• Re: Visa dina Watt

Av:
    utbrott
    NLC skrev:
    utbrott skrev:
    3x9 min på 105% FTP. Helt orimligt jobbigt och en total urladdning både mentalt och fysiskt. Pulsen seglar upp till över 190 i slutet på intervallen. Högst uppmätta värde 2017 är 199 tror jag.

Vad säger ni? Ska det vara så här jobbigt att köra 9 minuter 105% FTP?

Jag har ju uppenbarligen satt mig själv i denna sits när jag var utvilad och supertaggad för 2-3 månader sedan och borde ju rimligtvis vara bättre nu. Men visan är en annan efter en lång arbetsdag.

Andra liknande TR-pass att testa är Tinker/+1, Jacks, Dicks/-1, Rubicon, Black Hawk -2. Och om man verkligen vill må dåligt; Black Hawk och Eagle.

Jacks gjorde en gång men fick hoppa över 3:e intervallet för det var helt otänkbart. 4x10 på 105% med bara 1 minut vila... inga mesiga grejer direkt.

Av:
    utbrott
    bomauritz skrev:
    Tricket är att långsamt höja belastningen över tid. Jag har idag samma puls på 8x9/1 på 305W som på 280W för 3 månader sedan. Känns fint. :)

Ja men det där är ju exakt vad man vill åt. Får ge mig på detta nu! Körde du detta som ett block då? Alltså bara liknande pass 3 månader?

Av:
    bomauritz
    Mja. Blocken är hyffsat likadana med 3-4 olika kortare intervallpass och 1-2 längre distanspass.

8x9/1 ska jag köra ikväll för nionde gången sedan slutet på oktober. Så det är ett av de mest frekvent återkommande intervallpassen.

Av:
    eiskall
    4x4.png

Vilovecka i TrainerRoad, men jag brukar slänga in ett hårdare pass på mitten.

Fyror med fyra minuters vila på 411, 410, 411, 411 w.
    Quarq
    78 kg

Av:
    utbrott
    bomauritz skrev:
    Mja. Blocken är hyffsat likadana med 3-4 olika kortare intervallpass och 1-2 längre distanspass.

8x9/1 ska jag köra ikväll för nionde gången sedan slutet på oktober. Så det är ett av de mest frekvent återkommande intervallpassen.

Ok! Men är alla intervallerna Sweet spot eller mixar du in tröskel och vo2max där också?

Av:
    bomauritz
    Allt möjligt. Treor, femmor, lugna nior, hårda nior, over/under, tjugor osv. :)

Av:
    utbrott
    bomauritz skrev:
    Allt möjligt. Treor, femmor, lugna nior, hårda nior, over/under, tjugor osv. :)

Åh fan. Då var det kanske inte lika självklart att det är sweet spoten som gjort att du blivit bättre. Men jag slänger in ett eller två såna i veckan jag med.

Av:
    bomauritz
    Största anledningen till att jag blivit bättre är att jag för första gången går på ett seriöst byggt och långsiktigt träningsprogram. Tidigare har jag bara sprättpendlat, kört på känn och maxat ut emellanåt bortsett från ett tvåveckorsprogram lite här och där.

Programmet jag kör nu ska bära mig in i och genom säsong i H30 samt fram till VR som ska köras i Sub 7 grupp. Hade 218W/247NP förra året på 7:31 (under ypperliga förhållanden). Så kommer nog krävas uppåt 250W/280NP i år, siktar på att orka med de siffrorna iaf. :)

Av:
    bomauritz
    eiskall skrev:

Quarq
    78 kg

Starkt! Skulle gärna nå samma watt och kilon till säsong!

Får man fråga efter vad du dragit för
    max 5, 20 resp 60 min? :)

Av:
    eiskall
    bomauritz skrev:
    eiskall skrev:

Quarq
    78 kg

Tack!

Har inte kört nån dedikerad max5 inne faktiskt, men jag körde nåt backsegment ute förra säsongen runt 5 min. Det var ca 460 W. Har faktiskt tänkt köra en femma snart, vore kul med 500 men har faktiskt ingen aning.

Bästa maxtjuga var för nån månad sedan, 371 W. Och det var en rejäl maxning med en slutpuls på 192.

