• Re: Visa dina Watt

Av:
    oscaro
    Vad brukar du ligga i för fart när du kör själv och vad har du för w/kg? Planerar att köra åka runt sjön nästa år och har svårt att veta vad man kan sikta på.

Av:
    lundatok
    Fyror på 110% eftersom det är semester.
    Namnlös.png

Av:
    earnstrom
    oscaro skrev:
    Vad brukar du ligga i för fart när du kör själv och vad har du för w/kg? Planerar att köra åka runt sjön nästa år och har svårt att veta vad man kan sikta på.

Om du frågar mig? På linjehoj blir det 32-34 i snitt på distanscykling kring 200W. Jag har tröskel på kanske 320W. Jag väger 78kg på 181cm och sitter hyfsat aggressivt på en Aeroad.

Av:
    oscaro
    Okej tack för infon, låter som att du är rätt hal då! Har samma tröskel och vikt, dock 193cm, men jag behöver 230w för 32-34 när jag kör själv.

Av:
    bomauritz
    Allt beror ju på var man kör.

Hemma på hyfsat backiga (75 höjdmeter per mil) Södertörn behöver jag 280W för en distanstur i 34-35 km/h.

Gjorde samma hastighet på semester i Sälen i våras, mycket plattare (35 höjdmeter per mil) och 245W i snitt.

Samma cykel, samma hjul, samma vikt (86 kg).
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-05 11:39 av bomauritz.

Av:
    Distanscykling
    Är det möjligt att ta sig runt på en vanlig racer i 34km/h och köra i under 200 watt? Enligt alla kalkylator på nätet är det mycket möjligt. Jag måste verkligen fixa min wattmätare, men innan dess vore det intressant att veta.
    Plant och vindstilla. Samma runda cirkel så att säga

Av:
    tinkerbell
    Körde en träningsrunda igår med ett litet gäng blandade cyklister där vi först rullade ut från Malmö och sedan körde intervaller (3-minuterskörningar). Två pass om 4 intervaller med en liten runda mellan intervallblocken. Var lite stressad in till Malmö så jag råkade höja mitt FTP till 251W (vilket inte är så högt, men helt ok med tanke på att näsan rann konstant i tisdags. Upptäckte när jag kom hem att jag varit så stressad iväg att jag glömde sätta pulssensorn på pulsbandet, så jag vet inte hur flåset var. Upplevde att det var svårt att hålla en jämn belastning ute då det svänger och går upp och ner lite hela tiden.
    Benen kändes rätt ok när vi körde intervallerna så på det stora hela är jag jättenöjd. Med tanke på senaste inläggen tog jag fram min bästa 16s-prestation också.

Intervallblock 1:
    intervall_1.png

Intervallblock 2:
    intervall_2.png

16 sekunder:
    16s_split.png

Av:
    Spacekitty
    Distanscykling skrev:
    Är det möjligt att ta sig runt på en vanlig racer i 34km/h och köra i under 200 watt? Enligt alla kalkylator på nätet är det mycket möjligt.

Det kan nog stämma.

Skärmavbild 2018-07-05 kl. 12.33.38.png

=^.^=

Av:
    Distanscykling
    Spacekitty skrev:
    Distanscykling skrev:
    Är det möjligt att ta sig runt på en vanlig racer i 34km/h och köra i under 200 watt? Enligt alla kalkylator på nätet är det mycket möjligt.

Det kan nog stämma.

Tack för datan. Jag är ganska lätt så det spelar ju också in. Men det är med wattmätare du körde den där va? För Strava är ju lite märklig som jag ser det, inte ens i backar där jag använder kalkylatorna med klara värden verkar den uppskatta saker och ting rätt.

Av:
    earnstrom
    skrev:
    Är det möjligt att ta sig runt på en vanlig racer i 34km/h och köra i under 200 watt? Enligt alla kalkylator på nätet är det mycket möjligt. Jag måste verkligen fixa min wattmätare, men innan dess vore det intressant att veta.

