• Re: Visa dina Watt

Av:
    Bengt-re
    Spacekitty skrev:
    Jag verkar klara mig med 200watt även på kuperad rundslinga för 34ish.

Luften gillar dig....

Småfeta gubbar utan tempopinnar får bråka mer för att ta sig framåt.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Capture+_2018-07-06-21-51-09.png

Av:
    skier
    Snittade 195w på kvällens 8 mil/650hm med ganska precis 30km/h i snittfart (aero-ram fast med skivor, lågprofilhjul), satt ganska upprätt och tog det lugnt.

Man blir allt lite sugen på att köra högprofilhjul igen, var några år sen sist och då hade jag ingen effektmätare på hojen, verkar ju göra lite skillnad.

Av:
    Distanscykling
    Ja det känns säkerligen som att jag öppnade något jag inte skulle ha öppnat. Vet ju själv att det inte går att tala om vad jag gör för watt utifrån vad som gäller för er. Men det är min nyfikenhet som gjorde att jag frågade.

Sedan kan det alltid vara bra att höja vaksamheten kring watten hehe. Hur stor skillnaderna är beroende på sittställning och dylitk alltså. Men om ni vill vara riktigt bussiga och hjälpa just mig så tänk på att jag menar att man ligger i dropsen och tänk på att det skiljer ganska mycekt på upprätt och att ligga ner.

Tror att jag ska gå ut och putsa gängan lite och se om det hjälper. Supporten på Favero säger att det kan vara muttern men för att vara sääääääkra måste de ha den inskickad vilket ju jaaag också inser. Problemet är bara att det är så surt att skicka in den och betala frakt för att sedan höra att ja den här var ju trasig.

Av:
    fredrick
    Dagens distans bjöd på en riktigt kort spurt med ganska höga siffror.
    062CD294-E8C5-445B-AA03-5F99F456B390.jpeg

Av:
    Adhocalias
    Jag körde 35,6 km/h i snitt på Tjörn i fjol, med snittW på 216 och NP på 224. 78 kg, Argon 18 e-118, Zipp 808/404, Giro Aerohead och Trimtex kortärmade tridräkt.

Formen var kass, så fokuserade på att hålla mig i aeroposition så mycket det bara gick.

Hade nästan samma snittfart året innan, 35,4 km/h, men snittW på 226 och NP på 235.

Upplevde förhållandena som motsvarande, men mer fokus på aero senaste gången. Och snabbare däck (Spez Turbo Cotton vs GP 4000s2), hjälm (Aerohead vs Air Attack) och flaska (Profile Design FC25 vs Aero HC). Men framför allt fokus på aeroposition.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-06 23:28 av Adhocalias.

Av:
    Distanscykling
    Underprestera med watten eller överprestera med watten eller som man också kan säga överprestera med utrustningen eller underprestera med utrustningen. Vad är att föredra? En stor fråga. Är det smsalåna som gett utrustningen så är nog svaret givet. Går allt som det kan gå om det går bra kanske jag kan få registrerat några watt. Det vore trevligt

Överlag måste jag få påstå att http://kreuzotter.de ger närmast exakta uppskattningar om mjag ska tro siffror i tråden.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-07-07 04:05 av Distanscykling.

Av:
    Spacekitty
    Jag är nyfiken på varför du vill köra just runt 200watt och få ut 34 kmh. Alla andra vill ha gigantiska watt att visa upp och sen blir hastigheten som den blir.

=^.^=

Av:
    bellasoda
    fredrick skrev:
    Dagens distans bjöd på en riktigt kort spurt med ganska höga siffror.

Bra trampat! Vad fick du för 5sek-max?

Av:
    Örebrocyklist
    215 watt och 35km/h här. 81kg 180cm
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-07 11:17 av Örebrocyklist.

