTP-test. Körde 3x3x4min igår och 50/30 i onsdags så inte optimal uppladdning för FTP-test men ändå. Tankad med potatismos och julkorv. Blev förbättring med 4W jämfört med tidigare, nytt FTP 359W.
    FTP29dec.png

Av:
    bomauritz
    Kul med ett seriöst test, bra tryck i slutet på femman! Jag lider med dig där vid ~16-18 min in i tjugan, när tiden står still...

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Avslutade året med en vecka på topp.

836E92C7-8309-4DE2-AFA0-8A0FE292F0FB.png
    2E5CB76D-ABC7-4445-99CC-8A2833D944D2.jpeg

Av:
    lundatok
    Kikade på Band of Brothers en stund igårkväll
    Capture.PNG

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in