• Re: Visa dina Watt

Av:
    Kudos
    Zwiftade ett förmiddagspass. Inte mer än kaffe till frukost om inte fredagsfrossan räknas?

Gick ut mjukt med sikte på 360W (400W-10%) kunde hålla ångan hela klättringen och ökade på slutet. Höll 400W sista 2min tex.

Stor skillnad i lidande att slå av 10%.

Viktigt att hitta en bra kadens tycker jag. 83-takt ger en bra mix av hög verkningsgrad utan att stressa musklerna.

Power2max Classic - som varit mig trogen länge.
    362.JPG

Av:
    bomauritz
    lundatok skrev:
    Ska bli skönt med lite förfall efter 10 januari, när CX-säsongen är över blir det betydligt lägre siffror... Om ens några alls...

Äh, fortsätt och gnugga så tar vi KOM på Le Poloton när det är asfaltsföre i vår.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-01 16:56 av bomauritz.

Av:
    lundatok
    bomauritz skrev:
    lundatok skrev:
    Ska bli skönt med lite förfall efter 10 januari, när CX-säsongen är över blir det betydligt lägre siffror... Om ens några alls...

Äh, fortsätt och gnugga så tar vi KOM på Le Poloton när det är asfaltsföre i vår.

Ja, vi får väl se. Hoppas på längdskidåkning i vinter och inte bara gnugga trainer fram till islossning... På grund av CX så har det varit rätt intensivt sen juli. ;)

Av:
    d_anders
    4x6x40/20 Värdena blir lite konstiga kanske pga grafen visar Stages värden medan det är trainerns egen effektmätning som reglerar önskad effektnivå. Trainern siktade på 300 w / 150 w (120% / 60% av ftp) under själva intervallerna. Ganska jobbigt pass som kändes rimligt tidseffektivt.
    40_20.png

Av:
    NLC
    Andra omgången av #kompiskampen, en liten höjning på effekten en ännu mindre minskning på vikten gav 4.69 W/kg över 20 minuter.

20min_power2.png
    & https://www.strava.com

Kanske dags att bumpa upp FTP-inställningen i TrainerRoad från 299 som jag fick efter ramptestet till något mer adekvat.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    skier
    Jag körde max-tester på monarken förra veckan (10s, 5min, 20min) efter 2 månaders slappande/löpträning. Gick förvånansvärt bra men aj vad det gör ont att ta i ordentligt när man inte gjort det på länge... Den här veckan börjar jag bas-träningen inför nästa år. Om 8 veckor blir det likadana tester igen, förhoppningsvis inte med lägre värden...

10s.JPG

5min.JPG

20min.JPG

Av:
    NLC
    Jag tycker att det alltid gör ont att ta i mycket, det blir bara bättre siffror om man är i form

Av:
    skier
    Ja det är klart att det gör ont, annars tar man ju inte i ordentligt, men första gången på länge är det som att lungorna inte hänger med.
    Jag hade astma-hosta hela kvällen efteråt, det får jag inte om jag är mer van vid hårda intervaller.

Av:
    eiskall
    matthes.png

Från dagens TR-mys, 9x3 min @ ~420 W

Det brände så jävligt, så de sista tre lovade jag mig själv att jag skulle få bryta passet om jag bara körde färdigt intervallen. Men jag lyckades lura mig själv varje gång så jag körde klart. Även om jag dalade lite den sista, men jag höll mig över 400 iaf. Hade nog gått med lite socker.

79 kg

Av:
    bomauritz
    Satans tryck eiskall!

Åkt på en lätt men långvarig mancold, inte kört något högintensivt på över en vecka, bara cykel- och löppendlat väldigt lugnt.

Idag körde jag 90 min trainer i Z1-puls och testade en liten sittande maxeffort, gav en fin svidande känsla i hjärtat, så blir nog lugnt ett tag framöver... :(

Av:
    Botis
    Efter ett rätt risigt år, och en fantastiskt risig höst, hoppas jag nu kunna återvända till regelbunden träning. Körde ett ramptest i TrainerRoad för att sätta en utgångsnivå och det landade på 250 W på mina 75 kg. Härifrån kan det bara gå uppåt, och jag hoppas i alla fall att nå 280-290 W innan snön smälter bort för året.

Tänkte även köra regelbundna Ekblom-Bak test för att se hur bra prediktor de är för förbättringar. Visst, n=1 och så men det är mest som en kul grej.

Av:
    lundatok
    Hon var med i Tyngre Träningssnack, rekommenderas.

Av:
    eiskall
    bomauritz skrev:
    Satans tryck eiskall!

Åkt på en lätt men långvarig mancold, inte kört något högintensivt på över en vecka, bara cykel- och löppendlat väldigt lugnt.

