• Re: Visa dina Watt

Av:
    SGS
    Skönt att jag inte var helt ensam med mina funderingar. (Och ta inte detta på fel sätt ni duktiga, ni sporrar!)

Så OK. Mitt allra första FTP-test överhuvudtaget var via Trainerroads ramptest nu i veckan. Fick siffran 177 watt. Rimligt värde? På gata fixar jag 30 km/h på 20km en bra dag, eller 100km i 26 km/h.

Har successivt sadlat om från löpning till cykling senaste året. Har visserligen mest kört mellanmjölkspass, men ändå säkert cyklat 400 mil och dessutom sprungit ytterligare 100 mil under denna tidsperiod. Inga jättesiffror nej, men vad fan. Tycker jag borde vara i bättre form helt enkelt. Men det är väl inget unikt antar jag :)

Av:
    geologen
    SGS, vad väger du? 177 W för en person på 50 kg är ju inget dåligt alls, men för en person på 100 kg är det inget vidare.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    SGS
    geologen skrev:
    SGS, vad väger du? 177 W för en person på 50 kg är ju inget dåligt alls, men för en person på 100 kg är det inget vidare.

80kg

Tycker jag borde fått ta större del av de där mytomspunna nybörjarökningarna. Å andra sidan är väl det värsta av allt att jag faktiskt har förbättrat mig märkbart...

Tror inte cykling är min grej rent prestationsmässigt. Men det är kul ändå som tur är ;)

Av:
    d_anders
    Det är lite andra muskler som jobbar när man cyklar än när man springer. Jag är säkert sämre tränad än du är men har cykelpendlat 5 dagar i veckan året runt i 5 år så jag orkar lite längre än du gör. Fler mil i benen så kommer du orka bättre.

Av:
    castrello
    Med ett ftp på 177 och 80 kg är jag lite förvånad att du orkar 26 i snitt i fyra timmar.

Hur mäter du dina watt?

Av:
    cybernasty
    Själv har jag runt;

1300 watt peak
    400 watt/ 4 min
    282 watt/ 60 min

75 kg och tränat seriöst i runt 2 månader nu innan dess bara söndags cykling i runt 5-6 månader .

Har som mål att komma till en FTP på runt 320 watt efter vintern.

Av:
    SGS
    castrello skrev:
    Med ett ftp på 177 och 80 kg är jag lite förvånad att du orkar 26 i snitt i fyra timmar.

Hur mäter du dina watt?

Det är direkt via trainern, en Elite Quobo Digital Smart B+. Alltså inga wattpedaler eller dylikt.

Tror ändå det stämmer ganska bra så ska inte skylla på trainern. Har faktiskt ställt upp i två motionslopp i år. Som av en händelse följde de Stravasegment ganska väl. Ett lopp var en halvmara på cykel. Där fanns ett segment på 18km. Snittade 31.2km/h (ingen klungkörning) med 165 watt enligt Strava.

Andra tävlingen var en backsprint. 398 watt, 21.6 km/h @ 2:08

Får nog helt enkelt se vad ett års fokus på cykling kan göra!

Av:
    geologen
    Ok, då kan du nog räkna med att dina effektsiffror är gravt underskattade! 165 W för 80 kg i 31 km/h är helt orealistiskt. Jag väger ungefär samma och behöver en bit över 200 W för den farten om jag cyklar solo. 210 W skulle jag säga om det inte är pannkaksplatt och vindstilla.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    chrhar
    Efter total frånvaro under 2018 så är jag äntligen uppe i sadeln igen. Bra med den här tråden för motivation.

En halvtimme fullgas för några dagar sedan
    3AC8EC45-0082-4328-8CC5-BE25C2C8688A.png

Av:
    bomauritz
    Braaap!

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    188w

Letar stages vev för hollowgram och DT 3-pawl xd-hub.

6A6769DF-D485-4A32-9E79-7F4F8D9719E0.png

Av:
    d_anders
    Sitter du i bocken hela tiden med rejäl drop kanske det kan räcka med 165 watt för drygt 31 km/h. Med mer normala förutsättningar på hoodsen så är det nog snarast som geologen säger 200+ watt. Har du rejält med luft i däcket när du kör med trainern och är den kalibrerad (om det behövs)?