Av:
    NLC
    Försökte tröskeltrampa på vägen till jobb idag. Gick rätt bra även om det var en del rondeller & korsningar, nån traktor och en felkörning med vändning ända tills jag med ca halvminuten till timman blankt skulle över en bevakad järnvägskorsning och bommarna gick ner.
    _20180710_091303.jpg

Men med ~320 W / 4,6 W/kg kanske man kan vara nöjd ändå?
    PowerHour.png

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    landen
    Bryter mot rubriken och visa Alberto Contadors watt :) Så vi alla kommer ner på jorden lite. Givetvis så visar han även vad vågen visade samma dag. https://www.instagram.com

Screen Shot 2018-07-12 at 10.27.04.png

Av:
    oscaro
    Är motorn inräknad?

Av:
    superdea
    Diffar det nåt för er mellan aggressiv tempopos och vanlig racer? Jag har precis kört 2 tjugor med 4 min vila på 200w mellan. Snitteffekt på tjugorna blev 320w och jag var redigt trött efter. Har ingen wattmätare på racern men har tryckt betydligt mer på monark och wattbike tidigare fast i racerpos. Idag lämnade jag inte tempopos över huvudtaget

Av:
    calleking
    Tror jag tappar ca 10% i tempoställning men då har jag inte fått till någon bra bikefit alls. För min egen del så krävs det tid på tempohojen för att närma mig racern.

Av:
    geologen
    Tappar 20+ procent i tempoställning när jag inte tränat i ställningen på länge. När jag varit som bäst intränad har skillnaden varit ner mot fem procent.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    bomauritz
    Har inte gjort någon maxtjuga på TT-hojen ute i år, men förra året hade jag bara några få watt i skillnad mellan LVG och TT på utesäsongen. Lika aggressiv position på båda cyklarna.

Av:
    Kudos
    En bra dag:

700W i 1min
    523W i 3min
    423W i 10min

251W avg på 93km och 627hm gav 33,1km/h i snittfart
    watt.JPG

Av:
    bomauritz
    Fina siffror Kudos!

Själv letar jag efter watten efter träningsdippen. Strax klar med Vo2-schemat, tyvärr har jag inte kört varje dag pga semesterbestyr, men känns helt klart som att kurvan pekar uppåt iaf.

Vi pratade ju om snabba pass för ett tag sedan och igår drog jag ut kl 21.30 och var hemma 22.05 efter 2x20 15/15s på ca 420/200W. På mig tar det riktigt bra i benen men jag får inte upp pulsen så högt.
    Skärmklipp 2018-07-21 10.48.14.png
    Skärmklipp 2018-07-21 10.48.45.png

Av:
    bomauritz
    Vo2-blocket klart. Nu några dagars vila, sen en max 5a igen. Får se om man kanske tog sig vatten över huvudet här på tolfte och sista passet, genom att krydda 32x 30/30 med 1,5h tempolek... Fick iaf in +30 min över tröskel.
    Skärmklipp 2018-07-24 23.20.19.png
    Skärmklipp 2018-07-24 23.20.41.png

Av:
    mhenry
    Körde tolv mil i Uppland och cyklade sen hem. Tryckte på lite i motvinden så det blev 353 W de första 50 minuterna. 337 W på timmen eftersom jag kom in i Märsta och fick ta det lite lugnt och stanna i korsningar. 80 semesterkilon gör ju sitt såklart.

watt11aug.png

---

Av:
    NLC
    Kalas!

Av:
    bomauritz
    Riktigt fina siffror mhenry!

Jag har fortfarande stukad form, speciellt efter 10 cykelfria dagar i skärgården och trodde dagens tvåtimmars test innan frulle och utan medhavda kalorier i Z1-puls (130-ish) skulle ge megatrista siffror. Men det blev helt ok med ~220W/240NP och 135 BPM i puls, lite högre puls och lite lägre watt än vårens liknande pass, men då var det både kallt och med energi. Sist halvtimmen bjöd på lite farlek där benen svarade helt ok för att vara helt tömda.

