• Re: Visa dina Watt

Av:
    Adhocalias
    Zwiftrace, med en dryg halvtimmes uppvärmning innan. Ganska tydligt när det går igång (och när det slutar efter spurten).

Snittade 335 W (4,2 W/kg) över knappa 16 minuter och fick en av mina högsta pulsnoteringar (176 bpm/5 sek) de senaste åren. Kul att tävla, även om det är på låtsas!

Skärmavbild 2018-03-15 kl. 00.06.33.png

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Adhocalias skrev:
    Zwiftrace, med en dryg halvtimmes uppvärmning innan. Ganska tydligt när det går igång (och när det slutar efter spurten).

Snittade 335 W (4,2 W/kg) över knappa 16 minuter och fick en av mina högsta pulsnoteringar (176 bpm/5 sek) de senaste åren. Kul att tävla, även om det är på låtsas!
    Låtsas? Förstår inte.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    emilh
    Adhocalias skrev:

Bra trampat!

Jag körde också Zwift-race igår, SZR Winter Series i vanlig ordning. Längre distans på dessa, igår ~42km vilket tog lite över timmen.
    Motivationen var inte på topp igår så jag gick in med tanken att inte gå riktigt för fullt förrän mot slutet. Tyvärr funkar det inte särskilt bra i Zwift då kommunikationen åkarna emellan är obefintlig så det jagas på allt och det känns då som att det enda som funkar är fullt ös från start till mål. Resultatet blev alltså därefter :)

Uppvärming, race och nedtramp:
    Screen Shot 2018-03-15 at 09.55.20.png

Av:
    Adhocalias
    emilh skrev:
    Adhocalias skrev:

Bra trampat!

Jag körde också Zwift-race igår, SZR Winter Series i vanlig ordning. Längre distans på dessa, igår ~42km vilket tog lite över timmen.
    Motivationen var inte på topp igår så jag gick in med tanken att inte gå riktigt för fullt förrän mot slutet. Tyvärr funkar det inte särskilt bra i Zwift då kommunikationen åkarna emellan är obefintlig så det jagas på allt och det känns då som att det enda som funkar är fullt ös från start till mål. Resultatet blev alltså därefter :)

Uppvärming, race och nedtramp:

Bra tryck även där! Tjuvkikade på zwiftpower och såg ut som att du låg nära tröskel i snitt.

Hoppas få till ett lite längre lopp snart. Schemat har mest medgett korta hittills.

Lite synd bara, som du skriver, att man måste gå på rött från början för att inte tappa klungan.

Av:
    lundatok
    Lite som cyclocross, där sker spurten i starten!

Av:
    emilh
    lundatok skrev:
    Lite som cyclocross, där sker spurten i starten!

Ja, det är nog lite likt helt (cykel)teknikbefriad cyclocross.

Av:
    bomauritz
    Åkte på barnens baciller än en gång och låg hemma döende i mancold med livshotande feber (37,4) tidigare i veckan. Varje gång min Fenix surrade till med en notifiering om inlägg ingen öka pulsen innan man kontrollerat att eiskall inte dragit 350W på timmen än. :D

Som om det inte skulle räcka med träningsfrånvaron pga sjukdom hade jag även en rätt lugn helg innan dess. Så det var med viss skräck man satte sig på cykeln och körde ett lugnt baspass igår kväll. Men döm om min förvåning visade det sig att lite vila efter hård Vo2-max-vecka verkade ha gjort gott. Riktigt stabil och fin puls gjorde att de iofs rätt låga 285W på 8x9/1 min kunde lekas igenom. Skönt. :)

Nu sitter jag på Le Mond och drar en afterbike-öl utan att ha cyklat idag, är det ens ok? :/
    C5810E18-73CB-4000-BDE1-637EB2EC3531.jpeg

Av:
    lundatok
    Tröskelintervaller på låg kadens igår, först fem min på låg kadens och sista minuten på 90 i kadens innan vilan. Skönt med vilodag efter sju dagar i rad idag.
    Screenshot_20180316-211441.png

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-16 21:20 av lundatok.

Av:
    marten_larsson
    Blev dubbla 4x4-pass idag. På morgonen var jag lite seg efter onsdagens distans men kunde köra 116% på sista. På eftermiddagen körde jag igen och då hade benen vaknat mer. Blev 434/454/459/463W.
    4by4.png

Av:
    bomauritz
    Det är sjukt hur kass man är på morgonen... :/

Av:
    utbrott
    Vad säger wattexperterna om den här? Bra pris ändå!

