• Re: Visa dina Watt

Av:
    utbrott
    Fy helvete...

Det började oroväckande med en puls som låg över 180 (90%max) efter bara 5 minuter men jag litade på känslan i benen och körde på runt 210-215 W.

Första 15 min känns ok. Efter 30 min ligger pulsen nära 190 och jag har håll på båda sidor så tillåter mig en kort (under minuten) mental paus och masserar ut hållet lite.

Pulsen snabbt upp till 188-190 igen och nu är det fan kämpigt asså. Hållet återkommer och ger mig själv tillåtelse att återigen pausa kort innan sista 15 min.

Försöker öka sista 15 och det går de första 5 minutrarna att lyfta upp det 10-15 W men sen så måste jag backa tillbaka igen för att inte vägga.

Går i mål helt jävla tömd med snitt 216 W och snittpuls 185 (93%max).

Nöjd!
    IMG_5414.PNG

Av:
    NLC
    Fast om det ska bli rätt snitteffekt så får du slå av auto-pause på kadens ("Pedal to Play/Pause") i TrainerRoad så att även vilotiden kommer med i beräkningen.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    konscious
    josik skrev:
    Är inne i en VO2max-vecka i veckan och körde ikväll 4x6min 40/20 på 420 watt (5.9 watt/kg). Gjorde detta till lägre puls än för en månad sen då jag körde samma pass fast på 400 watt. Skönt att träningen verkar bita fast jag inte kört så mycket vo2max direkt, utan mest tröskelfokus.

Finns lite mer att hämta på detta pass så nästa gång blir det nog 430 watt iaf.

Länk till inlägg: http://pulskurvan.blogspot.se

Bra jobbat men är inte syfte med dessa anaeroba pass att få tiden över tröskelpulsen på nivå 90-95%.
    Bra blogg förresten 👍

Av:
    lundatok
    Bra kört, efter den där Hell Hour så kommer 8 min eller 20 min FTP-test vara busenkla.

Av:
    bomauritz
    Ja, beskrivningen av 60 min testet säger en hel del om varför man ofta väljer att köra 20 min eller andra typer av FTP-tester ist.

Jag gråter nästan när jag tänker på vilken smärta 60 min på 350-ish watt på trainern skulle betyda...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-02-02 14:44 av bomauritz.

Av:
    lundatok
    Krampkänningarna visar nog att musklerna inte riktigt var redo för den typen av misshandel i en timme. Sjukt väl genomfört (men slå på nollorna i kraftmätningen)!

Av:
    geologen
    Är väl olika. Tycker nog att mina maxtimmar varit fysiskt och mentalt enklare än maxtjugorna. Helt enkelt för att tjugorna är så mycket hårdare.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    chrhar
    Jag gör hellre två max tjugor samma dag som en riktig maxtimme...

Av:
    marten_larsson
    Urk. 190 i puls efter 30min. Då hade jag legat begravd sedan länge. Tycker att trappan ser väldigt trevlig ut, kan ju inte vara plågsamt mer än några enstaka minuter.

Av:
    utbrott
    Ja det blev ju lite fusk med pauserna där. Får bli en rematch nästa vecka tror jag utan autopausfunktionen. Och framförallt utan pauser.

Av:
    josik
    konscious skrev:
    josik skrev:
    Är inne i en VO2max-vecka i veckan och körde ikväll 4x6min 40/20 på 420 watt (5.9 watt/kg). Gjorde detta till lägre puls än för en månad sen då jag körde samma pass fast på 400 watt. Skönt att träningen verkar bita fast jag inte kört så mycket vo2max direkt, utan mest tröskelfokus.

Bra jobbat men är inte syfte med dessa anaeroba pass att få tiden över tröskelpulsen på nivå 90-95%.
    Bra blogg förresten 👍

Absolut men på så kort arbete vet jag inte om pulsen är bästa indikatorn? Pulsen är lite trög och hinner inte riktigt med på så korta insatser upplever jag. 420 watt är 124% av de jag kör 4x4 på och 146% av FTP. Så nog är de anaerobt alltid. Men jag har nog lite mer att ge innan jag ligger helt på gränsen.