Vad säger ni förresten om att min slutpuls på dagens fyror ”bara” var 183? Dagens fyror upplevde jag också var en maxning. Tyder det på att det centrala systemet kunde leverera mer, men att musklerna tog slut? Dags för gym? Är medveten om alla pulsens felkällor, men ändå ganska stor skillnad, eller?

Av:
    utbrott
    bomauritz skrev:
    Största anledningen till att jag blivit bättre är att jag för första gången går på ett seriöst byggt och långsiktigt träningsprogram. Tidigare har jag bara sprättpendlat, kört på känn och maxat ut emellanåt bortsett från ett tvåveckorsprogram lite här och där.

Programmet jag kör nu ska bära mig in i och genom säsong i H30 samt fram till VR som ska köras i Sub 7 grupp. Hade 218W/247NP förra året på 7:31 (under ypperliga förhållanden). Så kommer nog krävas uppåt 250W/280NP i år, siktar på att orka med de siffrorna iaf. :)

Lite samma som jag då, glider runt och maxar lite stravasegment om somrarna. Sen stendött fram till maj och börjar om igen. Men nu är det mer seriöst sista 7 veckorna där jag faktiskt kört konsekvent 3 pass per vecka. Ska köra tävlingsklass på Göteborgsgirot i maj. Har du gjort programmet själv eller är det nån som utformat det?

Av:
    marten_larsson
    eiskall skrev:

Quarq
    78 kg

Bra siffror! Meeeen hade du inte varit bättre om du kört 6x4? ;)

Själv körde jag 5x10min(5min vila) på "102%". Eftersom jag monterat av mina P1:or som jag reklamerar och Direton gett glädjesiffror på 3-10W jämfört med P1orna blir det lite svårare att dra några definitva slutsatser. (Mitt nuvarande FTP-test är förvisso kört på Direto-W.) Körde intervallerna på 374-391W(105-109%), maxpuls 163 (tröskelpuls normalt 164, dock -1 i garaget vilket sänkt pulsen något). Påfrestande men aldrig riktigt jobbigt.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    eiskall skrev:
    bomauritz skrev:
    eiskall skrev:

Quarq
    78 kg

Tack!

Har inte kört nån dedikerad max5 inne faktiskt, men jag körde nåt backsegment ute förra säsongen runt 5 min. Det var ca 460 W. Har faktiskt tänkt köra en femma snart, vore kul med 500 men har faktiskt ingen aning.

Bästa maxtjuga var för nån månad sedan, 371 W. Och det var en rejäl maxning med en slutpuls på 192.

Vad säger ni förresten om att min slutpuls på dagens fyror ”bara” var 183? Dagens fyror upplevde jag också var en maxning. Tyder det på att det centrala systemet kunde leverera mer, men att musklerna tog slut? Dags för gym? Är medveten om alla pulsens felkällor, men ändå ganska stor skillnad, eller?
    Det är inget konstigt att pulsen inte blir lika hög på fyrorna. Pulsen hinner helt enkelt inte upp. Blir samma för mej, enda skillnaden är att wattmätaren visar mindre.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    bomauritz
    eiskall skrev:
    bomauritz skrev:
    eiskall skrev:

Quarq
    78 kg

Tack!

Utvilad och glad kan 500W på 5 min nog gå om du drar så fina fyror med låg puls! Jag kan ibland räkna ca 5W/BPM på de sista pulsslagen.

Angående just puls så är den för mig extremt kopplad till dagsformen. Nosade på tröskelpuls halva gårdagens sweetspotpass pga sjukt sliten.

Av:
    eiskall
    marten_larsson skrev:
    Bra siffror! Meeeen hade du inte varit bättre om du kört 6x4? ;)

Visst fan, så var det ju! Enligt sambras coach...
    Nu tror jag mig veta att sambras coach är en viss Herr Larsén, så man kanske borde prova :)

marten_larsson skrev:
    Själv körde jag 5x10min(5min vila) på "102%". Eftersom jag monterat av mina P1:or som jag reklamerar och Direton gett glädjesiffror på 3-10W jämfört med P1orna blir det lite svårare att dra några definitva slutsatser. (Mitt nuvarande FTP-test är förvisso kört på Direto-W.) Körde intervallerna på 374-391W(105-109%), maxpuls 163 (tröskelpuls normalt 164, dock -1 i garaget vilket sänkt pulsen något). Påfrestande men aldrig riktigt jobbigt.