Man kanske inte är sopslut som cyklist ändå.
    Skärmavbild 2018-08-11 kl. 22.08.26.png

Av:
    marten_larsson
    Det börjar dra ihop sig för inomhussäsong. Har försökt köra två pass på trainern när vädret varit tveksamt för att jag skulle vilja köra lvg men inte lyckats. Min dator med Trainerroad vill inte kännas vid min Direto längre. Direton kopplar upp sig mot 1030:n och tidigare har jag då inaktiverat den där för att sen kunna para ihop med ANT-stickan på datorn men det funkar inte längre. Någon som har upplevt liknande el förslag på lösning?

Av:
    Botis
    Hittar TR något annat på ANT+? Kanske har du pulsband eller något att testa med? Dubbelkolla på inte t ex Garmin Express är igång, då den också vill åt ANT-stickan.

Av:
    bomauritz
    Ni är väl inte ute och cyklar i det fina höstvädret nu va? In på trainern med er!

Gjorde baseline maxtjuga häromveckan, 350W - knappt 10W mer än inför förra årets vinterträning, men 60W lägre än i våras.

Körde säsongens första 8x9/1 min på låg z4, hatkärlek till det här passet alltså. Dessutom rätt mentalt jobbigt på slutet pga stort kcalunderskott idag, men ska man hänga med småttingarna 2019 får man börja hyvla av alla synder från i somras... Nästan på slaget exakt samma puls som för ett år sen. Skyller på att jag börjat tära ner kroppen med ett par löppendlingspass i veckan.
    Skärmklipp 2018-10-09 22.07.50.png

Av:
    eiskall
    Long time no see, bomauritz :)

Skönt att baselinen är gjord, då är det bara att köra!

Hur har säsongen varit?

För egen del började det bra med ett antal race i maj med hygglig placering, och även nån pallplats. Sen några veckor in i juni, strax innan SM i Båstad, så kändes något fel. Ur form, men kunde inte sätta fingret på det. Sen nån vecka innan SM så fick jag 39,5 graders feber. Njurbäckeninflammation konstaterades, och jag hade tydligen haft det i flera veckor. Har aldrig blivit så "utskälld" av nån läkare, som menade att jag borde ha sökt vård mycket tidigare. Först ville dom lägga in mig så att jag kunde få antibiotika intravenöst, vilket tydligen är standardproceduren vid njurbäckeninflammation. Men jag lyckades övertyga dom om att jag klarade mig med tablettform. Sen åt jag en hästkur i två veckor, och sen var det hela över.

Väl tillbaka i sadeln så var ju formen som den var. Jag påbörjade återuppbyggnaden, men att komma tillbaka mitt i säsongen när alla var i full gång, bli avhängd på klubbträningar osv. Det är bara att erkänna att pannbenet för att ta mig tillbaka ordentligt inte fanns där just då.

Så juli och augusti, när man borde vara som bäst, spenderades med en del nöjescykling, lite mtb osv, men mest med andra saker.

Men den här tråden ska ju handla om watt :)
    I september så kom äntligen motivationen tillbaka och återuppbyggnaden började så smått. Började köra rätt hårt med crossen på grus, och fann nån glädje i det. Sen förra veckan så klarade jag oväntat 2x20 min på 350 W, vilket kändes skönt och gav mersmak.

Så igår tog jag en runda i det härliga vädret. Både luften och benen kändes bra, så jag bestämde mig för att köra en tjuga. Och tamejfan, PB! Lite oförtjänt, efter denna säsongen. Men väldigt viktigt inför vintersäsongen att känna sig stark, så att man inte tappar motivationen.

Så målet till April 2019 är ganska självklart, 21 watt upp! :)

DMImfB2k-WHtd-5PbY_ZlvwIlUhazQ5KqCCnufHzKkQ-1536x2048.jpg

Av:
    "Munken"
    eiskall skrev:
    Long time no see, bomauritz :)

Skönt att baselinen är gjord, då är det bara att köra!

Hur har säsongen varit?

