• Re: Visa dina Watt

Av:
    Antoon1
    Ang watt. Hur pålitlig är xertonline FTP uppskattning?
    Kör med p2m ngeco

Av:
    bomauritz
    Skönt med vilovecka.
    9C2E9C34-350B-44E2-ABC1-42022293E830.png

Av:
    eiskall
    bomauritz skrev:
    Skönt med vilovecka.

Nu jävlar!

Vad körde du?
    Distans? ;)

Av:
    bomauritz
    Sälenbacken, från rondellen upp till Högfjällshotellet. Missade KOMet mot en dvärg, men tog en andraplats iaf. :)

Av:
    bomauritz
    Btw, 350W i 60 min ligger risigt till nu eiskall. Alla appar skäller på mig nu. :)
    7F2CC112-7034-495D-8A07-6250B61BB4B5.jpeg

Av:
    lundatok
    Sjukt starkt, skulle just bli avundsjuk men eftersom jag sett vilka pass du kört så är det välförtjänt.

Av:
    bomauritz
    I all jakt efter mer åkstyrka, uthållighet och FTP har man helt tappat kicken. Borde ha en bra bit över 1500W om man ser till övrig kapacitet, vikt och kroppsuppbyggnad. Men, men, får öva på tekniken. Idag tog jag mig iaf lite närmare mitt mål att dra +1000W i 30 sek och då var det endå spurtträning på samma växel. :)
    F7819341-AAD2-469F-A145-0A839864D7FE.png

Av:
    Kudos
    Vilodagar. Urblåsning enligt nedan. Sedan lugna mil inför inför TT premiär som blir i backe på onsdag.
    572.JPG

Av:
    bomauritz
    Satan. Svensk elitklass på det där.

Av:
    earnstrom
    bomauritz skrev:
    I all jakt efter mer åkstyrka, uthållighet och FTP har man helt tappat kicken. Borde ha en bra bit över 1500W om man ser till övrig kapacitet, vikt och kroppsuppbyggnad. Men, men, får öva på tekniken. Idag tog jag mig iaf lite närmare mitt mål att dra +1000W i 30 sek och då var det endå spurtträning på samma växel. :)

Ni som kan det är, hur ser en vettig effektkurva ut? Jag har haft typ samma i 3 säsonger, och jag känner att jag till att börja med borde "fylla ut några hål". bomauritzs 1min-effekt kan jag också klara, men några 400W i 10min är jag inte nära av. Vem är skevast?

Av:
    bomauritz
    Min 1 min max är nog 2-3 år gammal, men tror iofs inte jag skulle orka mer än 650-700W idag.

Den här är rätt vettig att gå på annars.
    FEB86388-65A5-42E0-8320-2EECB53262BE.png

Av:
    earnstrom
    bomauritz skrev:
    Min 1 min max är nog 2-3 år gammal, men tror iofs inte jag skulle orka mer än 650-700W idag.

Den här är rätt vettig att gå på annars.

Intressant nog är min 1min mitt sämsta värde... Men min kurva lider nog rätt mkt av att jag maxat 10s, 1min, 5min, och 20min, och inget däremellan.

Av:
    bomauritz
    Ja, lätt att stirra sig blind på kurvorna och Kanske glömma varför de ser ut som de gör.

Av:
    bomauritz
    Konditionsidrott och förkylningar alltså. Bara att börja om från början...

För tio dagar sedan körde jag ett lugnt distanspass på 2h med en snittpuls på 128 BPM och 245W/250NP varav sista halvtimmen gick i 270W och 129 BPM.

Idag, efter knappt en vecka ur sadeln pga förkylning (tävlade med en infektion i kroppen i tisdag, första och sista gången jag gjorde det) pendlade jag till jobbet med 133 BPM & 194W/279NP (gjorde lite backattacker och någon halvlugn tempodragning för att väcka kroppen). Pulsen bara smällde till så fort jag lade kraft på pedalen. Hoppas man hittar tillbaka hyffsat fort. :(
    Screen Shot 2018-05-21 at 09.39.27.png
    Screen Shot 2018-05-21 at 09.39.53.png

Av:
    landen
    Finns det någon anledning att inte börja skriva w/kg i denna tråden istället för faktiska watt?

Av:
    McOla
    landen skrev:
    Finns det någon anledning att inte börja skriva w/kg i denna tråden istället för faktiska watt?

Det är för att sätta de små nätta personerna på plats :-)

Av:
    landen
    McOla skrev:
    landen skrev:

Det är för att sätta de små nätta personerna på plats :-)

Haha ja, jag ser ingen annan anledning :)

Av:
    bomauritz
    Ja, givetvis finns det anledning. Alla vi (finns såklart undantag som bekräftar reglerna) som drar höga watt är tjockisar. :D

Av:
    eketjall
    Någon som känner till något tillägg/tjänst som synkar med Strava eller Garmin direkt som kan ge en effektkurva (och andra analysverktyg) utan att man behöver betala "premium" ?
    Stravistix ger ju en bra Fitness/Fatigue-graf men just effektkurvan vore ju kul att se också.

