• Re: Visa dina Watt

Av:
    Stumpy
    SufferFest kör "4DP", dvs fyra värden, för att ta fram pass som passar:
    * 5 sek
    * 1 min
    * 5 min
    * 20 min
    Kanske något närmare sanningen än bara FTP.

Av:
    NLC
    Stumpy skrev:
    SufferFest kör "4DP", dvs fyra värden, för att ta fram pass som passar:
    * 5 sek
    * 1 min
    * 5 min
    * 20 min
    Kanske något närmare sanningen än bara FTP.

Det fina med den är ju att man dessutom kör alla 4 testen inom en timma... https://www.dcrainmaker.com

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    konscious
    Varför ens bry sig om ftp, trösklarna ger sig själv genom känslan.

Av:
    ancientacid
    ancientacid skrev:
    Ett givande upplägg jag provat är att börja med ett ramptest, som uppvärmning och för att få en känsla vad man bör klara.
    Utifrån vad man klarade i rampen går man på en maxtjuga, med något sånär klart för sig vilken belastning man borde klara (bara att gut out här).

Avslutning med en eller två vändor wingate.

Tog råd av mig själv inför dagens drabbning och genomförde ett sådant här på test, ger lite liknande djup i det hela likt Sufferfests 4D-upplägg som diskuterades gissar jag.

Finns mycket att jobba på överlag, men nu har man åtminstone ett utgångsläge inför vintern. Den där fyrhundringen på en maxtjuga är ju en bit bort minst sagt, men någon gång kanske...

Peak på 430W+ i rampen, snitt 334W i 20min och wingaten toppade ut på dryga 1100W som hölls i åtminstone 5s innan kadensen började falla.
    ramp_maxtjuga_191016.JPG
    powercurve_191016.jpg

Av:
    Trhuster
    Så ramp och 20 minuters test gav ganska lika slutresultat trots allt? 430/75=322w, 334/95=317w?

Av:
    lundatok
    Inom 2 % är bra.

Av:
    NickPick
    En liten anekdot är att sedan jag köpte en Garmin 530 så föreslår den min FTP 2-3W ifrån den jag själv anser att jag har Enligt tidigare maxtjugor samt feedback från träningspass. I min värld bra estimerat.
    Hur Garmin gör vet jag inte då det kan tex vara cxträning på varvbana.

Av:
    ancientacid
    Trhuster skrev:
    Så ramp och 20 minuters test gav ganska lika slutresultat trots allt? 430/75=322w, 334/95=317w?

Ja precis, kändes ganska stabilt.
    Loggade hela passet med en Garmin Edge 820, och den uppskattade min FTP till 324W baserat på hela passet, så jag antar att det är omkring 320W man ligger för stunden (får anse det trippelkontrollerat).

Av:
    Besv
    Ja jag har faktiskt ingen aning om hur precis just din cykel är, dock så är priset på cykeln inget som avgör precisionen verkar det som.

Bästa är väl egentligen att köpa en ny trainer som man vet visar 1-2% rätt för ungefär samma kostnad som vad ett gymkort kostar per år. Men det viktigaste är väl egentligen att man kan få fram rätt zoner på respektive cykel när man kör intervaller etc även om FTP tal är kul hehe

Av:
    fiskarn
    Gjorde om ramptestet på med bodybikeappen igår. Kom till 420 W men trampade inte riktigt färdigt den. Skulle då ge en FTP på 305 W, låter väl en aning högt.. Och 66 ml/kg*min sa den också, tror jag knappast. Men men

Och nästan 4 W/kg, skeptisk.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-18 09:23 av fiskarn.

Av:
    ancientacid
    fiskarn skrev:
    Gjorde om ramptestet på med bodybikeappen igår. Kom till 420 W men trampade inte riktigt färdigt den. Skulle då ge en FTP på 305 W, låter väl en aning högt.. Och 66 ml/kg*min sa den också, tror jag knappast. Men men

Och nästan 4 W/kg, skeptisk.

Ett naturligt nästa steg är väl att gå iväg på en maxtjuga med samma cykel, med målet att hålla minst 290W för att se hurvida 305W FTP är en rimlig uppskattning eller inte.
    Har du inte börjat ansamla förhöjda laktatnivåer efter 15min så är det troligtvis för lätt, men tycker du allt bara känns asjobbigt och du funderar vad fan du håller på med efter 12min så ligger du nog rätt och får härda ut sista biten bara.

