• Re: Visa dina Watt

Av:
    Stumpy
    Av de 500 användarna, så kanske det bara är 10 som satsat på en bra tid på segmentet. Övriga har bara råkat passera.

Av:
    SGS
    Stumpy skrev:
    Av de 500 användarna, så kanske det bara är 10 som satsat på en bra tid på segmentet. Övriga har bara råkat passera.

th.gif

Av:
    skier
    Stumpy skrev:

+1
    Framförallt om det räcker med 4.3w/kg i en minut för att komma i översta 10%.

Jag använder Strava mest som en social grej, de KOM jag har kommer nästan uteslutande av att jag kört intervaller och råkat passera ett stravasegment längs vägen. Folk gör ju segment av de mest märkliga väg- och stigsträckor.

Av:
    SGS
    skier skrev:
    Stumpy skrev:

+1

Jag använder Strava mest som en social grej, de KOM jag har kommer nästan uteslutande av att jag kört intervaller och råkat passera ett stravasegment längs vägen. Folk gör ju segment av de mest märkliga väg- och stigsträckor.

Självklart maxar alla inte överallt, hela tiden. Det gör inte jag heller.

Något felar naturligtvis när valfri femtioåriga ölmage med tv-sporten som främsta idrottsmerit (OK, det skulle i.o.f.s. snart kunna vara jag), förväntas pressa ur sig uppåt 60 km/h på platten - enligt mina data, för att ens få äran att kunna titulera sig otränad. Rimlighetsgraden i det? Kanske något tveksam :-)

Av:
    Adhocalias
    SGS skrev:
    skier skrev:
    Stumpy skrev:

+1

Något felar naturligtvis när valfri femtioåriga ölmage med tv-sporten som främsta idrottsmerit (OK, det skulle i.o.f.s. snart kunna vara jag), förväntas pressa ur sig uppåt 60 km/h på platten - enligt mina data, för att ens få äran att kunna titulera sig otränad. Rimlighetsgraden i det? Kanske något tveksam :-)

Skalan/listan du hänvisar till använder begreppet ”untrained” i bemärkelsen ”non-racer”, inte med betydelse otränad, ölmagad 50-plussare.

Läser du det på rätt sätt blir det mer rimligt, för 4,3 W/kg i en minuts långspurt i en tävling skulle inte ta dig till ngt annat än sistaplatsen.

Av:
    SGS
    Adhocalias skrev:
    SGS skrev:
    skier skrev:
    Stumpy skrev:

+1

Skalan/listan du hänvisar till använder begreppet ”untrained” i bemärkelsen ”non-racer”, inte med betydelse otränad, ölmagad 50-plussare.

Läser du det på rätt sätt blir det mer rimligt, för 4,3 W/kg i en minuts långspurt i en tävling skulle inte ta dig till ngt annat än sistaplatsen.

OK!

Då pudlar jag självklart.

Av:
    bomauritz
    Jag höll ~4,3 kg (370W & 380NP) i ca 37 min på en 25 km lång tempotävling i somras. Kom inte ens i närheten av pallen. Livet är hårt som masterscyklist.

Av:
    castrello
    Jag har använt Trainerroad nu i 12 veckor. Förra året, nej; två föregående fick jag program av Brännlund. Mkt nöjd med honom men pga livet ville jag ha ngt som jag enkelt kunde hoppa av om motivationen skulle sjunka.

Avslutade säsongen i förtid med ett nyckelbensbrott och 1.8 och tränade knappt på 2 månader. Började löpa lite och cykla försiktigt och sen som sagt TR nu i 12 veckor. Sweet spot base mid vol 1 och 2. Kryddat med lite löpning och simning och rinkbandy ibland. Följt programmet halvstrikt. Bytt ut långpass mot distans utomhus ibland.

Ramptest

12 v sen 282 w ftp
    6 v sen 302 w
    Idag 319 w

Detta till 76 kg. Ganska beskedliga watt och jag gissar jag har mer att ge än i vinter. Förra vintern testade jag inte lika ofta men körde t.ex. 4x10 på i snitt 350 w så gissar ftp var iaf liiite högre än 319 då.

Av:
    grenhall
    castrello skrev:
    Jag har använt Trainerroad nu i 12 veckor. Förra året, nej; två föregående fick jag program av Brännlund. Mkt nöjd med honom men pga livet ville jag ha ngt som jag enkelt kunde hoppa av om motivationen skulle sjunka.