Tack, roligt att höra! Man skriver ju lite i blindo utan att veta hur de tas emot 😊

Av:
    josik
    Långochreslig skrev:
    Sliter vidare med Trainer Road. Helt otroligt att när ungarna för en gångsskull sover sig igenom hela passet så önskar man att de skulle vakna (så man fick en ursäkt att avbryta passset)

Alla pass över 1h är tunga för psyket. Har ni några serier att rekommendera till träningen? Har tagit mig igenom Got, punisher, star trek och nu börjat kolla på West Worlds och ännu inte hittat den perfekta serien (fartfylld och iq befriad så jag kan fokusera på trampandet)...

Bra actionserier utan allt för tung story skulle jag säga är: the unit, SIX, strike back, Spartacus blood and sand. 😁

Av:
    eiskall
    marten_larsson skrev:
    Urk. 190 i puls efter 30min. Då hade jag legat begravd sedan länge. Tycker att trappan ser väldigt trevlig ut, kan ju inte vara plågsamt mer än några enstaka minuter.

Tror också på trappan. Då slipper man lite av behovet av ”pacing-erfarenhet”, där man faktiskt måste ha en ganska bra idé om vad man ska gå ut för med effekt. Chad är ju väldigt tydlig med vikten av att inte spurta, och lika illa är det ju att behöva slå av. Med en trappa så borde det bli väldigt säkert, inte minst för någon som inte testat på länge eller nybörjare.

För min del så är min effektkurva åt det kortare hållet. Så nu när 8-minuterstestet ligger som standard även för General Build, så sätter jag resultat som orsakar mycket lidande framför allt på över/under-passen 😉
    Men det har varit fostrande!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-02-02 20:56 av eiskall.

Av:
    sambra
    Dagens 6x4 min, vilan mellan var 3min.
    Motståndet var ställt på 420w på alla intervaller utom sista som var 425w, tappade tydligen kontakten med Garmin datorn ett par gånger under första så där får ni tro på mitt ord att den var 420w 😊
    Blev rätt exakt 6.2w/kg detta..

Screenshot_20180202-103807.png

Av:
    marten_larsson
    Har ni som gjort trapptestet fått svar från Trainerroad än? Blir FTP-test om 2v och då vill man ju gärna veta om man kan komma undan med några få minuters plåga med ett likvärdigt resultat.

Av:
    NickPick
    josik skrev:
    konscious skrev:
    josik skrev:

Bra blogg förresten 👍

Absolut men på så kort arbete vet jag inte om pulsen är bästa indikatorn? Pulsen är lite trög och hinner inte riktigt med på så korta insatser upplever jag. 420 watt är 124% av de jag kör 4x4 på och 146% av FTP. Så nog är de anaerobt alltid. Men jag har nog lite mer att ge innan jag ligger helt på gränsen.

Tack, roligt att höra! Man skriver ju lite i blindo utan att veta hur de tas emot 😊
    Sök på 40/20 på Google och läs lite. Tydligen är ju det passet gjort för att få mer tid på rött.

Av:
    utbrott
    eiskall skrev:
    marten_larsson skrev:

Tror också på trappan. Då slipper man lite av behovet av ”pacing-erfarenhet”, där man faktiskt måste ha en ganska bra idé om vad man ska gå ut för med effekt. Chad är ju väldigt tydlig med vikten av att inte spurta, och lika illa är det ju att behöva slå av. Med en trappa så borde det bli väldigt säkert, inte minst för någon som inte testat på länge eller nybörjare.

