• Re: Visa dina Watt

Av:
    Smaland
    grenhall skrev:

Vägledning:

https://help.trainingpeaks.com
    Jag missade ditt svar tidigare, tack för länken!

lundatok skrev:
    Hårda pass för mig är tröskel eller högre.

Om det fungerade bra med 600, så sikta på att snitta det, eller höja lite.

Har du tillgång till Training Peaks kan du lägga upp en årsplan där med 600 TSS som fördelas mellan vilovecka och hårda veckor.

Okej tack för input!
    Jag har tillgång till Training Peaks men har precis väldigt nyligen börjat använda det, men har sett "ATP" fliken uppe på sidan.
    Kanske värt att testa att mixtra lite med den :-)

Av:
    NLC
    Det är IMHO rätt stor skillnad på TSS beroende på hur den ackumuleras, med en go distansrunda där man ligger och gosar i Z2 kan man skrapa ihop 300 TSS (5h á 0.6 IF) men har man hyfsad aerobisk kondition kan man troligen ändå köra en till nästa dag = 600 TSS / på en vecka utan större problem. Men att samla 600 TSS över en vecka på enbart intervallpass på eller över tröskel är riktigt svettigt.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    konscious
    300TSS på en dag är mycket.
    5h ger 60 TSS /h och IF strax under 0,8

Av:
    lundatok
    Ja, man måste ju hålla koll på sin IF också. Jag använder mig av ett diagram på TP:s dash:
    Capture.PNG

Av:
    Lingon
    NLC skrev:
    Det är IMHO rätt stor skillnad på TSS beroende på hur den ackumuleras, med en go distansrunda där man ligger och gosar i Z2 kan man skrapa ihop 300 TSS (5h á 0.6 IF) men har man hyfsad aerobisk kondition kan man troligen ändå köra en till nästa dag = 600 TSS / på en vecka utan större problem. Men att samla 600 TSS över en vecka på enbart intervallpass på eller över tröskel är riktigt svettigt.
    Just därför tycker jag att Trainingpeaks formel för att beräkna träningsbelastning är ganska usel. Den stämmer helt enkelt inte.

Av:
    olebole
    Ja. Använd Xert ffs

Av:
    grenhall
    Lingon skrev:
    NLC skrev:
    Just därför tycker jag att Trainingpeaks formel för att beräkna träningsbelastning är ganska usel. Den stämmer helt enkelt inte.

Personligen ackumulerar jag TSS både genom distans och intensivpass. Det gäller snarare att ha koll på sin fördelning under vintern. Men detta är bara min andra vinter och förra året körde jag inte lika planerat utan mer på känn. Men i takt med att ambitionerna växer så gör väl även strukturen det.

Personligen ligger jag runt 500TSS i veckan och det på 7-8h. 3-4h distanspass och resten HIT av olika slag.

Av:
    NLC
    konscious skrev:
    300TSS på en dag är mycket.
    5h ger 60 TSS /h och IF strax under 0,8

Right, jag tänkte lite snett där då formeln för att beräkna TSS använder produkten av NP och IF
    TSS = (sec x NP® x IF®)/(FTP x 3600) x 100
    eller
    TSS = (sec x NP® ^ 2)/(FTP ^ 2 x 3600) x 100
    eller
    TSS = (sec x IF® ^ 2)/(3600) x 100
    och vilket betyder att NP på 95% av FTP ger ~90 TSS på en timma, NP på 60% av FTP ger 36 TSS på en timma och som du skriver för att man ska få 60 TSS/h så krävs NP på straxt under 80% (av FTP).

Släng på 90 minuter så behöver man bara öka till måttliga 0.7 IF för 300 TSS, fortfarande mycket cykling men ändå inte mer än att man kan göra det två dagar i rad eller klara av andra halvan utspritt över resten av veckan. Men jag menar ändå att göra t.ex. 6 pass á en timma på IF 1 (alt 5 pass på 90 min med IF 0.9) är betydligt mer slitsamt.

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-01-23 21:11 av NLC.

Av:
    nagge
    Precis plockat upp cyklingen igen efter ett uppehåll på 4år, tragisk FTP på 250W vid ramptest nu på morgonen.

Av:
    geologen
    Jag hade varit jävligt nöjd med 250 W FTP efter fyra års uppehåll. Jag har haft några längre uppehåll, 8-12 veckor ungefär, och är på bara strax över 200 W efter ett sånt.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Joem
    Hade jag med..
    Jag har harvat på hela 2018 och ligger nu på ca 275, upplever att jag sliter mycket för lite resultat. 4 veckor borta så ligger jag garanterat på 220/230.