Av:
    NLC
    Kanske detta kan funka https://johannesheinrich.de

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    bellasoda
    eketjall skrev:
    Någon som känner till något tillägg/tjänst som synkar med Strava eller Garmin direkt som kan ge en effektkurva (och andra analysverktyg) utan att man behöver betala "premium" ?
    Stravistix ger ju en bra Fitness/Fatigue-graf men just effektkurvan vore ju kul att se också.

Wattsboard ger effektkurvor gratis. Premiumversionen kostar 40$/år och kan visa effektkurvor per pass. Gratisversionen ger bara effektkurvor över ett tidsintervall, väljer man t ex en enskild dag så blir det i praktiken effektkurva per pass. Gratisversionen räknar även ut kurvor för stress och fitness.

Av:
    utbrott
    bomauritz skrev:
    Konditionsidrott och förkylningar alltså. Bara att börja om från början...

För tio dagar sedan körde jag ett lugnt distanspass på 2h med en snittpuls på 128 BPM och 245W/250NP varav sista halvtimmen gick i 270W och 129 BPM.

Idag, efter knappt en vecka ur sadeln pga förkylning (tävlade med en infektion i kroppen i tisdag, första och sista gången jag gjorde det) pendlade jag till jobbet med 133 BPM & 194W/279NP (gjorde lite backattacker och någon halvlugn tempodragning för att väcka kroppen). Pulsen bara smällde till så fort jag lade kraft på pedalen. Hoppas man hittar tillbaka hyffsat fort. :(

Det har jag också märkt men tänkte snarare att det var ett gott tecken, att pulsen svarar snabbt för att kunna förse musklerna med syre. Och när man är mer sliten blir det svårt att få upp pulsen. Själv fick jag nyss en ofrivillig paus på 10 dagar för att jag fick barn. När jag drog ut och körde efter det kände jag mig sjukt fräsch i benen och kunde ligga på maxpuls 3 minuter i en backe. Är detta en dålig grej menar du?

Av:
    bomauritz
    Grattis till familjetillökningen!

Det är nog skillnad för kroppen med paus pga sjukdom och paus pga annat. Men att ha fräscha ben och orka trycka hög puls länge är väl aldrig fel. Minns när jag medvetet toppade mig till min maxtjuga i vintras med lite planerad vila, då låg jag och pressade på min tidigare maxpuls länge och fick ny maxpuls med 3 BPM.

Av:
    NickPick
    bomauritz skrev:

Det är nog skillnad för kroppen med paus pga sjukdom och paus pga annat. Men att ha fräscha ben och orka trycka hög puls länge är väl aldrig fel. Minns när jag medvetet toppade mig till min maxtjuga i vintras med lite planerad vila, då låg jag och pressade på min tidigare maxpuls länge och fick ny maxpuls med 3 BPM.

... Man kan alltså höja sin maxpuls nu också? :D

Av:
    bomauritz
    Visste att jag skulle få en reaktion på det där inlägget. :)

Givetvis kan man öka sin maxpuls, eller det jag menar med maxpuls vilket för mig är registrerad maxpuls för aktiviteten. Jag kan ju gärna inte gissa att min egentliga maxpuls är 7 BPM högre än vad jag noterat. Och tro mig, jag har försökt att nå den...

Jag har även olika maxpuls inställt för olika typer av aktiviteter. Varför? Efter tre års (visserligen ostrukturerad) cykelträning med många riktigt hårda pass så hade jag aldrig nått över 181-182 BPM i maxpuls. Då kan jag ju inget annat än att ange det som min maxpuls.

Jag hade även vid samma tillfälle samma registrerade maxpuls i löpning efter några fler år och lite mer strukturerad, men kanske inte lika hård och speciellt inte lika stor volym löpträning som cykelträningen.

Spang dock ett lopp nör jag hade toppar mig och var i god löp- och cykelform för ett par år sedan och registrerade då plötsligt en maxpuls på 193 BPM samt en tröskelpuls på ca 180 BPM. Något som jag fortfarande aldrig varit i närheten av på cykeln. Där nådde jag som sagt 185 BPM på trainer efter att ha dragit PB på maxtjuga samt låg och tuggade på ca 175 BPM länge vilket fick mig att höja min tröskelpuls på cyklingen också.

Så när jag skriver maxpuls menar jag registrerad maxpuls för aktiviteten, men det blir lite långt att skriva ut. ;)

Av:
    utbrott
    bomauritz skrev:

Ja det låter ju väldigt rimligt. Känslan får avgöra om det är en bra eller dålig grej helt enkelt :)

Av:
    eketjall
    Den här kurvan är väl mer eller mindre baserad på 4 rundor, ett långpass på 235km, två intervallpass och en kortare motionslopp där jag drog 10km.
    På intervallpassen är det väl 20-minutaren som jag faktiskt kört för att få en siffra (309W / 4,2W/kg) Lite för mycket nedför på den rundan för att ge en helt rättvis siffra tror jag.
    Har tidigare bara haft effekt på trainern och det är ju inte riktigt det samma.
    Vore kul att lyckas hålla en timme över 300W ute i det vilda. Det borde inte vara helt orimligt.