För min del så är min effektkurva åt det kortare hållet. Så nu när 8-minuterstestet ligger som standard även för General Build, så sätter jag resultat som orsakar mycket lidande framför allt på över/under-passen 😉
    Men det har varit fostrande![/

Exakt så blev det för mig. Kunde pressa på riktigt styggt på 2 st 8:or med så pass lång vila mellan. Men det ledde till att jag inte klarade av vissa av passen om jag inte var 100 % svintaggad.

Sänkte nu till från 230 till 216 watt efter min 60-minutersprestation. Så slipper jag bli knäckt på tröskelintervallerna 😬

Av:
    josik
    NickPick skrev:
    josik skrev:
    konscious skrev:
    josik skrev:

Bra blogg förresten 👍

Sök på 40/20 på Google och läs lite. Tydligen är ju det passet gjort för att få mer tid på rött.

Jo, kan va så att jag kanske fegar för mycket med motståndet, får testa kräma på mer o se hur långt de håller! Återkommer med resultat när jag testat.

Av:
    josik
    eiskall skrev:
    marten_larsson skrev:

Jag har kört trappa i form av padilla test (4 min ramp med 1 min vila) och det är som du säger det är bara 2 sista ramperna som är riktigt tunga. Innan dess seglar man rätt fint.

Padilla ger ju vo2max baserat på hur långt man kommer, någon som vet hur man uppskattar ftp från padilla-resultat? Hur ser ramperna ut i testet i trainer Road?

Av:
    Clark
    josik skrev:
    eiskall skrev:
    marten_larsson skrev:

Jag har kört trappa i form av padilla test (4 min ramp med 1 min vila) och det är som du säger det är bara 2 sista ramperna som är riktigt tunga. Innan dess seglar man rätt fint.

Padilla ger ju vo2max baserat på hur långt man kommer, någon som vet hur man uppskattar ftp från padilla-resultat? Hur ser ramperna ut i testet i trainer Road?

Padilla är väl upplagt för att man ska kunna ta laktatprover under vilan. FTP får man alltså vid den effekt man uppnår Maximum Lactate Steady State (MLSS), ~4 mmol/ml.
    Hur uppskattar man vo2max utifrån durationen? Jag har kört med mask varje gång jag gjort padilla

Av:
    josik
    Clark skrev:
    josik skrev:
    eiskall skrev:
    marten_larsson skrev:

Padilla är väl upplagt för att man ska kunna ta laktatprover under vilan. FTP får man alltså vid den effekt man uppnår Maximum Lactate Steady State (MLSS), ~4 mmol/ml.
    Hur uppskattar man vo2max utifrån durationen? Jag har kört med mask varje gång jag gjort padilla

Korrekt vila är för att man vid testanläggning skall kunna mäta laktat. Men kör man samma protokoll så stämmer formerna för beräkning av vo2max.

Man beräknar vo2max enligt:

Wmax beräknas enligt
    Wmax = w1 + (t1/240)*35
    Där w1 är watten på sista hela rampen och t1 är tiden i sekunder man klarade på den sista rampen.

För mig motsvarade detta på testet i november Wmax = 330 + 35*192/240 = 358 watt.

Syreupptaget beräknas sedan enligt formeln
    VO2max Total = 0,01141 * WMAX + 0,435 = 4.52 liter/min
    Sen får man multiplicera med 1000/kroppsvikt för att få ml/kg/min.

Av:
    Clark
    josik skrev:
    Clark skrev:
    josik skrev:
    eiskall skrev:
    marten_larsson skrev:

Korrekt vila är för att man vid testanläggning skall kunna mäta laktat. Men kör man samma protokoll så stämmer formerna för beräkning av vo2max.

Man beräknar vo2max enligt:

Wmax beräknas enligt
    Wmax = w1 + (t1/240)*35
    Där w1 är watten på sista hela rampen och t1 är tiden i sekunder man klarade på den sista rampen.

För mig motsvarade detta på testet i november Wmax = 330 + 35*192/240 = 358 watt.