Fina siffror, som sagt. Hur går det med velodromen?

Av:
    eiskall
    bomauritz skrev:
    Utvilad och glad kan 500W på 5 min nog gå om du drar så fina fyror med låg puls! Jag kan ibland räkna ca 5W/BPM på de sista pulsslagen.

Angående just puls så är den för mig extremt kopplad till dagsformen. Nosade på tröskelpuls halva gårdagens sweetspotpass pga sjukt sliten.

Jag får prova med en femhundring helt enkelt. Behöver ju komma upp på dom siffrorna om man ska kunna åka med lättviktarna i de få riktiga backarna vi har här...

Jag har alltid sett puls som nåt väldigt opålitligt eftersom alla säger så, men faktum är att om jag jämför olika pass jag gjort tidigare i effekt, temperatur, form osv så ser jag rätt bra logik i pulsen. Men det är säkert individuellt, som allt annat.

Såg förresten att du kör H30 denna säsongen. Samma här. Vilka lopp tänker du dig?

Av:
    eiskall
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Det är inget konstigt att pulsen inte blir lika hög på fyrorna. Pulsen hinner helt enkelt inte upp. Blir samma för mej, enda skillnaden är att wattmätaren visar mindre.

Nej, det är klart, men fick för mig att skillnaden var väl stor. Har även vänner som tjatar på mig att jag ska börja gymma, så jag tänkte att dom kanske har rätt :)

Av:
    bomauritz
    eiskall skrev:
    bomauritz skrev:

Jag får prova med en femhundring helt enkelt. Behöver ju komma upp på dom siffrorna om man ska kunna åka med lättviktarna i de få riktiga backarna vi har här...

Jag har alltid sett puls som nåt väldigt opålitligt eftersom alla säger så, men faktum är att om jag jämför olika pass jag gjort tidigare i effekt, temperatur, form osv så ser jag rätt bra logik i pulsen. Men det är säkert individuellt, som allt annat.

Såg förresten att du kör H30 denna säsongen. Samma här. Vilka lopp tänker du dig?
    Inte heller gjort någon maxfemma på riktigt länge, men gjorde 402W för 2,5 år sen (när min max 20 min var över 50W lägre), så 450W borde ju gå en bra dag.

Angående pulsen kanske du aldrig tränat dig tillräckligt sliten? ;) Jag hade på gårdagens pass aningens högre puls trots 5% lägre watt jmf med förra veckan.

Lite oklart vad vi kommer köra, ska ha "årsmöte" med laget om någon vecka då vi ska snacka ihop oss för att köra så många lopp tillsammans som möjligt. Tyvärr ligger ju Masters SM veckan efter VR, så det blir lite kämpigt tror jag. Men Östgöta och Sthlm 3-dagars känns ju givna. :)

Av:
    lundatok
    Det är lustigt hur man reagerar olika, jag har svårt att få upp pulsen när jag börjar bli sliten/bättre tränad. Inget svårt att få upp pulsen när jag är otränad eller har vilat.

Apropå otränad, efter en skadad hand, influenza +ANNAT i januari så blev det omstart i veckan. Decennielägsta noteringen på fyror med 360 W skvallrar om att det finns allt att hämta och inget att förlora.
    Capture.PNG

Av:
    calleking
    När jag är nertränad så tar benen slut och pulsen kommer inte upp som den brukar. Det är bara när jag har en förkylning eller vilat för länge som jag tappar effekt och samtidigt har en högre puls d.v.s sämre pw/hr-ratio. Så funkar det för mig iaf.

Av:
    emilh
    Du och jag Magnus.
    Formen tvärdök efter nyårsinfluensan, känner dock att det äntligen börjar vända uppåt igen så sakteliga den här veckan...

Kämpa!

Av:
    lundatok
    emilh skrev:
    Du och jag Magnus.
    Formen tvärdök efter nyårsinfluensan, känner dock att det äntligen börjar vända uppåt igen så sakteliga den här veckan...

