• Re: Visa dina Watt

    Av:
    emilh
    staine skrev:
    Goddag. Mitt första trainerpass ever sker i dag, just nu. Och då är jag ändå rätt gammal.

    Ligger på knappa 200W vid ”normal cykling” och pallar ligga på 250-300W ett halvlångt tag. Svettas som en gris, har ju för bövelen ingen fartvind, men försöker hålla jämna steg med andra cyklister.
    Verkar allt ovanstående normalt? Ska jag ändra nån inställning?

    Det låter fullt normalt.
    Skaffa en fläkt eller två, det gör det hela lite mer uthärdligt.
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    Rasmus90
    marten_larsson skrev:
    Rasmus90 skrev:
    Adhocalias skrev:
    Rasmus90 skrev:
    Adhocalias skrev:
    trailmig skrev:
    utbrott skrev:
    Hoppas det går vägen! Häng inte upp dig på watten utan titta mer på W/kg skulle jag vilja säga. Det är mer relevant.
    Inte i den här tråden verkar det som.

    Det beror ju helt på vad man ska göra och ha sina watt till. För att vara snabb på platten är det ju snarare absoluta watt som är det viktiga. Ska man tävla i bergen är W/kg det som räknas.

    Jag tog bort 5kg förra året. Cyklade lika snabbt på min platta tempobana med 380w i jämförelse med 400w året före. Provade med både lvg och tempo cykeln med liknande resultat. Alltså det krävdes 20w mindre att cykla lika snabbt på platten med 5kg lättare kropp.

    Enskilda händelser är väldigt svåra att dra generella slutsatser från. Väder, vind, kläder, position m.m. har stor påverkan.

    Det måste ju finnas en tysk studie i ämnet?!

    Tränar på samma bana ca 20 gånger per år då det var ingen engångsföreteelse.

    Har slängt in dina siffror i kalkylatorer och de verkar inte instämma. (Därmed inte sagt att de måste ha rätt.) Du har inte bytt ut någon utrustning öht? Kan ju också vara så att du pga lägre vikt kan ha en mer aerodynamisk position.

    Skorna var enda som inte var samma från året innan. Hade heller inte ställt om cykeln något från året innan. Men det är klart att jag kan ha suttit bättre på cykeln endå. Kanske satt mera stilla på cykeln?
    Hur som helst var det inget snack om att min viktnedgång gjorde mig snabbare i all typ av terräng
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    marten_larsson
    staine skrev:
    Goddag. Mitt första trainerpass ever sker i dag, just nu. Och då är jag ändå rätt gammal.

    Ligger på knappa 200W vid ”normal cykling” och pallar ligga på 250-300W ett halvlångt tag. Svettas som en gris, har ju för bövelen ingen fartvind, men försöker hålla jämna steg med andra cyklister.
    Verkar allt ovanstående normalt? Ska jag ändra nån inställning?

    Är det ett skämt? Ja, det är normalt. Är man inomhus med vanliga inomhustemperaturer svettas man som en gris. Skaffa fläkt/öppna fönster/flytta ner i kall källare/garage.
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    staine
    Jo jag inser att cykla snabbt i vindstilla ger vissa svettproblem. Så de lugnt :)
    Men watten då? Blir det annorlunda om man spänner fast bakhjulet hårdare mot rullen t.ex.? Jag är verkligen total n00b på detta! Help me.
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    staine
    Typ, vad är "normal" watt-förbrukning, över tid?
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    marten_larsson
    200W är normalt för en normalviktig. Jag väger 93 och ligger runt 240-280W på distanspass och kör runt 450W på kortare intervaller (2-5min) och anses vara vältränad men inte i paritet med vissa här i tråden.
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    SuperApe
    staine skrev:
    Typ, vad är "normal" watt-förbrukning, över tid?


    http://www.hisingensck.se
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    eiskall
    staine skrev:
    Goddag. Mitt första trainerpass ever sker i dag, just nu. Och då är jag ändå rätt gammal.

    Ligger på knappa 200W vid ”normal cykling” och pallar ligga på 250-300W ett halvlångt tag. Svettas som en gris, har ju för bövelen ingen fartvind, men försöker hålla jämna steg med andra cyklister.
    Verkar allt ovanstående normalt? Ska jag ändra nån inställning?