Av:
    NLC
    På en riktig maxtjuga ska man väl funderar på vad man egentligen håller på med redan efter 2 minuter. Annars går det för lätt.

Av:
    fiskarn
    Ja, får väl börja ladda mentalt för det :)

Av:
    Trhuster
    Varför inte köra ett pass i erg-mode på watten du fick från ditt ramptest? Bara och trampa på så länge man orkar.

Som jag skrev tidigare så klarade jag själv bara 31 minuter på watten som jag fick från ett ramptest som jag gjorde i TrainerRoad. Men jag är osedvanligt klen i detta sammanhanget.

Av:
    fiskarn
    Trhuster skrev:
    Varför inte köra ett pass i erg-mode på watten du fick från ditt ramptest? Bara och trampa på så länge man orkar.

Som jag skrev tidigare så klarade jag själv bara 31 minuter på watten som jag fick från ett ramptest som jag gjorde i TrainerRoad. Men jag är osedvanligt klen i detta sammanhanget.

Håller cykeln motstånd själv då liksom?

Av:
    Trhuster
    fiskarn skrev:
    Trhuster skrev:

Håller cykeln motstånd själv då liksom?

Ja om du har en "smart" trainer med den funktionen. Wahoo Kickr och Tacx Flux/Neo har tex erg mode.

Av:
    utbrott
    NLC skrev:
    På en riktig maxtjuga ska man väl funderar på vad man egentligen håller på med redan efter 2 minuter. Annars går det för lätt.

Haha! Relaterar starkt!

Av:
    Martin Eves
    Tycker ramptestet är bra eftersom det inte är så plågsamt (kort men hårt), efter 20 min kom jag upp på måttliga 407W (jämfört med många här) sista rampen. Dom anser att jag har TP 305W.

Mitt mål är att klara 330W och 4w/kg till våren, bra att det är långt dit ?

Skärmavbild 2019-10-18 kl. 17.52.19.png

Av:
    NLC
    Håller med om att ramptest är mindre kvalfullt i längd betraktat men samtidigt rätt påfrestande att veta att man kommer gå mot ultimat utmattning när en maxtjuga ändå kan avslutas med en ”happy ending”

Av:
    Stumpy
    En maxtjuga skall väl också gå mot ultimat utmattning. Det svåra är att se till så att det inte inträffar efter 18-19 minuter.

Av:
    NLC
    Fast det är skillnad på att gå mot uthållighetsutmattning och arbetsdito tycker jag. Eller så är det så att med tjugan så når man sällan till riktigt max pga att man isf från början måste gissa rätt vilken effekt man kan klara. I ramptestet är det ju ”bara” att fortsätta tills det inte går längre

Av:
    NickPick
    NLC skrev:

Hårdost ??

Av:
    NLC
    Nåja, mycket snack och lite verkstad nu ;-)

Så bjussar på en utomhustjuga från i torsdags med fjösig puls.

Power20min_20191017.png

Vikt som tidigare runt 69 kg.

Av:
    MAMTB
    NLC skrev:

Snygg och hårt trampat ??

Av:
    Smaland
    NLC skrev:

Nästan identiskt pulsmässigt med tjugan jag körde ute i söndags, som dock hade aningen lägre effekt..

71 kg
    Quarq
    _
    Skärmavbild 2019-10-21 kl. 18.18.42.png

Av:
    bellasoda
    Smaland skrev:
    NLC skrev:

Nästan identiskt pulsmässigt med tjugan jag körde ute i söndags, som dock hade aningen lägre effekt..

71 kg
    Quarq
    _

Sjukt stabil effektkurva! Av hastigheten att döma så kan det inte varit en helt platt bana? Snyggt jobbat!

Av:
    Ove-Rall
    C211FD4B-38B2-4DDE-98B3-C121916CF164.jpeg

Av:
    Smaland
    bellasoda skrev:

Sjukt stabil effektkurva! Av hastigheten att döma så kan det inte varit en helt platt bana? Snyggt jobbat!