För egen del började det bra med ett antal race i maj med hygglig placering, och även nån pallplats. Sen några veckor in i juni, strax innan SM i Båstad, så kändes något fel. Ur form, men kunde inte sätta fingret på det. Sen nån vecka innan SM så fick jag 39,5 graders feber. Njurbäckeninflammation konstaterades, och jag hade tydligen haft det i flera veckor. Har aldrig blivit så "utskälld" av nån läkare, som menade att jag borde ha sökt vård mycket tidigare. Först ville dom lägga in mig så att jag kunde få antibiotika intravenöst, vilket tydligen är standardproceduren vid njurbäckeninflammation. Men jag lyckades övertyga dom om att jag klarade mig med tablettform. Sen åt jag en hästkur i två veckor, och sen var det hela över.

Väl tillbaka i sadeln så var ju formen som den var. Jag påbörjade återuppbyggnaden, men att komma tillbaka mitt i säsongen när alla var i full gång, bli avhängd på klubbträningar osv. Det är bara att erkänna att pannbenet för att ta mig tillbaka ordentligt inte fanns där just då.

Så juli och augusti, när man borde vara som bäst, spenderades med en del nöjescykling, lite mtb osv, men mest med andra saker.

Men den här tråden ska ju handla om watt :)
    I september så kom äntligen motivationen tillbaka och återuppbyggnaden började så smått. Började köra rätt hårt med crossen på grus, och fann nån glädje i det. Sen förra veckan så klarade jag oväntat 2x20 min på 350 W, vilket kändes skönt och gav mersmak.

Så igår tog jag en runda i det härliga vädret. Både luften och benen kändes bra, så jag bestämde mig för att köra en tjuga. Och tamejfan, PB! Lite oförtjänt, efter denna säsongen. Men väldigt viktigt inför vintersäsongen att känna sig stark, så att man inte tappar motivationen.

Så målet till April 2019 är ganska självklart, 21 watt upp! :)

Grattis. Håller tummarna för att du klarar en 400-hudring. Det är respekt. Tror man att det går så går det ... brukar jag säga till min dotter.

Av:
    eiskall
    Tack för glada tillrop, Munken. Det kommer att behövas under vintern :)

Ja, det är nog som du säger att om man tror på det så går det.

I lördags lyckades jag faktiskt trycka ur mig två st tiominutare på ~400 W, dock med 20 minuters vila emellan så det var ju ingen "riktig" 2x10. Men jag tror att det kan vara rätt väg att köra 2x10 på måleffekten och successivt minska vilan. Tankar om det?

Det ska även sägas att jag inte väger 77 kg nu, utan 80,5. Inbillar mig att det bränner lite mindre i benen. Och sen när vårdistanspassen börjar så brukar det rinna av några kilo hur jag än gör. Men 400/80 är ju i alla fall 5 W/kg, så det är väl egentligen det som är mitt mål. Men en fyrahundring låter ju mycket coolare :)

10x400.png

Av:
    "Munken"
    Nu är säsongen slut och man mins tillbaka på vad man är mest nöjd med. För mig blir det prologen på U6 den 9 juli.

Körde på 4,48 min på 539 watt vilket räckte till vinst i seniorklass. NP blev 570 watt.

Fast mest nöjd med avslutningen upp för backen, sista 2,14 min kör jag på 651 watt och vill minnas att jag var 4 sekunder från KOMet. Då är det ju rätt så duktiga förare som kört där genom åren i elitklass och vinden låg sida mot upp för backen.

Kul att en fullvuxen kille får vinna backprologer tycker jag.
    Skärmavbild 2018-10-16 kl. 22.29.49.png
    Skärmavbild 2018-10-16 kl. 22.30.38.png

Av:
    landen
    Har U6 en backprolog ;)?

Av:
    "Munken"
    landen skrev:
    Har U6 en backprolog ;)?
    Ja den är i alla fall inte platt när man cyklar typ 2,5 min uppför ;-)
    Skulle vara roligare att köra platt i 5 min.