Avslutade säsongen i förtid med ett nyckelbensbrott och 1.8 och tränade knappt på 2 månader. Började löpa lite och cykla försiktigt och sen som sagt TR nu i 12 veckor. Sweet spot base mid vol 1 och 2. Kryddat med lite löpning och simning och rinkbandy ibland. Följt programmet halvstrikt. Bytt ut långpass mot distans utomhus ibland.

Ramptest

12 v sen 282 w ftp
    6 v sen 302 w
    Idag 319 w

Detta till 76 kg. Ganska beskedliga watt och jag gissar jag har mer att ge än i vinter. Förra vintern testade jag inte lika ofta men körde t.ex. 4x10 på i snitt 350 w så gissar ftp var iaf liiite högre än 319 då.

Väldigt intressant jag började med Trainerroad nu, börjar med sustained power build nästa vecka och sedan cross country olympic med lagom avslutning till Billingeracet. Ska bli intressant att se hur utvecklingen blir. Har kört 4 pass hittills och det är tuffa pass helt klart. Jag har inte kört något sweetspot-pass dock utan bara tröskel. Har valt low volume på faserna och kompletterar med 4h distans på MTB varje söndag om det inte är rejs. Mest för att inte tappa all teknik.

Av:
    NickPick
    Bra watt! Blev du starkare när trainerroad hjälpte dig trots mindre träning, eller förstår jag fel?

Ftptest handlar även om psyke 😁👍

Av:
    d_anders
    Du kanske har en ovanlig "effektprofil" sgs. Jag är lätt och får skaplig watt per kg på 20 minuter enligt tabellen (men inte jämfört med folk här) men presterar mycket sämre på 5 minuter, katastrofalt på 1 minut och sen blir det ännu värre.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-15 22:13 av d_anders.

Av:
    castrello
    NickPick skrev:
    Bra watt! Blev du starkare när trainerroad hjälpte dig trots mindre träning, eller förstår jag fel?

Frågade du mig?

Av:
    SGS
    d_anders skrev:
    Du kanske har en ovanlig "effektprofil" sgs. Jag är lätt och får skaplig watt per kg på 20 minuter enligt tabellen (men inte jämfört med folk här) men presterar mycket sämre på 5 minuter, katastrofalt på 1 minut och sen blir det ännu värre.

Kanske är så. Mest var det för att exemplifiera och raljera lite över sakernas tillstånd. Fast det föll ganska platt :-)

Av:
    NickPick
    castrello skrev:
    NickPick skrev:

Frågade du mig?

Ja.

Av:
    lundatok
    Betydligt mindre psyke i det nya ramptestet än en maxtjuga.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    lundatok skrev:
    ”Nya”?

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    grenhall
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    lundatok skrev:
    ”Nya”?

Han menar nog Trainerroads då det är relativt "nyimplementerat".

Av:
    lundatok
    Ja

Av:
    d_anders
    Hur gör ni som pendlar och dessutom försöker träna några pass, tar ni det riktigt lugnt på pendlingen?
    Normalt sett tokkör jag inte utan jag kanske ligger på en NP som är ca 90% +- 10% av min ftp (dock rejält ryckigt) och beroende på väg så tar det mellan en drygt kvart och 45 minuter enkel väg. För min del då så "räcker" dock denna korta cykling för att benen inte riktigt ska återhämta sig tillräckligt mycket mellan träningspassen. Senaste veckan har jag fått avbryta ett par trainerpass som jag normalt sett borde klara om jag är tillräckligt återhämtad. Jag har sett att det finns diverse mått på total träningsbelastning, är det något man borde titta på och sen öka belastningen gradvis med några veckors mellanrum?

Alternativen som jag ser det är att antingen förlänga några pendlingar och köra de hårt som riktiga träningspass eller verkligen tvinga sig själv att ta det riktigt lugnt (hur?).

Av:
    bomauritz
    Jag har kört strikt Z1/Z2 på pendlingen under mina hårda block. Alltså håll igen ordentligt, speciellt uppför slakmotor etc.

Helt omöjligt annars att få ut i närheten av max av de 3-5 hårda trainerpass man hade varje vecka.

Ibland använder jag pendlingen till passen, speciellt på sommarhalvåret då jag pendlar med wattmätare. Förlängde passen både till och från jobbet och körde passande intervaller.

Av:
    Philan
    Jag kör med Trainerroad och har valt att köra mellanvolym snarare än högvolym pga vardagacyklingen till och från jobbet, förskolan, affären osv. Så mitt svar är att om du inte orkar med träningen, sänk volymen på träningen, eller på pendlingen.