Kör med PT-hjul idag men hjulet i sig är inte så roligt när man vill cykla ute.
    IMG_5548.PNG

Av:
    BjornR
    Du får SRAM-vevar och P2M NGEco för samma pris.

Skulle väntat ett tag till SRAM släpper sina nya axelstandard för landsväg om du inte har jättebråttom. SRAM Rival 'dub' med NGEco. Bra vevlager som håller och stabil montering med bultar. Gillar inte specialverktyg som krävs till P2Ms mätare med undantag till gossamer men dom vevarmarna går att böja genom att köra pedalen i marken. Mina P2M knakar pga att stora specialmuttern gått upp och slitit ner fattningen, numera åtdraget med 100Nm, dvs 100% över spec...

Av:
    utbrott
    BjornR skrev:

Skulle väntat ett tag till SRAM släpper sina nya axelstandard för landsväg om du inte har jättebråttom. SRAM Rival 'dub' med NGEco. Bra vevlager som håller och stabil montering med bultar. Gillar inte specialverktyg som krävs till P2Ms mätare med undantag till gossamer men dom vevarmarna går att böja genom att köra pedalen i marken. Mina P2M knakar pga att stora specialmuttern gått upp och slitit ner fattningen, numera åtdraget med 100Nm, dvs 100% över spec...

Fan va bra info! Håller mig lugn i båten ett tag till då.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    BjornR skrev:

Den där axelstandarden var ju knappast någon revolution värd att vänta på. Quarq är en bra mätare. Köp.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    marten_larsson
    Är P2Max Ng eco bättre än quarq dzero eller? Det är ju lite störigt att de inte verkar funka med Srams powermeter ready-vevar... Hade sparat mig 2kkr...

Av:
    BjornR
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Den där axelstandarden var ju knappast någon revolution värd att vänta på. Quarq är en bra mätare. Köp.

Nä, men du får det nyaste, lättaste och smidigaste valet. Kunna flytta runt mätaren oavsett vevlagerstandard utan adaptrar och obskyra lösningar som visserligen gör sitt men kostar och väger mer. Lätt att byta klingor och rengöra drivsidan.

Sedan är det BB30 han länkade till. Då blir han låst till BB30. Vad jag vet så kör SRAM enligt standard utan någon förlängd axel.

marten_larsson skrev:
    Är P2Max Ng eco bättre än quarq dzero eller? Det är ju lite störigt att de inte verkar funka med Srams powermeter ready-vevar... Hade sparat mig 2kkr...

Båda fungerar lika bra. Anledningen att jag rekommenderar NGEco är för att den passar SRAMs vanliga 3-bultsfäste för direct mount klingor. Quarq har sin fördel med att sitta fast med 6 eller 8-bultar(kommer inte ihåg) vilket betydlig reducerar risken att det ska knaka. Jag föredrar min DZero före NGEco men jag prioriterar det smidigare valet före byggnadskvalité.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-17 20:43 av BjornR.

Av:
    emilh
    marten_larsson skrev:

Nej, P2M NG Eco är inte bättre än Quarq DZero.
    DZero är hyfsat lik vanliga P2M NG sett till funktion.

Av:
    bomauritz
    Har beställt ny hoj till säsongen (Orbea Och Aero Di2) och behöver ny wattmätare till den troligtvis. Quark DZero och P2M NG Eco ligger närmast. DC Rainmaker verkar tycka att båda duger lika bra ungefär, så då duger de säkert åt mig oxå. Har en äldre P2M på min TT, en äldre Quark Elsa på min nuvarande LVG och en lite nyare Quark på min CX. Nöjd med alla tre.

Av:
    bomauritz
    Kunde inte få in något distanspass idag, så körde två intervallpass istället. 4x10 40/20 (ca 145% eller 450W) på morgonen och 3x20 (ca 95% eller 330W) på kvällen. Däremellan åkte jag och dottern skridskor på Drevviken i nästan fyra timmar. Rätt färdig nu mao.

Morgonpasset var vidrigt, främst för att det är 40/20 men även för att jag är sjukt kass på att ta i tidigt på dagen utan typ 30 min uppvärmning som inte hanns med nu. Kvällspasset gick bättre, men fick gräva lite sista 10 min på sista tjugan. Min hårdaste dag på länge räknat i höga watt, 1,5h över 300W varav 25 min över 400W.