Plant och vindstilla och under 80kg? Ja, det är där ngnstans jag hamnar. Har oftast knappt 100hm/mil, så normalt ganska backigt då (Gbg-området). Men jag har bra hjälm, cykel, och ben och verkar krypa ihop mer än de flesta.
    Jag i röda skor:
    FB_IMG_1530787497356.jpg

Av:
    Distanscykling
    Jag har betydligt sämre cykel, i varje fall är min hjul sämre. Jag menade vid solokörning här nu så att ni inte missförstår mig.

Men dessa gissningslekar är ju värdelösa, får se till att fixa min wattmätare, ska ta foto och video av den och skicka in, förhoppningsvis är det bara muttern som behöver ersättas och det kan väl ta en vecka att få en ny. I värsta fall...

Av:
    Spacekitty
    Distanscykling skrev:
    Spacekitty skrev:
    Distanscykling skrev:

Det kan nog stämma.

Tack för datan. Jag är ganska lätt så det spelar ju också in. Men det är med wattmätare du körde den där va? För Strava är ju lite märklig som jag ser det, inte ens i backar där jag använder kalkylatorna med klara värden verkar den uppskatta saker och ting rätt.

Det är med en P2M effektmätare, inga hittepåsiffror. 63,5 kg. Vanlig räsercykel med clip-on tempopinnar.

=^.^=
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-05 13:33 av Spacekitty.

Av:
    Distanscykling
    Spacekitty skrev:
    Distanscykling skrev:
    Spacekitty skrev:
    Distanscykling skrev:

Det kan nog stämma.

Det är med en P2M effektmätare, inga hittepåsiffror. 63,5 kg. Vanlig räsercykel med clip-o

I see, ja men då är det verklig data. Ungefär vad jag väger, 66 kg rullar jag runt med. Nä detta går inte, skickade video nu ber vi till gud att det är muttern som spökar. Sedan är det börja ta watt, antingen blir det en förskräckelse eller en positiv överraskning.

tack!

Är det där Höllviken förresten? Cykelklubb alltså
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2018-07-05 13:52 av Distanscykling.

Av:
    geologen
    Ja, det går. Dock inte för mig. Behöver nog runt 250 W på räser för 34 km/h i snitt. 200 W räcker till 29-30.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    eiskall
    earnstrom skrev:
    skrev:

Plant och vindstilla och under 80kg? Ja, det är där ngnstans jag hamnar. Har oftast knappt 100hm/mil, så normalt ganska backigt då (Gbg-området). Men jag har bra hjälm, cykel, och ben och verkar krypa ihop mer än de flesta.
    Jag i röda skor:

Grymt!

Bilden är från Vättern, va? Ni körde sub7?

Av:
    oscaro
    Vad var din snitteffekt över tröskel? Runt 400?

Av:
    eiskall
    oscaro skrev:

Jag vet att när det sattes rekord 2013 och dom körde på typ 6:40 så hade Alexander Gingsjö en snitteffekt på 360 W. Snitteffekten över tröskel var 530 W.

Sannolikt tog Gingsjö stort ansvar i klungan den gången, men över 300 W i snitt lär väl krävas för sub7 antar jag?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-05 21:09 av eiskall.

Av:
    Distanscykling
    eiskall skrev:
    oscaro skrev:

Jag vet att när det sattes rekord 2013 och dom körde på typ 6:40 så hade Alexander Gingsjö en snitteffekt på 360 W. Snitteffekten över tröskel var 530 W.

Sannolikt tog Gingsjö stort ansvar i klungan den gången, men över 300 W i snitt lär väl krävas för sub7 antar jag?

297km är det och du lär behöva hastighet på 42km/h för att komma under 7h. 42.42 för att vara exakt.
    Att göra det på egen hand kräver 440watt enligt http://www.kreuzotter.de

På turen kör de i snitt på 41km/h och jag läste att de längst fram gör 300-400 medan man i mitten bara behöver 200watt.

Nu är alla dessa siffror väldigt godtyckliga men det enda jag är säker på är att det är enorm skillnad på var du ligger någonstans i gruppen. Men om vi antar att alla ska ligga först ett tag så kan man ju jämna ut det över alla så att säga. Vilket man nog lär vara tvungen att göra..

Men väldigt godtyckligt alltihop
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-07-05 21:57 av Distanscykling.