Syreupptaget beräknas sedan enligt formeln
    VO2max Total = 0,01141 * WMAX + 0,435 = 4.52 liter/min
    Sen får man multiplicera med 1000/kroppsvikt för att få ml/kg/min.

Intressant. Det förutsätter ju dock en viss verkningsgrad. Förra året gjorde jag en padilla med wmax 445 W. Uppmätt vo2 blev 4.9 l/min men med formeln får jag 5.5 l/min. Jag är med andra ord väldigt effektiv 😉

Av:
    olebole
    marten_larsson skrev:
    Har ni som gjort trapptestet fått svar från Trainerroad än? Blir FTP-test om 2v och då vill man ju gärna veta om man kan komma undan med några få minuters plåga med ett likvärdigt resultat.

Här måste jag slå ännu ett slag för Xert. Ett ramp-test av det slaget passar utmärkt för deras beräkningmodell. Då får man sina siffror direkt utan att behöva vänta på några uträkningar.

Hoppas du fick in ditt Syntax igår ;)

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    sambra skrev:
    Motståndet var ställt på 420w på alla intervaller utom sista som var 425w, tappade tydligen kontakten med Garmin datorn ett par gånger under första så där får ni tro på mitt ord att den var 420w 😊
    Oj. Inte dåligt. Kör du alltid sex stycken intervaller när du kör fyror?

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    marten_larsson
    olebole skrev:
    marten_larsson skrev:

Här måste jag slå ännu ett slag för Xert. Ett ramp-test av det slaget passar utmärkt för deras beräkningmodell. Då får man sina siffror direkt utan att behöva vänta på några uträkningar.

Hoppas du fick in ditt Syntax igår ;)

Jag skickade in mina syntax redan i torsdags så jag hann med 2h på crossen innan jag körde till Malmö för att föreläsa för sambons klasskamrater.

Ang Xert har jag kikat på det och tycker det verkar intressant.

Av:
    konscious
    Rätt intensitet är = Effekt, puls, skattad ansträngning och andning utan att bränna ut sig på intervallerna för att kunna köra dom regelbundet.
    Pulsen släpar efter 2-3 min men dröjer till slutet av första intervallen innan man når rätt intensitet.
    Dessvärre klarar jag inte mer än max 3st Vo2max pass i veckan, tröskelpassen kan jag köra 2 på varandra.
    Så den senare ger mer i mitt fall.

Tolka sina resultat är nyckeln tror jag oavsett vad Xert, TP eller någon annan tycker något.

Av:
    olebole
    marten_larsson skrev:
    Jag skickade in mina syntax redan i torsdags så jag hann med 2h på crossen innan jag körde till Malmö för att föreläsa för sambons klasskamrater.

Ang Xert har jag kikat på det och tycker det verkar intressant.

Väl prioriterat!

Vidare på Xert-spåret kan jag bidra men en graf från förra våren när jag testade en klubbkamrat i labbet.
    Laktattröskel följt av en vo2max-ramp. In med effektdatan i Xert och fick tröskeleffekten beräknad till nivån som motsvarade 3.9mmol laktat, snyggt!

amCharts (1).jpg

Av:
    NickPick
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    sambra skrev:
    Oj. Inte dåligt. Kör du alltid sex stycken intervaller när du kör fyror?

Bra kräm på 68kg :D

Av:
    Stinkfisk
    marten_larsson skrev:

Fick svar inatt, gjorde testet kvällen den första. Blir detta test i fortsättningen för min del. Att testa på det här sättet var ju på gränsen till roligt nästan.

Av:
    sambra
    Denna vinter kör jag tydligen 6st, skaffat coach som bestämmer.. Förut var jag visst lat och körde 4st..😉

Av:
    eiskall
    sambra skrev:
    Denna vinter kör jag tydligen 6st, skaffat coach som bestämmer.. Förut var jag visst lat och körde 4st..😉

Har hört att din coach har lyckats hyggligt med sin träning också 😉

Av:
    marten_larsson
    Aaah, så om jag kör två intervaller till kommer jag kunna köra fyror på 6,2W/kg inom kort. 500W here I come!