    Värme kan sänka prestationsförmågan, ja.

    Lösning som blåser 5675 kubik i timmen: https://m.conrad.se
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    trailmig
    Sedan kanske man kan ta igen de sekunderna man förlorar på platten när det väl ska köras något annat? Jag vet inte...
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    staine
    SuperApe skrev:
    staine skrev:
    Typ, vad är "normal" watt-förbrukning, över tid?


    http://www.hisingensck.se

    Mycket bra, tack. Göteborgarna har koll.
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    Manurhin2
    eiskall skrev:
    staine skrev:
    Goddag. Mitt första trainerpass ever sker i dag, just nu. Och då är jag ändå rätt gammal.

    Ligger på knappa 200W vid ”normal cykling” och pallar ligga på 250-300W ett halvlångt tag. Svettas som en gris, har ju för bövelen ingen fartvind, men försöker hålla jämna steg med andra cyklister.
    Verkar allt ovanstående normalt? Ska jag ändra nån inställning?

    Värme kan sänka prestationsförmågan, ja.

    Lösning som blåser 5675 kubik i timmen: https://m.conrad.se

    Den fläkten är riktigt bra , hade återkommande besvär med bihålorna ända till dess jag kom på att man inte bör rikta luften i huvudhöjd .

    M

    ______________________________________________________________
    Inte fullt lika halvfet men tröttare .

  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    staine
    Tack f tips om fläkt. Jag börjar med att öppna källardörren.
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    eiskall
    Manurhin2 skrev:
    eiskall skrev:
    staine skrev:
    Goddag. Mitt första trainerpass ever sker i dag, just nu. Och då är jag ändå rätt gammal.

    Ligger på knappa 200W vid ”normal cykling” och pallar ligga på 250-300W ett halvlångt tag. Svettas som en gris, har ju för bövelen ingen fartvind, men försöker hålla jämna steg med andra cyklister.
    Verkar allt ovanstående normalt? Ska jag ändra nån inställning?

    Värme kan sänka prestationsförmågan, ja.

    Lösning som blåser 5675 kubik i timmen: https://m.conrad.se

    Den fläkten är riktigt bra , hade återkommande besvär med bihålorna ända till dess jag kom på att man inte bör rikta luften i huvudhöjd .

    M

    Ja, den är fin. Flyttar 5-6 gånger mer luft än de flesta bordsfläktarna som ligger kring 750-1000 m3.

    Själv använder jag den till att tömma det relativt lilla rummet jag tränar i på använd luft, och så har jag en liten fläkt som blåser direkt på mig. Innan jag köpte CasaFanen så var det påtagligt sämre luftkvalitet i rummet i slutet av intervaller. Ingen bra för pannbenet när det känns som att man ska kvävas :)

    Edit: Och viktigast av allt,

    ”Zertifiziert nach Maschinenrichtlinie 2006/42/EC für die Verwendung im Gewerbe.”
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-03-08 12:22 av eiskall.

  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    McOla
    I somras hade JULA dessa för 149 kr https://www.jula.se

    Jag köpte två, det blir lagom för mig i 13-gradigt garage. Det rätt skönt att kunna dra på de med fjärrkontrollen när en har gjort uppvärmingen.

    //O
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    Cannondale jekyl 1000
    staine skrev:
    Typ, vad är "normal" watt-förbrukning, över tid?

    Enligt den här tråden är det normalt att ligga på 400+ över timmen.

    Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    eketjall
    McOla skrev:
    I somras hade JULA dessa för 149 kr https://www.jula.se

    Jag köpte två, det blir lagom för mig i 13-gradigt garage. Det rätt skönt att kunna dra på de med fjärrkontrollen när en har gjort uppvärmingen.

    //O
    Jag har EN så där (ca 20grader i rummet) och då behöver jag knappt torka golvet efteråt.
    / Han som måste använda skurmopp i spinningsalar.


  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    staine
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    staine skrev:
    Typ, vad är "normal" watt-förbrukning, över tid?

    Enligt den här tråden är det normalt att ligga på 400+ över timmen.