PowerCurve.png

Av:
    MichaelOberg
    Körde precis FTP-twstet i trainerroad.
    180 fick jag. Antar att det är 180 watt.
    Slå de om ni kan! ?

EDIT. Uppmätt med en wahoo kickr snap
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-22 23:30 av MichaelOberg.

Av:
    utbrott
    MichaelOberg skrev:
    Körde precis FTP-twstet i trainerroad.
    180 fick jag. Antar att det är 180 watt.
    Slå de om ni kan! ?

EDIT. Uppmätt med en wahoo kickr snap

JÄVLAR! Bara att stänga tråden nu ?

Av:
    Maakus
    Pff. Jag fick 150w i medel igår.
    Screenshot_20180523-163058.png

Av:
    bomauritz
    Skratta åt era låga watt bara, gör det. Snart sitter ni där en hel vinter som en annan idiot och kör 4x20, 8x9/1 och 40/20 och rätt var det är har ni inget att skämmas för längre. ;)

Av:
    Bengt-re
    Maakus skrev:

Har du 82 i snittkadens så försökte du inte ens. Du kan mycket mer än så.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    trailmig
    150W på 35kg är rätt bra. Väger du mer så får du öka kadensen och ligga i nästa vinter.

Av:
    marten_larsson
    Körde lite 50/30 utomhus för första gången idag. Blev ett trevligt pass som kändes behagligt (lite väl?). Snitt runt 540W i aktiva delen, betydligt bättre än jag klarat på trainern men betydligt lägre puls (har lägre maxpuls ute).
    50-30.png

Av:
    Maakus
    Bengt-re skrev:
    Maakus skrev:

Har du 82 i snittkadens så försökte du inte ens. Du kan mycket mer än så.

Jag är ju i princip enbent för tillfället ?

Av:
    MichaelOberg
    bomauritz skrev:
    Skratta åt era låga watt bara, gör det. Snart sitter ni där en hel vinter som en annan idiot och kör 4x20, 8x9/1 och 40/20 och rätt var det är har ni inget att skämmas för längre. ;)

Kör vadå?
    4 st 20 minutare och 8 vadå? Och 40/20?

Kör vidare med mina 180 watt. Känns lagom ?

Av:
    Maakus
    trailmig skrev:
    150W på 35kg är rätt bra. Väger du mer så får du öka kadensen och ligga i nästa vinter.

Haha väger lite mer än 35kg :P Just nu tränar jag _inför_ vintern :)

*hint* har ett brutet ben *slut på hint*

Av:
    trailmig
    marten_larsson skrev:
    Körde lite 50/30 utomhus för första gången idag. Blev ett trevligt pass som kändes behagligt (lite väl?). Snitt runt 540W i aktiva delen, betydligt bättre än jag klarat på trainern men betydligt lägre puls (har lägre maxpuls ute).

50/30? Är det någon form av "typ" VO2Max pass? Känns som en konstig fördelning.

Av:
    eiskall
    trailmig skrev:
    marten_larsson skrev:

50/30? Är det någon form av "typ" VO2Max pass? Känns som en konstig fördelning.

50/30 är ju vad det blir när man är den siste som orkar dra i lagtempot ;)

Av:
    eiskall
    Pr på 4x4 idag!

Quarq
    77 Kg

425.png

Av:
    bomauritz
    BOOM!

Bara att dra en tjuga på 433W nu då (jag gjorde 7W mer på 20 min än 4x4). :D

Av:
    eiskall
    bomauritz skrev:
    BOOM!

Bara att dra en tjuga på 433W nu då (jag gjorde 7W mer på 20 min än 4x4). :D

Visst fan, det är ju så man gör :)

Hur mycket lägger man på om man ska köra en timme?

Den som ändå hade en tjugominutersbacke hemmavid...

Den backen jag kör fyror i räcker till 500W om man väger som jag, så det finns lite att växa i :)

Av:
    bomauritz
    Jag berättar det när jag gjort en hel timme. :D

Är sugen på att maxa en 5a, men är lite osäker om det finns någon backe som man kan dra +5,5 w/kg eller uppåt 500W (I wish!) i 5 min i Sthlm.

Egentligen ska man ju kunna göra det var som på platten, men backar är ju så mycket enklare. :)

Av:
    gabbeon
    bomauritz skrev:
    Jag berättar det när jag gjort en hel timme. :D

Är sugen på att maxa en 5a, men är lite osäker om det finns någon backe som man kan dra +5,5 w/kg eller uppåt 500W (I wish!) i 5 min i Sthlm.

Egentligen ska man ju kunna göra det var som på platten, men backar är ju så mycket enklare. :)

Skruva åt bakbromsen o kör hårt!

Av:
    utbrott
    Drog ut och körde segmentet Billdalstempot som även hade en egen tråd här innan Strava fanns.

31,2 km relativt platt sträcka men ofta blåsigt. 180 (90%) snittpuls och 256 watt (3,8w/kg) i snitt är jag väldigt nöjd med! Gick på känsla och tittade lite då och då på effekt som vägledning. Funkade bra!
    IMG_5956.PNG

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in