Av:
    marten_larsson
    Eftersom hjärtat beslutat sig för att prova på lite nya rytmer trappar jag ner träningen lite till 3 pass per vecka. Planen är att köra ett VO2max, ett tröskel och ett distanspass per vecka (4-6h/v totalt), blandat med lite sweetspot för att behålla så mkt FTP som möjligt till hösten när jag ska behandlas. Dagens pass blev därför tröskelintervaller i stege med 4:1-förhållande arbete:vila. Kunde öka belastningen successivt och körde 10min på 406W (105-110% beroende på hur mitt FTP faktiskt ligger) vilket jag är nöjd med.
    tröskel.jpg

Av:
    bomauritz
    eiskall skrev:

Vi körde för SUB7, men missade tyvärr med 3 min. Men av de som kom in på 7:03 spå varierade snittwatten mellan 190W/220NP och 290W/315NP beroende på om man mätte 170 cm & 68 kg eller 195 & 92 kg etc. Snittet någonstans runt 235W/250NP.

Men som sagt, de flesta hade +1,5h över tröskel varav +45 min i Z6/Z7.

Av:
    geologen
    geologen skrev:
    Ja, det går. Dock inte för mig. Behöver nog runt 250 W på räser för 34 km/h i snitt. 200 W räcker till 29-30.

Körde 197 W i snitt i kväll, snittade 30.4 km/h. Höll väldigt jämn effekt och det var ytterst få höjdmeter, ca 200 hm på 44 km.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    earnstrom
    oscaro skrev:

Kan inte räkna ut det tror jag, men jag hade ca 1h45 över tröskel och ca 30min över 150% av tröskel. Snittade bara 186W, vi i GCC fick inte vara med och dra, Team Mustasch ville köra själva, så vi låg i deras svans hela dagen. Men det blev rätt slitigt att växla mellan rull och max-spurt.

Men ingen kan ta ifrån mig att jag har årets bästa tid på strava på VR-segmentet ;)

Av:
    landen
    earnstrom skrev:
    oscaro skrev:

Kan inte räkna ut det tror jag, men jag hade ca 1h45 över tröskel och ca 30min över 150% av tröskel. Snittade bara 186W, vi i GCC fick inte vara med och dra, Team Mustasch ville köra själva, så vi låg i deras svans hela dagen. Men det blev rätt slitigt att växla mellan rull och max-spurt.

Men ingen kan ta ifrån mig att jag har årets bästa tid på strava på VR-segmentet ;)

Go pace ;) Vet inte hur motionslopp fungerar, men kunde ni inte släppt lucka på 30 sek så hade ni fått köra ert race? För antar att deras klunga va "snabbare"

Av:
    Distanscykling
    geologen skrev:
    geologen skrev:

Körde 197 W i snitt i kväll, snittade 30.4 km/h. Höll väldigt jämn effekt och det var ytterst få höjdmeter, ca 200 hm på 44 km.

Tack för infon. Om du vill och känner dig sugen kan du få ge mig din vikt också!
    Brukar alltid köra ganska jämnt, här är helt platt här nere, jag menar den backen jag kör lutar 6%. Hittade en backe i stan som hade 13%. Så ganska plant men det är bara bra för har inte så låga växlar.

Sedan borde jag ha sagt att jag alltid ligger i dropsen!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-05 23:43 av Distanscykling.

Av:
    geologen
    81-82 kg just nu. Om viktökningen (14 kg på 16 månader) fortsätter i den här takten kommer jag att bli medlem i decitonklubben i början av 2020...

Av:
    Bengt-re
    geologen skrev:
    geologen skrev:

Jag behöver uppenbarligen bli mer aero då jag behöver 8% mer effekt för samma snitt. Är väl iofs lite fetare.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Capture+_2018-07-05-23-53-45.png

Av:
    Distanscykling
    Saken är att om ni sitter upprätt, allts åinte använder dropsen. Sedan varierar man ju mellan de två men skillnaden är ganska stor i hastighet. 4km/h ungefär. Jaja lättaste är om jag bara ser till att få min wattmätare att fungera igen. Ena sidan har jag tillgång till men inte andra, kanske inte supersmart att köra keo på ena och vanliga på andra. Pedalen har samma dimensioner vad jag kan se. frustrerande.
    Nej men jag misstänker till min förskräckelse att den där kalkylatorn nog kan vara ganska exakt trots allt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-06 00:15 av Distanscykling.