Vilorna blev lite längre än tänkt, främst mellan tjogorna, pga att barnen var tvugna att servas lite. Men mina ben sa inte nej till det... :)
    Skärmavbild 2018-03-17 kl. 22.27.40.png
    Skärmavbild 2018-03-17 kl. 22.27.23.png

Av:
    lundatok
    Idiot ?

Av:
    bomauritz
    HA! Takes one to know one!

Lät som en sjukt bra idé igår. Nu ångrar jag mig lite när krampen i baksida lår kommer och går här i soffan... :D

Av:
    lundatok
    Bah, håller mig till distans på lilla klingan imorgon. Det där med dubbelpass verkar ju bara jobbigt...

Dagens 4x8 40/20 räckte för att möra till gubbkroppen ordentligt. När du slår mig på Ingarötempot kommer det att vara välförtjänt!

Av:
    utbrott
    Ja jeezuz... Jag som tyckte jag var rätt hård som körde 3x9 tröskel kl 06:45 på en lördagmorgon. Sånt där 40/20 är ju bara att glömma.

Jag har nu bara en cykel, som jag gillar, och den har BB30 (CAAD10) så behöver inte kunna byta mellan cyklar. Ser inte heller att jag kommer ha råd (eller lust att spara) till någon ny cykel närmsta åren. Trodde jag skulle klara mig utomhus utan wattmätare men nu är man ju helt torsk så kanske säljer av PT-hjulet och satsar på en vevpartibaserad variant och den där Quarq låg på en ganska rimlig prisnivå tycker jag. Fanns även en som heter Quarq Riken får 5700 tror jag. Åsikt om den?

På min cykel sitter nu FSA Gossamer vevparti. Är det i princip bara att byta över klingorna till Quarqen, byta vevparti och köra eller? Och vad menas med "dold skruv" och "synlig skruv"?

Av:
    lundatok
    Dold skruv kräver SRAMs egna klingor tror jag. De har en gänga i ett av skruvhålen.

Själv har jag några quarq och en gammal P2M på min Shiv. Verkar funka ungefär likadant.

Av:
    BjornR
    lundatok skrev:
    Dold skruv kräver SRAMs egna klingor tror jag. De har en gänga i ett av skruvhålen.

Själv har jag några quarq och en gammal P2M på min Shiv. Verkar funka ungefär likadant.

Dold skruv är buldcirkeln förskjuten så att ena klingmuttern är bakom vevarmen. På dom äldre normala vevarna så skruvade man i skruven rakt i vevarmen, men nu kör SRAM sin löstagbara spindel på sina vev och då har dom bara gjort så att allt är precis som vanligt fast där klingbulten bara är dold bakom vevarmen. Kräver deras klingor eller något sätt att förhindra kedjan att glida in bakom vevarmen och klingan. Har dock insett att det ändå är lika bra att köra OEM för klingor som ska växla snabbt och precist. Mina praxis växlar skitdåligt och det har dom gjort sedan nya.

Av:
    staine
    Fråga om Tacx Genius smart:
    Vid utförskörning, ligger på 180 W. På platten runt 160. Sen när det blir uppför, trögtrampat men får nästan ta i mer men då visar den 120 W eller mindre. Vid ungefär samma belastning. Why??

Av:
    Adhocalias
    Efter ett par dagars vila pga jobbresa blev det en bra urladdning igår. 282 W i snitt under knappt 1 h 20 min Zwiftrace (grafen inkl uppvärmning och nervarvning), utan att jag kände att jag behövde ligga på marginalen mer än i den inledande rusningen. Nu längtar jag riktigt mycket efter att få börja cykla landsväg ute.
    B5703773-8B59-4FCF-85ED-AB2A62A78218.jpeg
    622638C4-A382-4E22-9600-908B2A5CEEE9.jpeg

Av:
    Bama
    bomauritz skrev:
    Har beställt ny hoj till säsongen (Orbea Och Aero Di2) och behöver ny wattmätare till den troligtvis. Quark DZero och P2M NG Eco ligger närmast. DC Rainmaker verkar tycka att båda duger lika bra ungefär, så då duger de säkert åt mig oxå. Har en äldre P2M på min TT, en äldre Quark Elsa på min nuvarande LVG och en lite nyare Quark på min CX. Nöjd med alla tre.
    Nu har jag inte testat utomhus än men jag valde Quarq Dzero91
    28643425_10215601563809098_1245357888_o.jpg

Av:
    bomauritz
    Tjusigt!

Av:
    eiskall
    393AAC39-241B-4FC7-9F58-DDEA93AAE808.jpeg

Jag bytte också precis, och Quarq fick fortsatt förtroende.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-18 16:50 av eiskall.