Det skulle nog gå att sänka intensiteten på pendlingen också, men hur kul är det är cykla sakta?

Av:
    lundatok
    Jag säger som Bomauritz, använd pendling som lugn återhämtning.

Av:
    d_anders
    Så fort man hamnar i motvinden (dvs nästan varje dag på platten under vinterhalvåret i Skåne) är det så himla svårt att hålla igen ordentligt för man vill ju inte krypa fram...
    Jag får väl lyckas tvinga mig att köra väldigt lugnt de dagar då jag har tänkt köra trainer på kvällen och sedan ta ett par dagar med förlängd pendling under hög belastning åt ena hållet.

Av:
    bomauritz
    Ja, ibland suger det att hålla igen. Men efter några månader så kommer man in i det. Om inte annat för att man uppat trainer-nivåerna så pass att man inte orkar annat på pendlingen.

Av:
    grenhall
    d_anders skrev:
    Hur gör ni som pendlar och dessutom försöker träna några pass, tar ni det riktigt lugnt på pendlingen?
    Normalt sett tokkör jag inte utan jag kanske ligger på en NP som är ca 90% +- 10% av min ftp (dock rejält ryckigt) och beroende på väg så tar det mellan en drygt kvart och 45 minuter enkel väg. För min del då så "räcker" dock denna korta cykling för att benen inte riktigt ska återhämta sig tillräckligt mycket mellan träningspassen. Senaste veckan har jag fått avbryta ett par trainerpass som jag normalt sett borde klara om jag är tillräckligt återhämtad. Jag har sett att det finns diverse mått på total träningsbelastning, är det något man borde titta på och sen öka belastningen gradvis med några veckors mellanrum?

Alternativen som jag ser det är att antingen förlänga några pendlingar och köra de hårt som riktiga träningspass eller verkligen tvinga sig själv att ta det riktigt lugnt (hur?).

Nu slutade jag pendla innan årsskiftet på grund av byte av cykel men jag pendlade enbart i lugn takt. Z1/Z2. Det går även i Skåne. Dra på en ljudbok eller lugn musik och skit i att folk cyklar om dig. Det är din träning som är viktigast.

Av:
    NLC
    Klart som korvspad att det går att pendla sansat även i motvind. Dagens hemcykling gjordes med ytterst makliga 147 W (typ 0,5 IF), delvis pga att det var svårt att trycka på mer med underkylt regn (21 km/h i snittfart).

Att jämföras med sommarens glada dagar när man kunde susa på i 35 km/h i snitt och således kom >50% längre på samma timma.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    SGS
    Relaterat:

Hade själv tänkt börja året-runt-pendla så gott det går. Ungefär 50km t.o.r. dagligen. Lär ju i så fall inte bli så många andra träningspass annat än på helgerna, i bästa fall.

Bör jag försöka ta det lugnt under all pendling och sedan bränna krutet under helgen, eller ska jag se det som min huvudsakliga träning och därmed variera själva pendlingspassen? Helgerna skulle i så fall mest ses som lektid. (MTB).

Av:
    lundatok
    Efter att du vant dig vid att pendla så långt så hade jag lagt in ett eller två hårdare pass på hemvägen. Typ måndag torsdag.

Resten superlugnt. Du kommer få ihop 10-15 timmar varje vecka ändå.

Av:
    bellasoda
    NLC skrev:
    Klart som korvspad att det går att pendla sansat även i motvind. Dagens hemcykling gjordes med ytterst makliga 147 W (typ 0,5 IF), delvis pga att det var svårt att trycka på mer med underkylt regn (21 km/h i snittfart).

Att jämföras med sommarens glada dagar när man kunde susa på i 35 km/h i snitt och således kom >50% längre på samma timma.

147W var en episkt låg siffra i den här tråden.

Jag såg på "My year in sports" att min aktivitet med flest kudos på strava hade en medeleffekt på 113W. En barnvagnstur i somras, vilket gör snitteffekten extra imponerande IMHO, eftersom jag var tvungen att trycka upp mot 800W för att ta mig upp för backarna. Så med tanke på ekipagets vikt så låg det runt 1W/kg.

Ingen som lyckats med lägre?