Av:
    sambra
    Ja upp till coachen har man en bit...
    Yes bara att köra 2 till så blir det så 😉

Av:
    utbrott
    3x9 min på 105% FTP. Helt orimligt jobbigt och en total urladdning både mentalt och fysiskt. Pulsen seglar upp till över 190 i slutet på intervallen. Högst uppmätta värde 2017 är 199 tror jag.

Vad säger ni? Ska det vara så här jobbigt att köra 9 minuter 105% FTP?

Jag har ju uppenbarligen satt mig själv i denna sits när jag var utvilad och supertaggad för 2-3 månader sedan och borde ju rimligtvis vara bättre nu. Men visan är en annan efter en lång arbetsdag.
    IMG_5424.PNG

Av:
    bomauritz
    Helt klart bland de värsta passen, undantaget maxtjuga (som jag räknar ca 110% av FTP). Jag var 6 BPM från maxpuls senast det begav sig. Andnöden som uppstår när man passerat runt 25 minuter på 105% av tröskel är inte rolig.

Något som inte heller ärligt är att jag har en 3x9 i övermorgon. Ångesten laddar på lite extra nu efter att idag ha varit på gymmet för första gången på 6 månader. Körde dessutom 90 min helkropp med fokus på marklyft och knäböj. Känns som att man kommer orka 3x9 min på 50% av FTP. :D

Av:
    utbrott
    bomauritz skrev:
    Helt klart bland de värsta passen, undantaget maxtjuga (som jag räknar ca 110% av FTP). Jag var 6 BPM från maxpuls senast det begav sig. Andnöden som uppstår när man passerat runt 25 minuter på 105% av tröskel är inte rolig.

Något som inte heller ärligt är att jag har en 3x9 i övermorgon. Ångesten laddar på lite extra nu efter att idag ha varit på gymmet för första gången på 6 månader. Körde dessutom 90 min helkropp med fokus på marklyft och knäböj. Känns som att man kommer orka 3x9 min på 50% av FTP. :D

Haha! För mig är maxtjugan jag gjorde som satte nivåerna 105% av FTP så det är ingen rolig nivå ens i 9 minuter. 25 minuter är alltså helt uteslutet! Skönt att höra att jag verkar ligga rätt i intensitet ändå.

Börjar fundera lite på det där med sweet spot istället :) men kan inte bli av med känslan att jag slösar bort min tid när det inte är jättejobbigt. Kör bara 3 cykelpass i veckan så man vill ju maximera resultaten.

Av:
    bomauritz
    Jag menade ju iofs 25 min som nör man är genom drygt halva sista 9-min intervallen. :)

Sweetspot är riktigt fint. Har ett baspass på 8x9/1 min som går i låg Z4 ca 85% av FTP. Har gjort underverk för mig samt är inte så ångestladdat. :)

Av:
    utbrott
    bomauritz skrev:
    Jag menade ju iofs 25 min som nör man är genom drygt halva sista 9-min intervallen. :)

Sweetspot är riktigt fint. Har ett baspass på 8x9/1 min som går i låg Z4 ca 85% av FTP. Har gjort underverk för mig samt är inte så ångestladdat. :)

Jag blir stressad bara av att se 85 % skrivet och kommer ha svårt att inte trissa upp det.... men ska testa det några veckor då. Mindre ångest som sagt!