    Ajdå, jag lyckades bara ligga på 250 (+/- 10) i en timme. Blir till att tjuvträna lite mer då.
    Svettningen blev dock mer kontrollerbar pga 1. Öppen källardörr 2. Bytte jeans och tischa mot cykelkläder 3. Frottehandduk och vattenflaska :)
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    NickPick
    Kalibrera trainern så gott det går också. Samma däcktryck och samma tryck på däcket.
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    bomauritz
    Man ska aldrig yttra sina hemliga mål för coachen, åkt på några riktigt grisiga pass på senare tid. Idag var det 2x20 min over/under 1/1 min på 380/330W, första gick galant men slank ner några watt på andra. Blev 354W resp 348W på tjugorna.
    Skärmavbild 2018-03-08 kl. 20.52.17.png
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    Cannondale jekyl 1000
    bomauritz skrev:
    Man ska aldrig yttra sina hemliga mål för coachen, åkt på några riktigt grisiga pass på senare tid. Idag var det 2x20 min over/under 1/1 min på 380/330W, första gick galant men slank ner några watt på andra. Blev 354W resp 348W på tjugorna.
    Tur man inte orkar träna och slipper bli plågad av dr menglecoacher.

    Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    skier
    bomauritz skrev:
    Man ska aldrig yttra sina hemliga mål för coachen, åkt på några riktigt grisiga pass på senare tid. Idag var det 2x20 min over/under 1/1 min på 380/330W, första gick galant men slank ner några watt på andra. Blev 354W resp 348W på tjugorna.

    Eller så berättar man om målen för coachen men drar bort 30w när man berättar... har jag hört en kompis säga att man kan göra
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    staine
    I dag vart det jobbigare än i går. Körde 1 tim, det blev 31 km. Höll c:a 200-250 W, ibland uppåt 350. En av spurterna i London Loop vart 25% sämre än igår :(
    En fråga: Jag har Tacx Flow. Kan den känna av hur hårt man spänner fast bakhjulet och kalibrera watten efter det? För det borde väl påverka rullmotståndet?
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    Roger_Edvinsson
    staine skrev:
    I dag vart det jobbigare än i går. Körde 1 tim, det blev 31 km. Höll c:a 200-250 W, ibland uppåt 350. En av spurterna i London Loop vart 25% sämre än igår :(

    Spurta på Zwift är ganska speciellt.
    Men primärt gäller:

    1. Hålla tröskel i 5-600m bakom en snabb rygg.

    2. 150m innan segmentet startar så ger man allt man har i 10sekunder.

    3. Rullar sista biten när benen är helt stendöda.

    Då har man chans på en grön tröja.

    Roger Edvinsson
    Creme Fraiche Bicycle Club

    Capital Enduro på FB:
    https://www.facebook.com

  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    staine
    haha tack för tips. Ska testa. Men hjälper det att ligga på rulle med trainer, det trodde jag inte?
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    bomauritz
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    bomauritz skrev:
    Man ska aldrig yttra sina hemliga mål för coachen, åkt på några riktigt grisiga pass på senare tid. Idag var det 2x20 min over/under 1/1 min på 380/330W, första gick galant men slank ner några watt på andra. Blev 354W resp 348W på tjugorna.
    Tur man inte orkar träna och slipper bli plågad av dr menglecoacher.

    Kallade honom sadist häromdagen, fick ett ännu värre pass för ikväll, trodde det var ett skämt först.


    skier skrev:
    bomauritz skrev:
    Man ska aldrig yttra sina hemliga mål för coachen, åkt på några riktigt grisiga pass på senare tid. Idag var det 2x20 min over/under 1/1 min på 380/330W, första gick galant men slank ner några watt på andra. Blev 354W resp 348W på tjugorna.

    Eller så berättar man om målen för coachen men drar bort 30w när man berättar... har jag hört en kompis säga att man kan göra

    Så skulle man absolut kunna göra, men det värsta är ju att han läser i den här tråden... :D
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    skier
    bomauritz skrev:
    Så skulle man absolut kunna göra, men det värsta är ju att han läser i den här tråden... :D

    Haha, ja då blir det lite svårare...
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    marten_larsson
    staine skrev:
    I dag vart det jobbigare än i går. Körde 1 tim, det blev 31 km. Höll c:a 200-250 W, ibland uppåt 350. En av spurterna i London Loop vart 25% sämre än igår :(
    En fråga: Jag har Tacx Flow. Kan den känna av hur hårt man spänner fast bakhjulet och kalibrera watten efter det? För det borde väl påverka rullmotståndet?