Körde för övrigt ett ramptest idag och kastar upp min gamla ftp-siffra med 5% så blir nog zonerna bättre. Ramptestet är dock ganska krävande mentalt tycker jag - "stå ut några sekunder till så får du nöjet att köra ännu hårdare nästa minut" :)

Av:
    d_anders
    Fy fan, körde du 8,5 timmar i sträck på trainern? Pannben!

Av:
    NickPick
    d_anders skrev:

Plus 10. Minst.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    NickPick skrev:
    d_anders skrev:

Plus 10. Minst.

Jag va lite nyfiken på hur det känns efter åtta timmar och åtta minuter så det var inte annat att göra för att få veta. Lite segt första tre timmarna sen släppte det och resten var klart njutbart.

Av:
    SGS
    geologen och d_anders: Trainern är kalibrerad, men det är via Elites eget program. Ska tydligen stämma hyffsat, men inte mer.

Watt via Strava är däremot egentligen inget annat än rena gissningslekarna. Inga sensorer användes.

Må hända att båda Strava och trainern visar lite låga värden. Bra (nåja), men nu är det dags att HTFU oavsett känner jag. Återkommer vid nästa FTP-test!

Åtta timmar på trainer...herre jösses.

Av:
    eiskall
    chrhar skrev:
    Efter total frånvaro under 2018 så är jag äntligen uppe i sadeln igen. Bra med den här tråden för motivation.

En halvtimme fullgas för några dagar sedan

Grymt! Är du tillbaka där du slutade, eller var det detta PR?

W/kg?

Av:
    chrhar
    Varken eller, men en bit på vägen. Bör vara strax över 5,5w/kg...

Av:
    eiskall
    chrhar skrev:

Ja, det är bara att lyfta på hatten. Hoppas att du kommer tillbaka helt, och mer än så!

Själv är planen att ta mig över 5 w/kg på tjugan i vinter. För mig en magisk gräns och nån form av fantasisiffra för några år sedan. Men nu har jag bara 14 W kvar :)

Hur många extrawatt tror du att du hade haft på tjugan över 30 minutaren? 10? 20?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-18 20:54 av eiskall.

Av:
    Bengt-re
    geologen skrev:
    Ok, då kan du nog räkna med att dina effektsiffror är gravt underskattade! 165 W för 80 kg i 31 km/h är helt orealistiskt. Jag väger ungefär samma och behöver en bit över 200 W för den farten om jag cyklar solo. 210 W skulle jag säga om det inte är pannkaksplatt och vindstilla.

Fast Tja. 88 kg på gubbkomfortcykel kräver under 210 W för dryga 30 på småkuperad landsväg solo. Så med vikt på 80 och riktig racer 100%i bocken borde gå hålla 31 med 190 W?!

SmartSelect_20181118-205321_Chrome.jpg

Av:
    marten_larsson
    Tycker 8h i Central Park verkar lika trist som trainer i 8h. Blir ju 29 varv. Tröttnade efter 2 till fots. Själv försöker jag köra TRs General build på Low. Var Spanish Needle igår (6x8min 15/15@150%), kändes helt okej. Xert tyckte jag höjde mitt FTP till 361, Edgen att jag fick 370W.
    Spanish needle.png

Av:
    geologen
    Bengt-re skrev:
    geologen skrev:

Fast Tja. 88 kg på gubbkomfortcykel kräver under 210 W för dryga 30 på småkuperad landsväg solo. Så med vikt på 80 och riktig racer 100%i bocken borde gå hålla 31 med 190 W?!

Du måste vara sjukt aero jämfört med mig!

Av:
    NLC
    geologen skrev:
    Bengt-re skrev:
    geologen skrev:

En spolformad kropp är alltid #aero =)

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Bengt-re
    geologen skrev:
    Bengt-re skrev:
    geologen skrev:

Nä. Tror inte det. Äger inte ens en tempocykel längre. Fast rund är kanske Aero? 🤗

Av:
    chrhar
    eiskall skrev:
    chrhar skrev:

Ja, det är bara att lyfta på hatten. Hoppas att du kommer tillbaka helt, och mer än så!