Kämpa!
    Skönt att det är fler som har varit i samma hål. Gott att det släpper lite för dig Emil, det är roligt med ett kvitto på att det pekar åt rätt håll!

Blir bra att få lite kontinuitet i träningen efter allt så man kan få känna sig lite starkare fram i vår igen.

Av:
    bomauritz
    lundatok skrev:
    Det är lustigt hur man reagerar olika, jag har svårt att få upp pulsen när jag börjar bli sliten/bättre tränad. Inget svårt att få upp pulsen när jag är otränad eller har vilat.

Apropå otränad, efter en skadad hand, influenza +ANNAT i januari så blev det omstart i veckan. Decennielägsta noteringen på fyror med 360 W skvallrar om att det finns allt att hämta och inget att förlora.

För mig är det så här:

Otränad och ur form, t.ex. i början av vinterträningen - Låg puls och låga watt

Akut nedtränad, t.ex. långt in i ett block - Hög puls och låga watt

Bra tränad och några dagars vila i benen - Hög puls och höga watt

Av:
    geologen
    För mig:

- otränad och ur form: pulsen skjuter i höjden på nolltid och når nivåer jag aldrig ser när jag är i form (tex kan jag i såna lägen ganska lätt komma över 190 i puls, medan jag kanske toppar på 185 i en backmaxning när jag är i form)
    - nedtränad är jag sällan (jag har bra återhämtning och tränar för lite) men i lägen med högre belastning brukar pulsen vara lite lägre för samma effekt, och effekten är lite lägre (troligtvis pga att jag inte kunnat lagra in vätska och kolhydrater nog)
    - i toppform och utvilad: låg puls och hög effekt

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    marten_larsson
    Generellt är det väl så att man har hög puls/låg effekt otränad, hög puls/effekt vältränad vila och lägre puls/effekt nedtränad (men högre effekt än otränad såklart). Så fungerar också min kropp.

Dagens pass blev 3x15min over/under på 410/378W. Garmin säger att VO2max är 65 nu, vet inte hur mycket man ska tro på det.

Av:
    Adhocalias
    Körde Stravas FTP-test och satte 20-min rekord med en snittwatt på 312 W (FTP 296, vikt 79,5 kg). Efter ett mediokert fjolår som bl.a. innehöll ett diskbråck som tvingade mig att vila från cyklingen under några månader fick jag ett ryck vid nyår och har kört på med regelbunden cykling (4-5 pass i veckan utöver vardagspendling). Började året med att snitta 291 W på samma FTP-test den 2 januari. Tänkte jag fortsätter öka 20 watt i månaden så kommer det se riktigt bra ut till sommaren...

Första testet hade jag nog kunnat köra ett par watt hårdare, men den här gången fanns det inte mer att hämta. Sista minuterna var riktigt hemska. Avslutade med en puls på 171, vilket kanske inte låter så farligt men är högt för mig.

Screenshot-2018-2-8 TrainingPeaks - Plan your training, track your workouts and measure your progress.png

Av:
    eketjall
    bomauritz skrev:
    lundatok skrev:

För mig är det så här:

Otränad och ur form, t.ex. i början av vinterträningen - Låg puls och låga watt

Akut nedtränad, t.ex. långt in i ett block - Hög puls och låga watt

Bra tränad och några dagars vila i benen - Hög puls och höga watt

geologen skrev:
    För mig:

- otränad och ur form: pulsen skjuter i höjden på nolltid och når nivåer jag aldrig ser när jag är i form (tex kan jag i såna lägen ganska lätt komma över 190 i puls, medan jag kanske toppar på 185 i en backmaxning när jag är i form)
    - nedtränad är jag sällan (jag har bra återhämtning och tränar för lite) men i lägen med högre belastning brukar pulsen vara lite lägre för samma effekt, och effekten är lite lägre (troligtvis pga att jag inte kunnat lagra in vätska och kolhydrater nog)
    - i toppform och utvilad: låg puls och hög effekt

marten_larsson skrev:
    Generellt är det väl så att man har hög puls/låg effekt otränad, hög puls/effekt vältränad vila och lägre puls/effekt nedtränad (men högre effekt än otränad såklart). Så fungerar också min kropp.