Av:
    eiskall
    "Munken" skrev:
    Nu är säsongen slut och man mins tillbaka på vad man är mest nöjd med. För mig blir det prologen på U6 den 9 juli.

Körde på 4,48 min på 539 watt vilket räckte till vinst i seniorklass. NP blev 570 watt.

Fast mest nöjd med avslutningen upp för backen, sista 2,14 min kör jag på 651 watt och vill minnas att jag var 4 sekunder från KOMet. Då är det ju rätt så duktiga förare som kört där genom åren i elitklass och vinden låg sida mot upp för backen.

Kul att en fullvuxen kille får vinna backprologer tycker jag.

Grymt!

Gick bra resten av U6 också, ser jag...

Av:
    NLC
    Smyger in min mysiga morgonpendling - 70 minuter på 290 W / 4,1 W/kg.

20181017_90min.png

Av:
    lundatok
    Snyggt Nils!

Har inte mycket att komma med egentligen, men 301 W / 362 NP i 52 min på morgonens Peloton gjorde mig skönt trött. :)
    Skärmklipp.PNG

Av:
    NLC
    Första november och första försöket på kompiskampen 2018/2019 - 332 W / 71,0 kg

_20181101_070852.JPG

Av:
    geologen
    Haha, det här kommer att bli intressant. Jag är i min sämsta form på väldigt många år. Gissar på att en maxtjuga nu hamnar runt 275-280 W, på 79 kg kroppsvikt. Dvs ca 3.5 W/kg... :/

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    lundatok
    Cyclocross-säsongen fortsätter. När andra tröskar sweetspot och tröskel blir det intensivt här.
    Morgonens pass blev över/under på 420/300 W.
    Screenshot_20181101-082350_TrainingPeaks.jpg

Av:
    mattel
    ooh.. över/under, det var länge sen. härligt! kör du 1min/1min?

Av:
    lundatok
    1 min rejält över, sen 4 min på sweetspot

Tog bra!

Av:
    Aethel
    Jisses vilka siffror ni presterar! Själv är jag brutalt nöjd med att äntligen nå mitt mål om minst 800W i minst 30 sekunder. I övrigt är mitt pers på 20 minuter 326W på 73 kg..
    Skärmavbild 2018-11-01 kl. 11.37.50.png

Av:
    NLC
    Drygt 11 W/kg i en halvminut är väl så illa pinkat heller! Håll ut lika långt till och du hamnar högst på Dr Coggans Power Profile-tabell

Av:
    Aethel
    NLC skrev:
    Drygt 11 W/kg i en halvminut är väl så illa pinkat heller! Håll ut lika långt till och du hamnar högst på Dr Coggans Power Profile-tabell

Tack, då har jag ett nytt mål då ;)

Av:
    NickPick
    lundatok skrev:
    1 min rejält över, sen 4 min på sweetspot

Tog bra!

Ser trevligt ut! Någon procent beräknat av ftp man brukar ligga på?
    #igångdrag

Av:
    lundatok
    Först kör jag en stegrande uppvärmning från 200 till 5 min på 300 W (90% av FTP), sen 2 min vila. Arbetet i passet är 8x över/under 130/90% FTP för det har Nils sagt att jag ska göra. Sen 10 min nervarvning.

Hela passet tog 62 min med 40 min arbete.
    Capture.PNG

Av:
    eiskall
    A1318B9C-622C-4D1B-86ED-4E19C822EEFA.jpeg

Nu är jag tillbaka till där jag var innan jag blev sjuk i somras. Det är TrainerRoads ftp-test med två åttor på 405 W. Har kört det i några år nu, så jag håller mig till det för jämförbarhetens skull. Men det verkar stämma ganska bra med nuvarande tjuga på 379 W.

Ca fem veckor / 35 timmar strukturerad träning tog det att komma tillbaka.

Så nu är det dags att börja bygga igen.

Målet till 1/4 är 380 W ftp och 400 W max20.

79 kg
    Quarq

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in