Själv är planen att ta mig över 5 w/kg på tjugan i vinter. För mig en magisk gräns och nån form av fantasisiffra för några år sedan. Men nu har jag bara 14 W kvar :)

Hur många extrawatt tror du att du hade haft på tjugan över 30 minutaren? 10? 20?

14w till hittar du!

Det fanns nog inte så mycket mer, kanske 10w. Syratåligheten släpar 😅

Av:
    d_anders
    Hick, drygt 400 watt utan att ha tränat på ett helt år?! Jag siktar på att träna hårt i ett år och sen nå 300 och även det är nog högt satt :)

Av:
    lundatok
    Christoffer hade nog lite att ta av för att komma ner i 400 W. Vi andra försöker nå dit någon gång...

Av:
    chrhar
    d_anders skrev:
    Hick, drygt 400 watt utan att ha tränat på ett helt år?! Jag siktar på att träna hårt i ett år och sen nå 300 och även det är nog högt satt :)

Inte tränat som tidigare iaf. Det har väl hänt att jag cyklat någon gång då och då under året men med en nyfödd här hemma så blir prioriteringen en annan. Nu var inte detta heller det första passet, har hunnit med något block med riktig träning :-)

Av:
    NickPick
    chrhar skrev:
    d_anders skrev:

Inte tränat som tidigare iaf. Det har väl hänt att jag cyklat någon gång då och då under året men med en nyfödd här hemma så blir prioriteringen en annan. Nu var inte detta heller det första passet, har hunnit med något block med riktig träning :-)
    Hur fort cyklade du runt Vättern år 2018 då?

Av:
    NLC
    NickPick skrev:
    chrhar skrev:
    d_anders skrev:

Hur fort cyklade du runt Vättern år 2018 då?

Äntligen!

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    chrhar
    Jag har inte kommit i mål än...

Av:
    d_anders
    Idag gick jag på en mina. Råkade starta fel pass (hade tänkt köra omväxlande 88%-96% i en timme ) och hamnade efter en kort uppvärmning i 5 min 98% följt av 4 min 115%, 5 min 98%, 4 min 115%. Sen tänkte jag att det var lika bra att ge upp innan jag dör (passet höll på likadant i nästan en halvtimme till) och avslutade med att varva ner med lite fricykling på en bana.

Nu vet jag i alla fall att min ftp inte är alldeles för lågt satt för det där träningspasset hade jag nog inte orkat fullfölja ens om jag hade varit 100% fräsch i benen vid start.

Av:
    skier
    d_anders skrev:
    Idag gick jag på en mina. Råkade starta fel pass (hade tänkt köra omväxlande 88%-96% i en timme ) och hamnade efter en kort uppvärmning i 5 min 98% följt av 4 min 115%, 5 min 98%, 4 min 115%. Sen tänkte jag att det var lika bra att ge upp innan jag dör (passet höll på likadant i nästan en halvtimme till) och avslutade med att varva ner med lite fricykling på en bana.

Nu vet jag i alla fall att min ftp inte är alldeles för lågt satt för det där träningspasset hade jag nog inte orkat fullfölja ens om jag hade varit 100% fräsch i benen vid start.

Är det ett pass du hittat på själv eller har du hittat det ngnstans? Det blir ju 105% i snitt under en timme, ska ju per definition inte vara genomförbart.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-20 22:04 av skier.

Av:
    d_anders
    Det var ett som jag hittade då jag inte hittade det jag egentligen letade efter. Jag tänkte dock fel på zonerna, så när jag startade det så trodde jag att det skulle ligga strax under 100%. Jag tror passet bestod av knappt 50 minuter intervaller i hög zon 4 och 5. Det kanske är teoretiskt genomförbart, men måste ju slita enormt. Det var skapat av någon godtycklig användare.

Av:
    lundatok
    Nils ger mig bra pass, 5x8 min tröskel. Låg i z3-4 på pulsen och effekten i z4, kändes bra. Lite sega ben med bara en banan och en proteinshake i kroppen nu på morgonen.
    Screenshot_20181121-081643_Connect.jpg

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Tråkigt när man når sina mål för fort. Tänkte klara 425w i fyra minuter någon gång i februari men det skedde redan igår.

611C4D96-BE30-43A9-85A5-467FA6A8CDC2.png

Av:
    lundatok
    Beklagar, nu blir det jobbigare.