Dagens pass blev 3x15min over/under på 410/378W. Garmin säger att VO2max är 65 nu, vet inte hur mycket man ska tro på det.

Jag har hört att man ska ha effektmätare för att pulsen inte är tillförlitlig som ett mått på ansträngning och helt omöjlig att använda för träning. ;-)
    Så skit i pulsen. Det gäller att bara öka effekten.... :-D

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Adhocalias skrev:
    Körde Stravas FTP-test och satte 20-min rekord med en snittwatt på 312 W (FTP 296, vikt 79,5 kg). Efter ett mediokert fjolår som bl.a. innehöll ett diskbråck som tvingade mig att vila från cyklingen under några månader fick jag ett ryck vid nyår och har kört på med regelbunden cykling (4-5 pass i veckan utöver vardagspendling). Började året med att snitta 291 W på samma FTP-test den 2 januari. Tänkte jag fortsätter öka 20 watt i månaden så kommer det se riktigt bra ut till sommaren...

Första testet hade jag nog kunnat köra ett par watt hårdare, men den här gången fanns det inte mer att hämta. Sista minuterna var riktigt hemska. Avslutade med en puls på 171, vilket kanske inte låter så farligt men är högt för mig.

Ja lyckas du med det så är det ju riktigt grymt. Ftp på 400w är verkligen inte dåligt.

Av:
    konscious
    utbrott skrev:
    3x9 min på 105% FTP. Helt orimligt jobbigt och en total urladdning både mentalt och fysiskt. Pulsen seglar upp till över 190 i slutet på intervallen. Högst uppmätta värde 2017 är 199 tror jag.

Jag har ju uppenbarligen satt mig själv i denna sits när jag var utvilad och supertaggad för 2-3 månader sedan och borde ju rimligtvis vara bättre nu. Men visan är en annan efter en lång arbetsdag.

Bygg upp grunden ordentligt med långa lågintensiva pass kombinerat med tröskelpass har jag nu lärt mig innan man kör hårda intervaller...

Nyckeln eller vinsten ligger i att börja lite lugnare i dessa HIT pass är min erfarenhet, runt Vo2 max eller 95% av maxpuls klarar jag ca 5 minuter.
    Medan jag kan ligga 20 minuter på 90-92%.
    Sen kommer surheten i benen som blir som 2 betongblock och andningen börjar bli så påverkad att man tappar fokus på det man tränar.
    Är jag i bra form kan jag ligga längre högintensivt och benen känns bra, men dålig form blir benen påverkade före pulsen.
    Effekten är kvittot att allt funkar som det var tänkt.

Men jag tycker HIT passen sliter brutalt och jag kör dom bara ca 10-15% av totaltiden resten är tröskel och Z2 pass i lugnt tempo.
    Detta har utvecklar mig men som allt annat är det bara att prova och utvärdera.

Av:
    utbrott
    konscious skrev:
    utbrott skrev:

Bygg upp grunden ordentligt med långa lågintensiva pass kombinerat med tröskelpass har jag nu lärt mig innan man kör hårda intervaller...

Nyckeln eller vinsten ligger i att börja lite lugnare i dessa HIT pass är min erfarenhet, runt Vo2 max eller 95% av maxpuls klarar jag ca 5 minuter.
    Medan jag kan ligga 20 minuter på 90-92%.
    Sen kommer surheten i benen som blir som 2 betongblock och andningen börjar bli så påverkad att man tappar fokus på det man tränar.
    Är jag i bra form kan jag ligga längre högintensivt och benen känns bra, men dålig form blir benen påverkade före pulsen.
    Effekten är kvittot att allt funkar som det var tänkt.

Men jag tycker HIT passen sliter brutalt och jag kör dom bara ca 10-15% av totaltiden resten är tröskel och Z2 pass i lugnt tempo.
    Detta har utvecklar mig men som allt annat är det bara att prova och utvärdera.

Jag ska testa detta upplägg ett tag nu tänkte jag. Problemet är att jag bara kör 3 pass i veckan (ca 4-5h) för närvarande så risken är väl att det inte stressar tillräckligt.