Av:
    bomauritz
    Tricket är att långsamt höja belastningen över tid. Jag har idag samma puls på 8x9/1 på 305W som på 280W för 3 månader sedan. Känns fint. :)

Av:
    olebole
    Ett försök att maximera lunchpasset på 30 min. 5st 40/20 på 135%, 5 min "vila" på 90% däremellan. Brände rätt bra på slutet!
    watt.jpg

Av:
    eketjall
    Stinkfisk skrev:
    Botis skrev:
    Nu kommer ju TrainerRoad snart gå över till ett ramp test till utmattning istället för sina vanliga FTP-tester, finns info i deras "TrainerRoad Beta"-grupp på Facebook men jag tror att man kan söka fram "Ramp Test X" som workout om man vill prova redan nu. Inom någon arbetsdag eftersom man kör det så lägger de in en kommentar på passet med vad deras nya FTP-algoritm uppskattar FTP:n till baserat på när man nådde utmattning. Det kommer självklart bli automagiskt när de väl är klara, men under testningen fungerar det så.

Sagt och gjort. Har gruvat mig allt för länge att göra ett vanligt ftp-test, rampen var fasen så mycket trevligare. Huruvida det återspeglar korrekt ftp vettefan, men man borde hamna tillräckligt nära för att köra nästkommande pass. Jag känner att jag kan testa mig betydligt oftare med denna metod istället, om jag så vill. Undrar om Coach Chad dumpar de gamla 8 resp. 20min testerna.

Hur gick det då? Ftp var innan satt till 355w på min Direto. Har kört samma ftp genom hela Sweetspot base (low vol) 1 och nästan hela 2, dvs 10 veckor, dock med några förkylningsavbrott. Det är först nu på sistone jag känt mig starkare. Hade som lägstamål att klara minuten på 440w, men det flöt på ganska bra. Nådde precis 500w men la av i samma stund, den spar jag till nästa gång tänker jag.

Nu hoppas jag att Trainerroads hör av sig när de beräknat nya ftp'n? Någon som har gjort samma test?
    Det där blir ju knepigt om man kör en trainer som där man bara styr motståndet som en funktion av hastigheten.
    Som min Elite Turbo Muin tex.
    Det blir lite för stora hopp mellan olika växlar. För att kunna justera 10-20W upp eller ner så måste man ändra kadensen.
    Inte helt optimalt för ett ramp-test där man vill köra på sin egne "optimala" kadens och bara öka motståndet successivt.

Av:
    NLC
    utbrott skrev:
    3x9 min på 105% FTP. Helt orimligt jobbigt och en total urladdning både mentalt och fysiskt. Pulsen seglar upp till över 190 i slutet på intervallen. Högst uppmätta värde 2017 är 199 tror jag.

Vad säger ni? Ska det vara så här jobbigt att köra 9 minuter 105% FTP?

Jag har ju uppenbarligen satt mig själv i denna sits när jag var utvilad och supertaggad för 2-3 månader sedan och borde ju rimligtvis vara bättre nu. Men visan är en annan efter en lång arbetsdag.

Andra liknande TR-pass att testa är Tinker/+1, Jacks, Dicks/-1, Rubicon, Black Hawk -2. Och om man verkligen vill må dåligt; Black Hawk och Eagle.

Av:
    Peach
    Själv har jag kommit in i en platå utan dess like där jag inte alls utvecklas men än så bara biter jag ihop och fortsätter traggla. Jag kör både FTP-byggande pass och intervallpass. Känner heller inte av någon förkylning eller liknande.

Någon annan som känner igen sig? Hur gjorde ni då?

Av:
    NLC
    Hur periodiserar du din träning? Vad, hur och när äter du? Hur ser en typisk vecka + block ut?

Av:
    Peach
    NLC skrev:
    Hur periodiserar du din träning? Vad, hur och när äter du? Hur ser en typisk vecka + block ut?

Käkar frukost (yoghurt med müsli och ett kokt ägg), lunch ute och lagad middag hemma.

Tränar lite olika varje vecka då jag inte alltid kan planera min tid samt barn som "stör". Jag försöker köra 2 dagar med FTP, 1 dag med intevaller och en dag med långpass (typ över 2h). Jag försöker vända på passen och då köra fler intervall- än FTP-pass. Jag använder mig ej av block mer än att efter 2-3v rel hårt med stegrande hårdhetsgrad så tar jag en vilovecka.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