Av:
    earnstrom
    landen skrev:
    earnstrom skrev:
    oscaro skrev:

Go pace ;) Vet inte hur motionslopp fungerar, men kunde ni inte släppt lucka på 30 sek så hade ni fått köra ert race? För antar att deras klunga va "snabbare"

Jo, det tycker nog jag med. Hade nog inte räckt med 30s, vårt mål var också sub7, så det var väldigt liten skillnad i tänkt fart. Och lagledningen ville inte så.

Av:
    bomauritz
    Sådär, 5 min maxtest inför ett två veckor långt Vo2-max-block gjort: 407W.

Tyvärr helt kass dagsform efter två veckor med förkylning samt en månad sedan ett vettigt pass. Eller vad sägs om endast 5W bättre än vad jag gjorde för tre år sedan eller exakt samma watt som jag gjorde i 20 min för 8 veckor sedan. Kan skylla lite extra på rödljuset jag råkade ut för. :(

Jaja, härifrån kan det ju bara bli bättre och 93W extra i 5 minuter (för att slå coachens utmaning om att nå 500W i 5 min) är väl inte så mycket? :D
    Screen Shot 2018-07-06 at 12.31.52.png

Av:
    skier
    bomauritz skrev:
    Sådär, 5 min maxtest inför ett två veckor långt Vo2-max-block gjort: 407W.

Tyvärr helt kass dagsform efter två veckor med förkylning samt en månad sedan ett vettigt pass. Eller vad sägs om endast 5W bättre än vad jag gjorde för tre år sedan eller exakt samma watt som jag gjorde i 20 min för 8 veckor sedan. Kan skylla lite extra på rödljuset jag råkade ut för. :(

Jaja, härifrån kan det ju bara bli bättre och 93W extra i 5 minuter (för att slå coachens utmaning om att nå 500W i 5 min) är väl inte så mycket? :D

Det känns som om du kommer förbättra dig väldigt snabbt med det utgångsvärdet...
    400w i 20min är ju riktigt bra, du borde väl klara en bit över 450w i 5min med den formen. Sen blir kanske ytterligare 50w en rätt tuff ökning :)

Jag har ungefär 350w i 20min max just nu och 430w i 5min max. Sen skiljer det förstås lite från person till person vad man är bra på.
    Får man vara nyfiken och fråga hur ett Vo2max-block ser ut? Hur många vo2max-pass blir det per vecka?

Av:
    bomauritz
    Ja, förbättringspotential finns... :)

Gjorde 440W i 4 min förra året när jag jagade ett KOM, det var dock inte steady state (blev det ju inte idag heller tyvärr) men det var land de hårdaste maxningarna jag gjort.

Samma dag som jag satte maxtjugan på 407W hade jag säkerligen en bit över 450W i 5 min i benen och dit borde jag förhoppningsvis nå med detta schema.

Det här Vo2-max-blocket består av ett pass om dagen i 14 dagar. Körde det 2015 och ökade då från 368W till 402W (men hade 80W lägre på maxtjugan det året jmf med i år). Blocket modifierat för i år dock med mer effort inlagt av coachen.

Av:
    eketjall
    Distanscykling skrev:
    geologen skrev:
    geologen skrev:

Tack för infon. Om du vill och känner dig sugen kan du få ge mig din vikt också!
    Brukar alltid köra ganska jämnt, här är helt platt här nere, jag menar den backen jag kör lutar 6%. Hittade en backe i stan som hade 13%. Så ganska plant men det är bara bra för har inte så låga växlar.

146km, 671hm, 31.1km/h, 74kg, mestadels i dropsen = 248W (Weighted Avg Power)

Av:
    marten_larsson
    eketjall skrev:
    Distanscykling skrev:
    geologen skrev:
    geologen skrev:

Bara motvind? Broms som ligger an? Jag har ju 34 i snitt med 251W avg på 770hm och 136km samtidigt som jag väger 20kg mer och håller merparten ovanpå reglagen...