Av:
    d_anders
    Är effekten mätt ute eller inne? Jag har märkt att jag t ex har klart lägre ftp inne än ute (måste verkligen köpa ett par fläktar). Omgivningstemperaturen är låg men det räcker inte. När jag trampar på lite så börjar kroppen sakta överhetta och då går inte kroppen med på att upprätthålla samma nivå längre. Det här händer trots i mitt fall blygsamma effektnivåer och jag kan bara tänka mig hur hopplöst det måste vara att hålla t ex 350 watt inomhus under en längre tid utan fläkt

Av:
    geologen
    Jag har mycket högre FTP inne jämfört med ute. Utomhus är det ju nästan omöjligt att hålla en jämn belastning. Lite frihjulande i nån sekund här och där, eller bara minskat tryck i pedalerna några sekunder för att det går utför eller är en kraftig sväng, så minskar snittet med flera tiotals watt. Mitt max ute är runt 290 W i ca 40 min medan inomhusmax i en timme var 320 W. Samma effektmätare.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    d_anders
    Kan förstå den problematiken om man är så stark att det "behöver" gå för fort. För att motverka det så får man göra det jobbigt att cykla fort. På med rejält lössittande kläder, kör med långsamma däck samt min personliga favorit: barnstolen.

Av:
    Manurhin2
    d_anders skrev:
    Kan förstå den problematiken om man är så stark att det "behöver" gå för fort. För att motverka det så får man göra det jobbigt att cykla fort. På med rejält lössittande kläder, kör med långsamma däck samt min personliga favorit: barnstolen.

Barnstol spår dom bli stort 2019 eftersom man normalt bara har 53-11 och alla blivit så starka .
    Gäller att komma ihåg att ta av den när det ska tävlas ?

Av:
    NickPick
    Barnstol. Den var ny ?

Av:
    d_anders
    Menar du oviktad medeleffekt då geologen? Ska man få höga såna värden utomhus så måste man nog ha en riktigt bra bana. Är det stor skillnad mellan oviktat och viktat medel så är den rundan en dålig indikator för ens ftp och det oviktade kommer garanterat ge ett för lågt estimat.

Av:
    geologen
    Oviktad, viktad? Mot vad???

Av:
    grenhall
    geologen skrev:
    Oviktad, viktad? Mot vad???

Gissar på att han försvenskat normalized power. Eventuellt.

Av:
    d_anders
    Jag kan ju inte det här, men så kär har jag uppfattat det.

Med oviktad så menar jag att t ex 30s 300 watt följt av 30 sekunder 100 watt osv ger 200 watt i medeleffekt.

Med viktad effekt menar jag något av de sätt som finns för att försöka "översätta" ett pass till ett tidsmässigt lika långt men med konstant effekt så att de två passen ska upplevas som lika jobbiga. Ett av dessa är Normalized Power, men det finns fler.

Är det stor skillnad på oviktad och viktad så indikerar det att passet har varit alltför ryckigt för att medeleffekten ska vara riktigt nära vad man egentligen är kapabel till.

Fast jag tror att du kan förklara allt det jag har skrivit ovan mycket bättre än vad jag kan och jag ber om ursäkt på förhand för diverse missförstånd från min sida.

Av:
    bomauritz
    Mina ben kan ju dra åt helvete, för på trainern gör de ingen nytta iaf. Tänkte ikväll köra 4x8/4 min 30/30s ~140% FTP (~450/250W), men kollapsade efter tre åttor. Jaja, skyller på idiotdubbpendlingen och att jag legat förkyld i 6 veckor denna vinter. Tur att det fortfarande är ett tag kvar till säsong.
    Skärmklipp 2019-01-24 22.12.36.png

Av:
    geologen
    d_anders skrev:

Med oviktad så menar jag att t ex 30s 300 watt följt av 30 sekunder 100 watt osv ger 200 watt i medeleffekt.

Med viktad effekt menar jag något av de sätt som finns för att försöka "översätta" ett pass till ett tidsmässigt lika långt men med konstant effekt så att de två passen ska upplevas som lika jobbiga. Ett av dessa är Normalized Power, men det finns fler.

Är det stor skillnad på oviktad och viktad så indikerar det att passet har varit alltför ryckigt för att medeleffekten ska vara riktigt nära vad man egentligen är kapabel till.

Fast jag tror att du kan förklara allt det jag har skrivit ovan mycket bättre än vad jag kan och jag ber om ursäkt på förhand för diverse missförstånd från min sida.

Det är ju det som är min poäng. Utomhus går det inte att hålla en särskilt jämn effekt. Det är ständig variation i lutning, svängar, trafik, korsningar, vindskiften och annat som gör att det varierar helt enormt. Ena stunden 80 W, andra stunden 435 W, nästa 180, nästa 275, nästa 210, nästa 0, nästa 395, osv, osv, osv...

Inomhus, på min stabila testcykel, är variationen i stället kanske 305, 308, 311, 303, 318, 322, 320, 317, 307...

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-24 23:14 av geologen.