Av:
    d_anders
    Idag lyckades jag få till mitt sweetspot-pass. Ganska jobbigt men fullt görbart och det skulle nog gå bra att utöka med några intervallet. Några minuter zon 2 före och efter själva intervallerna som bestod av 5 min 84% direkt följt av 5 min 98% 4 ggr. Hela passet tog ca en timme vilket äg ungefär vad jag kan avvara.

Jag tror jag hade upplevt passet som lättare om det hade varit lite mindre skillnad mellan effekterna men jag gissar att det skulle ge sämre träningseffekt då?

Av:
    Stumpy
    Köpte ett beggat Quark Red som jag hängde på cykeln i Kickrn igår. Det visar 0-8 watt mer än Kickrn.
    Är det normalt?
    Är mellanskillnaden förluster i drivlinan eller bara mätfel?
    Bör jag använda Quark- istället för Kickrvärdena i apparna (just nu Zwift)?
    Vilken app rekommenderas för uppföljning och utvärdering? (Ser era fina grafer.)

Av:
    tuta
    Ja, det är normalt. Har inte siffrorna i huvudet för dina prylar men påstådd noggrannhet brukar ju ligga runt 2%. Och lite förluster har du ju. Skulle inte oroa mig för så små skillnader. Quarken kan du verifiera med kända vikter. Men då behöver du vikter eller en våg med bra noggrannhet.

Jag skulle använda quarken för Zwift. Om du inte litar på den kan du lika gärna ge bort den. :-)

Av:
    Stumpy
    tuta skrev:
    Ja, det är normalt.
    Tack!
    tuta skrev:
    Jag skulle använda quarken för Zwift.
    Då kör jag på den även under innecyklingen, även om jag köpte den för när den cykeln kommer ut igen i vår.
    Man får ju dessutom en sån där taggig kurva istället för slät, så den ser mer trovärdig ut. :)

Skulle jag förresten kunna flytta wattmätaren från BB30-vevpartiet (Red) på landsvägscykeln till GXP-vevpartiet (Force 1) på crossen, eller är det olika infästningar?

Av:
    marten_larsson
    Stumpy skrev:
    tuta skrev:
    Ja, det är normalt.
    Tack!
    tuta skrev:
    Då kör jag på den även under innecyklingen, även om jag köpte den för när den cykeln kommer ut igen i vår.
    Man får ju dessutom en sån där taggig kurva istället för slät, så den ser mer trovärdig ut. :)

Skulle jag förresten kunna flytta wattmätaren från BB30-vevpartiet (Red) på landsvägscykeln till GXP-vevpartiet (Force 1) på crossen, eller är det olika infästningar?

Du kan byta men kräver nytt vevlager på din CX (BB30).

Av:
    Stumpy
    marten_larsson skrev:
    Stumpy skrev:
    tuta skrev:
    Ja, det är normalt.
    Tack!
    tuta skrev:

Kan tyvärr inte köra BB30 i en BB90-ram, så tänkte bara flytta spindeln i så fall.
    Har den samma infästning på en BB30-arm som på en GXP-arm?

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Stumpy skrev:
    marten_larsson skrev:
    Stumpy skrev:
    tuta skrev:
    Ja, det är normalt.
    Tack!
    tuta skrev:

Kan tyvärr inte köra BB30 i en BB90-ram, så tänkte bara flytta spindeln i så fall.
    Har den samma infästning på en BB30-arm som på en GXP-arm?
    Nej det har den ej.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Stumpy skrev:
    Köpte ett beggat Quark Red som jag hängde på cykeln i Kickrn igår. Det visar 0-8 watt mer än Kickrn.
    Är det normalt?
    Är mellanskillnaden förluster i drivlinan eller bara mätfel?
    Bör jag använda Quark- istället för Kickrvärdena i apparna (just nu Zwift)?
    Vilken app rekommenderas för uppföljning och utvärdering? (Ser era fina grafer.)
    Jag har också jämfört värdena mellan min kickr 2018 och min quarq Xx1 eagle vev. Quarqen visar 1w mer under en tjugominutare på 310w. Borde vara helt normalt då quarq mäter på veven och kickr på kassetten. Jag kopplar alltid quarqen till zwift så jag kan jämföra mina värden från både inom och utomhuscykkling.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in