    I Tacx app finns det så man kan se hur den ligger på rullen dvs om den ligger för löst/hårt. Man bör värma upp lite först eftersom det påverkar hur bra kontakt man får med rullen och också trycket i däcket. När man väl har hittat rätt och trycket i däcket är konstant så behöver man oftast inte justera så mkt.
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    wiknil
    I dag vart det jobbigare än i går. Körde 1 tim, det blev 31 km. Höll c:a 200-250 W, ibland uppåt 350. En av spurterna i London Loop vart 25% sämre än igår :(
    En fråga: Jag har Tacx Flow. Kan den känna av hur hårt man spänner fast bakhjulet och kalibrera watten efter det? För det borde väl påverka rullmotståndet?

    Min egen erfarenhet från Tacx flow är att se till att hjulet är rent från damm och olja. Trainerdäcket bör vara pumpat 4-5kg, för lågt tryck slirar samt högre tryck påverkar rullet. Spänningen på hjulet ska inte vara för högt, då rullar det dåligt. Jag brukade ställa in rullen så att jag kunde köra ca 350w utan att slira men om jag tryckte på upp mot 400w så kunde det slira vid accelerationen, men slutade slira när rundtrampet var jämt. Testa dig fram och hitta ett läge som känns bra.
    Tacxen tar ingen hänsyn till hur hårt hjulet ligger mot rullen.
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    staine
    Tack(x) för info ;)
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    NLC
    skier skrev:
    bomauritz skrev:
    Så skulle man absolut kunna göra, men det värsta är ju att han läser i den här tråden... :D

    Haha, ja då blir det lite svårare...

    The only way not to lose is not to play.

    ---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn


  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    NickPick
    staine skrev:
    Tack(x) för info ;)

    Cykla minst en kvart och kalibrera med tacxappen. Ha alltid samma däcktryck efter det så får du, väl helt okej repeterbarhet iaf.
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    marten_larsson
    Efter att ofrivilligt få ta vilovecka en vecka tidigare än planerat pga sjukdom blev det idag nytt ramptest. Inte optimalt uppladdad men gjorde ett hyggligt försök. Mitt i rampen slutade Direton att fungera, sannolikt pga störning från pulsbandet som började sända.

    Sista minuten slutade på 511W vilket ger nytt FTP på 393W, upp 9W från förra rampen (och 2W jämfört med 20min-FTP-beräkning dagen efter förra rampen) för 3v sedan.

    Efter detta pass var jag riktigt slut, nästan så jag känner att 20-min är behagligare.
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    Henrik_E
    Någon annan som börjar trampa snabbare när ni är trötta? Just kört fyror och hade 97 i kadens på första men 103 på sista och en stadigt stigande kurva. När jag kollade på äldre pass visade sig samma mönster. Intuitivt hade jag gissat att det borde bli tvärtom.
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    bomauritz
    marten_larsson skrev:
    Efter att ofrivilligt få ta vilovecka en vecka tidigare än planerat pga sjukdom blev det idag nytt ramptest. Inte optimalt uppladdad men gjorde ett hyggligt försök. Mitt i rampen slutade Direton att fungera, sannolikt pga störning från pulsbandet som började sända.

    Sista minuten slutade på 511W vilket ger nytt FTP på 393W, upp 9W från förra rampen (och 2W jämfört med 20min-FTP-beräkning dagen efter förra rampen) för 3v sedan.

    Efter detta pass var jag riktigt slut, nästan så jag känner att 20-min är behagligare.

    Bra pulver! Har varit lite intresserad av att göra ett ramptest, men nu när du beskriver det värre än en maxtjuga så kanske not so much... :)
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    marten_larsson
    bomauritz skrev:
    marten_larsson skrev:
    Efter att ofrivilligt få ta vilovecka en vecka tidigare än planerat pga sjukdom blev det idag nytt ramptest. Inte optimalt uppladdad men gjorde ett hyggligt försök. Mitt i rampen slutade Direton att fungera, sannolikt pga störning från pulsbandet som började sända.

    Sista minuten slutade på 511W vilket ger nytt FTP på 393W, upp 9W från förra rampen (och 2W jämfört med 20min-FTP-beräkning dagen efter förra rampen) för 3v sedan.

    Efter detta pass var jag riktigt slut, nästan så jag känner att 20-min är behagligare.