Av:
    staine
    Box hill: 26/154
    Nöjd! :)

Av:
    staine
    London loop 6/69
    Yayy :)

Av:
    emilh
    Var är Watten staine? ;)

Tror det finns en Zwift-tråd nånstans...

Av:
    bomauritz
    eiskall skrev:

Rullar du i Sthlm?

Av:
    staine
    emilh skrev:
    Var är Watten staine? ;)

Tror det finns en Zwift-tråd nånstans...

Hehe, inte mycket att skryta med. Gubb-watt. Toppade nog uppåt 500 iaf. Och höll 300 en del minuter. Typ. Annars 150-250.
    Ska kanske hitta en Tacx- el zwift-tråd i stället
    :)

Av:
    eiskall
    bomauritz skrev:
    eiskall skrev:

Rullar du i Sthlm?

Nej, Göteborg.

Men det blir kanske en tur upp senare i år!

Av:
    bomauritz
    eiskall skrev:
    bomauritz skrev:
    eiskall skrev:

Rullar du i Sthlm?

Nej, Göteborg.

Hojta isf så kan jag visa lite fina vägar som du kan få cykla ifrån mig på! :)

Av:
    bomauritz
    Heter det inte "The definition of insanity is doing the same thing over and over and expecting different results."?

Nåväl, ikväll kördes idiotpasset som jag failade på häromveckan, 15 min FTP + 15 min maxtjuga (utan vila) & 5x1/1 ~150% FTP. När jag failade blev det 340 + 350 & 450W, men idag gick det vägen och landade på 340 + 370 & 500W. Det var inte roligt under de sista minutrarna på 370, man kan ana några dippar och omtag i grafen. Femhundringarna kändes bättre, benen stummad aldrig så där riktigt, men hade verkligen andnöd på de sista, borde kanske gå på fläkttipset här ovan för att få in lite er syre i min lilla garderob.

Hur som helst, riktigt skönt att klara detta.

Nu ska vikten ner på riktigt också, ingen öl innan sub 80 kg har jag lovat coachen. :D
    Skärmavbild 2018-03-19 kl. 22.01.24.png

Av:
    emilh
    Lyckades inte späka mig till riktigt samma nivå som bomauritz ovan; igår blev det 3x10 40/20 med ~135% i intervallerna. Försökte vrida ur det sista på slutet.
    Efter andra settet fick jag hoppa av ett par sekunder och justera trainerns fötter då den börjat vagga och antagligen drev grannarna till vansinne.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-20 10:42 av emilh.

Screen Shot 2018-03-19 at 18.25.19.png

Av:
    lundatok
    Grymt kört Jesper, Christophers nyckelpass är verkligen vidrigt.

Snygga siffror Emil! I kväll är det min tur, får se hur benen känns efter vinmiddag igår.

Av:
    chrhar
    lundatok skrev:

Mycket gnäll här ;)

Av:
    bomauritz
    emilh skrev:
    Lyckades inte späka mig till riktigt samma nivå som bomauritz ovan; igår blev det 3x10 40/20 med ~135% i intervallerna. Försökte jag vrida ur det sista på slutet.
    Efter andra settet fick jag hoppa av ett par sekunder och justera trainerns fötter då den börjat vagga och antagligen drev grannarna till vansinne.

Ser ju ut som att du kan klämma ut lite mer där med så stadiga staplar och maxning på slutet! Inte direkt som mina labrador-försök med +500W i snitt på första 10an och 450W på sista tian. :)

Av:
    lundatok
    chrhar skrev:
    lundatok skrev:

Mycket gnäll här ;)
    Haha, jag sa inte att det inte var nyttigt. ;)

Av:
    olebole
    emilh skrev:
    Lyckades inte späka mig till riktigt samma nivå som bomauritz ovan; igår blev det 3x10 40/20 med ~135% i intervallerna. Försökte jag vrida ur det sista på slutet.

Great minds... Jag hade dock stora motivationsproblem efter att gått ut lite väl hårt.

amCharts (8).jpg

Av:
    eiskall
    bomauritz skrev:
    eiskall skrev:
    bomauritz skrev:
    eiskall skrev:

Rullar du i Sthlm?

Nej, Göteborg.

Hojta isf så kan jag visa lite fina vägar som du kan få cykla ifrån mig på! :)

Låter trevligt!
    Som du har fått upp farten nu lär jag får suga hjul :)

Själv är jag ganska redo för vår... Trainermotivationen är på upphällningen.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