Idag körde jag 90 min trainer i Z1-puls och testade en liten sittande maxeffort, gav en fin svidande känsla i hjärtat, så blir nog lugnt ett tag framöver... :(

Segt med förkylningen, det släpper nog snart. Ja, känns det konstigt så ska du backa!

Har kört mer distans/z2 än förra hösten och jag blir mer och mer övertygad om hur viktigt det är. Var lite fast i tänket med att om man vill bli stark på korta intervaller, så är det bara det som gäller. Men jag tycker att jag har fått bra utveckling på både 5, 10 och 20 min mycket tack vare långt och lugnt.

Av:
    Botis
    Japp, är trogen lyssnare på det.

Av:
    geologen
    Botis skrev:
    Efter ett rätt risigt år, och en fantastiskt risig höst, hoppas jag nu kunna återvända till regelbunden träning. Körde ett ramptest i TrainerRoad för att sätta en utgångsnivå och det landade på 250 W på mina 75 kg. Härifrån kan det bara gå uppåt, och jag hoppas i alla fall att nå 280-290 W innan snön smälter bort för året.

Var det FTP på 250 W, eller max i ramptestet?

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Botis
    geologen skrev:
    Botis skrev:

Var det FTP på 250 W, eller max i ramptestet?

FTP på 250 W.

Av:
    d_anders
    Nästan prick på mina siffror både avseende ftp och vikt. Började köra lite trainer för någon vecka sen, men det här veckan har varit seg. Ryckte upp mig nu ikväll och körde en ganska backig "bana" strax under 40 minuter på ca 240 watt i medel. Jobbigt var det och jag har svårt att pressa mig så utan video.

Av:
    geologen
    Jag är nånstans i samma härad själv. Gissar ca 235-240 W FTP. Vikten på ca 79 kg.

Pga nytt datorinköp blev november i princip träningsbefriad eftersom jag höll på så mycket med datorjäveln, haha! Sömnen blev lidande också. Så i veckan riggade jag äntligen upp testcykeln och tänkte komma igång igen. Vad tror ni händer? Jo, förkyld utav bara fan! Så nu blir det nog först framåt kommande helg som det blir aktuellt med träning igen.

Men då jävlar! ;)

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    Botis
    geologen skrev:
    Jag är nånstans i samma härad själv. Gissar ca 235-240 W FTP. Vikten på ca 79 kg.

Pga nytt datorinköp blev november i princip träningsbefriad eftersom jag höll på så mycket med datorjäveln, haha! Sömnen blev lidande också. Så i veckan riggade jag äntligen upp testcykeln och tänkte komma igång igen. Vad tror ni händer? Jo, förkyld utav bara fan! Så nu blir det nog först framåt kommande helg som det blir aktuellt med träning igen.

Men då jävlar! ;)

Kämpa på! Du brukar ju dessutom ha väldigt fin utveckling när du gör en av dina comebacker.

Kul att vi är några i tråden som inte kör 20:or på 350 W, även om de inläggen också inspirerar.

Skall bli spännande att se hur kroppen svarar på träning nu. En höst full av dagisförkylningar mm har gjort att min vilopuls har ökat med typ 8 bpm, den brukar annars bara variera lite upp och ner för mig. Även pulsen vid ansträngning är mycket högre än innan så jag antar att det helt enkelt är slagvolymen som minskat. Kanske borde jag inleda med lite VO2max-pass för att försöka få upp den?

Av:
    d_anders
    Blev ett för mig ovanligt pass idag
    pass.png
    Är inte så stark och har dåliga knän så jag körde hela passet på drygt 100 i kadens för att hålla nere belastningen lite. De sista sekunderna av det andra 45 sekunder långa intervallet undrade jag vad jag höll på med, men sen kändes det bättre. Vid slutet av passet var jag fullständigt genomsvett som vanligt men sen direkt efter en kort dusch så kändes kroppen hur pigg som helst. Med andra ord så var nog passet inte så krävande totalt sett. 45 sekunder på ca 175% av ftp bet dock bra, så det var tur att det var lång återhämtning mellan intervallerna.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-09 17:22 av d_anders.

Av:
    Mattias Lundqvist
    Kör en del Zwift. Höstens klart hårdaste pass blev ett race som heter SZR Autumn Race förra veckan. Var tvungen att köra i princip fullt hela vägen för att inte flyga av täten. Fick släppa en vilt gasandes argentinare i långa backen men han verkar vara från en annan planet. Kör på Monark 828E med Garmin Vector 2. I vanlig ordning vann jag ingen spurt, missar alltid timingen verkar det som.
    Skärmavbild 2018-12-09 kl. 21.55.41.png
    Skärmavbild 2018-12-09 kl. 21.55.16.png
    Skärmavbild 2018-12-09 kl. 21.54.39.png
    Skärmavbild 2018-12-09 kl. 21.54.38.png

Av:
    geologen
    Botis skrev:
    Kämpa på! Du brukar ju dessutom ha väldigt fin utveckling när du gör en av dina comebacker.