Av:
    NLC
    Nä, riktigt lika jämt som på trainer lyckas man sällan utomhus men helt omöjligt att få relativt jämn effekt är det väl ändå inte

Screen Shot 2019-01-24 at 17.23.00.png

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    geologen skrev:
    d_anders skrev:

Det är ju det som är min poäng. Utomhus går det inte att hålla en särskilt jämn effekt. Det är ständig variation i lutning, svängar, trafik, korsningar, vindskiften och annat som gör att det varierar helt enormt. Ena stunden 80 W, andra stunden 435 W, nästa 180, nästa 275, nästa 210, nästa 0, nästa 395, osv, osv, osv...

Inomhus, på min stabila testcykel, är variationen i stället kanske 305, 308, 311, 303, 318, 322, 320, 317, 307...
    Du verkar aldrig ha besökt ett icke tätbebyggt område.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    Clark
    Förra årets bästa 20a ute (övre) och senaste 20an inne (nedre). Inte så stor skillnad i snitteffekt, trots lite frihjulande (ex. vändpunkt) när jag körde ute. Dessutom hade jag ca 8 minuter till att köra efter ute-20an :-)
    svanesund.JPG
    kompiskampen.JPG

Av:
    eiskall
    bomauritz skrev:
    Mina ben kan ju dra åt helvete, för på trainern gör de ingen nytta iaf. Tänkte ikväll köra 4x8/4 min 30/30s ~140% FTP (~450/250W), men kollapsade efter tre åttor. Jaja, skyller på idiotdubbpendlingen och att jag legat förkyld i 6 veckor denna vinter. Tur att det fortfarande är ett tag kvar till säsong.

Ja, här är det också lite si och så.

Jag kände mig stark innan jul och i mellandagarna gick jag för min fyrahundring. Bröt efter 15 minuter, hade typ 12 slag till maxpuls, så jag tror att det hade gått om pannbenet varit med mig. Var ganska besviken på mig själv efter, luften gick ur mig lite. Pallade inte mer högintensivt, så jag har kört typ ett intervallpass i veckan och resten distans sen dess.

Börjar nytt block den 4/2, och håller mig till ursprungsplanen att klara fyrahundringen till 1/4.

Av:
    nagge
    geologen skrev:
    Jag hade varit jävligt nöjd med 250 W FTP efter fyra års uppehåll. Jag har haft några längre uppehåll, 8-12 veckor ungefär, och är på bara strax över 200 W efter ett sånt.

Det är mest jobbigt mentalt att ha FTP runt 100W lägre än tidigare :/
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-25 12:14 av nagge.

Av:
    lundatok
    Jag tappade 100 W på sex veckor vila och förkylning, lite tungt att försöka komma tillbaka.

Av:
    skier
    lundatok skrev:
    Jag tappade 100 W på sex veckor vila och förkylning, lite tungt att försöka komma tillbaka.

Jag kände mig precis sur över att tappa 15w på 4 dagars snuva men nu känns det genast bättre :)

Av:
    bomauritz
    eiskall skrev:
    Ja, här är det också lite si och så.

Jag kände mig stark innan jul och i mellandagarna gick jag för min fyrahundring. Bröt efter 15 minuter, hade typ 12 slag till maxpuls, så jag tror att det hade gått om pannbenet varit med mig. Var ganska besviken på mig själv efter, luften gick ur mig lite. Pallade inte mer högintensivt, så jag har kört typ ett intervallpass i veckan och resten distans sen dess.

Börjar nytt block den 4/2, och håller mig till ursprungsplanen att klara fyrahundringen till 1/4.

Ja, det är inte alltid lätt att hålla motivationen konstant på topp vilket verkligen behövs när man nöter på och sen ska maxa.

Du sätter fyrhundringen lätt i vår!

Av:
    NickPick
    lundatok skrev:

Man får ju trösta sig med att "maxtjuga" verkligen inte ger garanterat bra resultat, så att säga. :)

Av:
    lundatok
    Nä, i det här fallet försöker jag zwifta i Tour de Zwift och det är lite demoraliserande när pulsen skenar redan på 3 W/kg.

Av:
    konscious
    geologen skrev:
    Jag har mycket högre FTP inne jämfört med ute. Utomhus är det ju nästan omöjligt att hålla en jämn belastning. Lite frihjulande i nån sekund här och där, eller bara minskat tryck i pedalerna några sekunder för att det går utför eller är en kraftig sväng, så minskar snittet med flera tiotals watt. Mitt max ute är runt 290 W i ca 40 min medan inomhusmax i en timme var 320 W. Samma effektmätare.

Samma effektmätare inne och ute?

Variationen är större ute och jämna watt på en ergometer går inte jämföra med ute-effekten.