Ska försöka att öka till 4 från och med nästa vecka och köra längre intervaller i 85-100% FTP. Ska testa 8 veckor och se hur det står sig mot mina senaste 8 veckor mer hårdintensiva pass.

FTP-test imorrn då för att ha en måttstock!

Av:
    lundatok
    Hittade en ny maxpuls idag, brukar ligga under 180 när jag är på G. Det blev 4x6 min 40/20 med 4,5-5 kg i korgen.
    Screenshot_20180210-192711.png

Av:
    utbrott
    Perfekt disponerat 😂

Väl optimistiskt att tro att jag ökat 50 w över natten men hade så jävla fin känsla så la mig en bit över 300 w trots att ftp är 230 haha.

Idiot! Det höll inte hela vägen och jag brände ut mig helt inför andra omgången så sänkte istället mitt FTP till 223... haha
    IMG_5432.PNG

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    utbrott skrev:
    Perfekt disponerat 😂

Väl optimistiskt att tro att jag ökat 50 w över natten men hade så jävla fin känsla så la mig en bit över 300 w trots att ftp är 230 haha.

Idiot! Det höll inte hela vägen och jag brände ut mig helt inför andra omgången så sänkte istället mitt FTP till 223... haha
    Fortsätt så. En dag kommer du att orka hela vägen.

Av:
    eiskall
    Under vintern 2016-2017 blev det inte mycket vettig cykling för mig. Framför allt nov-dec-jan var dåliga, och jag tappade mycket. Det var jobbigt och tråkigt att börja om i februari, så inför denna vintern bestämde jag mig för att inte tappa något. Sen är det svårt att veta hur man ska träna för att behålla. Så det blev till att försöka öka istället.

Så från den förste november fram till idag har det blivit 76 hyggligt kvalitativa träningstimmar, fördelade över 70 stycken pass. Så det har blivit väldigt lite distans, och desto mer kort och hårt. Japp, precis tvärt emot vad man "ska" göra såhär års :)

Här är ingångsvärdet, TrainerRoads 2x8-minuterstest från 31/10. 380 W på båda åttorna, och 171 respektive 176 i snittpuls:

tr342.png

Sedan detta testet har jag ju såklart följt utvecklingen, dels genom tester som ovan, men även andra indikatorer som maxtjugor, fyror och annat. Men det var väl ändå idag som denna period skulle summeras. Våren börjar väl nu? :)

Så... 401 respektive 399 W, 170 respektive 175 i snittpuls

tr360.png

Så kom då den där efterlängtade fantasisiffran på 360 W. Tror jag att jag kan köra en timme p 360 W nu då? Med 250000 kr i prispengar, valfri cykel från valfri tillverkare samt fred på jorden i potten? NEJ! :D Men! av alla pass jag pressat mig igenom under vintern så är det minst 10 som jag "visste" att jag skulle få bryta, men som jag klarade. Allt sitter i huvudet :)

Alla siffror är från Quarq och vikten har varit 78-80 kg under hela perioden.

Av:
    nufcerik
    Wow!! imponerande!

Av:
    eiskall
    nufcerik skrev:
    Wow!! imponerande!

Tack!

Samtidigt är det ju ett måste att faktiskt se en hygglig utveckling, om man ska orka pressa sig vecka efter vecka, med snödrivorna utanför fönstret :)

Av:
    geologen
    Detta blir nog mitt enda inlägg i den här tråden den här vintern, och förmodligen på hela året. Har misslyckats med att få ner vikten mer än med ett par kilo, så jag skvalpar kring 78 kg nu - ungefär 10-12 kg över vad jag borde väga. Toppade runt 81 under senhösten. Vid den här tiden förra året hade jag nyligen kört en timme på 320 W med en kroppsvikt under 70 kg. Och skulle snart köra en maxtjuga på 335 W på 67 kg. För en stund sen körde jag ett pass med åttor. Över tröskel. 295-300 W på åttorna. 3.8 W/kg. På åttor! 3.8 W/kg kunde jag hålla i tre timmar för ett år sen. Inga rekord i år. Men det är ok. Jag har inte en livssituation just nu som gör det lätt att gå ner i vikt. Och jag märker tydligt att övervikten (som ju är fett, jag har väldigt lite muskelmassa) kraftigt påverkar min konditionsförmåga negativt. Det hade jag inte trott tidigare, men nu är det väldigt tydligt. Så vinsten med att minska i vikt är dubbel - både i W/kg och i absoluta watt. I alla fall för mig. YMMV.