Ja, så har det varit tidigare. Tyvärr tror jag att det inte kommer att vara lika enkelt nu. Inför de tidigare pauserna har jag haft väldigt god form och massa volym bakom mig. Nu har jag snart två år av väldigt lite cykelträning bakom mig, och det märks väldigt tydligt. Siktar på att få upp volymen ordentligt framöver, och hoppas på det bästa! :)

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    geologen skrev:
    Botis skrev:

Ja, så har det varit tidigare. Tyvärr tror jag att det inte kommer att vara lika enkelt nu. Inför de tidigare pauserna har jag haft väldigt god form och massa volym bakom mig. Nu har jag snart två år av väldigt lite cykelträning bakom mig, och det märks väldigt tydligt. Siktar på att få upp volymen ordentligt framöver, och hoppas på det bästa! :)
    Förträng tidigare resultat och kör på med de förutsättningar du har istället så blir allt mycket roligare.

Letar stages vev för hollowgram och DT 3-pawl xd-hub.

Av:
    eiskall
    Mattias Lundqvist skrev:
    Kör en del Zwift. Höstens klart hårdaste pass blev ett race som heter SZR Autumn Race förra veckan. Var tvungen att köra i princip fullt hela vägen för att inte flyga av täten. Fick släppa en vilt gasandes argentinare i långa backen men han verkar vara från en annan planet. Kör på Monark 828E med Garmin Vector 2. I vanlig ordning vann jag ingen spurt, missar alltid timingen verkar det som.

5 w/kg i en timme...

Inte konstigt att det gick som det gick i SM.

Starkt!

Av:
    ghia64
    eiskall skrev:
    Mattias Lundqvist skrev:

5 w/kg i en timme...

Inte konstigt att det gick som det gick i SM.

Starkt!

+10

:-)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-10 17:54 av ghia64.

Av:
    konscious
    När eliten levererar tystnar resten "gammalt happyordspråk"

Av:
    Adhocalias
    Efter några avbrutna försök bestämde jag mig för att låta bli bortförklaringarna och genomförde ett FTP-test. Fy tusan vad jobbigt det är. Landade på 324 W på 20-minutaren, vilket gav 307 W FTP = 3,83 W/kg. Höll jämnt tryck första tio, men öppnade nog lite för hårt då jag tappade en hel del i snitt andra halvan.

Målet är gå upp några procent i kraft under vintern och gå ner ett par-tre kilo i vikt till sommaren.

Screenshot_2018-12-12 TrainingPeaks - Plan your training, track your workouts and measure your progress.png

Av:
    Lingon
    Adhocalias skrev:
    Målet är gå upp några procent i kraft
    Effekt.

Av:
    NLC
    Lingon skrev:
    Adhocalias skrev:
    Målet är gå upp några procent i kraft
    Effekt.

Översättarnas vägar äro outgrundliga.

Av:
    Stumpy
    Körde några veckor FTP Builder i Swift. Det var väldig lama pass och gav ingen utdelning.

Skiftade över till TrainerRoad nu och då blev passen mer utmanande. Får se om det ger resultat, eller om man bara skall fortsätta mellanmjölka.

dade-1.PNG

Av:
    stefank
    Körde Trainerroads 20min FTP test i morse, landade på 360W (så 342W FTP).
    Matchvikten för dagen är 73kg.

Screenshot_20181213_130516.png

Av:
    trailmig
    Stumpy skrev:
    Körde några veckor FTP Builder i Swift. Det var väldig lama pass och gav ingen utdelning.

Skiftade över till TrainerRoad nu och då blev passen mer utmanande. Får se om det ger resultat, eller om man bara skall fortsätta mellanmjölka.

Bästa tipset jag sett hittills är att köra 2x20min sweetspot 3 gånger i veckan och öka med 2% varje vecka alternativt 4x10min på sweetspot och öka med 2% varje vecka.

Av:
    Stumpy
    trailmig skrev:
    Stumpy skrev:

Bästa tipset jag sett hittills är att köra 2x20min sweetspot 3 gånger i veckan och öka med 2% varje vecka alternativt 4x10min på sweetspot och öka med 2% varje vecka.

Gäller det generellt, eller kan det vara olika beroende på vad man vill få ut av det?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in