Sen finns olika varianter på Normaliserad Effektmätning som är intressantare som bygger på ett antagande om fysiologisk insats, som inte stämmer med verkligheten fast det hävdas så.
    Beräkningarna gjorda enligt Coggan används av TP och kallas Normalized Power och bygger på ett exponentiellt glidande medelvärde på 30s medan Strava har ett liknande men mäter 25s och är dessutom beroende av hjärtfrekvensen enligt en annan formel.

TRIMP hr kanske inte är så dumt ändå?

Av:
    eiskall
    2x20.png

I brist på andra effektmässiga ljusglimtar för egen del, så lägger jag upp dagens pass, 2x20 på 360 W. Som faktiskt är ett PR, även om jag nog har kunnat köra det ett tag.

79 kg
    Quarq
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-28 10:32 av eiskall.

Av:
    bomauritz
    Stabilt eiskall!

Själv letar jag mig fortfarande tillbaka och tyckte mig hittat formen i lördags. 8x9/1 i låg zon 4 vilket gav 72 min på 280W med puls under 150 BPM och sen direkt efter 5 min på 400W. Hade känts fantastiskt om man inte dagen efter dragit på sig feber. Sicket j*vla skämt alltså. Ingen kontinuitet denna vinter...
    Skärmklipp 2019-01-28 13.59.49.png
    Skärmklipp 2019-01-28 14.04.00.png

Av:
    Whenthingsgowrong
    Jag har en undran om watt och höjd och hoppas vi kan ta det här istället för en separat tråd :)

Jag bor på 2400 meters höjd och och tränar här uppe dagligen. Nu närmar sig tävlingssäsongen och de första tävlingarna kommer att äga rum på ganska mycket lägre höjd. Jag har ingen aktuell eller tillförlitlig data från andra höjder än här uppe så jag undrar om jag kan omvandla min ftp. Har en klättring på cirka 45-60 minuter på 1000 - 1700 meters höjd i min andra tävling och undrar lite vad min ftp skulle kunna förändras till den höjden.

Jag har letat efter information men hittar mest bara om folk från havsnivå som ska upp i Alperna och cykla.

Spekulera fritt. Om det önskas så kan jag återkomma med data.

Av:
    Botis
    Kanske är en intressant fråga för "Ask a cycling coach podcast" från Trainerroad gänget, de bor ju rätt högt så kan ha en del praktisk erfarenhet att dela med sig av.

Av:
    lundatok
    Trainerroad har med det i några podcasts, det finns en procentsats som estimerar effektbortfall per 1000 meter höjd. Du borde få samma som tillskott till din FTP om du går ner 1000 m. Sök på deras sida/forum.

Av:
    lundatok
    Tabell
    https://www.trainingpeaks.com

Av:
    Whenthingsgowrong
    lundatok skrev:
    Tabell
    https://www.trainingpeaks.com

Har stött på den tabellen tidigare och det är den enda jag "arbetat" med. Enligt den tabellen så bör jag kunna köra på 7% högre watt på cirka 1200 meters höjd jämfört med vad jag kan på den dubbla höjden. Lite snabbt och mycket oventenskapligt blir det nästan 0,4 watt/kg för mig. Tror jag =)

Av:
    eiskall
    bomauritz skrev:
    Stabilt eiskall!

Själv letar jag mig fortfarande tillbaka och tyckte mig hittat formen i lördags. 8x9/1 i låg zon 4 vilket gav 72 min på 280W med puls under 150 BPM och sen direkt efter 5 min på 400W. Hade känts fantastiskt om man inte dagen efter dragit på sig feber. Sicket j*vla skämt alltså. Ingen kontinuitet denna vinter...

Men då är du ju på gång, i alla fall! Ser bra ut.

Vi drar igång nästa vecka, då har förkylningen lagt sig :)

Av:
    d_anders
    Omväg på pendlingen hem (ca 60 minuter) som var tänkt att ge lite sweetspotträning genom relativt långa naturliga intervaller. Zonerna ligger nog lite fel då de är baserade på inomhusresultat vilket ger mig problem med värmen. Blir ändå lite förvånad över hur pass hög andel av tiden jag råkar hamna i de högre zonerna, Under cykelturen loggade jag bara och tittade på värdena först efteråt.
    hist.png

Av:
    NickPick
    Jag har inte gjort 4x4 på länge nu men hur var det nu igen... Brukar man räkna 115% av ftp?

Av:
    bomauritz
    Jag kör på 120% med 4 min vila.

Av:
    eiskall
    Jag kör 115-117% på fyror med fyra minuters vila.

Värt att reflektera över är om man vill att passet ska vara en maxning eller inte. Dvs att man preciiis klarar fjärde intervallen. Så körde jag alltid förr, och det sliter ganska rejält. Vilket kanske sänker kvalitén på träningen i flera dagar framåt.

Men man kan ju testa nya höjder genom maxningar ibland, och ha en mer repeterbar belastning ibland.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in