Jag tar sikte på att cykla en hel del ändå i år, men jag kommer inte att kunna hänga med på de snabba träningspassen längre. Tidigare var jag en medelmåtta i de sällskapen men kunde ändå hänga med hjälpligt. Nu kommer jag inte ens att kunna ligga på rulle. Det får bli massa solocykling. Och förhoppningsvis solcykling.

Och förhoppningsvis solsegling. :)

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    bomauritz
    eiskall skrev:
    Under vintern 2016-2017 blev det inte mycket vettig cykling för mig. Framför allt nov-dec-jan var dåliga, och jag tappade mycket. Det var jobbigt och tråkigt att börja om i februari, så inför denna vintern bestämde jag mig för att inte tappa något. Sen är det svårt att veta hur man ska träna för att behålla. Så det blev till att försöka öka istället.

Så från den förste november fram till idag har det blivit 76 hyggligt kvalitativa träningstimmar, fördelade över 70 stycken pass. Så det har blivit väldigt lite distans, och desto mer kort och hårt. Japp, precis tvärt emot vad man "ska" göra såhär års :)

Här är ingångsvärdet, TrainerRoads 2x8-minuterstest från 31/10. 380 W på båda åttorna, och 171 respektive 176 i snittpuls:

Sedan detta testet har jag ju såklart följt utvecklingen, dels genom tester som ovan, men även andra indikatorer som maxtjugor, fyror och annat. Men det var väl ändå idag som denna period skulle summeras. Våren börjar väl nu? :)

Så... 401 respektive 399 W, 170 respektive 175 i snittpuls

Så kom då den där efterlängtade fantasisiffran på 360 W. Tror jag att jag kan köra en timme p 360 W nu då? Med 250000 kr i prispengar, valfri cykel från valfri tillverkare samt fred på jorden i potten? NEJ! :D Men! av alla pass jag pressat mig igenom under vintern så är det minst 10 som jag "visste" att jag skulle få bryta, men som jag klarade. Allt sitter i huvudet :)

Alla siffror är från Quarq och vikten har varit 78-80 kg under hela perioden.
    Fin utveckling! Visst är det sjukt att man kan bli så nöjd med lite siffror på en skärm... :D

Har du en hel timme inplanerad? Jag gråter nästan lite när jag tänker på hur vidrigt det skulle bli med en hel timme på de watt man "ska kunna orka" uträknat på vad man gjort i olika tester. :D

Av:
    chrhar
    eiskall skrev:

Nu är jag buzz-kill men trainerroads beräkning av FTP från 2x8minuter är korkad.

En vältränad motionär grejar det testet på enbart vo2-kapacitet och pannben. Att räkna ut en nyttjandegrad med standardiserad -10%, blir, ja det säger självt. Det blir off. För några månader sedan tittade jag förbi aktivitus och mätte up 79ml/kg/min, i relativt dålig form även om värdet inte är så mycket högre i bra form. Stora skillnaden ligger dock i nyttjandegraden och den diffar med lätthet 60-70w vid FTP men bara några ml upp...

Med det sagt, bra jobbat! Fint utveckling! Jag skulle dock överväga ett annat test-"protokoll" för att estimera FTP framöver. Trainerroad kommer väl bygga dina pass på den nya estimerade tröskeln vilket i sin tur betyder att du kommer träna merparten av pass i helt fel zon...
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2018-02-13 20:29 av chrhar.

Av:
    eiskall
    bomauritz skrev:
    Fin utveckling! Visst är det sjukt att man kan bli så nöjd med lite siffror på en skärm... :D

Tack! Ja, visst är det sjukt? Utan något vettigt sätt att följa upp så hade man ju aldrig orkat detta. Tack för bra effektmätare :)

bomauritz skrev:
    Har du en hel timme inplanerad? Jag gråter nästan lite när jag tänker på hur vidrigt det skulle bli med en hel timme på de watt man "ska kunna orka" uträknat på vad man gjort i olika tester. :D

En hel timme!? Jag säger som jag gör när folk frågar om jag ska cykla Vätternrundan; "Nej, så länge orkar jag inte cykla" ;)
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-02-15 00:33 av eiskall.