    Bra pulver! Har varit lite intresserad av att göra ett ramptest, men nu när du beskriver det värre än en maxtjuga så kanske not so much... :)

    Det går över. Hade inte tid att varva ner (skulle cykla till jobbet) vilket givetvis bidrog till dödsångesten. Fördelen är att det inte sliter så mycket och man behöver inte fokusera ordentligt mer än 5-6 minuter så på det sättet är det bra.
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    utbrott
    Har kört utan fläkt hela vintern men igår köpte jag till slut en.

    Vet inte om det var dagsform eller fläkten som gjorde det men pulsen låg stadigt 10-15 slag under vad den brukar göra. 166/168/173 i snitt på 3x15 är helt sjukt lågt för mig haha. På mitt 20 min test var snittet 187...
    Borde snarare vara 175-185 och speciellt på sista där jag frångick protokollet och körde på 105% FTP utan problem.

    Tänk om jag egentligen har 400 FTP med fläkt 😀
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-11 22:13 av utbrott.

    IMG_5530.PNG
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    bomauritz
    Kul med watt- och/eller pulsstatistik på i princip alla pass man gjort sen man började cykla. Även bra att kunna blicka tillbaka för att glädja sig åt att man har utvecklats hyfsat ändå, efter en helvetesvecka som denna med flera fail-pass. Ikväll körde jag ett riktigt lugnt "distanspass" på trainern i knappt 3h och 190W, snittpuls 115 BPM. Hösten 2014 körde jag min första långtur med wattmätare, drygt 3h och 171W, 150 BPM. :D
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    staine
    Jag är både klen och långsam, det kan flera intyga. Men kände att livet är för kort för ett FTP-test. I dag iaf. Palla ligga på 80W i 20 min.
    Ligger nu på uppåt 3W/kg uppför en varm vulkan, jävvlar vad man svettas. 25 min kvar.
    Ska försöka kalibrera i morn igen.
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    calleking
    Kylningen gör massor! Trycker du 250W producerar du värme för motsvarande 1000W. Kroppen reglerar automatiskt temperaturen med direkt påverkan på vilken effekt du kan trycka. Proffsen experimenterar ju med kylvästar och kylning internt (tänk slush puppie) för att kunna trycka mer effekt på slutet av avgörande klättringar/etapper så visst har det stor betydelse.

    Om jag får gnälla lite så går väl träningen sådär. Sjuka småbarn, kass sömn och dålig återhämtning. Tufft att komma tillbaka från två veckors sjukdom dessutom. Körde 3x10'2 på tröskeleffekt igår (337W eller 4,6 w/kg) och det känns som man tappat lite till tyvärr. Hög puls, klena ben och svagt psyke men skam den som ger sig och lägger ner självplågeriet man ägnar typ all sin fritid åt :)

    Btw, Golden Cheetah har rullat ut en ny beta med autosync mot t.ex. Strava. Funkar riktigt bra. Är bara att authoriza ditt konto så hämtar den automatiskt nya aktiviteter. Går såklart även att synca historiskt via datumvariabel
    Mer läsning: https://github.com
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    NLC
    calleking skrev:
    Btw, Golden Cheetah har rullat ut en ny beta med autosync mot t.ex. Strava. Funkar riktigt bra. Är bara att authoriza ditt konto så hämtar den automatiskt nya aktiviteter. Går såklart även att synca historiskt via datumvariabel
    Mer läsning: https://github.com

    Great news!

    ---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn


  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    lundatok
    Gårdagens 4x8 min 40/20. Tungt, men genomförbart.
    Screenshot_20180312-065849.png


  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    emilh
    Inte lika hård som Sjöstans Museeuw ovan 😻, så det blev bara 3x8 40/20 för min del.
    A83096E2-A097-49AE-B797-9751C4D5B51F.jpeg
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    lundatok
    Breakthrough effort ju! 🤘🤘🤘🤘


  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    emilh
    lundatok skrev:
    Breakthrough effort ju! 🤘🤘🤘🤘

    Det är så det måste gå till nuförtin', annars blir matematikerna hos Xert så besvikna.
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    lundatok
    Ja, tänk, tidigare satt väl teoretiska fysiker och räknade för SETI, nu skapar de algoritmer för FTP och kattvideor.


Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in