Av:
    d_anders
    Idag ersatte jag ett 60 minuter långt intervallpass som var baserat 6x6 minuter på drygt 90% (2 minuter vila mellan varje) med en ungefär lika lång pendling där jag försökte köra liknande intervaller beroende på vad som passade (de blev nog mellan 4 och 8 minuter långa). Tyvärr dog loggningen efter ca 15 minuter så jag vet inte hur resultatet blev.

Jag gissar att så länge jag ligger på ungefär önskad totaltid och normaliserad effekt för hela passet samt håller skapligt nära 90% så spelar det inte så stor roll att jag inte följer upplägget slaviskt?

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    d_anders skrev:
    Idag ersatte jag ett 60 minuter långt intervallpass som var baserat 6x6 minuter på drygt 90% (2 minuter vila mellan varje) med en ungefär lika lång pendling där jag försökte köra liknande intervaller beroende på vad som passade (de blev nog mellan 4 och 8 minuter långa). Tyvärr dog loggningen efter ca 15 minuter så jag vet inte hur resultatet blev.

Jag gissar att så länge jag ligger på ungefär önskad totaltid och normaliserad effekt för hela passet samt håller skapligt nära 90% så spelar det inte så stor roll att jag inte följer upplägget slaviskt?
    90% av vad?

Av:
    d_anders
    Oops, ca 90% av ftp skulle det ha stått.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    d_anders skrev:
    Oops, ca 90% av ftp skulle det ha stått.
    Jag skulle hellre kört 3x20 på den effekten. Eller åtminstone 2x20. Ska du köra fyror så bör du ligga en bit över 100% av ftp. Jag brukar köra på 118,5% med fyra minuters vila.

Av:
    d_anders
    Passet är en del av ett upplägg i Trainerroad. Jag håller med om att det låter lite småmesigt.

Av:
    bellasoda
    d_anders skrev:
    Passet är en del av ett upplägg i Trainerroad. Jag håller med om att det låter lite småmesigt.

Sweetspot är ju en populär intervallform annars. Poängen är väl att köra lite lägre effekt än FTP, så att man är fräsch dagen efter och kan köra ännu mer sweetspot-intervaller.

Av:
    MAMTB
    bellasoda skrev:
    NLC skrev:

Jag såg på "My year in sports" att min aktivitet med flest kudos på strava hade en medeleffekt på 113W. En barnvagnstur i somras, vilket gör snitteffekten extra imponerande IMHO, eftersom jag var tvungen att trycka upp mot 800W för att ta mig upp för backarna. Så med tanke på ekipagets vikt så låg det runt 1W/kg.

Jag lyckas minsann med lägre watt... Har cyklat ett halvår ungefär och gjort ett ftp-test med resultatet 219 watt. När jag kör mina distanspass så försöker jag ligga runt 65-80% av maxpuls men då hamnar jag nästan bara i effektzon 1... Oftast runt 80-100 watt på 2-4h distanspass. Antagligen för klen vid längre pass eftersom jag inte kan ge mer watt under längre pass utan att pulsen drar iväg för mycket. Effektzon 2 brukar ge 80-85% i puls istället. Behöver väl mer aerob träning helt enkelt... Hade varit trevligare om det var tvärtom med högre effekt än puls...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-22 08:29 av MAMTB.

Av:
    bellasoda
    MAMTB skrev:
    bellasoda skrev:
    NLC skrev:

Jag lyckas minsann med lägre watt... Har cyklat ett halvår ungefär och gjort ett ftp-test med resultatet 219 watt. När jag kör mina distanspass så försöker jag ligga runt 65-80% av maxpuls men då hamnar jag nästan bara i effektzon 1... Oftast runt 80-100 watt på 2-4h distanspass. Antagligen för klen vid längre pass eftersom jag inte kan ge mer watt under längre pass utan att pulsen drar iväg för mycket. Effektzon 2 brukar ge 80-85% i puls istället. Behöver väl mer aerob träning helt enkelt... Hade varit trevligare om det var tvärtom med högre effekt än puls...

80-100W låter som en utmaning! Imponerande att du har psyke att kunna trampa detta även första halvtimmen när du är fräsch. Men det blir nog ett bra pass om du kör 4h med konstant tempo.

Av:
    MAMTB
    bellasoda skrev:
    MAMTB skrev:
    bellasoda skrev:
    NLC skrev:

80-100W låter som en utmaning! Imponerande att du har psyke att kunna trampa detta även första halvtimmen när du är fräsch. Men det blir nog ett bra pass om du kör 4h med konstant tempo.