Av:
    eiskall
    chrhar skrev:
    Nu är jag buzz-kill

Nej fan, det är helt lugnt :)
    Jag tar siffrorna med en nypa salt och är mer ute efter att se en trend/riktning än exakt vad jag skulle kunna köra i en timme. Jag körde en tjuga på 371 W innan jul (vid ungefär denna tid visade 8-minuterstestet 351 W), så jag försöker hålla koll på de lite längre testen också. Numera så ligger ju 8-minuterstestet i alla trainingplans förutom "Endurance", så var det inte tidigare, väl?.

chrhar skrev:
    Med det sagt, bra jobbat! Fint utveckling! Jag skulle dock överväga ett annat test-"protokoll" för att estimera FTP framöver. Trainerroad kommer väl bygga dina pass på den nya estimerade tröskeln vilket i sin tur betyder att du kommer träna merparten av pass i helt fel zon...

Tack!
    Ja, om jag förstår det rätt så kommer både 20- och 8-minuterstestet att ersättas av ett ramptest inom kort, så det blir väl det nästa gång. Sen är det som du säger att 8-minuterstestet potentiellt skulle kunna ge värden som är helt off. Men i mitt fall så är detta alltså det fjärde 8-minuterstestet under en fyramånadersperiod, och har alltså kört mid volume på TR baserat på testvärdena under denna tid. Utan vare sig överträningssymptom, eller brutna pass. Så i mitt fall så har det funkat, även om det har varit tufft.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-02-13 20:47 av eiskall.

Av:
    chrhar
    Jag har dålig koll på trainerroad ska jag erkänna - men jag tror att du kan välja vilket test-protokoll du vill köra. Standard är nog det "kortaste" 2x8min. För formtest är det väl rätt ok, men rejält trubbigt för att estimera FTP som sagt. Vill du få ett mer sant värde men inte pressa en full timme är trainerroads ide om två intervaller inte så dum, men kör dom då som 2x20min. Då får du dessutom lite mer marginal till att missbedöma form och få en bättre pace. Vem har inte gått ut för hårt på en åtta, eller för den delen fegat inför nästa... ;)

Av:
    bomauritz
    eiskall skrev:
    bomauritz skrev:

Tack! Ja, visst är det sjukt? Utan något vettigt sett att följa upp så hade man ju aldrig orkat detta. Tack för bra effektmätare :)

bomauritz skrev:

En hel timme!? Jag säger som jag gör när folk frågar om jag ska cykla Vätternrundan; "Nej, så länge orkar jag inte cykla" ;)
    Haha! Förstän till +350W i 60 min? ;)

Av:
    Vernersson
    chrhar skrev:
    Jag har dålig koll på trainerroad ska jag erkänna - men jag tror att du kan välja vilket test-protokoll du vill köra. Standard är nog det "kortaste" 2x8min. För formtest är det väl rätt ok, men rejält trubbigt för att estimera FTP som sagt. Vill du få ett mer sant värde men inte pressa en full timme är trainerroads ide om två intervaller inte så dum, men kör dom då som 2x20min. Då får du dessutom lite mer marginal till att missbedöma form och få en bättre pace. Vem har inte gått ut för hårt på en åtta, eller för den delen fegat inför nästa... ;)

Man kan välja det man själv tycker passar bäst även om de olika träningsplanerna har sina förvalda testvarianter.
    Nu finns även en prototyp av ett rampande test, Ramp Test X.
    Nackdelen med Ramp Test X är att det än så länge inte automatiskt presenterar en uträkning av FTP utan man får vänta på att ngn från TR räknar på det och lämnar en kommentar.

https://www.trainerroad.com

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    eiskall
    chrhar skrev:

Yes, jag inväntar nog ramptestet så får vi se hur det matchar. Eller kanske rent av biter i det sura och den där jävla timmen :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-02-13 21:30 av eiskall.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