Av:
    BjornR
    Finns en faktor som skapar illusion av högre snitt och det är autopause. Hur duktig man är att trigga autopause är en del av internetcyklingen.

Av:
    geologen
    Autopaus kräver ju att man stannar. Knappast många som försöker sätta effektrekord under en rödljuskavalkad.

Av:
    eketjall
    marten_larsson skrev:
    eketjall skrev:
    Distanscykling skrev:
    geologen skrev:
    geologen skrev:

Bara motvind? Broms som ligger an? Jag har ju 34 i snitt med 251W avg på 770hm och 136km samtidigt som jag väger 20kg mer och håller merparten ovanpå reglagen...
    Nä, "rundslinga" med ganska måttlig vind men det där är ju svårt att ha en objektiv bild av. Är det motvind uppför eller nedför tex.
    Vi pratar solorunda naturligtvis.

Jämförelsevis hade jag någon vecka innan en mer eller mindre vindstilla 100k runda med motsvarande kupering fast med tempohoj där snittade jag 36.4km/h på 260W.

En faktor är säkert hur bred jag är på linjehojen. Kommer ner ganska djupt, men är ju mycket bredare över bålen än när jag ligger i tempoposition på trihojen.

Av:
    Spacekitty
    Jag verkar klara mig med 200watt även på kuperad rundslinga för 34ish.

Skärmavbild 2018-07-06 kl. 19.13.21.png

=^.^=

Av:
    Distanscykling
    Fullständigt omöjligt för mig att förstå hur det kan variera så här mycket. Jaja, jag har väl en känsla för var saker kan ligga.

Av:
    Spacekitty
    Jag fläker ut mig över tempopinnarna, något annat specialknep har jag inte. Hur andra gör har jag ingen aning om.

=^.^=

Av:
    eketjall
    Även om man på en platt rundslinga har lika mycket med som motvind så går det ju fortare om det är helt vindstilla på samma runda eftersom man förlorat mer pga luftmotstådet i motvind än man tjänar i medvind.
    Har man dessutom lite sämre position, med sämre aerodynamik, på hojen så blir skillnaden ännu större.

Av:
    Distanscykling
    eketjall skrev:
    Även om man på en platt rundslinga har lika mycket med som motvind så går det ju fortare om det är helt vindstilla på samma runda eftersom man förlorat mer pga luftmotstådet i motvind än man tjänar i medvind.
    Har man dessutom lite sämre position, med sämre aerodynamik, på hojen så blir skillnaden ännu större.

Det stämmer helt överens med min erfarenhet. Därför gillar jag när det är vindstilla

Av:
    BjornR
    eketjall skrev:

Har man aerohoj och aerohjul så är vind positivt. Kantvind reducerar luftmotståndet, så 50% av tiden kommer du ha lägre luftmotstånd till skillnad från 0% vid vindstilla.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-06 20:09 av BjornR.

Av:
    marten_larsson
    Mina siffror var givetvis också solorunda. Har dock en Cervelo S5 med högprofilhjul så cykelns aerodynamik är god och skulle aldrig få för mig att ha flaxiga kläder. Men motsvarande med tempohoj hade nog varit 36-37 km/h så det kanske är du som är dåligt aero på linje (eller jag på tempo).

Av:
    eketjall
    BjornR skrev:
    eketjall skrev:

Har man aerohoj och aerohjul så är vind positivt. Kantvind reducerar luftmotståndet, så 50% av tiden kommer du ha lägre luftmotstånd till skillnad från 0% vid vindstilla.
    Jo efter 3st rundor med 90mm profil mot tidigare tränings hjul i alla år så har jag märkt det tydligt.
    Men det gäller ju inte alla vinklar.
    Mina siffror jag nämnt är dock med vanliga 25mm alu-hjul allihop.

Av:
    superdea
    Snittade prick 35km/h på 248w Avg och 256 NP på Tjörn triathlon förra året. Rätt så blåsigt, 87km. Jag vägde då 98kg på 190cm och cyklar en canyon speedmax AL med 80mm högprofilhjul

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