Ja det är ju inga imponerande siffror :P Men vet inte hur hur jag ska kunna hålla högre watt utan att pulsen skenar iväg och istället för aerob grundträning så blir det typ tröskelträning. Watten går väl förhoppningsvis upp i takt med att man får bättre grubduthållighet.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-22 14:32 av MAMTB.

Av:
    bellasoda
    MAMTB skrev:
    bellasoda skrev:

Ja det är ju inga imponerande siffror :P Men vet hur hur jag ska kunna hålla högre watt utan att pulsen skenar iväg och istället för aerob grundträning så blir det typ tröskelträning. Watten går väl förhoppningsvis upp i takt med att man får bättre grubduthållighet.

Ett problem jag ofta råkar ut för är när man sprätter till i första backarna på ett långpass och så lider man de sista milen på vägen hem. Jämn effekt hade ju varit klart bättre, så det har du gjort bra! :)

Av:
    Smaland
    Måste säga att jag till stor del avundas de siffror som många gånger presenteras i denna tråden, men lite motivation skadar väl knappast såhär i januarimörkret.. :-)
    Jag har dock en tendens att många gånger vilja köra så hårda och utmanande pass som möjligt vilket knappast alltid är optimalt för (watt)utvecklingen, framförallt inte på sikt. Vad anser ni vara en rimlig dos "hårda" pass per vecka, samt vad innebär en rimlig ökning av TSS/vecka över tid? Jag har läst om olika rekommenderade procentuella ökningar av TSS över tid men tänkte höra vad ni dödliga resonerar kring frågan.

Av:
    grenhall
    Smaland skrev:
    Måste säga att jag till stor del avundas de siffror som många gånger presenteras i denna tråden, men lite motivation skadar väl knappast såhär i januarimörkret.. :-)
    Jag har dock en tendens att många gånger vilja köra så hårda och utmanande pass som möjligt vilket knappast alltid är optimalt för (watt)utvecklingen, framförallt inte på sikt. Vad anser ni vara en rimlig dos "hårda" pass per vecka, samt vad innebär en rimlig ökning av TSS/vecka över tid? Jag har läst om olika rekommenderade procentuella ökningar av TSS över tid men tänkte höra vad ni dödliga resonerar kring frågan.

Vägledning:

https://help.trainingpeaks.com

Av:
    lundatok
    Jag har kört två hårda pass och resten långt/lugnt under hösten. Med för många hårda pass per vecka så hinner inte jag återhämta mig mellan.

TSS beror väl på vad du tål i slutänden, om du orkar snitta 200, 500, 800 eller 1000 per vecka?

Vad hinner du med tidsmässigt, kanske enklare att utgå från? Hur många timmar är en Hellweek för dig?

Av:
    NickPick
    Hellweek lät otäckt. Ska väl vara lite kul också.

Kör mest intervaller på 828e sprint så blir svårt att visa dom. 5 x 8 på "strax över" ftp ikväll. Segt.

Av:
    Smaland
    lundatok skrev:
    Jag har kört två hårda pass och resten långt/lugnt under hösten. Med för många hårda pass per vecka så hinner inte jag återhämta mig mellan.

TSS beror väl på vad du tål i slutänden, om du orkar snitta 200, 500, 800 eller 1000 per vecka?

Vad hinner du med tidsmässigt, kanske enklare att utgå från? Hur många timmar är en Hellweek för dig?

När du säger hårda pass, är det främst intervaller över tröskel du avser då?

Saken är den att jag var i relativt bra form ifjol och snittade ungefär 600 TSS per vecka och lyckades pressa mig över 4W/kg i FTP, dock gjorde en skada och operation under hösten att jag till stor del varit ifrån cyklingen helt och resan tillbaka är igång. Har nu under en styv månad legad och gnetat mycket Sweet Sport och Tröskel-pass, men huruvuda detta är det smartaste vet jag inte heller egentligen utan bara någonting jag kört på. Dessa pass har till antalet blivit 3-4 stycken och gett mig runt 400 TSS.

Tidsmässigt kan jag avsätta i princip så mycket jag mäktar med fysiskt (och psykiskt då jag enbart kör trainer detta halvåret), då barn och dyl ännu inte kommit in i bilden.

Av:
    lundatok
    Hårda pass för mig är tröskel eller högre.

Om det fungerade bra med 600, så sikta på att snitta det, eller höja lite.

Har du tillgång till Training Peaks kan du lägga upp en årsplan där med 600 TSS som fördelas mellan vilovecka och hårda veckor.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