Tack!
    Banan innehåller ganska många småknyckar á ~ 5-10 höjdmeter vilket äter hastigheten ganska bra, får jobba desto aktivare med kadensen för att hålla watten jämn =)

Av:
    fiskarn
    Körde ett "sprintpass" på gymmet igår. Snittade 261 W i 27 min. Då kanske inte 305 W i FTP är helt orimligt? Det var det mitt ramptest gav. Ett sånt sprintpass är ju väldigt ryckigt.

Av:
    NLC
    Alltså, tråden heter "Visa dina Watt" inte "Gissa mina Watt" ;-)

Av:
    MAMTB
    Ove-Rall skrev:

Hårt!!

Av:
    lundatok
    MAMTB skrev:
    Ove-Rall skrev:

Hårt!!
    ?

Av:
    MarcusS
    josik skrev:
    Clark skrev:
    Är det någon som använts sig av 3 minuter "all out" för att beräkna critical power? Det är såklart fruktansvärt jobbigt att genomföra ett sådant test men går betydligt snabbare än att köra 20 eller 60 minuter TT. Resultaten ska även korrelera bra mot CP/MLSS.

https://www.researchgate.net
    https://medium.com

Nej aldrig testat, men jag har sett att man kan göra så, framför allt på löpning där de pratade mycket om det för något avsnitt sedan i Tyngre Träningssnack.

https://tyngre.se

Men det är ju sjukt jobbigt att verkligen göra det utan pacing. Det känns inte som att jag skulle "plana ut" sista 30 sek kring CP utan snarare kring 100 Watt =)

Intressant koncept! All in - Maxwatt från start och se var effekten planar ut. Kommer kräva en hel del motivation. Bränn alla tändstickorna på en gång och se vad som finns kvar i benen efteråt.

Av:
    NLC
    lundatok skrev:
    MAMTB skrev:
    Ove-Rall skrev:

Hårt!!
    ?

+1, bra drag på den tjugan!

Av:
    Jajjas
    MarcusS skrev:
    josik skrev:
    Clark skrev:
    Är det någon som använts sig av 3 minuter "all out" för att beräkna critical power? Det är såklart fruktansvärt jobbigt att genomföra ett sådant test men går betydligt snabbare än att köra 20 eller 60 minuter TT. Resultaten ska även korrelera bra mot CP/MLSS.

Nej aldrig testat, men jag har sett att man kan göra så, framför allt på löpning där de pratade mycket om det för något avsnitt sedan i Tyngre Träningssnack.

Men det är ju sjukt jobbigt att verkligen göra det utan pacing. Det känns inte som att jag skulle "plana ut" sista 30 sek kring CP utan snarare kring 100 Watt =)

Intressant koncept! All in - Maxwatt från start och se var effekten planar ut. Kommer kräva en hel del motivation. Bränn alla tändstickorna på en gång och se vad som finns kvar i benen efteråt.

Sa hon inte i det avsnittet att man inte kunde göra det på cykel hemma? Man behövde något som hon kallade loader, eller minns jag helt fel?

Av:
    Clark
    Jajjas skrev:
    MarcusS skrev:
    josik skrev:
    Clark skrev:

Sa hon inte i det avsnittet att man inte kunde göra det på cykel hemma? Man behövde något som hon kallade loader, eller minns jag helt fel?

Stämmer nog att de använde sig av någon speciell utrustning. Men i den länkade artikeln av Francis et. al. har deltagarna använt sig av sina egna cyklar monterade i en vanlig trainer (https://www.saris.com/product/wind). Sen fick de reglera motståndet själva med växlar och kadens.

Av:
    Jajjas
    Clark skrev:
    Jajjas skrev:
    MarcusS skrev:
    josik skrev:
    Clark skrev:

Stämmer nog att de använde sig av någon speciell utrustning. Men i den länkade artikeln av Francis et. al. har deltagarna använt sig av sina egna cyklar monterade i en vanlig trainer (https://www.saris.com/product/wind). Sen fick de reglera motståndet själva med växlar och kadens.

Resultatet i testet med wattbike verkar ha blivit 5-10% lägre än vad dom trodde, baserat på tidigare träningspass. Ett tröskel pass på 270w när man borde legat på 300w är inte riktigt samma sak.
    Hur bra stämde siffrorna i den andra artiklen?

Av:
    Clark
    Jajjas skrev:
    Resultatet i testet med wattbike verkar ha blivit 5-10% lägre än vad dom trodde, baserat på tidigare träningspass. Ett tröskel pass på 270w när man borde legat på 300w är inte riktigt samma sak.
    Hur bra stämde siffrorna i den andra artiklen?

Wattbike verkar ju ta fram critical power (CP) för olika durationer baserat på testet medan man i artiklarna mäter end power (EP) och olika trösklar, så det blir inte direkt jämförbart. Både den här artikeln och orginalartikeln placerar EP någonstans mellan laktattröskeln och VO2-peak. För att räkna ut dessa krävs alltså någon formel baserad på empirisk data, antagligen så de gör på Wattbike. Med andra ord blir det nog inte bättre än att räkna t.ex att tröskeln är 95% av en max-tjuga. Allt beror på vilken data man har i grunden.

EP kan ju annars ses som ett intressant tal i sig att mäta, inte minst för att studera sin egen utveckling då det är starkt kopplat till tröskel och VO2. Man skulle också kunna sätta sina intensitetszoner efter % av EP istället för tröskel eller VO2.
    Capture_EP.JPG

Av:
    d_anders
    Det är nog inte helt lätt att pressa sig till att fortsätta med maximal ansträngning i nästan 100 sekunder till efter det att man har tömt sitt w'. 3 minuter är nog egentligen onödigt långt för de flesta?

Av:
    Tegheim83
    NLC skrev:
    lundatok skrev:
    MAMTB skrev:
    Ove-Rall skrev:

Hårt!!
    ?

Hoppas aldrig jag möter Ove-Rall på ett 20minuters dragrace, om jag inte väger hälften så mycket :-D
    Djupt imponerande.

Av:
    Ove-Rall
    Tegheim83 skrev:
    NLC skrev:
    lundatok skrev:
    MAMTB skrev:
    Ove-Rall skrev:

Hårt!!
    ?

Hoppas aldrig jag möter Ove-Rall på ett 20minuters dragrace, om jag inte väger hälften så mycket :-D
    Djupt imponerande.

Haha tackar! :-)

Av:
    bomauritz
    Cykelsäsongen 2019 var en djup svacka. Kom aldrig igång på riktigt efter en lång tids sjukdom vintern 2018/2019. Nu har jag tagit lärdom att inte frångå planen och köra för hårt (oc träna ner mig för mycket) även om benen känns bra. Igår körde jag mitt klassiska 8x9/1 sweetspot-pass på ~97% av FTP (uträknat från en maxtjuga för någon vecka sedan) med med 20 BPM kvar till tröskel (10W mer och 10 BPM mindre än förra veckan). Känns som att kroppen hittar tillbaka hyfsat fort, eller så gör jag om samma fel igen... :D
    Skärmklipp 2019-10-23 10.16.18.png

Av:
    NLC
    bomauritz skrev:
    Cykelsäsongen 2019 var en djup svacka. Kom aldrig igång på riktigt efter en lång tids sjukdom vintern 2018/2019. Nu har jag tagit lärdom att inte frångå planen och köra för hårt (oc träna ner mig för mycket) även om benen känns bra. Igår körde jag mitt klassiska 8x9/1 sweetspot-pass på ~97% av FTP (uträknat från en maxtjuga för någon vecka sedan) med med 20 BPM kvar till tröskel (10W mer och 10 BPM mindre än förra veckan). Känns som att kroppen hittar tillbaka hyfsat fort, eller så gör jag om samma fel igen... :D

Det ser ju ut att vara ett riktigt fredagsmyspass! Kör du någon app för att styra trainern eller är det intervaller på "frihand"?

Av:
    lundatok
    Bra Bosse! Ska köra det ikväll fast på Fatmax, bli mysigare.

Av:
    bomauritz
    NLC skrev:
    bomauritz skrev:

Det ser ju ut att vara ett riktigt fredagsmyspass! Kör du någon app för att styra trainern eller är det intervaller på "frihand"?

Kör cyklens wattmätare och en gammal direktdriven dumtrainer, så alla intervaller kör jag på frihand. Nu när jag är så pass otränad och benen inte riktigt är vana att tugga på så här så lattjar jag lite med kadensen för att inte slockna helt, men ligger kring 90 allt som oftast.
    Skärmklipp 2019-10-23 10.16.08.png

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in